YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

Commander15

Quote from: Heppakirjat on May 07, 2024, 01:22:25 PM
Quote from: FreakAnimalFinland on May 07, 2024, 11:07:38 AMNoisen parissa taas liki mikä tahansa recycled kirottu harsh kassu lähtökohtaisesti kiinnostaa melko isoa määrään keikalla kävijöitä. Etenkin jos hinta ei ole härski ulkomailta tuttu taso, vaan tuntee että tässähän on oikein kaveridiili kyseessä.

Aina jos erehtyy ihan levykauppaan niin ei voi kuin miettiä kuinka monta käsintehtyä, sammalella, kävyillä ja tunteenpalolla täytettyä erikoispakattua kasettia esim. keksiverto repress-vinyylin hinnalla saisi. Onhan se irvokasta, että joku todella työlään käsityön lopputuote maksaa noin viidesosan jostain massatuotetusta muovilärpäkkeestä, jossa on huonossa tapauksessa vielä paskat soundit. Ymmärrän toki jotain vinyylihommien kustannusrakenteesta ei siinä, mutta kyllä naurattaa isolla hinnalla myytävät "limited" 5000 kpl repressit! Monelle muullekin erikoispykääjälle varmaan varsinaista rahantuloa tärkeämpää, että teokset löytää sellaisten ihmisten hyllyihin, jotka osaavat niitä arvostaa.

Nää vinyylihommat on kyllä haikeita, kun muistelee omia levykauppa-aikoja jolloin jotkut Blue Noten jazzvinyylit maksoi 13,90€ ja prässijälki oli hyvä vs. Nykyään hinta on se lähemmäs 30€ - 40€ per pala ja laatu vähän mitä sattuu...

Mut joo, omasta vinkkelistä tosiaan on "tulovirtoja" tärkeämpää että levyt ja kassut päätyvät asiaa arvostavien hyllyihin sekä herättävät idiksiä ja keskustelua. Tavallaan ne on vähän niin kuin talismaaneja tai muita artefakteja, joihin on ladattu sekä konkreettista työtä että henkisiä merkityksiä!

Atrophist

#541
Quote from: Heppakirjat on May 06, 2024, 10:44:40 AMPakko sanoa, että aivan parasta näissä pippaloissa on tuon järkevän luonnollisesti kuratoituvan yleisön lisäksi se, että keikat loppuvat ihmisten aikoihin. Keikat pääsee kokemaan virkeänä, halukkaat pääsevät ajoissa kotiin tai toisaalta voidaan jatkaa sen juomisen, polttelun tms. parissa parkkiksella, ryteikössä tai vapaavalintaisessa säteilysuojassa sitten kun keikat on kuultu ja nähty. Eikä yön selässä kotipaikkakunnalle ajaminen keikan jälkeenkään ole mahdoton rasti.

Tämä on sitä itse tekemisen riemua, kun ei olla riippuvaisia jostain klubi- tai baari-isännistä. Heillähän on insentiivi varmistaa että keikat alkaa mahdollisimman myöhään, jotta saadaan myytyä kaljaa.

*** *** ***

Nyt kun Skärgård ja Noise Space tuli puheeksi, niin mainittakoon että Skärgård soittaa debyytti-livekeikkansa Noise Space -tapahtumassa numero 13 syyskuussa:

https://fb.me/e/3K6HFGyQA

Mukana myös Noisecastissa hiljattain vieraillut [ówt krì].

Fabo-tapahtumassa mainittu Heli Hartikainen & Heikki Lindgren saksofoni+elektroniikka -esitys ei nyt toteudukaan. Heikillä on kuitenkin runsaasti muita projekteja, kuten Vongoiva, HLER, Širgo jne. Joku niistä tulee paikkaamaan.

NS:hän on jo jo ajat sitten ajautunut pois pelkästä noisesta siten kun se tiukasti määriteltynä ymmärretään, ja nyt n. puolentoista vuoden tauon jälkeen fokus tulee olemaan jopa entistä enemmän hieman fiinimmässä suhistelussa/hifistelyssä. Mutta edelleen kuka tahansa saa kysyä jos kiinnostaa. NS:ssä on esiintynyt n. 50 eri bändiä, artistia ja projektia, enkä ikinä ole yhdellekään kiinnostuneelle näyttänyt punaista valoa.