YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

MT

Tämä närästelijäjengi tosiaan sulkee vaan itseltään mahdollisuuksia. Suomen skene on siinä mielessä ehkä erilainen, että kaikkiin uusiin tekijöihin suhtaudutaan lähtökohtasesti mielenkiinnolla. Sitten on tämä pieni konklaavi joka haluaa tutkia kaikkien puoluekirjat ja sukuhistorian ennen kuin uskaltaa diggailla. Järjetöntä puuhaa, ei mitään tekemistä NOISEN kanssa. Ja saman porukan omat meriitit noisessa on.... niin.

Mitä fiilistelyihin tulee, aika vähän NOISEA kulunut kesän aikana, suomalaiset jazzjutut on vallanneet korvakäytävät. Asiaan korjausta; nyt.

Commander15

Quote from: MT on August 01, 2023, 08:56:58 PMTämä närästelijäjengi tosiaan sulkee vaan itseltään mahdollisuuksia. Suomen skene on siinä mielessä ehkä erilainen, että kaikkiin uusiin tekijöihin suhtaudutaan lähtökohtasesti mielenkiinnolla. Sitten on tämä pieni konklaavi joka haluaa tutkia kaikkien puoluekirjat ja sukuhistorian ennen kuin uskaltaa diggailla. Järjetöntä puuhaa, ei mitään tekemistä NOISEN kanssa. Ja saman porukan omat meriitit noisessa on.... niin.

Komppia, komppia.

Huomenna testiin KYLMÄKOVAMAA - FUCKDOLL CD.

V.T.R

Oli meininki mikä tahansa muualla niin voitais pyrkiä pyhittämään tämä topikki nimenomaan noisen HEHKUTUKSELLE.

FreakAnimalFinland

Joo, ja meininkihän on hyvä. En ole tavannut kovin montaa nihkeää jätkää ihan naamatusten, enkä ole huomannut että sellaiset olisi tehneet mitään kovin relevanttia genren historiassa. Mitenkään sen kummemmin kenenkään touhuja väheksymättä, mutta realismi muistaen. vrt. jos ei noise oikeasti maistu, niin kyllä ne kyydistä tipahtaa muutaman töyssyn jälkeen.

Todellakin, tilanne on se ettei kenenkään välttämättä tarvitse alkaa kahlaamaan muinaisnoisea uuden noisen kustannuksella. Itselläni on työolosuhteet niin mukavat että päivässä olevan noiseajan määrä on niin iso että ehtii tsekata sekä uudet että vanhat. Etenkin nykyisessä tilanteessa, on monesti hyvin palkitsevaa pyöräyttää vaikka RMSS "Neuvos" kassu ja huomata että tämä kyllä pesee heti kättelyssä monet Urashima kult reissue LP:t. Ei niin että kyse olisi noise kilpailusta, vaan että kannattaa huomioida elävä kulttuuri, sillä siitä on hyötyä ettei aina vain pengo kuratoitua historiaa, vaan voi napsia vaikka kovimmat jutut tuoreeltaan ja osan artisteista tsekata keikoilla jne.

Hieman molempiin asioihin liittyen, monesti on kyselyä mistä naisten noiset ja aina äimistyttää miten voi olla ettei vanhoja tai edes nykyisiä tekijöitä tiedetä? Eilen juuri kuuntelin HEX MINORA "Under A Pornographic sun" kassun. VHS koteloon pakattu, mukana pari A4 liitettä. Soundi on sellainen sähköinen ysäri efektien läpi vedettyä "noise-drone", eli selvästi ei tavoite olla HARSH noisea, mutta ei ole rytmiä, ei melodia, synat ja muut toimii kokeellisen äänen lähteenä eikä mitään heavy electronics tai power electronics kulmaakaan oikein ole.
Daami teki useita kasetteja ja myös CDn just siinä ysärin lopussa, mutta vaipunut todella syvälle unohduksiin. Kassun mukana tulevissa liitteissä, yksi sisältää pätkän haastattelua jossa artistilta tentataan vaan kysymyksiä "naiseudesta", kun selvästi haluaisi olla ihan vaan taiteilija ilman mitään etuliitettä, heh!
Hex Minoran matskua kun kuuntelee, tulee tavallaan jopa mieleen STAR. Ei siitä että olisi yhtä saturoitunutta kassu röpöä. vaan esim. tämän kassun kakkosbiisi lähtee jotenkin niin "ysärin holtittomuus" -hengessä käsistä että noise soundit harvoin on vain cooleja, vaan useasti enemmän hämäriä ja outoa ja jotenkin editoimattoman kusisia että niissä noisearvot syntyy särön ja intensiivisen myllyn sijaan siitä ihmeellisestä jotenkin käsistä lähteneestä kaaoksesta!  Tuubista löytyy kassu ihan kokonaisuudessaan. Fyysisesti ei enää niin helposti löydettävissä joten hillot voi käyttää hyvin mielin tuoreisiin julkaisuihin.

E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

piisti

Nyt soi toi Python in the Bowl CD. En nyt ihan saa kaikkea irti kehumastanne saundista ku tämäkin ceedee tulee niin vitun kovaa, ettei meikän systeemeillä pääse ihan niille leveleille et sais kauniisti selvää. Tää on yks mikä joissain noiselevyissä pilaa kuuntelukokemuksen ainakin tässä taloudessa. Vähän sama ku yrittäis 100w kitarakombosta saada sen tarkoitetun äänen häiritsemättä nukkuvaa.

Onhan tässä hyvä ja laaja äänikuva ei sillä. En muistanu yhtään et tää oli FA. Ikävä kyllä tuota tallennusmestaa,studio kuu, ei taida enää ainakaan varattavissa olla. Absoluuttisen Nollapisteen Otsala sitä tai pyörittää Alppilassa. Eikä varmasti ihan vierasta touhua tämmöinenkään mekkala hänelle. Muistelen Liimatan tehneen feedback-pohjaista noisee. Tällaisena knoppitietona.

Commander15

Quote from: piisti on August 02, 2023, 11:20:37 AMNyt soi toi Python in the Bowl CD. En nyt ihan saa kaikkea irti kehumastanne saundista ku tämäkin ceedee tulee niin vitun kovaa, ettei meikän systeemeillä pääse ihan niille leveleille et sais kauniisti selvää. Tää on yks mikä joissain noiselevyissä pilaa kuuntelukokemuksen ainakin tässä taloudessa. Vähän sama ku yrittäis 100w kitarakombosta saada sen tarkoitetun äänen häiritsemättä nukkuvaa.

Onhan tässä hyvä ja laaja äänikuva ei sillä. En muistanu yhtään et tää oli FA. Ikävä kyllä tuota tallennusmestaa,studio kuu, ei taida enää ainakaan varattavissa olla. Absoluuttisen Nollapisteen Otsala sitä tai pyörittää Alppilassa. Eikä varmasti ihan vierasta touhua tämmöinenkään mekkala hänelle. Muistelen Liimatan tehneen feedback-pohjaista noisee. Tällaisena knoppitietona.

Kyllä se tulee lujaa ja "kirkkaasti", muttei onneksi niin lujaa kuin esim. Lettera 22 Negative Tongue reissue cd tai Vanhalan levyt. Melkein mahotonta kuunnella niitä ees autossa, kun volume jo pykälällä 9 hajottaa korvat ja pään. Satatonnisen jotkut kassut, ainakin Slow Urge ja Super Instinct '21, on kans masteroitu niin tuppeen että
kotistereot tuntuu räjähtävän, jos ees vähän koettaa avata volumea hehe

moozz

Quote from: Commander15 on August 02, 2023, 11:46:53 AMSatatonnisen jotkut kassut, ainakin Slow Urge ja Super Instinct '21, on kans masteroitu niin tuppeen että
kotistereot tuntuu räjähtävän, jos ees vähän koettaa avata volumea hehe

Tämähän kuulostaa mitä parhaimmalta myyntipuheelta!

Commander15

Quote from: moozz on August 02, 2023, 12:10:05 PM
Quote from: Commander15 on August 02, 2023, 11:46:53 AMSatatonnisen jotkut kassut, ainakin Slow Urge ja Super Instinct '21, on kans masteroitu niin tuppeen että
kotistereot tuntuu räjähtävän, jos ees vähän koettaa avata volumea hehe

Tämähän kuulostaa mitä parhaimmalta myyntipuheelta!

No sitä se kyllä on!

piisti

Quote from: moozz on August 02, 2023, 12:10:05 PM
Quote from: Commander15 on August 02, 2023, 11:46:53 AMSatatonnisen jotkut kassut, ainakin Slow Urge ja Super Instinct '21, on kans masteroitu niin tuppeen että
kotistereot tuntuu räjähtävän, jos ees vähän koettaa avata volumea hehe

Tämähän kuulostaa mitä parhaimmalta myyntipuheelta!
Kartanon herralla on tilaa luukuttaa! Btw; sessiot syksyllä?

Commander15

Kylmäkovamaan Fuckdoll CD pyöräytetty kerran läpi, todella hyvä levy.

Tässä on paljon sellaisia elementtejä, joista pidän kovasti noisessa: harva äänimaisema, post-mortem henkinen kaikuisuus ja nauhasoundi sekä öykeän painostava tunnelma. Feedbackiä annostellaan hyvällä maulla, äänilähteiden balanssi on just kohdillaan ja fyysisiä esineitä ei käsitellä mitenkään ylettömän aggressiivisesti, joten äänten yksityiskohdat pääsevät oikeuksiinsa. Kaiutetut, etäiset huutovokaalit toimivat hemmetin hyvin tässä! Ne tuovat tietynlaista 80-luvun industrial-noise / power electronics -fiilistä kokonaisuuteen, joka on samanaikaisesti "tutun" kuuloinen soonisesti, mutta ilahduttavan omaperäinen ilmaisultaan sekä kokonaisuudessaan. Pitää kuunnella uudestaan läpi pian.

Suomesta tulee omaleimaista ja laadukasta noisea tänä päivänä, ei voi muuta virkkoa. Ja todella hienoa, että nimenomaan industrial-henkistä noisea on ilmestynyt lähiaikoina.

FreakAnimalFinland

Kylmäkovamaa oli ylläri kun ekan kassun kuulin. Toka kassu hyvin erilainen ja kova. Kokisbiisi Terässinfonialla oli taas hieman erilainen. Artisti pisti matskut kasetilla ja ilmoitin että tästä ei kyllä tule kassua vaan ihan CD albumi. Kyseessä sen verran varhaisessa vaiheessa oleva tekijä, että lähestynyt juttuja aika "nämä laitteet omistan, tälläisiä juttuja niillä voi tehdä" ja ymmärtänyt ettei varsinaisesti yritä kuulostaa vanhalta tai tietyltä, vaan luonteva ilmaisu kun tekee mitä haluaa tietämättä koko genren historian kulkua...

Tämä liittyy hyvin mainittuun "kovalle masteroituun noiseen". Yllä mainitun artistin soundi on mielestäni niin hieno sellaisenaan, että en halunnut pilata tunnelmaa nykyaikaisella buustaamisella ja kirkastamisella. Matsku on se kurja, nuhainen ja tukehtunut kohina ja tomuinen särö jne. Mitään kompressointia, mitään buustausta ei ole tehty vaan soundi on nykyajan noise levyjen suhteessa hiljainen. Sama homma KSNK levyssä. 0% masteroitia. Puhuin artistin kanssa että ajatus siitä että tätä "parantaisi" vetämällä pari kertaa kassujen läpi tai jotain tube preamppia... niin ehkä ehkä.. mutta tosiasiassa se veisi materiaalia vain sinne suuntaan mikä nyt on tavallaan jopa tyypillistä. Hyvää, mutta tavallaan se vakio kikka millä homma parannetaan. Jättämällä artistin soundi 100% sellaiseksi etuna on ettei ainakaan päädy siihen syöveriin missä uusintajulkaisut miltä tahansa aikakaudelta ja mantereelta kuulostaa tietyn jäbän 2020 masteroimilta, heh. Hyvältä, mutta...

Laitteiston asiantuntijat voisi selvitellä ja kertoa, mutta oma pers' tuntuman fiilis on se että levyt soi hienommin jos vahvarista voi antaa volumea enemmän. Jos CD soi täpöllä jo volumen noustessa hitusen nollasta ylös, kysymys lienee mitä se signaali on? Aiheesta nahistellaan kaiken maailman hifi foorumeilla että kumpi on parempi, filen (tai jollekin formaatille tallennetun äänilähteen) volume kovalla, vai vahvarin volume kovalla. Konsensusta ei näytä olevan vaan molemmille on puolustajansa.
Voi olla mahdollista että levyt joissa volaa saa annettua vahvarista sisältää enempi dynamiikkaa ja kuulostaa siksi paremmille omassa korvassa.. kun albumin tyypillisen maksimi tykityksen seassa, yht'äkkiä saadaan vielä vähän lisää noisea...!

Sekä KSNK että Kylmakovamaa, itse miellän CD levyltä kuunneltaviksi albumeiksi eikä niissä kiinnosta joku striimipalveluiden volumekilpailu. Julkaisutapa promotoi ajatukseen että kannattaa kuunnella hyvillä oikeilla stereoilla.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

aivosumu

Hieno homma tosiaan että täälläkin suomenkielinen topic! Äsken tuli kuunneltua HÖH / Violent Shogun splittikassu. Vähän piti HÖH puolen alussa tsekkailla onko johdot kunnolla kiinni kun soundit tulee pääasiassa vaan toisesta kanavasta, joka ainakin kuulokkeilla kuunnellessa melko härskin kuuloista. Meininki rakentuu kyllä nopeasti aika erilaiseksi ja alkaa tasapainottumaan stereokuvankin kannalta. Erikoisten panorointivalintojen lisäksi tässä kiinnitti huomion jopa jonkin sortin "musiikillista" tunnelmaa tuovien looppien käyttö jota en muista muussa HÖH materiaalissa kuulleeni, vaikka en toki artistin kaikkia julkaisuja tunne. Violent Shogun puoli toimi myös hyvin ja artisti pitää ottaa paremmin syyniin, jos vaikka tuon Breath And Steam CD:n seuraavana hommaisi...

Commander15

Quote from: FreakAnimalFinland on August 02, 2023, 02:01:27 PMKylmäkovamaa oli ylläri kun ekan kassun kuulin. Toka kassu hyvin erilainen ja kova. Kokisbiisi Terässinfonialla oli taas hieman erilainen. Artisti pisti matskut kasetilla ja ilmoitin että tästä ei kyllä tule kassua vaan ihan CD albumi. Kyseessä sen verran varhaisessa vaiheessa oleva tekijä, että lähestynyt juttuja aika "nämä laitteet omistan, tälläisiä juttuja niillä voi tehdä" ja ymmärtänyt ettei varsinaisesti yritä kuulostaa vanhalta tai tietyltä, vaan luonteva ilmaisu kun tekee mitä haluaa tietämättä koko genren historian kulkua...

Tämä liittyy hyvin mainittuun "kovalle masteroituun noiseen". Yllä mainitun artistin soundi on mielestäni niin hieno sellaisenaan, että en halunnut pilata tunnelmaa nykyaikaisella buustaamisella ja kirkastamisella. Matsku on se kurja, nuhainen ja tukehtunut kohina ja tomuinen särö jne. Mitään kompressointia, mitään buustausta ei ole tehty vaan soundi on nykyajan noise levyjen suhteessa hiljainen. Sama homma KSNK levyssä. 0% masteroitia. Puhuin artistin kanssa että ajatus siitä että tätä "parantaisi" vetämällä pari kertaa kassujen läpi tai jotain tube preamppia... niin ehkä ehkä.. mutta tosiasiassa se veisi materiaalia vain sinne suuntaan mikä nyt on tavallaan jopa tyypillistä. Hyvää, mutta tavallaan se vakio kikka millä homma parannetaan. Jättämällä artistin soundi 100% sellaiseksi etuna on ettei ainakaan päädy siihen syöveriin missä uusintajulkaisut miltä tahansa aikakaudelta ja mantereelta kuulostaa tietyn jäbän 2020 masteroimilta, heh. Hyvältä, mutta...

Tossa on kyllä etunsa, että laitetaan käsittelemätön lähdemateriaali levylle jos se jälkikäsittely ei joko tuo mitään uutta kulmaa itse materiaaliin tai sitten se veisi sitä väärään suuntaan. Ja miksipä uudelleenjulkaisun pitäisi kuulostaa joltain 2020-luvun tulkinnalta? Mielenkiintoisempaa onkin kuulla se varsinainen alkuperäismateriaali siirrettynä masternauhoilta cd-formaattiin korjailematta.

Quote from: FreakAnimalFinland on August 02, 2023, 02:01:27 PMLaitteiston asiantuntijat voisi selvitellä ja kertoa, mutta oma pers' tuntuman fiilis on se että levyt soi hienommin jos vahvarista voi antaa volumea enemmän. Jos CD soi täpöllä jo volumen noustessa hitusen nollasta ylös, kysymys lienee mitä se signaali on? Aiheesta nahistellaan kaiken maailman hifi foorumeilla että kumpi on parempi, filen (tai jollekin formaatille tallennetun äänilähteen) volume kovalla, vai vahvarin volume kovalla. Konsensusta ei näytä olevan vaan molemmille on puolustajansa.
Voi olla mahdollista että levyt joissa volaa saa annettua vahvarista sisältää enempi dynamiikkaa ja kuulostaa siksi paremmille omassa korvassa.. kun albumin tyypillisen maksimi tykityksen seassa, yht'äkkiä saadaan vielä vähän lisää noisea...!

Sekä KSNK että Kylmakovamaa, itse miellän CD levyltä kuunneltaviksi albumeiksi eikä niissä kiinnosta joku striimipalveluiden volumekilpailu. Julkaisutapa promotoi ajatukseen että kannattaa kuunnella hyvillä oikeilla stereoilla.

Oma tuntumani on sama, mutta olen kylläkin maallikko asian suhteen. Ehkä Dassum olisi parempi ammattilaisena selittämään tän homman juurta jaksaen? Mutta olen sitä mieltä, että suurin osa kokeellisesta äänestä ja  konventionaalisesta musiikista hyötyisi rikkaammasta dynaamiikasta vs. Brickwall-limitoity ja tuppeen kompressoitu pötkö, jossa hiljaisen ja kovan äänen välillä ei ole korvin havaittavia tasoeroja.


aivosumu

Quote from: Commander15 on August 02, 2023, 03:45:50 PMMutta olen sitä mieltä, että suurin osa kokeellisesta äänestä ja  konventionaalisesta musiikista hyötyisi rikkaammasta dynaamiikasta vs. Brickwall-limitoity ja tuppeen kompressoitu pötkö, jossa hiljaisen ja kovan äänen välillä ei ole korvin havaittavia tasoeroja.

Täysin samaa mieltä. Loudness war keskustelut populaarimusiikista varmasti monelle tuttuja ja jotenkin todella typerä ajatus että samanlaista "pitää soida kovaa/hyvin kaikilla laitteilla" tyyppistä ajatusta sovellettaisiin kokeelliseen ääneen, jossa kuvittelisin että asiasta oikeasti kiinnostuneet panostaa sen verran että sitä volumea voi kääntää ihan itse laitteistosta sen verran kun tarvitsee. Brickwall soundi niihin levyihin missä se kuuluu olennaisesti ilmaisuun, ei muihin.

piisti

Kasetteja himassa kuunnellessa ei oo mitään ongelmia volumen kanssa esim.ym Primitive Wings kassun kans, koska on soittimen oma volume ja vahvistimen volume. CD-soitin on Sonyn joku metallikoteloinen melko vanha, mutta kaikki levyt toistava karvalakkimalli. Noita em. FA- levyjä en niin kovalla intensiteetillä ole kuunnellut kun Amek-Maj s/t-levyy. Ja kyllähän äänen nyanssit erottuu ihan eri tavalla kun vahvistimesta pystyy levyä "soittamaan". Tätä haettiin & saatiin.