YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

V.T.R

Quote from: Commander15 on August 10, 2023, 09:26:05 AM... Kuten kasetti, joka vapautti äänellisen ilmaisun korporaatioiden sekä massojen demokratian ikeestä ja sisältää formaattina noisekulttuurissa erityistä mystistä värinää, onko mahdollista että noisea tekevät artistit tavallaan uudelleen pyhittävät käyttämäänsä musatekniikkaa? Massatuotetut ylellisyystavarat muutetaan rituaalimaagisin keinoin jonkinlaiseksi johtimeksi ja taikakaluksi... Monilla artisteilla tuntuu olevan jokin tietty väline, joka liittyy tämän taiteellisiin prosesseihin ja tekemiseen. Tai ehkä olen vain romantikko!

Romantisointi just hyvä! Tässä parhaillaan soi Tyhjä-Pää/Fisknarka splitti kassu joka ltd 20 kpl kierrätyskassulle dubattu pläjäys. Tyhjis itse kertoi, että oli tullut hieman kiire kun piti saada keikalle tämä ja dubannut melkein lennosta aamuyöhön asti. Pahviset "ylijäämä" kannet ja itse tussatut kansitekstit joka kappaleessa. Sisältö on jälleen sen verran priimaa, että voisi olla joku klassikko julkaisu minkä tahansa ison lafkan toimesta. Joka tapauksessa kuunnellessa tulee fiilis, että onko mitään niin siistiä asiaa kuin NOISE KASSU hahah!

FreakAnimalFinland

Oli todella hyvät noisekemut Turussa! Pitää kynäillä rapsaa paremmalla ajalla, vasta yöllä kotiutunut. Soundit oli kohdallaan ja hyviä keikkoja. Uusi juuri kätöseen tullut VITAL ORGAN lehti oikein yllätti! Ei haittaisi yhtään jos Suomesta tulisi lisää noise lehtiä. Joku idea millä tavallaa lähtestyä zinen tekoa että se on kiinnostava. Tämäkin syntyi kun Polus kuuli ideasta että "jonkun pitäisi tehdä lehti noisen tekemisestä ja gearista" ja siihen päälle toisaalta hieman kannustusta ja painopaikka vinkkiä että tulee oikein ammattimainen täysväri printti että pääsee laitteistokuvat oikeuksiinsa. Kieli on englanti, tuskin överi teknistä.
Mielenkiintoinen aihe, sillä Turun keikallakin, jokaisella artistilla on käytännössä ihan erilainen kattaus laitteita. En varsinaisesti lähtenyt mihinkään teollisuusvakoiluun, mutta hieman piti silmäillä millä mennään.
Jos oikein pintapuolisesti katsoo, monet voi kuitata sellaisella "pöydällinen efektejä ja..", mutta aivan selkeästi jokaisella tekijällä on joko eri ajatus tai sitten puhtaasti sattuman kauppaa mitä matskua siihen pöydälle valikoituu ja miten ne kytketään.  Vasta kotiutuneena ei lehti ole vielä luettu, mutta mainitsin jollekin että oma haastattelu käsittelee paljon enemmän nauhoitustekniikkaa tai mikrofoneja, kuin "pedaaleita" tai "syntikoita", joita toki niitäkin esitellään. Lehdessä muistaakseni ilmoitin, kuten ennenkin, ettei minulla ainakaan mitään salaisuuksia ole laitteiden suhteen. Osa noisejätkistä varjelee jotain geariin liittyviä salaisuuksia ettei joku ryöstä hyviä idiksiä, mutta itse seison vahvasti sen ajatuksen kanssa että noise lähtee ensisijaisesti ajatuksesta, visiosta ja persoonallisuudesta. Voi ihan rauhassa vinkata parhaat laite-ideansa muille, sillä laimeita kopiobändejä lukuunottamatta, tuskin kukaan on varsinaisesti matkimassa perässä - ja usein edes pysty siihen.
Aprapat haastattelussa taisi olla että suosikki noisentekolaite on... betonimylly? Näin muistan kuulleeni jonkun maininneen siellä olevan, eikä välttämättä mikään vitsi! Näin clippiä eiliseltä TNB keikalta ja siellä oli myllytys menossa.

Lehti kannattaa hamstrata talteen ja veikkaan että Suomessa sitä saa helposti. NHFA storessa jokunen, veikkaan että Satatuhatta listailee piakkoin ja Polus diilaa suoraan. Ties vaikka jostain muualtakin.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

MT

Vital Organ on kyllä mainio lehti, painojälkeä, materiaalivalintaa ja kysymyksiä myöden! Tollasesta aikonaan ois maksanu maltaita, kun alotellessa oli ihan pihalla että miten tätä niinku tehää tätä hommaa. Jossain "kilpaillummassa" skenessä ei tollane ois ihan noin yksoikonen homma, ei joka jätkä lähtis kertomaan "yrityssalaisuuksiaan".

DBL

Quote from: FreakAnimalFinland on August 13, 2023, 08:58:04 AMAprapat haastattelussa taisi olla että suosikki noisentekolaite on... betonimylly? Näin muistan kuulleeni jonkun maininneen siellä olevan, eikä välttämättä mikään vitsi! Näin clippiä eiliseltä TNB keikalta ja siellä oli myllytys menossa.
En muista oliko myllystä puhe (kuvissa se kyllä näkyy mikitettynä), mutta ainakin nauhoitustilan betonilattia mainittiin tärkeänä soittimena. Itelle ilahduttavimpia juttuja tossa oli kun "first or oldest piece of gear"-kohtaan tuli vastauksena kottikärryt oikein koon ja mallin kanssa, heheh.

Kiinnostais kyllä kuulla millasen vastaanoton TNB sai Flowssa. Se on kuitenkin semmoinen show että voi iskeä lujaa vaikkei melu yleensä kiinnostais tai ei ois sellasesta ees mitenkään tietoinen.

Commander15

Ton Poluksen zinen perusajatus on todella hyvä, sillä etenkin vasta-alkajille voi olla melko mystistä hommaa aloitellä mögäämistä, kun nauhoitettu noise on niin abstraktia soonisesti ja juttujen "poimiminen" siitä voi olla vaikeaa, etenkin jos vertaa johonkin kitararokkiin.

Kiinnostaa etenkin toi esine-, mikrofoni- ja äänitystekniikka-kulma näihin hommiin! Niissä hommissa on mun mielestä enemmän mystiikkaa ja muuttujia, kuin synissa ja pedaaleissa, jotka on jotenkin... Tylsiä? Jollain vanhalla reportterimikillä, tietyn valmistajan kasettinauhalla ja vanhalla mononauhurilla voi olla enemmän merkitystä lopputuloksen kannalta, kuin jollain geneerisellä säröpedaalilla.

Atrophist

Quote from: DBL on August 13, 2023, 10:38:56 AMKiinnostais kyllä kuulla millasen vastaanoton TNB sai Flowssa. Se on kuitenkin semmoinen show että voi iskeä lujaa vaikkei melu yleensä kiinnostais tai ei ois sellasesta ees mitenkään tietoinen.

Hesarin arviossa Neubauten mainittu ja ai-niin-nerokasta termiä "setämies" muistettu käyttää. No, Hesari erikseen ja sitten kun Flow-festareille lähetetty Sanoma-konsernin toimittaja arvostaa ja ymmärtää, alkaa jo huolestuttaa ja itselläkin eksistentiaalinen kriisi lähestyä.

Lukaisin oman Vital Organ -kappaleeni junassa kotimatkalla. Oikein mielenkiintoinen on ja ainakin itse soisin tulevan lisääkin. Ymmärrän tavallaan joidenkin asenteen, että geartalk on jonkinmoista nörtteilyä ja anorakeissa unien aikataulujen vahtaamista ja niin edelleen. Tai sen että uhan kaikkia salaisuuksia ei haluaisi muiden tietoon, kun on istuttu pitkään ja hartaasti hieromassa romppeista halutti soundi ulos. Mutta niinhän se on, että vaikka annat kahdelle ihmiselle täsmälleen saman setin laitteistoa, niin ei lopputulokset muistuta toisiaan.

Itse aloitin täysin nollasta ja opettelin kaikkien itse. Yhdessä vaiheessa olo kova GAS päällä ja kamat vaihtui tiuhaan. Lopulta alkuaikojen soundi löytyi epäcooleimmasta mahdollisesta suunnasta: alle kympin maksaneesta kokeellisesta IOS-sovelluksesta. Zinessäkin mainittiin miten epäluulolla Suomessa ns. läppärinoiseen suhtaudutaan. No itse sitten ajauduin vähäksi aikaa tekemään jotain vieläkin pahempaa, eli ipad-noisea. Asiasta saa toisinaan kuulla vieläkin.

Piffillä on pitkä noisen viehätyksestä kertova ketju, jossa joku kertoi ettei ole koskaan noisekeikoilla käynyt tai äänityksiä kuunnellut, mutta havaitsi että treenikseltä löytyy neliraituri, kontaktimikki ja rypäs pedaaleja. Suunnitteli tekevänsä noisekassun ns täysin ummikkoja, tietämättä lainkaan miltä noisen "kuuluu" kuulostaa. Itse pidin ideaa mielenkiintoisena, jotkut muut taas ei. Kyllä kai sitä aina vähintään alitajuisesti ottaa muilta vaikutteita, joten tällainen täysin puhtaalta pöydältä aloittaja olisi siinä mielessä tavallaan jotain oikeasti uutta.

FreakAnimalFinland

Moni vanhempi legenda käyttää juuri sellaisia laitteita jotka ei uudessa polvella juuri viisaria väsäytä. Esim. kaoss pad tms. Kun on joskus saanut kunnon sävärit vanhasta NULL kamasta, joka on sellainen tälläkin foorumilla selvästi jalkoihin jäänyt legendaarinen tekijä, voisi aina mehustella sekä niitä kasari puolivälin noise juttuja että ysärin alkupuolen todella elegantteja (kitara-)drone levytyksiä... mutta taas 2000 lukua dominoi se "mies ja kaksi kaoss padiä" -mielikuva. Ja eihän se efekti ole edes huono. Sillä voi tehdä monenlaista mitä ei voi tehdä kassu editeilla ja analogipedaaleilla. Vaatii jotain tuollaista tai tietokoneen vastaavat. Ja monet vielä ylistää että KK Null vääntää niillä helvetin hyvin, jopa tietyt alan konkarit jotka yleensä inhoaa sitä tyypillistä kaoss pad kikkaa. Pitäisi joskus oikein orientoitua ajatukseen että avoimin mielin tsekkaa jotain uusinta uuttaa Nullia.

Government Alphan näin kerran japanissa kun miehen setti oli isolta osalta Nintendon Switch käsikonsoli. Tästä on jo yli vuosikymmen aikaa, joten se oli sellainen aika iso, mutta vanhan ajan elektroniikkapelin mieleen tuova kapistus jossa oli mukana pieni kynä jolla ränkättiin touch screenistä... syntikkaa. Kaiken maailman donkey kongien ja tetristen lisäksi laitteeseen sai ostettua DS-10 syntikan. Joka oli digitaalinen versio korg MS-10. Oli kyllä jotenkin niin hauskan näköistä kun mies seisoi keskellä lavaa oskilloimassa Nintendon Switch kädessään.  Tavallaan on ihan relevantti kysymys, mikä ero on siinä kun pari vuotta aiemmin teki 5 eri särö/efekti pedaalin no-input harsh noisea euro tourin? No ensinnäkin se, että pelkkä syna oskillointi ei monesti ole harsh noisessa kovin kummoista kuunneltavaa vaikka olisi ihan real deal analogisyna sirittämässä. 5 pedaalia ketjussa, ilman input soundia, suoraan monona äänentoistoon - ihan hellllvetin hyvää vetoa. Mies toki perusteli että setin oltava joku 15 minsaa kun äänivalikoima sen verran rajallinen, ettei siitä kannata loputtomasti ammentaa. Eli vastaus lienee siihen mikä ero onko joku syna softa Nintendon Switchissä tai iPadissä, vai jotain muuta, on livenä sekä miltä näyttää, mutta usein myös miltä kuulostaa. Jos taas laite on osana jotain muuta settiä, ja gearin hännillä on joku kunnon mehustuslinko jolla saa kaikesta laitteesta puristettua hyvän soundin pihalle niin mikä ettei. Itselläni on patologinen inho "läppäriä kohtaan", ihan vain sen ulkonäöllisistä syistä. Sen sijaan jos kysymys on mikä on SP-404 sampleri jota itsekin käytän tarvittaessa keikoilla, onhan se "tietokone".
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Atrophist

Kaoss Pad on mainio väline nopeaan lennosta looppaamiseen ja sämpläämiseen, mutta ainakin omaan korvaan sen lähinnä tanssimusiikkiin tarkoitetut efektit kuulostavat aika karmeilta. Sama pätee moniin moniin muihinkin digitaalisyniin tai samplereihin. Mutta itse en siitä huolimatta oikein osaa nähdä mitään perustavanlaatuista eroa läppäriin ladatun äänitys/musiikkisoftan ja jonkun samplerin välillä. Turussa esiintyneellä Novitshokilla taisi olla lavalla läppäriin kytketty Ableton Push JA Octatrack-sämpleri, eli prosessoritehoja vaikka muille jakaa ...

Mutta minkä sitä ihminen itselleen voi. Jos ei tykkää jostain, niin se on sitten niin ja sillä selvä. En voi itse sille mitään, että tunnen suurta vastenmielisyyttä sellaisiin bendattuihin leluihin tai lasten soittimiin, joita joskus noise, ym. keikoilla näkee. Niiden ontto, yllätyksetön titityy -soundi ja jopa ulkonäkö herättää välittömästi epäluulon, että mikä tässä oikeisataan on ideana, vai onko mitään? Tämä siitä huolimatta, että bendaaminen sentään on itse käsillä tehtävää hommaa, jonka lopputulokset ovat usein yksilöllisiä ja uniikkeja. Toisin kuin jokin syna, efektipedaali tai sampleri, joita saattaa olla samanlaisia satoja tuhansia ympäri maailmaa.

FreakAnimalFinland

Tuo circuit bend lelu soundi tyyppinen ja "mixer feedback loop" juttu on ollut useamman kerran WCN podcastissä esillä ja Oskar selitteli jossain jaksossa miten ei oikein osaa selittää mikä siinä ärsyttää, mutta ryntäilevä kanaparvi -henkinen kommentti kuvaa aika hyvin sitä tiettyä soundimaailmaa.
Osalle se arvaamaton ääri-dynamineen rupsuttelu ja kotkotpotpot soundi on juuri se "MELU" jota ei siististi oskilloiva syntikka soundi taas ole.

Minusta olisi olennaista muistaa että feedback loop (ts, tietämättömille tiedoksi: kytkeä joku systeemi kiertämään kehää. Esimerkiksi mikserin outputista johto takaisin inputtiin) on TODELLA riippuvainen millä laitteilla sen tekee. Jos sen tekee nimenomaan juuri niinkuin tyypillisesti aika moni taitaa tehdä, eli käytössä on joku perus mikseri ja sitten vaan johtoa, kenties joku efekti väliin... se ei ole ainoa tapa.

GRUNT 1994-1996 välillä etenkin oli aivan helvetisti feedback loop meininkiä, jossa menetelmä oli kytkeä 4-raituri kusisen Fischer stereoiden kanssa yhteen. 4 raituri output stereoiden inputtiin ja stereoiden phones ulostulosta raiturin inputtiin. Stereoiden EQ liu'uilla pystyi sitä ininää alkaa muokkaamaan. Panorointi nappula ja eri EQ nappuloiden hienovarainen liikuttelu ja lopputulos oli lähes sellainen WASP syna tms. Ei todellakaan sellainen tyypillinen mikserin kanaparvi kotkotus, vaan yhdistelmä analogisyntikka sirityksen hyviä puolia ja feedback loopin arvaamattomuutta. Ei mitään efektejä tai säröjä tms.

Jokin vuosi sitten ostin muutamat "paketti stereot" joiden kanssa tätä piti testata, mutta jäänyt hieman vaiheeseen. Myös miksereiden ominaisuuksilla on radikaaleja eroja miten ne tuollaiseen soveltuu. Monesti tuntuu että mikserit mitä hankitaan, on niitä... "tietynlaisia".

Tulevan viikonlopun keikkaa treenaillessa, tarkoitus on vetää suomenkielinen versio "Linkolan Perintö" biisistä ja sekin kappale oli alkujaan 4-raiturin feedback looppi. Monen mielestä voi olla ärsyttävä vinkuna, mutta kappale syntyi kun parin noise koviksen kanssa istuttiin saunan jälkeen treeniksellä ja esittelin miksi ei kannata heittää rikkinäistä raituria roskiin. Raiturin outputista johto loop pedaaliin ja siitä takas raiturin inputtiin. Jossain kohtaa kytkintä painettu ja se signaalin kierto ja loopperissa oleva sähköinen inhottava ääni alkaa reagoimaan keskenään ja kaveri tokaisi "...pitäisikö nauhoituksen olla päällä?" "Se on jo!"...  Suhteellisen triviaalin noise workshop henkisen tilanteen myötä syntyi biisi jota tullut vedettyä aika paljon livenäkin. Nyt vielä kerran hieman erilaisena versiona.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Commander15

Quote from: FreakAnimalFinland on August 14, 2023, 08:53:58 PMMinusta olisi olennaista muistaa että feedback loop (ts, tietämättömille tiedoksi: kytkeä joku systeemi kiertämään kehää. Esimerkiksi mikserin outputista johto takaisin inputtiin) on TODELLA riippuvainen millä laitteilla sen tekee. Jos sen tekee nimenomaan juuri niinkuin tyypillisesti aika moni taitaa tehdä, eli käytössä on joku perus mikseri ja sitten vaan johtoa, kenties joku efekti väliin... se ei ole ainoa tapa.

GRUNT 1994-1996 välillä etenkin oli aivan helvetisti feedback loop meininkiä, jossa menetelmä oli kytkeä 4-raituri kusisen Fischer stereoiden kanssa yhteen. 4 raituri output stereoiden inputtiin ja stereoiden phones ulostulosta raiturin inputtiin. Stereoiden EQ liu'uilla pystyi sitä ininää alkaa muokkaamaan. Panorointi nappula ja eri EQ nappuloiden hienovarainen liikuttelu ja lopputulos oli lähes sellainen WASP syna tms. Ei todellakaan sellainen tyypillinen mikserin kanaparvi kotkotus, vaan yhdistelmä analogisyntikka sirityksen hyviä puolia ja feedback loopin arvaamattomuutta. Ei mitään efektejä tai säröjä tms.

Jokin vuosi sitten ostin muutamat "paketti stereot" joiden kanssa tätä piti testata, mutta jäänyt hieman vaiheeseen. Myös miksereiden ominaisuuksilla on radikaaleja eroja miten ne tuollaiseen soveltuu. Monesti tuntuu että mikserit mitä hankitaan, on niitä... "tietynlaisia".

Nää feedback loop-hommat on mielenkiintoisia. Ne on vaikeita hallita ja toistaa prikulleen samanlaisena, mutta se kaaos onkin "se" juttu näissä.

Tuota kakstahti-mopon käymisääntä muistuttavaa putputtelua on tosiaan helppo tuottaa kun kytkee mikserin ulostulon takaisin kanavaan, mutta tässäkin saa varianssia ajamalla feedback loopin pedaalien läpi, niinku kirjoitit GA:n tapauksessa olleen, tai kikkailemalla mikserin kanssa muuten. Esimerkiksi mielenkiintoista jälkeä saa, kun kytkee mikserin kanavia sarjaan käyttäen insert-jakkeja.

Toinen hauska kikka on sekoittaa kahta feedbackia toisiinsa. Esim. vokaalimikki ja kontaktimikki kiinni alamikseriin, pääasiallinen feedback-mikki ulisemaan ja sitten sekoittelee siihen oman maun mukaan toista kiertävää mikrofonia. Tämä avaa kaikkia mielenkiintoisia mahdollisuuksia efektikikkailulle!

FreakAnimalFinland

Ja tosiaan miksereissä on eroja ja sillä feedbackillä on eroja. Esim tuo mainitsemani ysäri Grunt homma oli niin että se lähtösoundi muistutti enemmän korvalääkärin "kuuletko tämän yliäänen" henkistä tasaista heikkoa ininää jonka EQ muuttamalla alkaa oskilloida todella monenlaisilla tavoilla joista harvat ärsyttäviä. Taas miksereillä signaali tuntuu olevan aika usein joka ensin ei mitään ja sitten kun lähtee, on todella "kuuma" signaali, kaikki punaisella ja kanat potpottaa hölmösti. Jokunen vanhempi mikseri käytössä joka käyttäytyy eri tavalla.

Quote from: Commander15 on August 15, 2023, 06:43:47 AMToinen hauska kikka on sekoittaa kahta feedbackia toisiinsa. Esim. vokaalimikki ja kontaktimikki kiinni alamikseriin, pääasiallinen feedback-mikki ulisemaan ja sitten sekoittelee siihen oman maun mukaan toista kiertävää mikrofonia. Tämä avaa kaikkia mielenkiintoisia mahdollisuuksia efektikikkailulle!

Se on muutenkin minusta aika ehdoton juttu että tasot sekoittuu toisiinsa. Ne omat nauhoitukset/keikat joista ei nykyään niin hirveästi innostu, on juuri sellaisia joissa spontaani elävyys on liian pientä. Joku tasaisen identtinen looppi tai tasot jotka huonolla tavallaan irrallisia. Monesti pyrkimys on että ne on hyvällä tavalla irrallisia. Ero on hankala selittää.


Illalla tuli kuunneltua ARV & MILJÖ "Orientering I Denna Värld" CD. Ehdin jo mehustella somen puolella että tätä kuuntelevien kannattaa tsekata Haudat. CD on hauska kun se kestää alle 30 minsaa ja sisältää paljon erilaista kamaa. Joistain toisiaan tulee mieleen Haudat, mutta toisista ehkä ennemminkin Mnem. Levy on jo vuodelta 2012 ja painokset oli aika pieniä, mutta ei mitenkään mahdoton hankkia. Paljon rikkinäistä ja rupuista, looppi pohjaista mutta monesti silti jotenkin "livenä moduloitua" soundia. Mies soitti noihin aikoihin Sewer Election Danin kanssa Heinz Hopfissa sitä harsh noise palvontaa, mutta oma soolo noise Arv & Miljö on paljon parempi! Vahva suositus tsekata vaikka tuubista kun siellä sitä löytyy:

https://www.youtube.com/watch?v=XGB4fOvH4RQ&t=6s
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Commander15

Quote from: FreakAnimalFinland on August 15, 2023, 08:40:32 AMJa tosiaan miksereissä on eroja ja sillä feedbackillä on eroja. Esim tuo mainitsemani ysäri Grunt homma oli niin että se lähtösoundi muistutti enemmän korvalääkärin "kuuletko tämän yliäänen" henkistä tasaista heikkoa ininää jonka EQ muuttamalla alkaa oskilloida todella monenlaisilla tavoilla joista harvat ärsyttäviä. Taas miksereillä signaali tuntuu olevan aika usein joka ensin ei mitään ja sitten kun lähtee, on todella "kuuma" signaali, kaikki punaisella ja kanat potpottaa hölmösti. Jokunen vanhempi mikseri käytössä joka käyttäytyy eri tavalla.

Quote from: Commander15 on August 15, 2023, 06:43:47 AMToinen hauska kikka on sekoittaa kahta feedbackia toisiinsa. Esim. vokaalimikki ja kontaktimikki kiinni alamikseriin, pääasiallinen feedback-mikki ulisemaan ja sitten sekoittelee siihen oman maun mukaan toista kiertävää mikrofonia. Tämä avaa kaikkia mielenkiintoisia mahdollisuuksia efektikikkailulle!

Se on muutenkin minusta aika ehdoton juttu että tasot sekoittuu toisiinsa. Ne omat nauhoitukset/keikat joista ei nykyään niin hirveästi innostu, on juuri sellaisia joissa spontaani elävyys on liian pientä. Joku tasaisen identtinen looppi tai tasot jotka huonolla tavallaan irrallisia. Monesti pyrkimys on että ne on hyvällä tavalla irrallisia. Ero on hankala selittää.


Illalla tuli kuunneltua ARV & MILJÖ "Orientering I Denna Värld" CD. Ehdin jo mehustella somen puolella että tätä kuuntelevien kannattaa tsekata Haudat. CD on hauska kun se kestää alle 30 minsaa ja sisältää paljon erilaista kamaa. Joistain toisiaan tulee mieleen Haudat, mutta toisista ehkä ennemminkin Mnem. Levy on jo vuodelta 2012 ja painokset oli aika pieniä, mutta ei mitenkään mahdoton hankkia. Paljon rikkinäistä ja rupuista, looppi pohjaista mutta monesti silti jotenkin "livenä moduloitua" soundia. Mies soitti noihin aikoihin Sewer Election Danin kanssa Heinz Hopfissa sitä harsh noise palvontaa, mutta oma soolo noise Arv & Miljö on paljon parempi! Vahva suositus tsekata vaikka tuubista kun siellä sitä löytyy:

https://www.youtube.com/watch?v=XGB4fOvH4RQ&t=6s

Noi vanhemmat mikserit, eli 70- ja 80-luvun, on tosi erilaisia verrattuna esim. uusiin Yamahan tai Mackien miksereihin. Etuasteet on "rapeampia',säröytyminen usein mielenkiintoisemman kuuloista kuin uudemmissa ja EQ:t ei ole kovin luonnollisen kuuloisia, eli just hyviä hehe. Etenkin toi tietynlainen etuastesärö, joka poikkeaa perus säröpedaalihommista, tekee mun silmissä noista äärimmäisen mielenkiintoisia pelejä.

Ymmärrän hyvin tuon ajatuksesi tasoista ja niiden sekoittamisesta, toi on aihe jota on vaikea sanallistaa. En tiedä että miksi joitain ääniä sekoittamalla homma toimii ja irrallisuuden aste on juuri oikea, mutta joskus taas näennäisesti ja ajatuksen tasolla yhteensopivat tasot kuulostavat vain tylsältä. Ehkä kyse on taajuus- ja äänensävy-asioista?

Toi Arv & Miljö kuulosti huippuhyvältä! Pitänee metsästellä CD jostain.

piisti


Toi Arv & Miljö kuulosti huippuhyvältä! Pitänee metsästellä CD jostain.
[/quote]

Hyvä äänite kyllä. Voisi kuvailla biisivetoisemmaksi kun vertaa saman aikakauden kasetti julkaisuihin. Omissa kirjoissani Arv & Miljö kulta-aikaa.

Painos oli se 300 kpl, joten kyllä näitä varmasti liikkuu.

Harmillista, että tämäkin projekti muuttunut sellaiseksi suvituulen nussiman kaislikon tallennukseksi. No, aikansa kutakin...kai. Ei sillä, olen bandcampista uudempiakin kuunnellut. Muttei ne täytä fyysisen julkaisun hankinta tarpeita täällä.

pentd

kaoss pad mainittu... mulla on alusta asti ollut umpio-setissä se. mulla on keikkoja varten hässäkkälautoja kasattuna 3, ja 2.ssa niistä kp heh... ihan tarpeeks hyvät looper/slicer sekä viltterit.. vaan alkaa olee kiven alla ne pienet?!

DBL

Quote from: Atrophist on August 13, 2023, 05:27:50 PMLukaisin oman Vital Organ -kappaleeni junassa kotimatkalla. Oikein mielenkiintoinen on ja ainakin itse soisin tulevan lisääkin.
Ei oo mitenkään poissuljettua että tulis toinenkin numero, mutta ton ekan zinen tekemiseen meni semmoiset 8kk eli ei kannata odottaa jatkon valmistuvan ainakaan ihan heti, etenkin kun pitäis väsätä vähän muitakin zinejä tässä välissä heh... Toki tuo tauko tarkoittaa myös että jos on jotakin kehitysehdotuksia tm. kommentteja, niin niitä ehtii laittaa esim. osotteeseen the.other.salvation(at)gmail(dot).com että tiedän ottaa niitä huomioon mahdollista jatkoa tehdessä. Artistitoiveita ei välttämättä kannata laittaa, kun joudun kuitenkin valkkaan semmoset joista tiedän tarpeeksi ettei kysymykset jäis ihan pintapuolisiksi tai arvailuksi.

Ja ei tosiaan haittais yhtään jos Suomesta tulis enemmänkin noisezinejä ja noisea sisältäviä sekakulttuurilehtiä! Se jonkun Noise Space-tapahtuman yhteydessä ilmestyny Vertebra #1 oli tosi hyvä: selkee, silmänmyötäinen ja napakka, ja kysymykset oli päteviä. Muuten ei oo tainnu ilmestyä hirveesti luettavaa? AKTI Zine tais sekin tulla jo viime vuoden alussa, vai oliko jopa toissavuonna. Kommentit tuosta muuten kiinnostais, kun se on iteltä edelleen hommaamatta.

Quote from: V.T.R on August 10, 2023, 04:27:50 PMJoka tapauksessa kuunnellessa tulee fiilis, että onko mitään niin siistiä asiaa kuin NOISE KASSU hahah!
Mölykassuja havahtuu kyllä fiilistelemään yllättävänkin usein! Monesti ne on vielä semmoset "vaatimattomat" kassut jotka iskee syvimmälle, eli esim. sellaiset että kassulla on mittaa C20, tai on jotenkin TOSI itse tehdyn näköinen, tai sen noise pohjaa hyvin rajatusti yhteen-kahteen ideaan... Eli jollain tapaa sellaiset hieman ei-ammattimaiset, ei-pömpöösit jutut. Vähän niinkuin ois BM-demokassun noise-vastine, heh. En tiedä tuleeko siinä jotenkin olo että olisi taltioituna jokin hyvinkin selkeä ja lyhyt ja tiivis ajanjakso ja osa ilmaisuskaalasta, siinä missä joillain "virallisemmilla" kaseteilla ja CD-albumeilla voi olla kovempi pyrkimys esiintuoda osaaminen koko laajuudeltaan.

Hankala koittaa selittää jotenkin järkevästi asioita joilla ei varsinaisesti ole järjen kanssa tekemistä.