Vegekahviloissa, taidetyöpajoissa ym. puolijulkisissa putiikeissa soittaminen on ihan ookoo. Se on helppoa ja kivaa, helpompaa kuin jos joutuu itse vastaamaan kaikesta. Tämä voi olla jonkin sortin perspektiiviharhaa, mutta sitten kun tämä meidän superfanimme ryhtyi käymään some-kampfiaan sohvaltaan käsin näitä keikkapaikkoja vastaan, siellä sun täällä tunnuttiin aktivoituneen tekemään
kaiken ihan ite. Keikkajärkkäämisen hankalin, mutta myös palkitsevin muoto. Suomessa ollaan aina sisuunnuttu vastoinkäymisissä ja mikäpä olisi parempi vastine jääräpäiselle suossa tarpomiselle kuin ug-noisekeikkojen järjestäminen.
Viime syksynä oli yksi keikka Redissä, Slow Slow Loris, Bryskt ja Vomitriste. Oliko joku muu vielä? En itse päässyt paikalle vaikka järjestäjänä aloitin, siirsin sitten vetovastuun Brykst-Kentsulle kun ilmeni etten pääsisi itse osallistumaan. Yleisöä oli kuulemma n. puoli tusinaa, pienehkö pudotus siitä n. 120 Umpio/Mogao/Haare/Haudat/Moozzhead -keikalta. Varmaan ainakin osittain siksi että karskimpi osasto oli sinä iltana Rock Bearissa, fiinimmän menon ystävät taas Suomenlinnassa leijailemassa ambientin pauloissa.
Vapaakaupungissa on määritelty tietyt ehdot joiden puitteissa saa jatkossa tehdä, joka on tietty tilan tarjoajien oikeus. Mitään varsinaisia suunnitelmia jatkolle ei ole juuri nyt, mutta ei se mitenkään mahdotonta tai pois suljettua ole.
Noise Spacen perään kyselleille olen tavannut vastata, että Redin vapaakaupungissa saa kuka tahansa järjestää keikkoja. Se on helppoa, ilmaista ja talo tarjoaa laadukkaan äänentoiston, valaistuksen, videoprojektorit ja maksaa paikalle jopa (ammattitaitoisen ja asiansa osaavan) äänimiehen. Vain lauantaisin 19-22, ei kesäkuukausina kesä-heinä-elo.
https://www.vapaakaupunki.fi/ilmoita-tapahtuma/Mutta kuten ylempänäkin todettiin, tätä on turha vatvoa enempää. Keikkatilanne on juuri nyt parempi kuin koskaan ennen ainakin sinä aikana kun itse olen ollut aktiivinen. Harmillista vain että kun itse arvostan tiettyä jatkuvuutta niin Helsingissä ei ole just nyt mitään selkeästi luotettavaa mestaa mistä tietäisi että onnistuu. Eiköhän sellainenkin kuitenkin ennen pitkää jostain löydy.