YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

FreakAnimalFinland

Helvetin hyvä BHM jakso taas! Jaksossa mainittiin että löytyy muualta lisää Antleria ja NV käsittelevää haastista. Antler jakso BHM aiemmista jaksoista ja NV on myös ollut joissain jaksoissa aika usein esillä, mutta myös Sarvipodcasteistä löytyy hieman vanhempi jakso missä puidaan sitä ja Metsäkirkkoa.
 

Alussa lähteellä annettu uhraus tuo mieleen monta juttua mistä tullut keskusteltua sekä ihmisten kanssa, että kirjoitettua juttuja, lyriikoita että myös toteutettua muutenkin periaatteena. Mr. Nuori Veri mainitsee että uskoo että ei uhrausta tehdessään tarvitse varsinaisesti uskoa siihen. Mies mainitsee että luottaa vaan että teot resonoi tavalla tai toisella. Asiasta joskus maininnut kun Zizek kertoo haastatteluissa usein saman tarinan tanskalaisesta tieteilijästä jonka kaverit ihmettelivät miksi sillä on hevosenkenkä oven yläpuolella tuomassa onnea ja ei kai tuollainen vimpan päälle tieteeseen uskova mies nojaa taikauskoisiin näkemyksiin. Mies siihen vastannut että en tietenkään usko, mutta minulle on kerrottu että siihen ei tarvitse uskoa, että se toimisi. Tuo ajatus on tavallaan ihan perinteisen filosofian piirissä ja jonkun ilmiön olemassaolon "totuus" voi tulla ilmi sen kautta. Vaikka jossain loppupuolella ilmi tuleva maininta valtiosta tai kansallismielisyydestä. Tapa millä siihen uskoo, tai tapa miten se on olemassa, voi olla hyvinkin mielenkiintoinen kysymys.

Uhrauksen käsitys tulee myös esiin kun mr. Antler mainitsee että taikoja tehdäkseen, on myös tehtävä asioita. Asia mistä monesti tulee mainittua, että jotta voisi olla yhteensattumia, on oltava sattumia ja kyse lienee hieman saman tyyppisestä ajattelusta. Kun Nuori Veri mainitsee lähteelle annetun uhrin hieman triviaalin muodon, se on mielenkiintoinen kysymys joka voidaan kysyä. Voi olla että rahan, juoman tai muun uhraaminen on jo jotain, mutta ehkä tässäkin skenaariossa, se todellinen uhri minkä miekkoset antaa, on se oman ajan uhraaminen! Eihän paksusta lompakosta muutaman kolikon heitto tai isosta viinalekasta tuikkaus ole välttämättä SE elementti, vaan koko projekti että yleensä on vaeltanut paikalle, käyttänyt rajallisen ajan ja energian antamalla sen jollekin aiheelle. Jopa pyhittämällä hetken jollekin nykyajassa näennäisen "turhalle", joka kuitenkin - luultavasti tässäkin tapauksessa johti johonkin varsin palkitsevaan.

NVV kasetin tiimoilta puidaan miekan ajatusta. Kun jaksoa kävellessä vaeltelin metsässä täällä pohjois-karjalan syrjäseudulla, kun mies juontaa tuota ajatustaan, lausuen tekstin pätkää, "Ensimmäinen miekka taottiin vain yhtä tarkoitusta varten" - kyllä siinä kiistämättä aika päästään tasoille missä huomaa että noisen merkitys, voi olla hyvinkin paljon muutakin kuin joku tietty cool ääni. Itse monesti hieman samanlaisista aiheista kynäilleenä, modernimpaa aikaa tarkkailleen, vaikka Century of Fire, tai Birth of The Sun ja sen tyyppisissä matskuissa, puidaan jotain käännekohtaa missä syntyy väline jonka ainoa tarkoitus on ihmisten tappaminen, teollisessa mittakaavassa. Miekan ilmestyminen historiaan edeltää reilusti noita aikoja, mutta siinä on selvä ajatuksen tasolla oleva ero nuijaan, kirveeseen, keihääseen jne.

Melkein joka kerta tulee mainittua näiden suomen podcastien tiimoilta että kyllä ulkomaan englantia puhuva yleisö on jotenkin olennaisesti laihemman tarjonnan äärellä. Siis tottakai kuuntelen kaikki noisepodcastit ihan rutiininomaisesti, sillä noisehan kiinnostaa, mutta miten onkaan edes mahdollista että käytännössä puuttuu totaalisesti edes hitusen pintaa syvemmälle itse sisältöön pureutuva matsku?

Kun Nuori Veri ottaa aiheeksi ajatuksen että mitä jos atomeiden sijaan perusyksikkö olisikin riimu - se voi kuulostaa hassulta näin ilman kontekstia, mutta on aihe jota sietää miettiä. Monesti myös noisessa tuppaa käymään, sekä soundissa, että konsepteissa, että kun lähdetään purkamaan asiaa, oikein silleen älyllisen runkkauksen maailmanennätystasolla väkisin väännetty, päästään monesti tilanteeseen missä ei osata nähdä että moni asia on enemmän kuin osiensa summa ja nuo pelkät osaset ja niihin tarkertuminen ja niiden tutkailu voi hyvinkin päätyä totaalisen merkityksettömyyteen. Kun miehet pui ajatusta ihmisestä atomeina tai tähtipölynä, Nuori Veri toteaa mielummin näkevänsä pienimpänä yksikkönä jonkun merkityksellisen asian. Samaa voi todella hyvin soveltaa noiseen. Vuosikaudet on ollut melua joka tutkii jotain räpsettä tai napsahduksia ja monesti tuntuu kadottaneen sen mikä noisessa itseasiassa on mielenkiintoista, energistä ja luovaa. Zoomattu niin syvälle yksityiskohtiin, että jonkun ilmiön kauneus tai hienous on jo pitkällä takana ja tarjolla toisiinsa liittynättömiä yksityiskohtia.

Samaa voi sanoa vaikka käsityksestä jossa "noise" muuttuukin vain laitteiden ääneksi. Ei mitenkään uusi ilmiö että on olemassa jos jonkinlaisia noisejengejä, joille jonkinlainen piirilevystä piippaava ääni, tai pikku metallirasian helinä on "noisea siinä missä muukin". No, mikäs siinä, mutta on erittäin hyvä nähdä että on muutakin. Esimerkiksi sellaista noisea, johon tekijät uhraavat merkittävän osan vapaa-ajastaan, jopa harjoittavat ajatustyötä ja monenlaista muutakin sen parissa. Ei liene sattumaa että tuosta liki maagisesta prosessista saattaakin syntyä muutakin kuin "meinasin ravistaa kontaktimikkiä, mutta en sitten jaksanutkaan" -tyylinen ilmiö.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

RURAL RESISTANCE

Quote from: FreakAnimalFinland on October 23, 2024, 12:42:51 PMKun Nuori Veri mainitsee lähteelle annetun uhrin hieman triviaalin muodon, se on mielenkiintoinen kysymys joka voidaan kysyä. Voi olla että rahan, juoman tai muun uhraaminen on jo jotain, mutta ehkä tässäkin skenaariossa, se todellinen uhri minkä miekkoset antaa, on se oman ajan uhraaminen! Eihän paksusta lompakosta muutaman kolikon heitto tai isosta viinalekasta tuikkaus ole välttämättä SE elementti, vaan koko projekti että yleensä on vaeltanut paikalle, käyttänyt rajallisen ajan ja energian antamalla sen jollekin aiheelle. Jopa pyhittämällä hetken jollekin nykyajassa näennäisen "turhalle", joka kuitenkin - luultavasti tässäkin tapauksessa johti johonkin varsin palkitsevaan.

Tämä on hyvä pointti, että ehkä se rahan tai juoman uhraaminen lähinnä tekee sen tilanteen näkyväksi tai pysäyttää sen hetken äärelle. Se on kunnioittava ele, joka alleviivaa vuorovaikuttamista maailman kanssa. Periaatteessa uhrin pitäisi olla itselle jonkin arvoinen, että siitä luopumisella olisi merkitystä, mutta siitä päästäänkin kysymykseen, mitä se voisi nykyihmiselle olla?  Jaksossa omasta selityksestä jäi tarkemmin avaamatta, että nykyraha on jotenkin niin säännelty ja profaani asia, että herättää siksi hieman irvistystä tuollaisessa pyhässä kontekstissa. Siihen tyyliin "että täytyykö tämä sotkea tähänkin?" Mutta jos lätäkköön on ennenkin hopeaa pudoteltu, niin voi ainakin kokeilla mitä tapahtuu jos seuraa esimerkkiä.

Quote from: FreakAnimalFinland on October 23, 2024, 12:42:51 PMKun Nuori Veri ottaa aiheeksi ajatuksen että mitä jos atomeiden sijaan perusyksikkö olisikin riimu - se voi kuulostaa hassulta näin ilman kontekstia, mutta on aihe jota sietää miettiä. Monesti myös noisessa tuppaa käymään, sekä soundissa, että konsepteissa, että kun lähdetään purkamaan asiaa, oikein silleen älyllisen runkkauksen maailmanennätystasolla väkisin väännetty, päästään monesti tilanteeseen missä ei osata nähdä että moni asia on enemmän kuin osiensa summa ja nuo pelkät osaset ja niihin tarkertuminen ja niiden tutkailu voi hyvinkin päätyä totaalisen merkityksettömyyteen. Kun miehet pui ajatusta ihmisestä atomeina tai tähtipölynä, Nuori Veri toteaa mielummin näkevänsä pienimpänä yksikkönä jonkun merkityksellisen asian. Samaa voi todella hyvin soveltaa noiseen. Vuosikaudet on ollut melua joka tutkii jotain räpsettä tai napsahduksia ja monesti tuntuu kadottaneen sen mikä noisessa itseasiassa on mielenkiintoista, energistä ja luovaa. Zoomattu niin syvälle yksityiskohtiin, että jonkun ilmiön kauneus tai hienous on jo pitkällä takana ja tarjolla toisiinsa liittynättömiä yksityiskohtia.

Näitä ajatuksia voisi soveltaa myös noisen genreytymiseen josta joskus kirjoitit. Jos se aiemmin oli kattokäsite jonka alle saattoi mahtua kaikkea hälyäänistä kenttä-äänityksiin, droneen ja ambientimpaan kamaan, niin nyt puhekielessä se todennäköisesti tuo useimpien mieleen ainakin ensisijaisesti harsh noisen, hyökkäävän sähköisen särinän jota tuotetaan tietyn laitepaletin avulla. Aletaan olla tosiaan lähempänä atomisoitumista kuin jotakin erikoisten vaikutelmien verkkoa. Eli kun zoomataan riittävän lähelle tai rajataan jotakin asiaa, niin alkaa helposti ne yllättävät ja maagiset elementit karsiutua. Vähän kuin metsä, johon kävelet tunnistaen pakonomaisesti lajeja. Tavallaan on hienoa tietää niistä ja tieto monesti lisää asioiden arvostusta, mutta samalla METSÄ pirstaloituu irrallisiksi havainnoiksi ja sellainen lapsenomainen mystinen kokonaisuus ja holistisempi kokemus katoaa. Molemmissa on tietysti omat hyvät puolensa.

MT

Kuuntelin illan ratoksi Gagarin Kombinaatti tuplavinyylin, on kyllä kerrassaan mainio paketti. Lueskelin foorumin vanhoja kirjoituksia aiheesta, ja tosiaan 20 kasetillista mistä tätä on koostettu, kiinnostaa millasta matskua jäi leikepöydälle. Mutta siis kunnon industrial kolketta 80-luvun suomesta. Helvetin meheviä ja iskeviä metalliperkussioita, syntikat pörisee todella syvältä välillä ja samplejakin piisaa. Jotenkin hämmentävää miten vähän tästä joka tapauksessa on puhuttu, tässähän on kaikkea mistä joka noiseukon pitäisi saada seisokkia!

moozz


FreakAnimalFinland

Mika Vainiolta on sellainen kirja + cd setti mikä käsittelee miehen installaatioita ja tekijä mainitsee ohimennen että ongelma kasaamisessa oli että mies ei pitänyt mitään pakkomielteistä CV:tä ja ei välttämättä dokumentoinut itse tekemisiään. Osalla on tallessa tarkat listat ja mahdollisesti tallenteet kaikesta mitä tehneet, mutta toiset sen kun tekee ja joku tuleva projekti on olennaisempi kuin miettiä vanhoja. Jälkikäteen kirjan kasaaminen aiheesta josta artistillakaan ei ole mitään kerrottavaa, on varsin hauska tilanne.
Olisi hauska tietää minkähänlainen prosessi oli kasata Gagarin Kombinaatti? En muista enää oliko liner notes puolella mitään mainintoja kuka matskun lopulta valitsi?

Quote from: moozz on October 24, 2024, 08:49:32 AMProtonisuihku! Protonisuihku!

Joka toimii hyvänä aasinsiltana mainita miten parin britti tekijän reissue hommissa valintoihin vaikutti esimerkiksi että ei haluttu vokaaleja sisältäviä biisejä tai että "lapselliset" biisinnimet hieman hirvittää, heh. Ikävä tilanne sinänsä jos aivan helvetin kovaa matskua jää historian varjoihin ihan vaan siksi että näinä päivinä totuttu että se vähä palaute mitä mistään julkaisusta artistin korvaan kulkeutuu, voikin olla kitkerä ja kulahtanut narina edgystä sisällöstä. Kun 40v myöhemmin onkin hieman erilaisessa elämäntilanteessa, moinen ei välttämättä oikein kiinnosta olla selittelemässä jotain biisin nimeä.

Toki kaikenlainen kuratointi voi olla perusteltua, mutta jonkinlainen best of setti saattaa olla hyvin kaukana vallattomasta, rönsyilevästä ja villistä alkuperäismatskusta ja liian tarkkaan harkittu ja tuunattu re-issue ei välttämättä tavoita kunnolla alkuperäistä henkeä.

Gagarin Kombinaatti oli pitkään sellainen huhupuheiden tasolla liikkuva juttu, kunnes 2005 ilmestynyt "More Arctic Hysteria / Son Of Arctic Hysteria: The Later Years Of Early Finnish Avant-Garde" kokoelma ilmestyi. Oli taatusti suurimmalle osalle ensimmäinen kerta kun pääsi kuulemaan matskua pienen pätkän. Siitä meni vielä kymmenen vuotta että tuo tupla LP tuli. Vahva veikkaus että tämä suht nopeasti myynyt tupla LP ei välttämättä levinnyt "noise skenessä" kovin laajalti vaan meni sinne minne Sähkö / Puu lafkan levyt muutenkin menneet?
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

Asiaan monella tavalla linkittyen, Texas chainsaw massacre restauroitua versiota hehkutellut todella monet. Itse en ole käynyt katsomassa, vuosiin enää tullut leffateatterissa käytyä. Suomessa leffan nimi oli just se mihin elokuvalainsäädäntö oikein kulminoitui ja vaikka ei olisi nähnyt leffaa, sen olemassaolo oli luultavasti tiedossa. Moni mehusteli että ääniraita oli erityisen hyvä. Aikanaan Whitehouse näytti tätä leffaa live keikoillaan ja muutenkin tietysti kulttimaineessa ja aika monta UG levyä missä sampleissä tai muuten vaan pärisee leffalta matskua.
Voi olla hauska spekuloida, mikä tämänkin leffan soundtrackin vaikutus oli industrial musiikkiin ihan kokonaisuudessaan. Vuosi 1974 ja taatusti alkoi pyöriä VHS kopiot ja jonkin sortin tallenteet äänestä hyvissä ajoin ja varmasti tuhansittain ja tuhansittain ihmisiä jotka diggailleet äänen tunnelmaa, miettimättä että vastaavaa matskua on myös olemassa ihan "levytettynä musiikkina".
https://www.youtube.com/watch?v=3odOfyPz8L8

QuoteTobe cut the music very quickly. We created this great body of material, then we came under deadline and Tobe had to do all the cutting in a night or two. It was very fast. I would have loved to go through every bit to find the best takes, but he had to just crash it out on his own. I feel like there was a much better version of the score that could have been made, but this imperfection became a part of what the film is and why people love it. The source material is all very LoFi, distorted, noisy and dirty. Some of this came from the technology we were using. We were using cheap mics that we would just abuse them running into tape recorders running at 3 3/4 and 7 1/2 IPS. But, everything about the film was very LoFi, so it worked.

There is an interest in finally doing a TCM soundtrack album.  All of the original quarter-inch tapes still exist. Unfortunately, we do not have the final versions of anything Tobe cut together, so I would be facing the challenge of going through all the source material to re-create the score. Another challenge I will face is how this LoFi material will translate to a standalone format.

https://designingsound.org/2018/10/25/wayne-bell-the-man-behind-the-sounds-of-the-texas-chain-saw-massacre/
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

RURAL RESISTANCE

Kun tuijottelin restauroitua versiota kankaalta viime viikolla niin yksi kohokohdista oli juurikin ääniraita. Reverbin ja delayn läpi jonkinlaista pellin hieromista ja moottorisahan pärinää. Tietyissä kohdissa rämähtää ilmoille dramaattinen pisteääni, esimerkiksi Leatherfacen sulkiessa metallisen liukuoven. Ollaan siis hyvin kaukana sellaisista genrekauhun tylsistä dark ambient -matoista ja viulun hinkutuksesta.

host body

Sattumalta eilen kuuntelin itsekin Gagarin Kombinaattia autossa ja mietin, että miten voi olla ollut tämmöistä visionääristä kamaa Suomessa 80-luvulla. Helvetin hyvää, sanoisin jopa suosikkimatskuani industrialin saralla. Tietenkin nörttinä aloin heti miettimään että mikähän ihmeen syntikka sillä on ollut käytössä noihin metallisiin droneihin?

merta

Ennakko varoituksena

22.2 2025 lahdessa olisi tarjolla taas viimaa ja villasukkia

Lavalla:
Marja Ahti
Aprapat
Heppakirjat
Nuori Veri
Samuli Näsi
ja Näsiä

15€
byob
Jne

Eventti sivulle tulossa myöhemmin

MT

On kyllä tuhti kattaus, kelepaa ja ehdottomasti paikalla

piisti

#790
Muuten...täytän 20.2 40v. Niin vois jossain jotenki järkkää ennen villasukkia semmoset,öö, etkot? Noiset etkot. Lahes! Nyt hei jeesii

Siis 21.2  perjantaina.

piisti

#791
Joku mesta. Ilmanen/halpa.  Joku klo 20-Avoin kutsu esiintyy tää. Mietinet ketä kysyis niin vyöry nimiä ja naamoja mielessä ketä täs tavannu äääni-jutuiz. Ja lämpimät ajatukset itse kullekin ketä tää kutittaa