On myös hauska huomata miten tietyt ilmiöt kantaa sellaista "painolastia", esimerkiksi ajatus että on jotain hevareita. Suominoisea katsellessa, kuitenkin merkittävä osa tekijöistä, etenkin niistä, joista ei edes uskoisi, on lopulta tavalla tai toisella hevi taustaa omaavia. Keräsestä ja Primitive Wingsistä, Moozzhead, Haudat, RMSS,.. tavallaan voisi olla lyhyt lista pistää ne noisen tekijät joilla ei minkäänlaista kosketusta metalliin. Kun matskuja vertailisi, tuskin sieltä edes löytyy mitään korrelaatiota että hevi jätkät tekee inhaa aggressiivista räimettä ja jotkut muut ei. Suomi noisessakin nopean tykityksen määrä on lopulta aika vähäinen jos julkaisuja käy oikein kattavasti läpi.
Uusi Japani kama sinänsä kiinnostaa, mutta pääasiassa on tuntunut että paikallisten luonnehdinta siitä että hommat on pitkälti live-skene pohjalta ja kovinkaan monen nauhoitukset ei ole erityisen hyviä johtuen siitä teknologiasta ja olosuhteista miten materiaali nauhoitetaan. Tavallaan se on erikoinen tilanne jos maassa jäädään jonkun vanhan mielikuvan vangiksi, sillä lähes kaikissa maissa on syntynyt uusia kausia ja uusia tapoja tehdä ja ihan sama puhutaanko Ruotsista, Suomesta, Englannista, Yhdysvalloista tms, hyvin harvalla on joku maan kasari/ysäri skeneen fiksaantunut mielikuva, vaan myöhemmät tekemiset ovat jo sulautuneet osaksi mielikuvaa, tai jopa merkittävämmäksi elementiksi.