YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

FreakAnimalFinland

Quote from: MT on May 18, 2025, 08:04:39 PMNOISECAST JAKSO 20

Noisecastin jakso numero 20. Päästy uudelle tasaluvulle, ja tätä juhlistetaan kaksiosaisella Amek-Maj haastattelulla. Jakson alussa pari nopsaa keikkaraporttia, kunnes päästään itse asiaan. Amek-Maj on herättänyt kiinnostusta omalaatuisella tekemisellään noisen parissa, harvassa projektissa persoona näkyy niin vahvasti läpi kuin tässä. Julkaisuja on tullut useita, splittejä sekä kokopitkiä. Nyt Amek-Maj kertoo projektinsa historiasta, sekä YANA duosta. Haastattelun toimitti Mikko A.

https://youtu.be/yb84PH0dX70

Spotify & YT!

Tästä jaksosta hieman jäävi mitään kommentoimaan, mutta täytyy sanoa että oli varsin järkevä että lähdettiin selvinpäin nauhoittamaan ja mukana vain kassillinen olutta. Kun seuraavana päivänä kuuntelin nauhoitusta, piti tarkistaa pyörittääkö reaper audiota oikein vai miksi tämä kuulostaa jotenkin tälleen.... nopealta? Ihan oikein pyörii, mutta useamman tunnin pohjien ryypiskely tai jossain keskellä yötä nauhoittelut tuppaa matelemaan -20% vauhdilla...  Seuraava jakso on vielä liki tunti lisää, mutta pysyy hyvin tiukasti asiassa ja pääsee fiilistelemään yksittäisiä julkaisuja, keikkatarinoita, vaikuttaneita julkaisuita, mitähän kaikkea siellä oli? Jaksot siitä hyvät että noissa ei juuri editointia tarvittu.

Tuleviin jaksoihin, itseäni kiinnostaisi jos saavat aikaan lisää noita "uudet tulokkaat" yhdistelmäjaksoja. Kenties jotain teema jaksoja jos vaikka useammalla vieraalla. 7" jakso fiiliksellä varmasti mahdollista puida monenlaisia aiheita.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

mag-maa

Quote from: FreakAnimalFinland on May 21, 2025, 09:50:10 AMMerzbow hommissa, täytyy kyllä edelleen ihmetellä että miten menee läpi nuo uudet AI taiteet. Tuli juuri ihan juuri ilmestynyttä Merzbow + Agencement kimppa CD ja siinä roolijako on hieman että... Agencement on ihastuttava itsensä, eli viulua raaputellaan aika primitiivisellä ja ei-näppärällä soundilla ja hieman sähköistä prosessointia ja miehen grafiikat on käsin duunattua surrealistista erikoisuutta. Mutta Masamin uudet AI taiteet etukanteen ja tämän levyn Merzbow collaborointi ei ikinä etene varsinaisesti noiseen asti, vaan sellaista leikkisää kokeellista ääntä joka tuo hieman mieleen YLEn kokeellisen musan ohjelmien "nyt tuli joltain bandcamp linkki" meiningin kontribuutiot. Ei sekään tarkoita että olisi surkea ja pari kolme kertaa pyöräytellyt läpi. Jos olisi pelkkä Merzbow levy, olisin varmaan jättänyt väliin koko jutun, mutta Agencement sellainen että mies usein tekee jotain aika erilaista mitä "odottaa" ja levyt toimii joko olemalla tosi hyviä tai vastapainoa jollekin muulle.

alako heti kiinnostamaan :D mutta missä bandcamp linkki levyyn!!!!????
ehkä löytyy, kokeilen onnnea. merzbow mixed total kuullosti yhden kuulokekuuntelun perusteella ruoansulatushorroksessa todella hyvältä. melkein lähti taju, ja välillä ajattelin ettei se ehkä palaakaan, mutta kummasti sitä vaan tunnin päästä nousee sängystä ylös ja päivä taas jatkuu.
mut juu, noi merzbowin AI kansikuvat on kyl varmasti kaikille pettymys. new agen meditation bandcamp/youtube "levyjen" puolella kans villisti samaa, siekailematta. ei hyvältä näytä ajan henki.

bad milk

Quote from: FreakAnimalFinland on May 21, 2025, 09:57:18 AM
Quote from: MT on May 18, 2025, 08:04:39 PMNOISECAST JAKSO 20

Noisecastin jakso numero 20. Päästy uudelle tasaluvulle, ja tätä juhlistetaan kaksiosaisella Amek-Maj haastattelulla. Jakson alussa pari nopsaa keikkaraporttia, kunnes päästään itse asiaan. Amek-Maj on herättänyt kiinnostusta omalaatuisella tekemisellään noisen parissa, harvassa projektissa persoona näkyy niin vahvasti läpi kuin tässä. Julkaisuja on tullut useita, splittejä sekä kokopitkiä. Nyt Amek-Maj kertoo projektinsa historiasta, sekä YANA duosta. Haastattelun toimitti Mikko A.

https://youtu.be/yb84PH0dX70

Spotify & YT!

Tästä jaksosta hieman jäävi mitään kommentoimaan, mutta täytyy sanoa että oli varsin järkevä että lähdettiin selvinpäin nauhoittamaan ja mukana vain kassillinen olutta. Kun seuraavana päivänä kuuntelin nauhoitusta, piti tarkistaa pyörittääkö reaper audiota oikein vai miksi tämä kuulostaa jotenkin tälleen.... nopealta? Ihan oikein pyörii, mutta useamman tunnin pohjien ryypiskely tai jossain keskellä yötä nauhoittelut tuppaa matelemaan -20% vauhdilla...  Seuraava jakso on vielä liki tunti lisää, mutta pysyy hyvin tiukasti asiassa ja pääsee fiilistelemään yksittäisiä julkaisuja, keikkatarinoita, vaikuttaneita julkaisuita, mitähän kaikkea siellä oli? Jaksot siitä hyvät että noissa ei juuri editointia tarvittu.

Tuossa Amek-Maj haastattelun ensimmäisessä puolikkaassa sivuttiin mielenkiintoisia kulmia noisen tekemiseen liittyen, ja niiden tiimoilta keskustelua olisi voinut käydä vähän pidempäänkin.

Näistä moni tuntui pohjimmiltaan nivoutuvan siihen, miten noisen tekemisen prosessi on luonteeltaan transformatiivinen. Se voi saada alkunsa hyvin spontaanisti jostain sopivasta ärsykkeestä, ja sinänsä ohjautua vahvan intuitiivisesti kokeilun keinoin, mutta kuitenkin muuttua tekemisen hetkessä täysin fokusoituneeksi ja lopulta, teoksen lähestyessä lopullista muotoaan, päämäärätietoiseksi. On kiinnostavaa, kuinka jokin sattumanvaraiselta tuntuvasta kohtaamisesta alkunsa saanut, kenties itsessään täysin triviaali, asia saa uuden muodon ja latautuu uusilla merkityksillä, kun se ajetaan tekijän esteettisen suodattimen läpi. Ylipäätään ajatus noisen tekemisestä jonkinlaisena muodonmuutosta aiheuttavana prosessina on kiehtova, mutta ei ehkä kovin helposti sanoitettavissa.

piisti

Heh. Sinäpä sen sanoitit paremmin muutamalla lauseella kun meikäläinen ajan kanssa. Voishan näitä mietiskellä ja yrittää avata sanallisestikin, mut tavallaan se on turhaa, eikä kovinkaan kiinnostavaa pohtia omia hommia.
 Se seiskojen kuuntelujakson voisi toteuttaa ihan levyraati hengessä sillee et biisit soisi kokonaan?

bad milk

Quote from: piisti on May 21, 2025, 02:39:04 PMHeh. Sinäpä sen sanoitit paremmin muutamalla lauseella kun meikäläinen ajan kanssa. Voishan näitä mietiskellä ja yrittää avata sanallisestikin, mut tavallaan se on turhaa, eikä kovinkaan kiinnostavaa pohtia omia hommia.

No, komppailin vain sun haastattelussa esittämiä ajatuksia. Tätä on konkreettisella tasolla tullut kelailtua itsekin, tai siis sitä kuinka noisen tekeminen on yhdenlaista äänellistä alkemiaa. Esimerkiksi se mitä tapahtuu kun orgaaninen ja sähköinen ääni laitetaan törmäämään magneettinauhalla on ihan loputtoman mielenkiintoista ja inspiroivaa kaikessa sattumanvaraisuudessaan. Parhaimmillaan se on polttoainetta itseään ruokkivalle prosessille, jossa ideat synnyttävät kehämäisesti uusia ideoita.

Tämä on ulottuvuus, joka mun mielestäni puuttuu ns. perinteisen musan soittamisen kontekstista kokonaan – ei siis tietenkään mikään noisea määrittävä ominaisuus sinänsä, mutta ainakin tämän tyyppiselle ilmaisulle melko uniikki juttu.

piisti

Eiku se on just tätä! Ja tavallaan hassuu et on joskus saanu niin vahvoja kiksejä jostain bändimusasta mis on opeteltu tekee ihan samalla tavalla kerta toisensa jälkeen. Onhan ne teoksia, mut...ei mulla enää riittäis ihan helpolla mielenkiinto. Mut nää on näitä. Ja vois kuvailla et jossain vaiheessa äänen parissa tullut kokemuksia, jota vois kutsua jopa hengellisiksi. Mut selitä nyt se. Tai et miks yrittää?

AKTI Records

Pistin pystyyn Aktille uudet nettisivut, josta löytyy myös "reviews" kohta arvioille. Siellä arvioitu mm. Universal Noise Uusilta Poikaystäviltä. Eikun jaffa käteen ja lukulasit silmille.

https://aktirecords.net/blogs/product-reviews

piisti

Tossa eilen mietiskelin asioita. Olisko siinä ideaa et noisecastiin tekis jaksoja joihin tyypit kokoaisivat soittolistoja tietenkin suomalaisista meluista? Ja siis sillee tietenki et sois raidat jaksossa kokonaan. Vois olla vaikka noin tunti pelkkää ääntä tai sit saatesanojen kera. Mielipiteitä?

FreakAnimalFinland

Tuollaista voi toki olla muullakin nimellä. Tai jonkinlaisena numeroiduista haastattelujaksoista irrallisena.
Joskus itse sanoin Noisextra hommista että pienet ääninäytteet olisi kyllä plussaa. Johtuen varmasti pitkälti tekijänoikeus säännöistä yms, niitä ei siinä yleensä ole. (Saavat kuitenkin ihan rahaa jaksoista ja on isoilla alustoilla ja osa voi pitää hämäränä vaikka summat olisi pieniä, mutta jos muiden musaa käytetään.)
Toisaalta olen kuunnellut näitä podcastejä joissa äänen osuus on suurempi ja niissä usein itse haastattelu alkaa edetä aika hitaasti jos tärähtää edes parin minsan näyte väliin. Hankala sanoa mikä olisi optimi. Itselleni toimisi sellainen bonus lisä, vähän kuin lisäkommenttina pikku soittolista. Voisi olla mielekäs havainnollistamaan jakson aiheita jos joku jaksaa digitoida matskuja.

Itse kuuntelen aika vähän musaa netin välityksellä. Pidän enemmän sanallisesta suosittelusta ja kuvailusta joka inspiroi tsekkaamaan asioita ja paljon vähemmän linkki tulvasta soittolistoihin ja videoihin. Tiedän monta muutakin joille jonkinlainen kirjoitettu ja puhuttu perustelu on minimivaatimus että alkaa tutustumaan. Muuten voi olla että päivälle tarjolla 50 tunnin edestä linkkejä.


Just eilen tykittelin uuden YANA kassun pariin kertaan ja siinäkin se käsin maalattu kansi ja hieman digi tiedostoja tuhnuisempi ääni oli hyvä plussa! Sen verran pitkä kassu, että koko matsku mahtunut dubattuna a-puolelle. Tässä kassussa oli jotain ulkona nauhoitettua noisea. Ei siis "kenttä-äänityksiä", vaan mitä ilmeisemmin vahvarit pihalle ja ulkona nauhoittelua. En tiedä miten monet harrastaa? Uskoisin että takaisin kaikuvan äänen poissaolo voi vaikuttaa ääneen. Mikityksestä riippuen toki. Kun aiheesta puin artistin kanssa, sääli ettei silloin ollut mikään podcast nauhoitus meneillään, kun haastattelussa unohtui koko asian käsittely.

Omissa kokoelmissa on yksi sellainen levy, missä ranskalaiset äänitaiteilija töräyttelee torvilla talossa ja talo on mikitetty ei huoneista ja levy koostuu niistä sessioista missä välillä torvimies on aivan jossain muualla kuin tilassa joka on mikitetty. Silloin vanhan talon natinat ja ympäristön äänet on isommassa roolissa kuin "soittajat". Tälläinen olisi hyvä kokeellisen noisen hommissa. Hyödyntää tiloja tavalla joka tuo tilan osaksi nauhoitusta. Itse toki monesti käytän huonetilaa ja välitöntä ympäristöä, mutta en ihan toisessa huoneessa tai jostain kauempaa nauhoitettua meininkiä joka rikkoisi rajaa mikä on "kenttänauhoitus" ja mikä on tallenne kun joku soittaa siellä kentällä.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

mag-maa

Quote from: FreakAnimalFinland on May 23, 2025, 10:17:22 AMvahvarit pihalle ja ulkona nauhoittelua. En tiedä miten monet harrastaa? Uskoisin että takaisin kaikuvan äänen poissaolo voi vaikuttaa ääneen. Mikityksestä riippuen toki.

viime kesäaikana tuli paljon soiteltua ulkona, patterikäyttöinen vahvistin kontaktimikillä ja ääniä mm radiosta, polkupyörästä, metalliseinistä, mutta myös soittimista. ja vahvistin ns. täysillä, eli feedback ulvoo myös - sen perusteella soittopaikkaakin sitten valittava ettei ole muita ihmisiä ihan lähellä (eikä loppupeleissä tuo ääni hirveän kauaksi asti kannakaan ainakaan häiritsevän kovana, epämääräisenä vinkunana saattaa kylläkin esittäytyä satunnaiselle koiranulkoiluttajalle tai lenkkeilijälle). hauskaa hommaa kyllä etsiä joku mielenkiintoinen spotti ja aloittaa surinat. linnut saattavat visertää ympärillä, ja joskus osa siitä tarttua nauhoituksellekin. monesti kyllä tulee mikitettyä silleen, että mikki on n. 5-10 cm päässä siitä vahvistimesta - mut toisinaan tarkoituksella kauempana, jos haluaa mukaan ympäristöäkin. äänitykset toistaiseksi vielä raakileina koneella, editointia ja miksailua vielä vailla useampi tunti.

Heppakirjat

Quote from: FreakAnimalFinland on May 23, 2025, 10:17:22 AMEi siis "kenttä-äänityksiä", vaan mitä ilmeisemmin vahvarit pihalle ja ulkona nauhoittelua. En tiedä miten monet harrastaa? Uskoisin että takaisin kaikuvan äänen poissaolo voi vaikuttaa ääneen.

Varsinaisia ulkona äänitettyjä noisesessioita ei ole tullut harrastettua. Äänen käsittelyä tilassa pienen kannettavan vahvistimen avulla kylläkin. Kokijamatkani pois varsinaisten efektilaitteiden ääreltä on johtanut minut nauhoittelemaan kaikuja alikulkutunneleissa, tierummuissa, isoissa tehdashalleissa ja säiliöissä. Eli kassuluuppeja, lähdeääniä ja mitä nyt onkaan mukaan, Walkmanilta vahvistimeen, vahvistimesta joku kuiva kanava päälle ja kannettavalla nauhurilla eri puolilta tilaa ääntä talteen. Tämä vain siksi, että on joku autistinen tarve olla käyttämättä esimerkiksi reverb-laitteita. Ja onhan tuo ääni luonteeltaan aivan erilainen kuin joku efektipurkki. Nooh... nämä ovat varmasti näitä itselle tärkeitä ja merkityksellisiä juttuja, joiden energia kaikesta huolimatta jotenkin kanavoituu myös lopputulokseen! Vastuuvapautuslauseke: edellisellä julkaisulla eli Fridlystin biisillä on jopa modularia mukana, samoin livenä ollut jopa new age -synaa, joten mitenkään ehdottomalla luddismin viitoittamalla tiellä tässä ei toki olla, heh. Mutta on hetkiä ja biisejä, jotka vaativat ehdottomuutta ja teknologian karsimista.

Merkityksellisestä tekemisestä puheen olleen, täytyy taas tunnelmoida Afvikling-lafkan meininkiä. Matkahuolto toi juuri paketin, joka oli täynnä kaikenlaista nauhaa. Kaikesta huokuu rakkaus ja intohimo tekemiseen. Estetiikka on vimpan päälle, kierrätyskassut ihastuttavia ja julkaistu äänikin miellyttävän kotikutoista. Ihan tulee sellainen inhottava lainasana kuin old school mieleen! Oli miten oli, ehdin vasta kuuntelemaan kokoelmakasetin nimeltä Taknemmeligheden om morgenen og længslen om aftenen. Privasyn biisi koostuu pääosin nauhaluupeilta pyörivistä musikaalisista pätkätistä. Kerrassaan mainio pätkä omalla sarallaan. Seuraavat pari biisiä onkin sitten ihan ehtaa harsh noisea, joista varsinkin Dydens Belønning toimittaa jälleen vimpan päälle. DB-kasettiahan tuli tuossa joku viesti sitten ylistettyä! Loput kasetin kappaleet ovatkin sitten enemmän sellaista heleää ja kaunista ambientia tai muuta instrumentaalimusiikkia. Tämänkaltaisessa musiikissa olen huomannut, että saundit helposti nykyään ärsyttää. Sellaiset huonolla tavalla liian hyvät. Afviklingin julkaisuilla tämä ei ole ongelma, sillä näissä on juurikin sitä kotikutoista, hieman rosoista ja kaikin puolin rehellistä saundia. Suosittelen meludiggareita kuuntelemaan kokoelmalta ainakin Dydens Belønningin ja Vitriolin biisit.

piisti

Afvikling-lafkan tyyppi kyseli vast'ikään Amek-Maj kassuja. Nimenomaan  kasetteja kun ei kuulemma omista CD-Soitinta. Ja mielelläni jotain koostan.
 Tuo tekijänoikeus kulma tuli itsellenikin mieleen, mutta naurahdin sen taka-alalle. Ehkä joku Dassum saattaa teostoon kuuluakin tai vastaavaa. Jotenkin ois hassua et jos huomioisin jonkun hörhön surinat muutamalle kymmenelle altistettavaksi, et siitä vielä maksaa sais. Joku nettiradio saattaiskin olla ko.kamalle hyvä formaatti, mutta henkilökohtaisesti pysyn kauempana tietoliikenne välineistä, sillon kun niillä pitäisi saada jotain oikeesti aikaan. Death to Posers-nettiradiota Harald Mentor teki taannoin muutaman jakson, jota oli ilo kuunnella.
 Puhelin on kätsä silloin kun kilinät, ,nitinät ja huminat ei duunissa nappaa.

FreakAnimalFinland

Tekijänoikeuskulma ei youtubessa haittaa, mutta jo spotify puolella voi töksähtää niin että jaksoa ei saa pihalle jos joku pikku klippi tunnistetaan että se jonkun muun? Esim itse tuubiin postaamieni live videoidenkin tiimoilta parikin pätkää on estetty ettei niillä voi tehdä rahaa kun sisältävät tekijänoikeuden alaista matskua. Eipä noihin ole ollut tarkoituskaan pistää maksullisia mainoksia tms, mutta esimerkkinä miten suht pienet tekijät ja heidän suht hahmoton matsku voi olla niin ettei mihin tahansa alustalle saa ladattua.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

piisti

Ohhoh. Kovia hommia, mut ymmärrettävää.  Viimeistään ku selittää. Se ois Ihmisen ikävä Noisen luo ihan nurkan takana! Tämän lähetettyä testaan Thereminii ekaa kertaa ikinä. Pulu kurluttaa ilmastointi putkeen. Pelkkiä mahdollisuuksia ilmoilla. Uus Worth cd muuten Aussaatin kautta pihalla!

Atrophist

#1064
"Virallista" tiedotusta asiasta aletaan puskemaan ulos lähiaikoina, mutta laitetaan tänne nopea ennakkotiedote:

Gray Ritual 3 tapahtuma siis Helsingissä ke 30.7.

Olen siellä täällä maininnut kiinnostuneille ja tulijoiksi ilmoittautuneille, että huom huom paikka saattaa olla tällä kertaa eri kuin kahdella edellisellä kerralla. No, nyt päättyneellä viikolla varmistui ettei näin käykään, vaan jatketaan samassa mestassa.

Siis:

Gray Ritual 3 sittenkin samassa paikassa kuin kaksi edellistä GR-keikkaa.

Muistutan vielä kaikille edelleen, että ylläpitäjät (tiimi tosin osittain vaihtunut sitten viime näkemän) ovat hyvin tarkkoja paikan yksityisyydestä. Eli vaikka paikka olisi edellisten rituaalien kävijöille tuttu, älkää postailko sitä someen tai paljastako ulkopuolisille. Edelleen ilmoittautuminen grayritual@gmail.com, ja däts it. Kiitos!


Esiintyjinä siis

Malaise 57
Ruusuriimu
Inhospito
Moozzhead
Tantric Death
Hingst


Kieltämättä aika kova setti arki-illalle, mutta kyllä te jaksatte. Jaksoitte kaksi ekaakin, niin miksei siis myös nyt.