YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

host body

Ehkä oma pointti on juurikin se, että jäljitellessä tietynlaista käsin tehtyä jälkeä tietokoneella jää se aina pelkästään jäljittelyksi, sillä käsin tekemällä se tapa tehdä ohjaa lopputulosta tiettyyn suuntaan, ja sit kun tekee enemmän ne käsin tekemällä tekemisen rajoitteet tulee tutummiksi ja siinä itse ainakin yrittää rikkoa niitä rajoja jotenkin. Koneella kun ei ole tavallaan mitään rajoituksia, niin se tuntuu jotenkin itsestäni turhalta keinotekoisesti pitäytyä jossain tyylilajissa jonka on määritellyt vahvasti työkalujen luomat rajoitteet, eli tavallaan sulkee itseltään mahiksia siksi, ettei ne mahikset sovi siihen omaan mielikuvaan siitä, millanen käsin tehty kollaasi on tai millasta jälkeä joku kopiokone tuotti vuonna 1985. Eikä se sit kuitenkaan ikinä näytä muulta kuin tietokoneella tehdyltä jäljitelmältä. Samoin kuten muovista tehty jäljitelmä tiiliseinästä.

DBL

Quote from: FreakAnimalFinland on October 08, 2025, 06:26:56 PMAsia liittyy minusta olennaisesti AI käyttöön siinä mielessä, että en oikein saa päähäni miten se virtuaalinen kikka ja jollain tavalla generoituva lopputulos olisi toivottavaa jos optiona on oikea tekeminen? Ts jopa se kaikkein tyydyttävin, joskus jopa hauskin osuus, joskus toki kuluttavakin. Paitsi jos Host Bodyn mainitsema ajatus joka varmasti monien kohdalla pitää paikkansa: ettei oikeastaan ole väliä millaiset kannet on, kunhan nyt jotain sutaisi. Itse oletan että kun levyjen fyysisyys on yhä marginaalisempaa, myös kannen rooli voi olla yhä mitättömämpi.

Tää on varmaan myös sukupolvi- ja lähtökohtaeroja, ihan samaan tapaan kuin formaattiasiat muutenkin. Jos on tullut noiseen digitiedostojen kautta, tai ihan jo aikaan/paikkaan jolloin oman kuplan pääasiallinen julkaisuformaatti on ollut bandcamp tai muu vastaava striimaus, niin visuaalisuus voi tosiaan olla ihan toissijainen "kunhan nyt on jotain" juttu. Tai sitten tekijällä ei vaan ole visuaalista silmää, heh. Eikä noise nyt ole mikään pahin syyllinen tällä alalla. Tylsänä esimerkkinä vois heittää heavy/power-metallibändien monesti todella geneerisen ja lattean kansikuvaston joka on muodostunut suorastaan normiksi.

Tuo tekemispuoli taas, osin se on varmaan ihan persoonallisuuseroja, ja miksei myös ihan tätä alati parjatun digiajan luomaa heltiämättömän kiireen tunnetta. Syystä tai toisesta tekijää ei välttämättä kiinnosta niinkään se tekeminen, vaan se että valmista tulee ja nopeasti. Silloin voi riittää että lopputulos on "riittävän hyvä", kun oma katse siintää seuraavan projektin aloittamisessa jo ennenkuin edellinen on valmis. Tästä tulee taas mieleen se Noisecastin Amek-Maj-haastis, kun siinä tuo asia meni (ainakin tällain tarkistamatta muisteltuna, eli voin puhua omianikin) melkein toisinpäin: tekemistä ja nauhoittamista tapahtuu paljon, ja se tekeminen itsessään on antoisaa ja merkityksellistä. Sen myötä materiaali voikin olla jo tehnyt tehtävänsä ilman että sitä julkaisee yleisölle, tai että mahdollisen julkaisun "painoksen" tarvitsisi olla muuta kuin vaikka oman kappaleen lisäksi 10 kappaletta jotka päätyy niille jotka osuu sopivaan aikaan kohdalle, heh. Asiat ottaa sen ajan ja vaivan kuin on tarpeen.

Quote from: host body on October 08, 2025, 06:43:23 PMEhkä oma pointti on juurikin se, että jäljitellessä tietynlaista käsin tehtyä jälkeä tietokoneella jää se aina pelkästään jäljittelyksi, sillä käsin tekemällä se tapa tehdä ohjaa lopputulosta tiettyyn suuntaan, ja sit kun tekee enemmän ne käsin tekemällä tekemisen rajoitteet tulee tutummiksi ja siinä itse ainakin yrittää rikkoa niitä rajoja jotenkin. Koneella kun ei ole tavallaan mitään rajoituksia, niin se tuntuu jotenkin itsestäni turhalta keinotekoisesti pitäytyä jossain tyylilajissa jonka on määritellyt vahvasti työkalujen luomat rajoitteet, eli tavallaan sulkee itseltään mahiksia siksi, ettei ne mahikset sovi siihen omaan mielikuvaan siitä, millanen käsin tehty kollaasi on tai millasta jälkeä joku kopiokone tuotti vuonna 1985. Eikä se sit kuitenkaan ikinä näytä muulta kuin tietokoneella tehdyltä jäljitelmältä. Samoin kuten muovista tehty jäljitelmä tiiliseinästä.

Onhan sekin rajoituksensa, mikäli digitaalinen jäljitelmä näyttää kuitenkin aina digitaaliselta. Jostain syystä tuosta vaikutelmasta kuitenkin tunnutaan pyrkivän pois, ja selkeästi digitaalisen tai AI-luodun näköistä jälkeä parjataan. Ei toki siinä etteikö esim. xeroxattuja bondagekuviakin parjattaisi, hah. Osin kyse voi olla siitäkin että rujolla analogilaitteistolla puljatessa ilman mitään osaamista aikaansaatu jälki voi olla vahingossakin jollain lailla mielenkiintoista, siinä missä digipuolella samalla osaamisella voi saada herkemmin aikaan ihan vaan karseaa suttua. En kyllä tiedä onko tuossa mielikuvassa mitään totuuspohjaa, mutta noh.

Tuossa analogiseen vaikutelmaan pyrkimisessä ei välttämättä ole aina kyse siitä että digitaalisia välineitä käytettäisiin laiskuuden vuoksi, vaan että pääsyä esim. riittävän rosoisalle kopiokoneelle ei ole (tai vaikka olisi, sitä vartioi jonkinlainen gatekeeper joka rajoittaa sallittuja kuvavalintoja). Tuolloin digitaalisuuteen ei turvauduttaisi laiskana korvikkeena tai näkemyksen puutteesta, vaan sellaisena luomisvälineenä jonka käyttöön on mahdollisuus. Jotkut käyttävät noita myös yhdistelmänä, esim. niin että varsinainen grafiikka tehtäisiin ensin koneella, mutta ajettaisiin sen jälkeen kopiokoneen läpi. Kopiokone toimisi toki tuossakin tapauksessa eräänlaisena filtterinä.

Atrophist

Huomenna tosiaan eräs aikakausi päättyy, kun viimeiset ostarinoiset Redissä. Tuolta lisätietoa kiinnostuneille:

https://fb.me/e/2a9iVlTO8k

Noise Spacet jatkuu muualla ensi vuonna, ja yhtä sun toista muutakin livehommaa tulossa loppuvuodelle ja ensi vuoden alkuun.

FreakAnimalFinland

Quote from: host body on October 08, 2025, 06:43:23 PMEhkä oma pointti on juurikin se, että jäljitellessä tietynlaista käsin tehtyä jälkeä tietokoneella jää se aina pelkästään jäljittelyksi

Jep, hyvinkin paljon juuri näin.

Itse vaan osassa tapauksista kyseenalaista onko se aina jäljittelyä varsinaisesti, vai ihan tietoisesti tapa tehdä jotain ilman että pyrkii ainakaan olemaan se alkuperäinen, vaan jotain muuta.
Olen käynyt keskusteluja mm. reverb plugareista tai digi reverbistä jne, missä kovan luokan analogimies on vahvasti sitä mieltä että efektin tunnistaa heti ja sellainen synteettinen virtuaalinen halli jossain objektissa on ihan eri asia kuin oikeassa tilassa tehty soundi, tai edes joku jousikaiku tms. Kyllä, näin voi olla, mutta samaan aikaan, on paljon tekemistä jossa se epäluonnollinen ja hieman erikoiselta tuntuva digireverb, joka tekee hitusen eri juttuja kuin "luonnollinen kaiku", voi olla nimenomaan se työkalu tai haluttu soundi.
Joten en usko että ihmiset jotka vääntää vaikka valokuvan täydelle kontrastille, on ehdottomasti matkimassa silkkipainon tai vintage kopiokoneen jälkeä, vaan... täyden kontrastin kuvaa? Joka on vain noiden menetelmien ominaisuus, mikä on kuitenkin itsessään myös tyyli tai ominaisuus. 
Ehkä fontit on yksi sellainen missä jäljittely poraa silmään kaikkein eniten. Vertaa vaikka Mania tyyliä missä stencil fontti on nimenomaan tehty käsin sapluunaa käyttäen ja lopputulos on erilainen kuin ladata ilmainen fontti ja nakutella sillä logot kanteen. Tai vanha kirjoituskone vs. kirjoituskoneen fontti. Siinä ollaan monesti kysymyksen äärellä yritetäänkö teeskennellä kirjoituskonetta, vai valitaanko vain parhaimman näköinen fontti. Jos homman nimi on jälkimmäinen, niin ok. Jos haluaa näyttää vanhalta, mekaanisen koneen jälki tuppaa olemaan aika erilainen mitä fontit saa aikaan.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

Merzbow setti loppuun asti kuunneltu ja parilla viimeisellä hitusen rujompaa kassu source soundia joillain kohdin, mutta oikein tyylipuhtaasti tykittelee alusta loppuun!
Mennyt muutama päivä tulevia CD julkaisuja kuunnellessa ja niiden päälle ehtinyt vain ANTIHUMANISM projektin uuden CD:n. Oikein yllätti että vanhemman todella primitiivisen kaman sijaan nyt tässä on hieman enemmän looppi vetoinen industrial-noise viba, oikein hyvällä tavalla! Kevyesti projektin parasta kamaa. Artisti halusi myydä tätä halvemmalla koska on lyhyt levy, mutta tämänhän on n. 35 minsan kestollaan pidempi kuin moni tuore noise levy ollut. Jäi soittimeen ja pitää pyöräyttää vielä huomenna uudemman kerran.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

https://rihmastosignaali.podbean.com/e/29-liminaaliarkeologia-vieraana-pyry-ojala-osa-12

Ei pelkkää "noisea" tietenkään, mutta Brownhill mafia hommia käsitellään, rural industrial hommia, Nuori Veri, Metsäkirkko,.. kaikenlaista. 2h kuunneltu ja 40 min jäljellä. Ei toki tuntematon tilanne itsellenikään, mutta Rihmasto miehellä haastattelut välillä keskittyy enempi omiin fiilistelyihin kuin haastateltavan, hehe, ja hieman herää fiilis olisiko miehen syytä hieman tiivistää omia monologeja jos ei meinaa haastateltava päästä ääneen? MUTTA, toisaalta, vaakakupissa myös se että rihmasto haastattelut onkin sellaisia ja jos haluaisi vain Pyryn tarinoita, voi tsekata jostain muualta? Ei olisi yhtään haitaksi että artistit pääsee enemmän kuin kerran esille.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

MT

NOISECAST JAKSO 24

https://youtu.be/kiktLTNXGBA

Tower Transmissions triplan viimeinen osa, jaksossa käydään läpi toisen päivän keikkoja sekä haastattelussa Human Larvae.

Noisecast had the pleasure to have a talk with Human Larvae, interview in english.

The Devil´s Cormorant

#1222
Iron Shadows II. Varsin mainio keikka oli Ouluun saatu järjestettyä. Keikkapaikalle pääseminen tuntui hieman yliampuvan klandestiiniltä toiminnalta, mutta toisaalta ymmärrän että Oulusta on jo huonoja kokemuksia. Mielummin tämä kuin peruttu keikka. Itse keikkapaikka silleen "ihan ok", ei nyt erityisen tunnelmallinen mutta olihan siellä tarpeeksi tilaa, lava ja toimiva PA. Muuta ei ihminen voi toivoa.

Haaskan debyyttikeikka upposi itelle varsin mainiosti. Ajattelin tätä yhden miehen projektina mutta lavalla olikin kolme tyyppiä. Ilmesesti pari kaveria oli noukittu mukaan livesettiin. Väkevää meluisaa voimaelektroniikkaa; synapörinää, mikitettyä romua, karkeaa vokaalia. Hyvin kompakti keikka jakaantunut selkeästi kahteen osioon jossa ensimmäisessä keskeisessä roolissa olivat vokaalit ja toinen oli saturoituneempaa noisemattoa. Ei siinä pyörää oltu uudelleen keksitty, hyvin geneeristä kamaa metodeista äänimaailmaan ja estetikasta tematiikkaan - enkä sano tätä ollenkaan mitenkään pahalla; hyvältä kuulostavaa ja näyttävää kamaa se oli. Nautin suuresti.

Pseudokommandon kokoonpanon kanssa kävi toisin päin - luulin että keikkaa soittaisi kaksi tyyppiä mutta tämä vetikin homman tällä kertaa yksin. Kylmää ja onttoa toisinaan elävää taustadronea, välillä metallilevykitinää. Hyvin vokaalikeskeistä, ehkä vähän jotain vanhan koulukunnan kaman suuntaan? En minä tiedä, en ole edelleenkään niitä juuri kuunnellut. Selkeä rakenteellisuus ja kulku tässäkin. Ei ihan sitä kaikista ominta makua mutta tästä huolimatta varsin nautittava keikka kuunnella. Metallinkirske tuntuu aina hyvältä sielussani.

Aurinkopyörä soitti kaiken PE- ja noiseryönän väliin hieman pehmeää tunnelmallista folkkia. Mielestäni toimi erittäin hyvin tämä konsepti, ei tuntunut olevan mitenkään väärässä paikassa eikä etenkään väärään aikaan. Järkkäreillä oli jopa pelisilmää laittaa tuolit lavan eteen tämä keikan ajaksi - oikea ratkaisu. Shamanistis-animistisia tunnelmia, valloittava rauhallisuus ja seesteisyys. Ei siis tosiaan missään Heilung-meiningeissä. Yleisöäkin saatiin mukaan hoilaamaan. Wäinämöinen Tuonelan joella oli aivan erityisen loistava biisi. Ei ollut aiemmin itselle tuttu artisti, ilmeisesti ei levytä eikä hirveän paljon keikkailekaan. Tätäkin silmälläpitäen oli mainio päästä todistamaan yhtä näistä keikoista.

Eteerisistä folktunnelmista laskeuduttiin takaisin korinan pariin Commando 15 tahdilla. Tuttu mies, monta keikkaa jo nähty. Tämä mies tuntee laitteistonsa ja muovaa ääntä suurella pieteetillä. Tuttuun tapaan liikuttiin paljon ylätaajuuksilla, kirskunoissa ja terävissä suhinoissa. Jäin koko keikan odottamaan jonkinlaista pudotusta bassorutinaan mutta sen sijaan ukko piti yllä tätä ahdistavaa tunnelmaa alusta loppuun.

Seuraavana Unclean. Kaksi nähtyä keikkaa alla ennen tätä ja niiden perusteella tämä oli salaa eniten odottamani artisti illalta. Eikä pettänyt, erittäin hyvää oli tälläkin kertaa! Hitaasti oskilloivaa vellovaa synamattoa, häiritseviä sampleja, aiempaa vähemmän mutta kuitenkin jonkin verran vokaalia. Hyvin rakennettu kokonaisuus, olemukseltaan junnaavan tunnelmallinen. Äänimaailma yksinkertaisesti kuulosti hyvältä, tarpeeksi tukevia elementtejä niin että siinä oli tarpeeksi eloa; esimerkiksi tuo konekivääriä muistuttava synapurske ja lopun upeat aavemaiset ulvahdukset. Keikka herätti paljon teknisiä kysymyksiä joihin minulle ei annettu vastauksia.

Illan viimeistä artistia eli Pyhää Kuolemaa on myöskin tullut nähtyä jo monta keikkaa erilaisilla kokoonpanoilla. Niin takuuvarmaa kamaa ettei minulla ole siitä mitään sanottavaa mitä ei jo olisi sanottu. Yksinkertaisesti nautinnollista. Tykkäsin että tuli paljon vanhoja itselle rakkaita biisejä.

Kaikin puolin erinomainen keikka niin artistien kuin puitteiden puolesta. Ehkä ainoana miinuksena vaihdot tuntuivat kestävän säännönmukaisesti aika kauan? Tällä kertaa jaksoin sentään olla sen verran sosiaalinen että väliajat menivät ihan mukavasti jutustellessa, mutta kuuden artistin kanssa se tietenkin väistämättä venytti iltaa hieman pitkäksi. Hyvin oli myös väkeä jaksanut vaivautua Ouluun asti. Olisiko Pyhä Kuolema + Aurinkopyörä vetänyt hieman eri väkeä kun tuntui ettei ollut ihan ne perus noisenaamat tällä keikalla.

Atrophist

Kontulassa to 4.12 Wenlan yläkerrassa (Keinulaudankuja 4)

Atrophist
Obscvrat
Skärgård
Ihmisroska
(ehkä vielä yksi muu bändi, ei varma vielä)

Keikka alkaa n. 20.00, sitä ennen näytös Sahkö: The Movie -dokumentista.

Muutakin ohjelmaa kyseisellä viikolla Kontulassa mm. Jimi Tenor 60v. juhlakeikka 5.12.

FreakAnimalFinland

Merzbow keikalle meno vielä harkinnassa. Aikanaan äänivalli oli suht käppäinen kumiseva subbari meininki, mutta nykyään kuullut jopa positiivisia kommentteja.

Clock DVA 15 cd boxin läpi kuuntelu, sellaista 3-5 levyä päivässä tahtia oli kyllä hyvä projekti. Boxilla tosi vähän biitti vetoista, enemmän hahmottomampi ja vanhan liiton industrial ja kokeellinen soundi.

Nyt aloittelin Human Larvae vanhemman tuotannon kuuntelua, noisecast haastiksen sekä tulevan saksan keikan innoittamana.

Lukupinossa pyörineet 2 uutta Rocker lehteä ja hieman laihistuneet! 40 A5 sivua, mutta kun mainokset ja valokuvat vie niin paljon että varsinaista tekstiä puolet... josta osa ei ole noise juttuja. Mutta positiivisena oikein fanaattisen mehusteleva Dead Gods / summer scum matt haastattelu. Ei paljon ehditä kysyä kun mies tulittaa sivun mittaisia monologeja!
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Atrophist

Itsellä jää armotta välistä työvuorojen takia. Kiinnostelisi kyllä jossain määrin, mutta minkä teet.

Saman viikonlopun JSH/The Glorian Turun keikka jo julkistettu näemmä. Samat artistit mahdollista nähdä myös Helsingissä 16.1, plus Nikama ja upouusi projekti The Philadelphia Experiment, sekä keikkataukoa pikkuhiljaa päättelevä Atrophist.