YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

FreakAnimalFinland

Ei ole varmaan Junkyard Shamania kyselty länkkäreiden podcasteihin? Olen joskus koittanut vinkata että voisi olla hyvä aihe. Japanilaisten kielitaito näyttää olevan sellainen kynnys ettei sikäläisestä menosta saa oikein tarinaa podcasteihin, mutta JS touhujen ohella saisi ehkä Japanin nykymeiningistä jotain "yleiskuvaa" ja tarinanpätkää. Facialmess joskus hieman tarinoinut mutta aika vähän.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Smrt

#856
https://youtu.be/cp1mwFMcqig?si=iXDZ8Z8tJ7nD0gN4


VAPAUS KOKEILLA: KÄYTÄNTÖ ELÄVÄNÄ

Sainkin tän puserrettua pihalle vielä tän vuoden puolella. Käppäsistä livepätkistä koostuva dokkari. 2022-2024. Emme puhu mitään!

mukana, osa useamminkin:
APRAPAT
THE NEW BOYFRIENDS
EDGE OF DECAY & KITU
NÄSIÄ
JUNTA (THE TRUE)
TYHJÄ PÄÄ
fake_trailers
TAHMA
HAZARDIKARHUKO
AHOLA & SILANDER
HEPPAKIRJAT
SKÄRGÅRD
CIRCLE OF SHIT

FreakAnimalFinland

Muutamien tahojen kanssa välillä ollut puhe onko mitään järkeä olla "hyvää puhelinta" kun joskus tuntuu rivolta maksaa holtiton summa puhelimesta. Ainoa perustelu mikä mieleen tulee, on oikeastaan nimenomaan kuvan ja äänen laatu! Nykyään joku iPhone 11 max tms maksaa käytettynä enää satkun pari, joten sellainen aika suositeltava keikkojen tallennukseen. Etuna että kuva yllättävän hyvä ja ääni ei vedä totaaliselle särölle vaan musakeikoista yllättävän hyviä ja noisekeikoista kuulee usein jopa sen artistin ominaissoundin eikä vain nauhurin overdriven sävyn, heh..

Äänen paikoittaisesta rupulaadusta huolimatta, asiallinen pätkä!
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Heppakirjat

Vapaus kokeilla -pätkässä ollaan täälläkin usein esiin nostetun tekemisen äärellä. Kuten niin moni on sanonut, niin joskus on vaan pääasia että tekee eikä mieti liikaa esim. teknistä toteutusta tai laatua. Toki julkaisujen yms. kohdalla tykään siitä, että on tekijöitä jotka selkeästi harkiten ja harvakseltaan laittavat tavaraa pihalle vs. kaikki vaan Bandcampiin 200 julkasun katalogi parissa vuodessa. Videokuvaa tai dokumenttia noisen tiimoilta on kuitenkin mielestäni sen verta vähän vielä, että kynnys ylipäätään minkään tekemiselle ja julkaisemiselle sietää olla melko matalalla. Tanskasen taannoinen dokkarihan oli teknisesti lähestulkoon jo liian hyvä, heh! Mutta siis Iphonella, kameralla tai ilman kannustan kaikkia vaan tekemään. Ja patana tässä kattilaa soimaten täytyisi varmaan itsekin vaan lopulta tehdä eräs pitkään suunnitteilla ollut video loppuun, välittämättä liikaa teknisisistä seikoista sen sijaan että täällä huutelee muiden tekemisten perään!

FreakAnimalFinland

Yks vinkki on haastatteluhommiin, että puhelimiin saa ihan 20e sijoituksella "rintanappi mikrofonin", jossa voi olla kolmen metrin johto. Tarkoittaa että äänen laatu paranee välittömästi vaikka kuvaisi haastattelun toiselta puolelta huonetta. Jos ei tarvi saada kuin haastateltavan ääni tallenteeseen, todella hyvä ja halpa lisä. Podcast / haastatteluhommiin tavallaan sama juttu. Muistelisin että Noisecast jaksoissa on nykyään juuri niin. Perus halpis pikku zoomi missä on 4ch nauhoitusmahdollisuus, joten voi tuollaisen irto mikrofonin tyrkätä haastateltavan rintaan ja haastattelija tyytyä vähemmän puhuvana zoomin tilasoundiin.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

Sarven facebookiin postattu, mutta laitetaan myös tähän kun noise aiheena.
 
TOP 2024 NOISE LEVYT JA MUU OUTOUS

Special Interests foorumillla ollut tyypilliseen tapaan vuoden noiselevyt listauksia. Paljon sellaista kamaa jota en itse kehtaa listalla kun näpit pelissä ja paljon sellaista mitä en ole edes kuullut tai ollut erityisen vakuuttunut. Se mistä sen sijaan olen vakuuttunut, on valinnan vara! Tänä vuonna en kyllä parhaita punk levyjä ala listaamaan, kun ei tule juuri mieleen listan mittaista kasaa. Sama pätee moneen muuhunkin musatyyliin. Noisen ja siihen liittyvän hahmottomamman äänen parissa tätä ongelmaa ei ole. Aivan helvetisti tullut kovia levyjä. Uusintajulkaisuja relevanteista levyistä tullut niin paljon että hirvittää. Ihan uusia matskua tullut myös enemmän kuin varsinaisesti ehtii kuuntelemaan!

Listassa ei ole järjestystä ja kriteerinä on ensisijaisesti ollut ominaisuus: Vaatii ja innostaa välittömään uudellen kuunteluun. On paljon levyjä jotka on kovia ja voisi myös kuunnella lisää, mutta jonossa on toinen vähintään yhtä hyvä levy jonka voi kuunnella sen sijaan. Näiden ulkopuolella on levyjä, jotka ei ole vain kovia, vaan niissä on tietty yksilöllinen piirre, joka on lisäksi hyvä. Ei mitään väkisin erikoista, vaan sellainen hyvä levy, jolle ei voi suoriltaan osoittaa korvaamaan kelpaavaa toista albumia. Joka siksi oikein vaatii pääsyä uudelleen soittimeen. Tai tältä se tuntuu joka aiheuttaa että levyä tullut pyöräyteltyä paljon enemmän kuin joitain muita.

On aika lailla joka viikkoinen tapahtuma kun Sarvessa joku asiakas ihmettelee ääneen "onko tämä siis musiikkia? Joku levy". Viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen. Viimeksi oli juuri ennen joulu-aattoa kun luukutin Norjalaisen Maja S.K. Ratkje nimisen mimmin LP levyä. Fe-Mail projektissa kunnon noiselafkoille levyjä tehnyt taiteilija siirtynyt ehkä asteen "oikean taiteen" suuntaan ja tuokin levy oli osittain sen sortin sound poetry pärskimistä että 70-luvun rokkia vailla oleva mies rouvineen ei meinannut uskoa että tämä on ihan vinyyli LP:lle painettua ääntä, jota jotkut kuuntelee. Monesti mainitsen että tässä liikkeessä, tämän tyyppinen matskua on itseasiassa yksi merkittävimmistä musatyyleistä. Vahva veikkaus on että jos Sarvessa tehtäisiin vuoden myydyimmät levyt lista, valtavirtaisen musiikiin myynti olisi niin pientä, ettei sillä ole käytännössä merkitystä, kun taas mitä syvemmältä, mitä oudompi ja monesti myös mitä kyseenalaisempi levy, sitä halutumpi se on! Tämä tietysti korreloi omiin fiilliksiin sen suhteen millaista matskua on järkeä edes myydä, tosin mikään noista ominaisuuksista ei tietenkään ole merkityksellinen mikä kyseessä ei olisi oikeasti hyvä levy!

Eli tämän päivän top lista voi olla monelle totaalinen "mitä helvettiä nämä edes on" -lista, mutta yllättävän moni takuulla jotain kuullutkin ja joita kiinnostaa tsekata. Asian helpottamiseksi mahdollisuuksien mukaan nettilinkit. Osaa levyistä saa vielä Sarvesta, osaa ei.

Dead Door Unit "Abandon" CD
Olen monesti puhunut miten olennaisia hyvät haastattelut on itselleni. Osa ihmisistä kertoo että haastattelut on perseestä, koska ne paljastaa liikaa ja häviää kaikki mystisyys artistien ympäriltä. No niimpä, mutta tämähän kertoo vaan että joko haastattelu oli huono, tai artisti ei ole kovin kaksinen. Ei kiinnostavat jutut muutu epäkiinnostaviksi sillä että niistä puhutaan, enemminkin kun selviää että jollain tasolla kohtuullista musaa tehnyt bändi onkin ihan tavan puusilmiä joilla ei ole mitään kiinnostavaa sanottavaa, mistään.
Nykyisessä noisessa jonkinlainen luultavasti amerikkalainen vivahde että "ihmisyys" sellaisena arkisena tarinana alkanut dominoida haastatteluja. Olen aika monta kertaa kiukutellut MeNaiset henkisistä haastatteluista, joissa kiinnostavana "henkilökuvana" on juuri se arkinen roska joka on kaikkien yhteinen kokemus ja ilmeisesti se antaa jonkin sortin lohtua tms. Joku selviytymistarina ja tai henkilökohtaisten kriisien ratkominen. Ei yleensä inspiroi. Itse mielummin luen vaikka haastattelun jossa Herzog, Kreivi, tms. Joku jollain on hieman omaleimaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Lista voisi toki olla pidempikin, mutta aihe nyt noise eikä erikoiskulttuurin protagonistit.  Aiemmin hieman tutkan alta mennyt Dead Door Unit vaikutti haastattelun perusteella kiinnostavalta.  Ei siinä ollut varsinaisesti mitään monimutkaista tai sinänsä erikoista, vain ja ainoastaan tuli ilmi että mies touhuilee omaa soundiaan vailla mitään musakulttuuriin liitettyä menestymisen ja näkyvyyden tarvetta. Pääasiassa julkaisut on äärimmäisen pieniä painoksia, jotka ehkä musabisneksen mittakaavassa ei ole julkaisuja lainkaan. Oikeastaan henkilökohtaista yhteydenpitoa tuttujen samanmielisten kanssa, joka tapahtuu kaupallisen julkaisutoiminnan ulkopuolella. Pläräilin hyllyjä ja mietiskelin mitähän DDU kassuja olisi hyllyssä ja aika vähän niitä oli, sillä monet kaseteista on jopa alle 10kpl eriä, joita ei ole voinut varsinaisesti ostaa. Parit kasetit joissa painokset liikkuneet sentään kaksinumeroisissa luvuissa.
Kun CD tuli kätöseen, se viihtyi soittimessa aika helkkarin pitkään. Joku voisi kysyä mikä tässä varsinaisesti on erikoista ja vastaus lienee ettei mikään. Teoreettisesti tälläistä voisi tehdä "kuka vaan". Teknologisesti se vaatisi äärimmäisen vähän. Tosin, ymmärrystä ja hyvää makua vaatii paljon! Mies itse totesi haasattelussa että alussa matsku oli heikompaa, mutta nyt tietää varmuudella että tekee hyvää kamaa. Näin on. Monessa kappaleessa laitteisto kuulostaa siltä ettei olisi kuin kasetilla tai loopperissa jonkinlainen lähdesoundi ja monesti mikserifeedback tai mikseri gain input särö sulautuu lähdemateriaaliin. Nauhalooppi, nauhan kelaamisnopeuden aavemaiset äänet ja mikserin "reititys", millä sitä nyt kutsuisikaan, usein riittää liki täydelliseen noiseen. Minulle tulee usein kyselyitä aloittelilta noise jätkiltä ja monesti kalliiden efektien ja syntikoiden kanssa mietitään miksi tästä tulee "tälläistä", eikä oikein irtoa noisea. Niimpä. Itse olen sitä mieltä että noise pohjimmiltaan ole "laitteisto", vaan lähinnä: näkemys. Dead Door Unit matskussa ja haastattelussa tulee hyvin ilmi miten näkemys soundiin kehittyi ja sitä harjoitettiin. Joskus noisen tekemisen lopputuloksena on jotain mitä tekee mieli itse kuunnella niin helvetisti ettei tiedä tarvitseeko sitä edes julkaista, kun se voi olla ihan täsmäisku omaan korvaan mitä mistään muualta ei oikein löydy. Ehdottoman kova CD joka kannattaa napsia talteen. Ei harsh noise jyrinää ja räimettä, vaan hidastempoisempaa ja kokeilevampaa, välillä tulee jopa mieleen ysärin alkupuolen Merzbow yhdistymässä no-tech amerikan kassuskeneen. Hyvin sellaista "behringer mixeri hyötykäytössä" kamaa, joka voi olla pahimmillaan sietämätöntä ja taitavissa käsissä taas suurinpiirtein parasta.
https://tribetapes.bandcamp.com/album/abandon

KSNK "Murska 2" tape
Freak Animal julkaisi "Murska" CD ja artisti mainitsi että tälläistä materiaalia on paljon, mutta toisaalta tarvitseeko samaa ideaa toistaa hirveän monta kertaa vaikka soundit sinänsä erilaisia. Hyvä että ei liian kireä seula päällä. KSNK on tuttu siitä että yleensä julkaisut on aina hyvin erilaisia toisiinsa nähden. Murska 2 kasetti sen sijaan on suora jatke Murska CD ja ei ihme että meitsille kolisee. Kasetille dubattuna tälläisen kenttänauhoitukset kivenmurskaus koneiden linjastoista ja murskausprosessista, julkaistuna ihan sellaisenaan, ilman mitään editointia ja efektointia tai päälekkäisäänityksiä toimii helvetin hyvin! Artistin hommaksi on lähinnä jäänyt laittaa mikrofoni oikeaan paikkaan ja valikoida nauhoitetusta materiaalista kassun mittainen kokonaisuus. Kasetille dubattuna soundiin tulee se taikapölyn loppusilaus ja lopputulos on bandcamp versiota mehukkaampi. Ei kuitenkaan huono kuunnella sieltä, mikäli loppuunmyytyä kassua ei löydy mistään!
https://satatuhatta.bandcamp.com/album/murska-2

Abysse Des Âmes - Mielen Lujittama Hulluus LP
Suhteellisen pienellä profiililla operoiva A.D.A. ei ole saanut julkaistua kuin yhden lyhyen split kasetin ennen tätä levyä. Pari keikka Lahdessa, joista ei välttämättä ole noise skenessä edes kuultu. En ole itsekään nähnyt sillä keikat tapahtuneet silloin kun olen ollut itse jossain muualla menossa. Matskun tasosta kertoo että mainetta ja kunniaa niittänyt Satatuhatta lafka oli niin vakuuttunut nauhoituksesta että päätti aloittaa sillä lafkan vinyylijulkaisut. Olen aika monelle ulkomaan lafkalle ihmetellyt miten ne keskittyy vaan vuosikymmeniä vanhojen varmojen nakkien uusintajulkaisuun, kun oma pers' tuntuma on että suurin nälkä olisi nimenomaan UUTTA ja HYVÄÄ kohtaan. Ehkä Suomi on siinä poikkeus, kun hyvää kokeellista hälyääntä ei tarvitse etsiä kissojen ja koirien kanssa. Tosiasiassa voisin tehdä top-10 noise julkaisut vaikka Freak Animalin julkaisemista levyistä. On nimittäin juuri siksi otettu julkaistavaksi, sillä kovia levyjä tullut tarjolle niin helvetisti. A.D.A. ei ole varsinaista noisea, vaan mennään tälläisen kokeellisen äänen puitteissa, elektro-akustinen, musique concrete ja tälläinen korkealle tavoitteleva soundi yhdistyy ala-kulttuurin perspektiiviin. Ääni-kollaasissa on piirteitä joita ei ehkä hyväksyttäisi kauluspaita akateemikkojen keskuudessa, koska ne on liian hyviä. Rosoisia ja meluisia elementtejä on, perinteisiä instrumentteja käytetään melko epämusikaalisiin elementteihin, lyhyistä palasista rakentuvat teokset etenee usein hektisesti. Moni muu jäisi takuulla mehustelemaan hienoa äänimaisemaa, mutta tällä levyllä on koko ajan etenemisen meininki. Muistelen että joskus name droppasin että levy sopiva Nurse With Wound faneille. Eihän sekään tarkoita juuri mitään, kun NWW tehnyt niin monenlaista kamaa, mutta ehkä juuri sen verran että kiintopiste on mielenkiintoiset ja hienot soundit, joilla tehdään surrealistista ja outoa ääntä jossa on viimeisen päälle hieno studiotyöskentelyn käsin tekemisen ääni, mutta ei lainkaan sellaista akateemista vibaa eikä "suomi experimental underground" harrastustoiminta jämää. Tässä mennään nimenomaan sillä tasolla että tulevaisuudessa levy on takuulla kulttijulkaisu jonka nimeä mainitessa mainitaan myös termit kuten "aliarvostettu" tms. Ei siksi että se ei olisi saanut nyt jo suitsutusta, vaan että levyn erinomaisuus sellaiseen tyypilliseen "abletonin kanssa tein tälläisen soundcloudiin levyn" on niin räikeä että myös ulkomailla voisi kuvitella kysyntää olevan UG-noise-kassu-skenen ulkopuolella.

https://satatuhatta.bandcamp.com/album/mielen-lujittama-hulluus


Kommando "Wage of Wrath" LP
Tästä levystä olen ollut ymmälläni, mikä siinä varsinaisesti on niin hyvää? Vaikea sanoa, mutta joku siinä on joka pisti kuuntelemaan levyä todella monia kertoja. Aina kun puoli loppuu, niin neula puolen alkuun ja uusiksi. Pitkän linjan Saksalainen heavy electronics tekijä, vaatimaton 100kpl painoksen LP. Rajuimmillaan oikein perinteistä saksa heavy electronics pulssia ja flangerin läpi vedettyä huutoa. Välillä rauhoitutaan hitaammin velloviin synamattoihin ja rythmisiin elementteihin. Kommando oli Thorofonia edeltänyt projekti. Varhaiset Thorofon vinyylit oli melkoinen teknologinen edistysaskelta genressä. Nykyään sitä ei ehkä niin tajua, mutta siinä ajassa bändi oli selvästi niitä genreä uudistaneita voimia. Kovan debyytin jälkeen aika pian edettiin liki tanssittavaan SPK vibaiseen industrial biittiin ja oma kiinnostus hiipyi nopeasti. Kommando nimellä tehty paluu jo 2007 ja muutamista levyistä tämä uusin on kovin ja välillä aggressiivisuus tavoittaa jopa Thorofonin parhaat vuodet! Näin 25v myöhemmin, silloin tuore soundi on nyt tavallaan sellainen "tuoretta retroa", heh! Tietyistä nykyteknologian mahdollistamista soundeista huolimatta, hyvin ysärin loppupuolta, joka siksi tuoretta että ei tälläistä kamaa pilvin pimein enää tarjolla!
https://ant-zen.bandcamp.com/album/wage-of-wrath

Nuori Veri "NVV" tape
Tästä ei taida olla musanäytteitä ja itse kasettikin oli jopa ärsyttävän pieni painos kotimaiseen kysyntään nähden!  Vahva veikkaus on että suomenkielen ollessa niin merkittävässä elementissä, kasettien kysyntä olisi täällä suurin. Toki NV matskua voi kuunnella ihan puhtaasti hienona äänenä, ymmärtämättä mistä kasetit tai levyt puhuvat. Silloin jää hahmottamatta materiaalin monikerroksellisuus ja äänten merkityksellisyys. Ei ole mitenkään itsestäänselvää että levyllä olevat äänet olisi jotenkin merkityksellisiä. Paljon on, jopa varsin hyvää matskua, joka on muodotonta ja hahmotonta ja jopa merkityksetöntä - paitsi  oman itsensä puitteissa. Kaikenlaiseen abstraktiin taiteeseen perehtyneet tietää kyllä ettei esimerkiksi maalauksen tai veistoksen tarvitse esittää mitään tai kertoa mistään, vaan teos itsessään ON. Sen ei tarvitse viitata johonkin itsensä ulkopuoliseen perustellakseen olemassaoloaan. Sama homma hahmottomassa äänessä. Vääntäminen siitä mitä se tarkoittaa tai mitä tästä pitäisi ymmärtää, on juttu mihin itsekin joskus sortuu, mutta yhtä usein se on jopa tuskastuttava kysymys. Jos tässä on varmaan sata vuotta jo ollut täysi selviä että taide objekti voi olla itsenäinen, eikä vain olemassaolevaan maailmaan viittaava figuratiivinen esitys, välillä sitä joutuu miettimään onko tuo ajatus liian hankala, vai liian huonosti artikuloitu, kun ei sitä vuosisadassakaan tunnuta kovin laajasti ymmärrettävän?!!? Ei noisenkaan tarvitse esittää tai kommunikoida jotain muuta, kuin ihan puhtaasti itseään, tavalla jossa muoto, sommitelma tms on itsessään koko sisältö ja siitä ei välttämättä ole mitään "ymmärrettävää".
Toisaalta, ei ole mikään ylläri, kun siitä monesti jauhan, että nimenomaan figuratiivinen noise on lähellä sydäntä. Ts. Äänet jotka kertoo tästä maailmasta, herättää mielikuvia ja visioita, surrealistisia äänimaisemia joista on tunnistettavissa äänenvoimmakkuus tai tilanne, mutta se tapahtuu jossain todellisuudesta irrallaan olevassa... epä-tilassa. Nuori Veri ollut mestarillinen sellaisessa, missä kaikki kappaleet kertoo jostain, kuvaa jotain, yleensä jotain hieman arkisia puuhia korkealentoisempia keloja. Jo kassun aloittava Ensimmäinen miekka, on erittäin hieno. Ajatus ihmisten tekemistä esineistä. Kirveet, keihäät, jouset, kaikenlaisilla esineillä on ollut käyttötarkoituksia jotka liittyy metsästykseen, selviytymiseen, kenties rakentamiseen, ja vihdoin kun ensimmäinen miekka taotaan, sen ainoa käyttötarkoitus on toisen ihmisen surmaaminen. Sillä ei tehdä mitään muuta. Näistä lähtökohdista kun aletaan kutomaan teosta, sillä on kyky puhutella aika eri tavalla kuin esimerkiksi pelkällä esteettisellä elämyksellä. Onnea vaan kasetin metsästämiseen. Toivotaan että joskus taas uutta painosta pihalle!

Giärmäi "Ratapölkkymme" tape
Kun matsku oli netissä, fiilis oli sellainen "jep, voisi ottaa kun kohdalle osuu". Sitten kun oikeasti on kohdalla ja ei vaan kuuntele jostain netti striimistä, fiilis huomattavasti vahvempi! Tämä operoi vahvasti tuolla suomessa nostetta ottaneen "rural noise" hommien suunnalla. Tässä on yhtä aikaa hieman "anima arcticaa" ja hieman "brown hill skeneä", mutta tuskin artisti on lähtenyt varsinaisesti kopioimaan. Vanhat kelanauhat, suttuiset käsintehdyt äänen prosessoinnit. Toki nykyaikaista teknologiaakin, mutta lopputulos kuulostaa tomuisen käsintehdyltä, jota korostaa artistin halua itse dubbailla kassut ja vääntää massatuotteista poikkeavat paketoinnit. Asiaa!
https://giarmai.bandcamp.com/album/ratap-lkkymme

Amek-Maj CD
Suomessa on kourallinen bändejä jotka ei päästä kuuntelijaa helpolla. Etenkään ulkomaisia. Oudot nimet joita ei oikein muista. Kelaa nyt jos joku ulkomailta miettii että mikä se bändi mitä joku suositteli, oliko se SSRI, KSNK, RMSS, KITU, AMEK-MAJ, GIÄRMÄI, PALOKORO, METSÄKIRKKO, jne jne... Vuositasolla useita kymmeniä julkaisua lävähtää tarjolle ja nimien oikein kirjoitus ei välttämättä onnistu ilman netistä varmistamista, puhumattakaan että voisi kertoa suullisesti mistään kun ei näistä tiedä miten nämä pitää edes lausua... Amek-Maj CD:llä ilmeisesti nimi on jonkinlainen viivan merkki, mutta en epäilisi yhtään että tämä 2024 CD albumi menee monella sekaisin aiemman Freak Animalin julkaiseman nimettömän CD:n kanssa, heh! No, jos jotain puuttuu, kaikki kannattaa ostaa talteen. 2024 albumin julkaisi Hiisi productions ja minimaalisen painoksen vuoksi, se taitaa olla lähes loppu? Ruttuisen ja käsintehdyn harsh noisen yhdistäminen jotenkin outoihin ideoihin, on hankala kuvailla. Märkää ja rikkinäistä, tilassa tapahtuvaa mutta toisaalta synteettisiä elementtejä sisältäen. Hyvin uniikki albumi artistilta jonka kaikki levyt on sen verran erilaisia että vaikka jotain omistaisi, voi huoletta napsia puuttuvat haltuun. Alla oleva alle minuutin näyte ei anna kuvaa siitä mistä albumikokonaisuudessa on kyse:
https://www.youtube.com/watch?v=oUdSxBlRf4Q

Lettera 22 "Salvado" CD
Teknisesti ilmestyi joulukuun 2023 lopulla, mutta minulle se kelpaa tämän vuoden levyihin! Kaveri mainitsi että cd ei ole kovin hyvä, mutta mitä helvettiä!! Tämä on aivan mahtavaa! Pitkä tilanauhoitus oudosta meluisasta kokeellisesta setistä. Vain yksi pitkä nauhalooppi, joka kulkee useiden kelanauhureiden läpi ja pari huoneessa olevaa mikrofonia tallentamassa tapahtuvan prosessin. Vaikea pukea sanoiksi mitä tämä on. Olen samaa mieltä, että tämä ei ole aggressiivista melua, mutta pidän tätä silti jonkinlaisena meluna, enkä "kokeellisena musana" tai konseptuaalisena taiteena. Meluarvot on niin korkealla, että toimii albumina, eikä laimeana museoteoksena. Toki Lettera 22 jätkätkään ei ole mitään kauluspaitaskenen tyyppejä, käsittääkseni, joten lähtökohta varmasti ollut että pitää olla oikeasti hyvä levy, eikä vain hyvä idea.
https://www.youtube.com/watch?v=popiQTH0U8I


Nyt on aamupalat syöty ja juotu ja pitää lähteä samoilemaan ulkoilmaan. Jätän tarkemman oikolukemisen myöhemmäksi iltapäivään, joten typoja voi olla!
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

MALAISE57

Matka kohti Lahtea on alkanut, ja se kulunut hyvin tähän asti kuunnellessa Mauthausen Orchestraa, Ramlehia, SPK:ta ja muita "klassikoita"... Ne kelpaa aina matkamusaksi.


junkyardshaman

Quote from: FreakAnimalFinland on December 25, 2024, 11:10:31 AMEi ole varmaan Junkyard Shamania kyselty länkkäreiden podcasteihin? Olen joskus koittanut vinkata että voisi olla hyvä aihe. Japanilaisten kielitaito näyttää olevan sellainen kynnys ettei sikäläisestä menosta saa oikein tarinaa podcasteihin, mutta JS touhujen ohella saisi ehkä Japanin nykymeiningistä jotain "yleiskuvaa" ja tarinanpätkää. Facialmess joskus hieman tarinoinut mutta aika vähän.
eipä ole tultu kotoa hakemaan. Veikkaan ettei kauheasti kiinnostakaan kun ei ole riittävän harsh lihapäisimmille länkkärinoisetyypeille, heh. Täällä sitä on kyllä täysin kotonaan eikä tarvitse selitellä mitään kenellekkään.

Olen tosin toisinaan miettinyt että voisin toimia tulkkina joissain tuollaisissa, mutta tuntuisi se kai vähän hölmöltä sekin. Toisinaan vaan huvittaa miten isolla prosentilla japaninoisesta niissä puhutaan, mutta yhtään tekijää ei taida olla haastattelussa.

junkyardshaman

Itellä tulee noiset kuunneltua nykyään lähinnä keikoilla, mutta tässä jotain poimintoja joita nyt tulee mieleen. Alkuvuosi meni Koreassa lähinnä merta kuunnellessa, mutta huippukokemuksia oli sielläkin. Myös huomiona, että en ole ihan kauhean rahoissani, niin vähemmän tulee käytyä keikkoja joita en ole itse järjestämässä, vaikka mieli tekisi katsoa enemmän, mutta sitä vasten tulee sitten järkättyä itse sellaisia asioita mitä haluaa nähdä, eli kaipa se on win-win.

Vomir Environment 0Gssä 4.4. Tässä oli jotain sen verta katarttista ja upeaa että se lämmitti mieltä, etenkin minimalistisen ja nihilistisen toteutuksen puolesta ("tässä on kassu, paina play ja meikä seisoo tuolla pussi päässä siihen asti että puoli loppuu"). Itsekin seisoin muovipussi päässä ja se on kyllä tallessa vieläkin, miellyttävä tuntuma. Samassa tapahtumassa soitin kyllä itsekin yhden tämän vuoden parhaista keikoista, tulee kai joskus kasettina jenkkilafkan kautta ulos.

NWN/Hospital Festarit 6.-7.4 Näistä tekis mieli selittää vaikka ja mitä, mutta menis kai jonkun mielessä keulimiseksi niin jätetään vähemmälle. Parhaat keikat oli itselle lauantaina, perjantaina melkein kaikki bändit kuulosti enemmän tai vähemmän ihan samalta, mutta pari huippuhetkeä mahtui tuohonkin; Sex Messiahin keikalla pikkasen liikautti mieltä kun katselin Moenosia siinä päälavalla, se oli kunnon työvoitto jos mikä kaiken sen työn jälkeen mitä se oli kuukausitolkulla tuon festarin eteen tehnyt. Toinen huippu oli Beherit, vaikka black metalit ei lähtökohtasesti kiinnosta oikein yhtään niin tuossa oli kyllä jotenkin poikkeuksellisen paljon voimaa ja energiaa ja tunsin jotain ylpeyttä suomalaisten touhuista, kun katselin täyttä salia ja sitä miten hyvä mieli kaikilla oli. Lauantain parhaat oli Linekraft, Genocide Organ ja Masonna (mieltä lämmitti myös tekniikkariderin "Amps: ALL OF THEM!"), jonka jälkeen Beheritin dronesettikin oli itsestä täydellinen lopetus koko illalle.
Itselle upeinta koko tapahtumassa oli se, että vaikka siellä juoksi kaikenmaailman ameriikanihmettä, niin käytännössä koko tapahtuma polkaistiin käyntiin ja onnistuneesti läpi Osakan underground jengin voimin. Etenkin lavaporukka toimi niin hyvin yhteen, että tirautin pari kyyneltä jo ennen kuin ovet oli edes yleisölle auki. Oli kunnia saada olla mukana ja tehdä duunia koko sen porukan kanssa! Harvemmin tulee myös vastaan festaria, jossa aikataulu on 90 min edellä, vaikka aluksi näytti paperilla siltä että tulee tiukkaa.


17.5 Sin Tamon, Environment 0g. Tämä oli äänitaidehässäkkä jonka järkkäsin, Tamonin keikka koostui kasetille nauhotetuista metalliperkussioista, kasettiloopeista ja stroboista, laitteistona kolme neliraituria ja walkman. Tästä tuli sellainen setup joka on pyörinyt ja kehittynyt tämän vuoden aikana ja sitä on ollut mielenkiintoista seurata. Tamonin soolokeikat on muutenkin olleet aina kiinnostavia. Pari vuotta sitten 0g:n rakennuksen omistaja kävi aika kuumana kun äänilähteenä oli 30 kappaletta hätäkelloja. Ei kuulema ole musiikkia se. Luvattiin ettei tehdä sitä enää, mikä tietysti harmitti kun Tamon oli ensin monta kuukautta hamstrannut yahoo auctionista niitä kelloja, mutta lohdutin että seuraavan kerran järjestetään se sitten Hyogon maakunnan taidemuseossa, ja ne maksaa siitä rahaa, mistä on sittemmin tullut oman urani elämäntehtävä.
 Tämä tapahtuma oli muutenkin itselleni yksi kohokohta koko vuonna, koska se toi yhteen muutamakin eri sukupolvea Osakan nykytaiteilijoita ja esitteli niitä toisilleen.

Tästä vietin taas melkein puolisen vuotta Koreassa ja Taiwanissa, jälkimmäinen oli paljon kiinnostavampi ja etenkin kitaradronea ja mölyä oli hyvin, Kozma Philo Liu etenkin jäi mieleen kunnon kamppeena. Koreassakin Bulgasari-yhteyksien hommat oli kiinnostavampia, mutta paljon vähemmän noiseen kallellaan olevia hommia. Free musaa kummiskin.

Palattua olin kiireinen lähinnä omien hommien kanssa, mutta mieleen jäi etenkin Weiches Loch valtavalla brutalistisella betonilavalla 1.12, metalliperkussiot toimi ulkoilmassa aika upeasti ja alkoi melkein harmittaa ettei ole itse livekokoonpanossa enää.
Toinen todella merkittävä homma oli Iori Kinkin äänetön butoh-esitys. Normaalisti olen soitellut musiikit, mutta tällä kertaa sanottiin, että haluaa minun katsovan tämän yleisöstä kahden esityksen välissä. Jätin basson standiin ja koko esityksen ainut ääni oli, kun Iori nakkasi talkkipurkin kannen olkansa yli jonnekkin, ja se osui suoraan basson kieliin. Japanissa on sellainen käsite kuin 一音成仏, yhden äänen valaistuminen, ja tuo oli itselle sellainen.

Rudolf Eb. er 14.12 Hokagessa, mukavaa kirskettä ja riipimistä, minimalistista urkua ja suumikrofoniin ähkimistä, levyä kuunnellessa mietin että hieman tylsää kamaa, mutta liveä katsellessa tajusi mistä ja miten kaikki äänet tulee ja se olikin aivan eri sfäärissä. "biisien" "välissä" murskattiin kolme betoniharkkoa iskuporakoneella, mistä tuli vielä oma savuefektikin,heh.

Katsuhiko Yamashita 21.12, performanssi ei ollut mitään noisea lähtökohtaisestikaan, mutta hiljaisuutta vasten kahden kiven vähäeleinen murskaaminen paljain käsin oli aika vaikuttavaa.

Sin Tamon, noise dj-setti 23.12, Hokage. Ajatuksena oli neljän levyille tai pyörimiselle perustuvan osan toteutus ja vaikka kaikki oli kasattu lähinnä päivää, kahta aikaisemmin, jokainen osa meni nappiin hienosti. Ensin soitossa oli pari normaalia noiselevyä, sen jälkeen leikeltiin levyjä laikkahiomakoneella halki ja soiteltiin sirpaleita satunnaisessa järjestyksessä, sitten "soitettiin" pyöriviä metallilevyjä puolitoistametrisistä metalliputkista tehdyillä neuloilla, lopuksi murskattiin betoniin valettu soolo 7", jonka sisältö oli samaa betonin murskaamisen ääntä.

Makoto Kawabata soolo 29.12, Muswell. Alkupuolisko hienoa dronea, jälkimmäinen jousella soitettua kitaraa, kaikinpuolin hienoa kamaa.

30.12, Fushitsusha, Koenji Showboat, noin 4 ja puoli tuntia. Elämäni paras keikka, tai jaetulla ykkössijalla viime vuotisen Hainon soolokeikan kanssa. Ei siitä oikein muuta osaa sanoa, kuin että on kunnia olla olemassa tällä planeetalla samaan aikaan tuon ihmisen kanssa.

Ehkä huomaa, että oma muisti toimii lähinnä kuukauden päähän, hah.
Tuntuu että tuossakin olen sössöttänyt liikaa omista tekemisistä, mutta eipä tässä elämässä oikein muutakaan sisältöä ole kuin tekeminen ja nautin kaikesta täysillä. Ehdottomia kohokohtia esimerkiksi Hokkaido Butoh Fest, jonka äänipuoli hoidettiin kokonaan Tamonin kanssa kahdestaan, kaksi päivää kaikenmaailman kivien hierontaa, metallin hakkaamista ja mölyä hyvässä seurassa.
Samoin se, että sain soittaa isoimman osan vuoden keikoista butoh-tanssijoiden kanssa, etenkin kaikki edellämainitun Iori Kinkin ja Akiyon kanssa tehty on ehdottomasti parasta mitä olen saanut elämässäni tehdä. Hienoimpia vuosia koko elämässäni ja sai soittaa ja touhuta paljon kaikenlaista hienoa ja kiinnostavaa. Toivottavasti tästä vuodesta tulee samanlainen ja saisin asumisasiatkin vihdoin ja viimein jonkunlaiseen ojennukseen.

Liian pitkä;en lue: kivaa oli ja paljon sai mölytä ja kuulla mölyä.

FreakAnimalFinland

Hyviä tekstejä. Yleensä jos foorumin viestikenttä sallii postauksen, ei voi olla liian pitkä postaus. Se on yksi hauska ominaisuus josta monesti kuulee. Netissä roikutaan päivästä toiseen, mutta kaikki on liian pitkää tai vaivalloista ja herää joskus kysymyksiä ei kai sentään erikoisista erikoisiempien taidesuuntausten kannata lähteä reels hommiin "tavoittaakseen yleisöä" tms. Se on hauska ominaisuus kun fb puolelle postaa ja aina tarjoaa nyt tehdään tästä joku viihteellismpi tiivistysvideo pyörimään ihmisten fiidiin niin lisää suosiota.. eääh...

Quote from: junkyardshaman on January 01, 2025, 04:26:51 PM
Quote from: FreakAnimalFinland on December 25, 2024, 11:10:31 AMEi ole varmaan Junkyard Shamania kyselty länkkäreiden podcasteihin?
eipä ole tultu kotoa hakemaan. Veikkaan ettei kauheasti kiinnostakaan kun ei ole riittävän harsh lihapäisimmille länkkärinoisetyypeille, heh. Täällä sitä on kyllä täysin kotonaan eikä tarvitse selitellä mitään kenellekkään.

Sehän noissa podcasteissä on että pääasiassa ei ole kovin lihapäistä meininkiä? Ehkä vaan hommaa valoittaa ettei Noisextrassa ikinä ole ollut mitään suomalaista tai japanilaista. WCN suomi-edustus on jotain, mutta sen alun jälkeen hieman muuttunut.. ehkä?

Ainakin Noisextra joskus oikein huuteli osaavia Japanin tulkkeja apuun, mutta EHKÄ podcast haastattelussa kuitenkin  outo jos tulkki puhuu kaikki jutut? Esim tuolta yllä mainitusta Hospital Osaka reissulta ei lopulta tullut mitään haastatteluja vaikka hieman niistä haaveilivat.


Kaikki viime kuukausien noise lehdet luettu! Hardcore country and western #1 hauska pikku lehti. Lyhyempiä ja hieman pidempiä haastatteluja jotka hyvin asiallisia. Osalta huomioidaan äskettäiset haastikset ja mainitaan suoraan että "koska olit juuri WCN podcastissä..." ja viedään haastattelua jonnekin muuhun suuntaan. Toimii varsin hyvin kun tietoisesti jätetään vaikka ne ne. "aina kuullut" tarinat pois ja otetaankin suoraan jotain viimeaikaista ja uutta kerrottavaa. Smell & Quim Dave mainitsee että syövästä toipumassa ja yks jäsenistä, Gilliam, on aika huonossa hapessa kun joutui (hyvin englantilaiseen tyyliin..) sattumanvaraisen päähän puukotuksen kohteeksi. The Rita, Macronympha, Input Error, Detachment Programs, jne jne.. on kyllä järkevä lehti! 

Rocker #6 oli aika kehno. The Haters oli kova haastis, mutta aika peruslinjoilla jos artistin historia ja haastikset tuttuja. Muuten lähinnä just sellaisia "human interests" haastatteluja. Mikähän sille olisi oikein suomenkielinen vastine? Juuri luin Hesarin teema lehden Mika Waltari juttua, kun luonnollisesti kiinnosti suomen kirjallisuushistorian sadistisin runoelma. Lehden toisessa artikkelissa Panu Rajala mainitsee että Waltarin aikaan, kuten nytkin, kirjallisuudessa saa eniten tilaa perhesuhteet, sukupuolten väliset suhteet ja sisäiset maailmat. Harva tarttuu suurempiin kysymyksiin. Voisin heittää hypoteesin että samaa löytyy aika paljon noisen suhteenkin ja tässä rockerissa pisti ärsyttämään suunnattomasti kun noisejäbät pui jotain omia inhimillisiä heikkoiksia ja arkipäivän ongelmiaan ja sellaista jonninjoutavaa kahvipöydässä käytävää puhutaan puhumisen vuoksi kamaa. Haastikset on yleensä sellaisenaan tekstiksi muutettua puhetta, joten tietäen millaista nikottelua puhuminen voi olla...
Rocker #7 onkin paljon parempi. Ei sekään ihan ideaalia ole, mutta hauskana esimerkkinä kun Jacob Winans tokaisee haastattelun kymmenennellä sivulla kun haastattelija heitellyt sellaisia "oletko ollut koskaan rakastunut" (siis oikeasti todellinen esimerkki, en vain vitsaile) -tason kysymyksiä ja Jacob tokaisee että jätkä vaan tykittelee täällä näitä elämää suurempia kyssäreitä ja ehkä vaan palattaisiin noiseen! Ja palaavat. Nimenomaan. Hankin lehden löytääkseni noisen tiimoilta uusia artisteja, uusia näkökulmia, ynnä muuta. Jos jonkun tuntemattoman kolmekymppisen rakkauselämä kiinnostaisi ilman että se liittyy yhtään mihinkään, vois käydä jossain baarissa jututtamassa ihmisiä.

Women of Noise #2 zine. Ei saatana. Leslie Keffer haastattelu lienee ainoa sellainen oikeasti järkeä noisen perspektiivistä katsottuna. Suurin osa muista, ei oikeastaan noisea nähnytkään. Jos kiinnostaa kollektiivi joka tutkii Georgialaisia naisia musiikkikulttuurissa tai maailman paras esimerkki miten yliopisto-jargonilla kirjoitetaan turhin sanahelinä, niin lehti tilaukseen. Tosin, täytyy antaa pisteet että John Cagen ja Luigi Russolon roolit noisen alkulähteitä kiistetään ja edetään sujuvasti patriarkaalisen seksistisen noisen alkulähteille antiikin kreikkaan jossa... no jätetään cliffhangeriksi jos noisen muinaishistoria kiinnostaa! Saattaa vielä löytyä Satatuhatta distrosta.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net