Keikkojen listauksesta puuttui myös XE/ZSS ja kumppanit syksyllä joka oli muutenkin maininnan arvoinen viikonloppu kun SAMANA PÄIVÄNÄ oli 3 eri mahista tsekata noisea. Keränen ja kumppanit oli helsingin keskustassa ja Lahdessa oli YANA ja kumppanit.
Pain Appendix tampereen keikka (tuosta oli myös video kokoelma linjoilla).
Kuten Mika mainitsee, lista ei tietenkään yrittänyt olla mikään täydellinen, vaan osoitus että ihan pikapuolisella kurkistuksella asiaan näyttää että vähintään kerran kuussa oli jossain menoa. Monesti enemmän. Yksittäisiä noisen pariin laskettavia myös musakeikkojen line-upeissa menossa.
Junta haastattelu ei ollut huono vaikka olikin nyky noisepodcast formaatissa lyhyt. Olin jopa positiivisesti yllättynyt että parikyt minsaa ja saatiin aika tiiviisti asioita läjään. Olen aiheesta muutenkin kirjoitellut useammassa paikassa (mukaan lukien uuden SI pääkirjoitus) että nykyään on hieman tietynlaista regressiota fanzine tai oikean median puolella, kun preferenssi on historian dokumentaatio, jossa kohteeksi kelpaa lähinnä veteraanit. Noisen puolella ei ehkä niin paha, mutta osa UG musasta sellaista että oikein ideaali tuntuu olevan saada ääneen sellaiset joilla on jo hommat hoidettu ja ehtoo puolella ja muistellaan vanhoja. Ei huono sekään, toki musahistoria ja etenkin noise historia kiinnostaa, mutta jos rinnalla ei ole uutta ja aktiivista tätä hetkeä, niin se on hieman kurja tilanne.
Kun on aktiivista tätä hetkeä, jossa historian sijaan olennaisinta on se mitä nyt tapahtuu, silloin pitää vaan haastattelijan asennoitua että joku skenen kehitys ja historiallinen muutos tms ei ehkä niin olennaista, vaan aktiivisesti lypsää juttua artistille olennaisista aiheista noisen tekemisestä juuri nyt. Kun esimerkiksi "jyväskylän kupla" tuli mainittua muutamaan kertaan, niin ei olisi haitannut että asiaa hieman tarkemmin avataan että mitä se käytännössä tarkoittaa. Millaisia artisteja messissä, mitä ne on tehnyt, eroaako se jotenkin olennaisesti että kuplasta on syytä puhua, vai onko kyse vaan sellainen paikallisskene jota vaan ilmenee aika sattumanvaraisesti.. ja ei ehkä sisällä jyväskylän kaikkia noisen tekijöitä, vaan enemmän sellainen "kun kavereiden kanssa tehdään niin...". Siinä mielessä lähes kaikki elää toinen jalka jossain kuplassa, ja kiinnostavaa olisi lähinnä miten se vaikuttaa näkemykseen ja toimintaan ja myös ehkä vanhan liiton ja uudemman UG:n eroja monesti tuntuu olevan että aikanaan oli vimmainen ajatus päästä pois ympäröivästä kuplasta, tuonne missä tapahtuu kaikkea ihmeellistä ja outoa, kun taas nykyään monesti ajatus lienee päinvastainen?
Erikoisista haastatteluista ja kuplista puheen ollen, uudessa UNTITLED lehdessä oli aika erikoinen haastattelu tsekki harsh noise tekijästä. Haastattelu käsitteli lähinnä miehen duunia (hautausmaiden) puutarhurina ja miekkosen liki patologisen oloista intoa koiria kohtaan. Pikaisesti käydään läpi noise collaboraatiot koirien kanssa ja muutaman koiranomista ihmisten yhteinen UG lafka ynnä muuta. hehe! Mies tokaisee että kyllä täällä tsekeissäkin on aktiivinen harsh noise skene ja onnistuu listaamaan artisteja, ja määrältään yksin Lahden (ja lähialueiden) artisteja lienee tuplasti sen verran. Siitä tulee heti mieleen Junta haastattelussa mainittu käänteinen korrelaatio, missä maan tai kaupungin jättimäinen populaatio ei välttämättä aiheuta jättimäistä "skeneä", vaan päin vastoin. Yksi asia joka sekoittaa pakkaa, lienee se ero miten innostavaa on pienessä maassa kun JOTAIN tapahtuu. Sen sijaan kun jossain USA:n isossa kaupungissa on noise keikkaa joka viikko, eihän niistä edes kuule, tai kukaan puhu mitään. Se lienee esimerkki todellisemmista kuplista, josta informaatio ei edes etene minnekään, koska sen ei tarvitse. Kun paikallisskenen kupla on sopivan iso, sen kansainvälinen merkitys saattaakin muuttua olemattomaksi.