YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

Manhog_84

Huh, perusteellinen raportti Heppakirjoilta. Kävin myös katsomassa Oamkin ilmaiskonsertin. Ensimmäisessä, kokonaan matalista taajuuksista koostuvassa esityksessä oli eniten ideaa. Siitä tuli experimental-hengessä jonkinlaista metalliromunoisea kun tilan rakenteet rämisivät basson takia. Niistä muista en saanut mitään irti. Mutta itse päähässäkkä: kahdeksan esiintyjää eikä lerpahtanut hetkeksikään! Lyhyesti: Aprapat mestarillista äänilähteiden käsittelyä ja yllättäviä elementtejä, kuten se kiven heittäminen kottikärryyn. Vohoi vittu että kuulosti hyvältä. Commandon pääosin raa'asta metallilevykirskutuksesta koostuva setti osui suoraan omaan makuhermoon. Juuri sopivan mittainen. Haudat toimi nyt itselleni paljon paremmin kuin aikoinaan Redissä. Hyvä, ESP-henkinen taustavideo ja mieleeni tuli hieman nyky-Skin Crimen horror electronics. Stinkfinger vitun kovaa pedaalinoisea. Tämä oli itse asiassa eniten odottamani artisti eikä tosiaan ollut pettymys. The Räty oli aika hämärä Seppo Räty worship-konsepti mutta hitto miten raskasta melua. Umpion Tohtori Paise -tyylinen taustavideo toi oksennuksen huulille ja setti takuuvarmaa noise-velhoutta. Violent Shogun ja Tyhjä pää itselleni tuntemattomimmat, pidin niistäkin, mutta olen nyt kuumeessa enkä osaa kirjoittaa mitään järkevää. 5/5 iltamat, majoitin itseni keikkapaikan vieressä olleeseen sympaattiseen TurusenSaha Guesthouseen. Kannatti lähteä toiselta puolelta Suomea paikalle.

bad milk

Oli kyllä aivan hulppean hauskat ja antoisat keikat Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Kiitoksia vielä kerran järjestäjätahoille ja muille artisteille, sekä tietysti paikalle saapuneelle yleisölle!

Aivan järjettömän kovatasoista ja oman näköistä tekemistä kullakin esiintyjällä. Täällä on jo ansiokkaasti summattu tapahtumia pidempien keikkaraporttien muotoon, mutta nostan vielä yhden: KITU perjantaina Kramsulla oli henk.koht. ehkä jopa paras koko viikonloppuna. Aivan suvereenia laitteiston hallintaa ja mielenkiintoista, omalaatuista soundia alusta loppuun. Edellinen todistamani Kitu-keikka Forssassa oli hyvä, mutta tämä oli jo ihan seuraavan tason suorittamista. Huh-huh!

Vajaa kolme viikkoa ja sitten rypistetään Tampereella. Ihmisen ikävään vielä kourallinen lippuja saatavilla.

Commander15

RÄÄSEIKKÖ-väki kiittää kaikkia osallistuneita! Oli mahtava ilta ja keikat olivat kaikki helvetin kovia, tosin joudun jääväämään itseni arvioimasta Commando 15 -keikkaa.

Kattaus oli häkellyttävän monipuolinen soonisessa mielessä, jokainen akti tosiaan toi ihan omat visionsa pöytään. Ja tila toimi erittäin hienosti noisekontekstissa, äänentoisto oli eritoten kohillaan. Näillä näkymin lisää Rääseikköä tulossa elokuussa 2024. Tiedotan pian lisää tästä.

FreakAnimalFinland

Hyviä raportteja! Hieman sääli ettei päässyt mihinkään keikoille, mutta toisaalta itselläni sen verran erinomainen reissu Saksassa että voi vaan todeta ettei kahdessa paikassa voi olla yhdellä kertaa ja toivottavasti keikkasuma jatkuu niin että päivämäärät mahdollistaa. Parin viikon päästä toki Bizarre Uproar ja muut ja melkoiset kokoontumisajot lienee luvassa!

Quote from: Atrophist on April 14, 2024, 02:08:35 PMJoskus kuulee sanottavan, että PE on vaikea laji, mutta pidän kyseistä lähestymistapaa vääränä. On vain lajeja jotka joko osaa ja tai ei.

Ehkä se on juuri viittaus että yrittäjiä näyttää olevan enemmän kuin onnistujia? Monesti on ajatuksena että kunhan syna törisee ja joku huutaa... ja lopputulos on hyvin usein alan klassikoihin verrattuna todella löysää ja mitäänsanomatonta. Vaikeus yleensä siinä että miten olla "sitä", mutta persoonallisella tavalla, jossa on jollain tapaa tekijänsä ilmettä mukana. Nimenomaan niin ettei ole väkisin erilaista ja oikein protestimielellä antiteesinä vanhoille jutuille, mutta ei myöskään hailakka kopio vanhasta. Osaa tai ei -tilanne koskee käytännössä kaikkea elämässä, mutta jotkut jutut on hankalampia kuin toiset. Ei oikeasti vitun hyvän noisenkaan tekeminen ihan helpoimmasta päästä, vaikka geneeristä tekisikin kuka vaan.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Atrophist

Quote from: FreakAnimalFinland on April 15, 2024, 05:46:00 PMEi oikeasti vitun hyvän noisenkaan tekeminen ihan helpoimmasta päästä, vaikka geneeristä tekisikin kuka vaan.

Tottakai. Jos haluaa vaikka punk rock- basistiksi, niin matka keskinkertaisesta hyvään on minusta paljon lyhyempi, kuin vaikkapa harsh noise -artistilla.

mag-maa

Quote from: Atrophist on April 15, 2024, 06:20:07 PMJos haluaa vaikka punk rock- basistiksi, niin matka keskinkertaisesta hyvään on minusta paljon lyhyempi, kuin vaikkapa harsh noise -artistilla.

Tuossa basistin roolissa tosin jo vaaditaan sosiaalisia taitoja sen verran, että ylipäätään voi olla mukana bändissä (ja kehittyä siinä), kun taas harsh noise artistilla ei ole sitä painetta :D

Heppakirjat

Aprapat Finnish women at the bath CS. Arvostan ehdottomasti tosissaan, mutta hyvällä huumorilla tehtyä materiaalia! Intro laittaa hymyn huulille ja jää mieleen. Kovaa mäiskettä seuraa jonkin sortin feedbacksekoilu (kai tuo voisi delay olla, mutta ei kai Vilho ny sellaasia?). Vähän erilaista ja soitetumman kuuloista kun muut Aprapatit jotka minulta löytyy. B-puoli alkaakin sitten kihinällä ja kirskunnalla, josta tulee mieleen rikkinäiset koneiden hihnat ja homma kehkeytyy todella häiritseväksi nauhalta vääristellyksi miehen ärjymiseksi tai ähkimiseksi. Tämän jälkeen ollaan äänen äärellä, jota voin vain kuvata magneettiseksi kelakikkailuksi josta tulee paikoin jopa Nuori Veri ilman vokaaleja mieleen. Kasetin lopetuksena on vihlova pörinätuuttauspätkä jossa on hyvää teollista meininkiä.

Kokonaisuutena kasetti on melkoinen sirkus ilman mitään erityisen selkeää punaista lankaa; hyviä kappaleita ja monipuolisia ääniä.

FreakAnimalFinland

Eilen kirjoitelin DMDN projektin jätkän kanssa joka pyörittää elektronisen musan kauppaa ja meinasin kysyä että suositteles jotain biitti musaa kun on vaikeuksia löytää mitään joka miellyttäisi, PAITSI Mika Vainion touhut! Ne taas usein kolisee niin perkeleesti, mutta lähes poikkeuksetta artistit ei oikein miellytä. Tai ainakaan tee suurta vaikutusta vaikka olisi ihan kuunneltavaa. Asiaa miettiessä tiesi heti sen kysymyksen hölmöyden. Vähän kuin itse saisi jolta mailin että suositteles heviä. Ja siinä kysymykselle tuhahdellessa ei tiedä onko haussa Ildjarnia vai Sonata Arcticaa...  heh, perään pyörittelin pariin kertaan Tyhjä Pää remix 12", mikä lie se toinen biitti artisti oli, mutta pystyi juuri sanomaan että... kyllähän tätä kuuntelee, mutta ei tälläistä haussa. Tyhjä Pää hoitaa oman tonttinsa erittäin hyvin. Noiset ja noisemmat elektroniikat jees, mutta levyn aloittava tanssimiksaus on tavallaan hyvä, mutta ei pärjää mitenkään harsh noise hommille vaan tuntuu heti kevyeltä kompromissilta. Silti kannattava levy hankkia!
Arv & Miljö "Jorden Först"LP... mikähän se edellinen A&M mikä tuli tilattua ulkomailta joka oli varsin kovaa kamaa. Tämä taas jotenkin äärilaiska ja liki turhanpäiväinen. Homman nimi on newage käppäkiipparit soittelemassa hieman vintage psykedelia hippitapailua ja päällä pyörii earth first dokkarin audioraita ja lintujen viserrys. Tavallaan reseptihän voisi toimia. Kyllä viserrystä kuuntelee ja aihe on mielekäs, mutta harvinaisen laiskasti etenee ja oikein vähimmällä mahdollisella panostuksella. Artisti voisi hyvin miettiä tätä suhteessa että millaista on kuunnella joku korgin löysin oskillointi minkä päällä pyörii joku geneerinen true crime dokkari alusta loppuun, hehe.  Eli saattaa toimia, mutta ehkä ei. Pikku kuratointia mitä samplata, miksi, onko jotain muotoa tai harkintaa miten albumi etenee, voisi olla ihan mukava. Tälläisenään vähän kuin sexinoisen luupäisimmät tekeleet. Maistuu jos haluaa geneeristä rutinaa ja "leffan" ääniraita pyörimässä taustalla, mutta jos ei maistu, ei odotettavissa mitään ultimaattista kokemusta. Toisin kuin monessa muussa A&M julkaisussa!

E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

AKTI Records

Arv & Miljö "Jorden Först"LP:lle vahva eri! Mielestäni a-puolen earth first! teemainen sampletouhu ja b-puolen ELF samplet järkevästi ja nimenomaan levyn narratiivia ohjailevasti eroiteltu.

Juuri tämä LP:n mittaan enemmän radikalisoituminen nosti mukavasti kysymysmerkkejä, että mihin mihin pisteeseen eco-aktivismissa on mentävä/menty. Historiallisesti myösen mielenkiintoinen aihe tuo earth first/elf sekoilu jenxxeissä.

Synista toki voi olla montaa mieltä, mutta itelle kasari new age koti-ambientit a la Randall McCellan kaikessa köpössä yksinkertaisuudessaan ei ole mitään muuta kun äärimmäisen tervetullutta.

Ymmärrän, että jos "healing music" käsitteenä oksettaa ja sitä koko sen skenen esteettistä harhaisuutta ja harhailua ei pyge arvostaa tahi nostalgisoida, ni ei siinä! Etiäppäin!

Itelle Kropp levyn ja edellisen ambientsarjan vikan teoksen kanssa kilpailee omasta lemppari-miljööstä.

Marko-V

Herra Mooz toisella palstalla kertoikin omasta nipponvierailustaan taannoin, mutta koska saatanallinen jetlag ja flunssa sumentaa mielen, niin laitettakoon omat raportit på finska tänne.

Seikkailu Jaappanin maassa osa 1: Environment 0g / Osaka.
Sisäänpääsy 50:lle ilmoittautuneelle. "Älkää hengailko paikan ulkopuolella, ettei se häiritse ympäristön asukkaita" tuntui olevan yleinen mentaliteetti tuossa kaupungissa. Pieni kellariklubi, tiivis tunnelma.
Junkyard Shaman – harvoin artistin taiteilijanimi tuntuu osuvan näin hyvin kohdalleen. Miekkonen istui lattialla pitkät rastat käärittynä pään ympärille ja teki shamanistisia taikojaan rautaelementeillä ja elektroniikalla. Hitaasti etenevää fiilistelyä, mukana butoh-tanssija jonka kehonhallintaa oli pakko ihailla.

Banetoriko on japanilainen nainen, joka aikoinaan asui Yhdysvalloissa – siellä masentui ja löysi noisen ja kokeellisen musiikin. Leidi raastoi omalla erikoisella metalli-instrumentillaan riipiviä ja ulvovia ääniä livenä ja luupaten. Siihen päälle huokaili ja mumisi haamumaisesti hieman tukehtumista muistuttavia ääniä. Harvoin näkee näin 'kerronnallista' liveperformanssia. Myöhemmin sain selville, että hänen kaikki tekeleet perustuvat johonkin kummitus- tms. tarinoihin. Viihdyttävä ja vangitseva performanssi.

Deficients Ranskasta oli itselleni aivan outo nimi ennestään. Tämä menikin sitten edellisten fiilistelijöiden vastapainona harsh noisen puolelle. Sopivan ytimekäs ja kovaääninen setti.
Pain Appendix olikin sitten juuri sitä itseään. Tuuppausta ja tuuttausta par excellance. Väkeä oli sen verran pakkautunut siihen eteen, etten juurikaan nähnyt herran toiminnasta tuon taivaallista mutta kuulin sitäkin paremmin.
Illan viimeisenä 'esiintynyt' Vomir olikin sitten sellainen, etten ennakkoon oikein tiennyt millä fiiliksillä tätä lähtisi todistamaan. Parikytä minsaa huppu päässä seisominen ei nyt varsinaisesti kuulosta mielestäni kovin mielekkäältä tavalta viettää keikkailtaa... mut annetaan kaikelle mahdollisuus. Säkkejä päähän vedettäväksi ei riittänyt ihan joka asiakkaalle, itsekin jäin ilman (ja just hyvä niin). Säkit päähän, äijä itse astui keskelle yleisöä ja sit alkoi se armoton hnw-möyrinä joka juuri mukavasti resonoi kellariympäristössä. Yllättäen huomasin itsekin vajoavani silmät kiinni transsin/unen/rentoutumisen kaltaiseen tilaan (välillä vaivihkaa vilkaisten ympäristöäni ja ottaen pari fotoa). Setti lienee kestänyt about parikytä minsaa - eikä se tuntunutkaan yhtään liian pitkältä. Mielenkiintoista, pitihän se kokea.

Marko-V

Seikkailu Jaappanin maassa osa 2: NWN!/Hospital Fest / Osaka
Viikonloppu koitti ja niin koitti myös Festin eka päivä. Tapahtumamesta, kaksikerroksinen suunnilleen kahden Tavastian kokoinen tapahtuma-areena, sijaitsi laitakaupungin teollisuusalueelle viritetyllä sporttikompleksilla. Itselleni tuo metallipäivä oli se vähemmän kiinnostava, mutta ehdottomasti katsastamisen arvoinen (tänne kun ei myyty kuin kahden päivän lippuja).
Abigail oli ensimmäinen jonka näin. Jonkin sortin sekoitus street-metallia, Motorheadia ja hardcorea. Rumpalin Bulldozer-paita kertonee aika lailla bändin soinnista jotain. Nice, muttei mitään tajuntaa räjäyttävää. Suomen Witchcraft oli tyylipuhdasta bläkkistä corpsepaintteineen yms. Itselleni tuli mieleen varhainen Beherit. Ehdottomasti jatkoon.
Sabbat - hehheh. Kyllä on äijillä (siis lähinnä solistibasistilla) pokkaa. Viihdyttävä show. Musiikillisesti ei nyt aiheuttanut mitään levykaupparyntäyksen tarvetta. Departure Chandelierilla oli kuulemma uran eka keikka (?!). Bändin tematiikan perusteella odotin jotain enemmän 'napoleoonista' lavaolemusta, mutta siellä ne ukot tönötti kuin tukkansa liian pitkäksi kasvattaneet Pauli Hanhiniemet konsanaan. Lavapreesenssistä miinusta. Levyllä bändi on lähinnä soundi/miksaus/masterointiosastolla herättänyt itsessäni hieman ristiriitaisia tunnelmia, mutta keikalla kuulosti koherentimmalta kokonaisuudelta.
Sitten olikin jäljellä enää illan pääesiintyjät Blasphemy ja Beherit. Itselleni pöhinä ja pähinä Blasphemyn ympärillä on hieman ihmetyttänyt - mistä siinä nyt oikein on kyse? About tunnin setti oli mielestäni tylsä ja tasapaksu. Vartin settinä olisi mennyt. Jotenkin bändiä katsoessani aloin ymmärtää, miksi heistä tehdään meemejä kuulemma niin paljon. Silleen pikkaisen huvittavuuden rajamailla taaperrettiin. Sitten olikin vuorossa Beherit ja odottava tunnelma sähköistyi. Jos Blasphemyn setistä puuttui dynamiikkaa, niin Beheritillä sitä sen sijaan riitti. Sekoitus old-school bläkkistä ja elektronisempaa tunnelmointia silleen just sopivasti, että keikka pysyi mielenkiintoisena loppuun asti. Seuraavana iltana olikin odotettavissa Beheritin hieman erilainen setti...

Marko-V

Seikkailu Jaappanin maassa osa 3: NWN!/Hospital Fest / Osaka
Seuraavana päivänä koitti itselleni se varsinainen pihvi, eli ns. Hospital-day. Mainittakoon, että illan soittoajat olivat varsin kävijäystävällisiä: settien pituus keskimäärin 15-30 min. Tosin huvittuneisuutta herätti GO:lle varattu 70 min versus Masonnalle varattu 15 min.
Päivän aloitti klo 12 Lussuria. Taustaprojisoinneissa lähikuvia hapertuvista kalloista ja mätänevistä ruumiinosista, musiikki juuri sellaista piinavan jännitteistä joka sopi visuaaliseen presentaatioon.
Cult of Youth oli yhdistelmä jonkin sortin agitoitunutta folkpunkkia ja neofolkkia. Ei ihan mun juttuni, mutta solistilla oli hyvä energia esiintymisessään. Setin lopun meluluuppaus oli ilmeisesti tarkoitettu jonkinlaiseksi lavaltapoistumisoutroksi mutta toimi itselleni paljon paremmin kuin muu setti.
Sitten oli vuorossa illan virallinen dungeon synth -osio Old Tower. En odottanut paljoa, koska kyseinen genre aiheuttaa lähinnä huvittuneisuutta. Levyllä Old Tower on kuitenkin kuulostanut hieman vakavasti otettavammalta kuin moni muu yrittäjä. Duolla oli corpsepaintit, huput, rekvisiitat ja melko kiinnostavat taustaprojisoinnit. Musiikillisesti jäi hieman etäiseksi, mutta visuaalisesti sen verran kiinnostava, että maltoin katsoa yli puolet keikasta.
Seuraavaksi olikin yksi henk.koht. odotetummista seteistä kun Skin Crime otti lavan haltuun. Sehän toimi. Sopivasti kehittyvä ja etenevä valli ilman mitään erityisiä visuaalisia trikkejä. Pieni tauko ulkona ja joutui puhumaan jopa ihmisten kanssa, niin että Thirdorganin ensi tahdit jäi kuulematta. Mutta se mitä kuulin, olikin aivan perkeleen kovaa kirskumista. Yksi äijä istui läppärinsä takana lavan oikeaan takareunaan jemmattuna. Keikka loppu, läppärin kansi kiinni, kevyt heilahdus ja vähäeleinen poistuminen lavalta. Huh. Se joka vielä tämän jälkeen kitisee läppärinoisen ohkasuudesta tms., voi vittu mennä senioreiden atk-kursseille.
Sitten oli vuorossa illan ensimmäinen virallinen rock star -osuus kun noisextra-pariskunta Yellow Gas Flames otti lavan haltuunsa ns. maailmanomistajien elkein. Illan toiseksi fyysisin setti. Liikettä, hikeä, yleisön villitsemistä, riehumista. Kuulostikin mielestäni aika hyvältä. Jälkikäteen kuulin myös kritiikkiä duon rocktähtimäisistä lavaelkeistä. Itseäni tuo ei häirinnyt. Päinvastoin, se oli vaihtelua verrattuna muiden varsin staattiseen lavaolemukseen.
Linekraft, tätä odotin myös suurella mielenkiinnolla. Taustaprojisointi vilisi kuvia ja teemoja, jotka japanilaista historiaa ja kulttuuria tuntemattomalle jäi hieman vieraaksi ja etäiseksi. Linekraftin teemat muutenkin lienevät sellaisia, jotka puhuttelevat ehkä osuvimmin juuri japanilaista kuulijakuntaa. Elektroniikan, metallitynnyrin paukkeen ja kiukkuisten prosessoitujen vokaalien yhdistelmä mielestäni melkein pääsi lentoon, mutta ei ihan. Jossain kohden jo tuntui, että jännite laski ja momentum häipyi. Loppuun jätetty pelkkä vihainen efektoitu vokaaliosuus toimi mielestäni parhaiten. Siinä kohtaa tuntui, että tämä äijä aikoo aloittaa vallankumouksen. Mielenkiintoinen, mutta odotin enemmän. Pariin otteeseen kesken setin yleisön päälle heitettiin A4-kokoisia pamfletteja joita festivaaliyleisö sitten kantoikin hyvin ahkerasti matkamuistoiksi kotimatkalle. Sinänsä ihastuttavaa, että tuollaista vanhaa kunnon printtien viskomista vielä harrastaa joku. Koskahan olisi viimeksi nähnyt?
Agonal Lust jäi näkemättä, kun piti ruokkia kehoakin välillä. Sit oli Prurient. Tämän näin lähinnä yläparvelta kaukaa. Pari kertaa aiemmin herran nähneenä tuntui, että tämä ei ollut yhtä fyysinen veto kuin aikaisemmat. Jostain syystä kuulomuistikuvat hieman hämärät tästä setistä.
Sitten vuorossa Genocide Organ. Mitä tästä nyt voi sanoa? En ole ennen nähnyt livenä ja kyllähän se helvetti soikoon toimi! Setin loppuvaiheessa koettiin yllätysmomentti, kun heidän seurakseen lavalle nousivat Prurient... ja Grey Wolves! Silloin tuntui, että let's testify.
Sitten oli vuorossa ainakin henkilökohtaisesti eniten odotettu artisti Masonna. Setille oli varattu 15 minuuttia, mutta vallitseva mielentila yleisön keskuudessa tuntui olevan, että siinäkin ainakin puolet liikaa. Verhot kiinni (kuten kaikkien artistien väliajalla). Verhojen takaa alkoi jo kuulua lupaavia kirskumisia ja huutoja soundcheckin aikana. Sitten lights out, verhot auki ja BAM! Raastava noise, feedback, huuto. Mies nahkatakissa raivoaa ympäri lavaa, valot vilkkuu, yleisö huutaa... 3½ minuutin jälkeen kaikki on ohi. Koko areena aivan banaaneina haltioissaan - paitsi ne onnettomat jotka olivat ajoittaneet wc-käyntinsä väärin.
Tämän ryöpytyksen jälkeen Beheritin elektroninen setti kuulosti valitettavasti tosi laimealta. Setin alussa kuultiin pitkä tovi yhtä staattista ääntä. Hetken jo luulin, että onko kyseessä joku alkunauha mutta sitten yleisömeren takaa onnistuin näkemään vilaukselta, että jahas, istuu siellä lavan lattialla joku koneensa kanssa. Melko staattisissa merkeissä mentiinkin sitten koko setti ilman varsinaisia huippuhetkiä. Jossain toisessa tilanteessa ja paikassa olisin ehkä suopeampi illan päättäneelle setille, mutta tällä kertaa nyt kävi näin.

Yleistä huomiota festivaalista. Soundit - ne olivat todella hyvät. Jotenkin nuo japanilaiset onnistuvat saamaan hyvät soundit paikkaan kuin paikkaan koosta riippumatta. Tapahtumapaikan puitteet olivat tosi hyvät: yleinen siisteys, kulkuyhteydet, sai liikkua sisään-ulos miten huvitti. Omien eväiden kanssakaan ei oltu niin kauhean tarkkoja. Paikan omistaja oli tosin kuulemma ollut raivoissaan festariyleisön jättämästä likaisuudesta ja sotkuisuudesta: WC-tilojen seiniin oli piirrelty tusseilla ja keikkapaikan lattioilla oli settien välissä kovinkin paljon tyhjiä tölkkejä, muovituoppeja yms. Aika normaali meininki muualla, mutta tässä lienee käytännön esimerkki kulttuurieroista. Voipi olla, että kyseisessä paikassa ei järjestetä vastaavanlaisia kekkereitä uudestaan.
Jonkin verran urputusta ennakkoon aiheutti se, että kyseisiin kekkereihin ei myyty kuin kahden päivän lippuja. Lähinnä metalliväki tästä nillitti ja näyttikin siltä, että toisena noisepäivänä väkeä oli vähemmän. Myöhemmin tapasinkin kaupungilla jenkkijätkän joka oli ostanut lipun mutta jättänyt toisena päivänä tulematta "kun en mä ole niin kiinnostunut tosta noisejutusta". WTF?
Vielä yksi maininnan arvoinen huomio: merch-jonot. Voi elämän kevät! Ikinä missään en ole nähnyt kamapöydille noin pitkiä jonoja. Jengi missas kokonaisia keikkoja jonottaessaan jotain festaripaitaa. Itse selvisin vain noin ½ tunnin jonottamisella kun menin ns. ruuhka-ajan ulkopuolella.

Marko-V

Seikkailu Jaappanin maassa osa 4: Music Bar Hokage / Osaka.
Sen verran yleinen hektisyys, myöhäiset baari-illat ja väsymys painoi, että melkein jätin menemättä tänne. Japanissahan keikka-illat tuntuvat noudattavan seuraavaa kaavaa: ovet auki klo 18-19, eka setti puoli tuntia myöhemmin ja lopetus ajoissa että jaksaa mennä seuraavana päivänä töihin/opiskeleen tms. Paikkana pienen pieni sokkeloinen baari jossa erillinen keikkahuone.
Ensimmäisen artistin Statuszeron missasin. Sinänsä harmi, koska kyseessä on ilmeisesti varsin eläväinen ja vauhdikas live-esiintyjä. Saavuin paikalle kesken Junkyard Shamanin keikan. Siellähän se Jere jälleen istui lattialla rastat naamalla tuupaten meditatiivista noiseaan tällä kertaa ilman tanssijan läsnäoloa. Näin setistä vain suunnilleen viimeiset viisi minuuttia joten oli hieman vaikea päästä moodiin.
Seuraavaksi Deterge tuuttasi voimaelektroniikkaansa silleen sopivan dynaamisesti mutta kuitenkin sen kummempia intohimoja herättämättä.
Sitten oli vuorossa kanadalainen Sehktor8 jonka kohdalla taas totesin, että hyvin vähällä voi saada aikaiseksi niin paljon. Tyypillä oli pöydällä vain SP-404 ja joku boksi jonka merkitys jäi mulle hieman hämäräksi. Sopivan staattista mutta silti hienovaraisen vaihtelevaa meteliä.
Seuraavaksi oli vuorossa, myös kanadalainen, naisviulisti joka oli The Nausea -nimikkeellä jonkin sortin LP-julkaisukiertueella Japanissa. Arsenaalina viulu ja vino arsenaali pedaaleita ja luuppereita. Viulusta voi halutessaan saada varsin raastavia ja voimakkaita noiseääniä mutta niitä valitettavasti kuultiin tässä setissä aivan liian vähän, sen sijaan liikaa ns. oikeasti musiikillista kehittelyä luuppauksineen yms. Jos setti olisi ollut sallitun rajoissa (max. 15-20 min), olisin voinut kestää sen nikottelematta mutta nyt alkoi jo hieman tylsistyttämään.
Seuraava esiintyjä, japanilainen Weiches Loch, ei sitten ollutkaan enää tylsä: neljämiehinen 'rumpuryhmä' joka laittoi metalliromun kolisemaan oikein railakkaasti. Mallikkaasti yhteen soittanut ryhmä kehitti jonkinlaiset hikiset teollisuustribaalit bakkanaalit. Olisin ehkä kaivannut ryhmän sointiin vielä enemmän jotain atonaalista kaoottisuutta, jotta se olisi ollut enemmän noisea. Myöskään jonkinlainen taustanauhan tai muun äänen kuin romuraudan kolkkeen käyttäminen taustana olisi pitänyt setin kiinnostavampana. Nyt se jäi lähinnä pelkäksi rytmiseksi paukutteluksi, tosin viihtyisäksi sellaiseksi - ainakin verrattuna edeltäneeseen viuluviikariin.

Se siitä. Kiitos ja anteeks. Palaan takaisin hiljaisuuteen.

DBL

Pientä viivettä kommenteissa kun paluu mölytodellisuudesta arkeen on hieman kestänyt. Rääseikkö oli kyllä huipputapahtuma kaikin puolin, kiitokset järjestäjille vielä tätäkin kautta. Hyvät tilat, loistava äänentoisto ja Umpion taustavideokin pääsi ihan HD-laadulla oikeuksiinsa heheh. Keikka tuli nautiskeltua seinään nojaten ja videoa töllistellen ja kyllähän se vangitsi katseen aika tehokkaasti. Oli myös hyvä että keikkojen väleissä soitettiin kevyttä musaa ettei korvat ihan puuroutuneet.

Violent Shogun oli viime aikojen levyihin verrattuna suoremmin ja syvemmälle iskevä, ja yllätti että Stinkfinger olikin livenä huomattavasti raaemmin viiltävä kuin äänitteillä. Haudat oli itselleni ehkä iltamien paras kun ääni, esiintyminen ja taustavideo muodostivat niin iskevän kokonaisuuden, mutta ihan hyvin voisi kyllä tarjota jaettua kultasijaa kaikille esiintyjille. Tai no, Tyhjä Pää jäi näkemättä kun piti ehtiä bussiin, mutta luotan kyllä muiden sanaan että kultamitalikamaa sekin oli heh! Hyvä myös että The Räty toimitti iltamiin yhden kunnon noise-statementin. Laadukas keikka äänellisestikin toki, vaikken tuon tyylin harsh noisesta ole juurikaan kiinnostunut niin kyllä laadun silti tunnistaa. Muista keikoista minulla ei ehkä olekaan sanottavaa jota täällä ei olisi jo sanottu, mutta oli kyllä hienoa kuinka joka esiintyjällä oli selkeästi oma muista erottuva juttunsa jota tekivät.

OAMKin ilmaiskonserttia kohtaan oli huomattavasti Rääseikköä matalammat odotukset koska arvelin että akateemisemmalla puolella (etenkin tällaisessa ilmaistapahtumassa) äänijuttujen laadukkuutta ja esityskelpoisuutta lähestytään aika eri vinkkelistä kuin itse teen. Juha Sipilän esitys oli loistava, mutta mielenkiintoisuudessa kaikki muut jäivät Rääseikkö-esiintyjien taakse. Se aloittanut bassotaajuusesitys oli tilan rakenteiden tai minkälie metallien kilinää lukuunottamatta tylsä, mutta tuo voi johtua ihan siitäkin että istuin tilan reunassa enkä keskellä. Kantelekeikasta yritin tykätä kun itse soittimen ääni puhuttelee, mutta ei se kertakaikkiaan vaan lähtenyt. Selloesitys oli alkuun ihan hyvä, mutta teknologisten ongelmien luoman tauon jälkeen se kyllä lässähti aika paljon ja ne aika brutaalisti venytetyn kuuloiset robottihuokailut taustalla otti pahasti korvaan. Kitinästä huolimatta ei tuolla käyminen kuitenkaan kaduttanut.

Hyvä Japani-raporttia Markolta yllä. Weiches Loch-maininnasta ja Japanista tuli mieleen laittaa annos vähän teatraalisempaa ja musikaalisempaa rummutusta ja huutoa soimaan, lämmin suositus: https://www.youtube.com/watch?v=ZagsLrNzg3I (SV: ei noisea!)

Kuuntelin tuossa kauhusoundtrack-viboja heltiämättömään kirkumiseen aika kutkuttavasti yhdistelevää Demonologists w/ Junko-levyä, ja tuli mieleen kysyä olisiko jollain antaa täsmäsuosituksia mitkä levyt olisivat hyviä Hijokaidaniin tutustumiseen? Aina parempi jos Junkon kirkumista löytyy roppakaupalla, mutta muunkinlaiset suositukset toki kelpaa. Mieluummin vaan jokin tiiviimpi annos kuin esim. kymmenen levyn boksi.

V.T.R

Tuo Demonologists feat Junko on kyllä mainio! Töihin lähdössä just niin nopeasti vain mainitsen, ettö itse olen diggaillut Hijokaidanilta eniten Alchemy lafkan levyistä Modernia, Romancea sekä Hijokaidan tapesia. Modern ja Romance on melko eeppisiä kihinä pläjäyksiä. Kings of Noise myös todella raastavaa kirskettä.

Ja todella hyviä raportteja kaikilta!