Joensuussa oli oikeastaan yllättävän paljon jengiä keikalla! Mietin ensin että vaikka olisikin joillain ihmisillä kesälomat, kyseessä arkipäivä ja Joensuu ei mikään megaiso kaupunki.. joten mitä voisi olla 10? 15? En osaa tarkkaan arvioida mitähän jengiä oli, mutta positiivisen iso lössi! Soittajat tampere, kouvola, jyväskylä, mitä näitä nyt oli ja yleisöstä tunnisti Vantaa, Lappeenranta ja lähiseutujen a'la Liperi, Koli yms edustusta paikalla. Asiallista!
Joensuu muutenkin hauska mesta käydä. Oli hieman asennoitunut kahteen vaihtoehtoon. Joko pysyttelisi parissa drinkissä ja voisi ajaa vielä myöhemmin illalla autoa, tai sitten full on mayhemic kaato ja nukkumaan esim. auton takakonttiin. Käväisin ensin torilta hakemassa pussin herneitä, alkosta pikku shottipullot viskiä ja sokoksen tuoksupuolelta töräytys BOSS testeriä extra sakea pilvi. Sopi kauluspaitaan josta irronnut pari ylintä nappia. Näytti olevan naisia kesäfiiliksissä kun joku naisten ryhmä ilakoi terassin pöydässä, oikein osoitti sormella ja vinkkasi silmää. Haha.. Mitään inhotuksen väreitä ei välittynyt. La Barressa jo iltapäivästä kysäisemässä onko mitään arviota miten myöhään ilta mahtaa jatkua. Kun selvisi että soittojen oltava ohi jo 22 mennessä ajattelin että keikkojen tsekkaus ja sitten autolla saunomaan!
Yksi pikku viski hieman tunnelmia nostattamaan, pari ykkös olutta virkistykseksi ja paikalla olikin jo soundcheckin valmiiksi tehnyt Rautakymi ja tampereen auto saapui viiden nurkilla. Siinä oli aikaa muutamien ihmisten kanssa tarinoida La Barren kattoterassilla kunnes kello alkoi olla 19 ja aika siirtyä lavan eteen. LUSTERS lähti jopa yllättävän rytmikkäänä liikkeelle. Tai, suuhteellistahan tämä on. Kyseessä lähinnä Tanskasen syntikasta tuleva jyskyttävä pulssi joka ei ehkä ihan vielä pistänyt tanssikenkää vipattamaan, mutta oli tavallaan musikaalinen elementti siinä missä Santerin pedaali-kontaktimikin pureskelu ja mylviminen oli taustalla olevaa kirskettä. Setti oli kokonaisuudessaankin oikein positiivinen ja parhaat palat tuli sinne puolivälin jälkeen kun Santerin noiset alkoi nousta parimmin hahmotettavaksi omaksi elementiksi synasta selvästi erillisenä tasona. Tai selvästi ja selvästi. Lähinnä niin että Tanskasen sormien liikkeet usein korreloi PA:sta tulevan surinan kanssa kun taas alkupuolella Santerin melusta ei oikein tiennyt mihin kaikki touhuaminen vaikuttaa, jos mihinkään. Sitten kun äänen ja tekemisen syy-yhteys alkoi näkyä, se paransi setin menon kovaksi! Lopussa oli videorapsassa nähtävä antiklimaattinen syna noise wank joka ei tietenkään lyhyydessään pilannut mitään, mutta oli sellainen hauska hölmöily lopetus.
HEPPAKIRJAT ollut kaikki aiemmat keikat niin harkitun oloisen eeppinen, että nyt oli jotenkin sellainen... "baarikeikka". Ei videotaidetta, ei mitään ylevää ympäristöä, vaan rokkiräkälän lavalla ja jotain häikkää sähköissä tai missä lie, joka aiheutti että välillä kassuilta suhisevan ja kolisevan äänimaiseman rinnalla alkaa nousta sähköinen napsutus. Hieman kuin 5G verkkoa hakeva puhelin olisi herkempien vintage analogivehkeiden lähellä. Se on asia joka tullut huomattua että jo 4G "mokkulat" ja puhelimet oli vähä sellaista, mutta kun oli 5G vehje edes samassa huoneessa jossa digitoi kassuja, oli kuultavissa pientä pulssi singnaalia. Vanhat vahvarit sama homma. Puhelin treeniksellä ja vahvari naksuttaa.. Vaikea tietää mistä ongelma tarkalleenottaaen johtui, mutta se oli ilmeistä lähinnä hiljaisissa kohdissa ja heti kun tuli hieman kovempaa sourcea, ei mitään ongelmaa. Osa keikka meni puuhastellessa kassujen kanssa ja walkmaniä vaihtaessa ja vian ratkaisua miettiessä mutta lopulta Heppakirjat totesi että se siitä ja kohtuullisen lyhyt setti loppui ennen aikojaan. Ei silti huono, kuten video rapsasta voi katsastella. Jos aiemmissa oli nimenomaan sitä harkittua eeppisyyttä, nyt oli katkonaista ja jopa hieman rikkinäistä fiilistä ja nopeita muutoksia. Artistia varmasti ärsytti, mutta minusta setti olisi toiminut asiallisesti jopa ylläri biitillä, heh..
NINTENOISE oli musiikillisesti suorasukaista elektronista drone-noisea. Itselleni kaikenlainen tietokone/pelikone homma on yleensä jollain tasolla vastenmielistä, mutta etenkin niin on 8-bittinen musa. Hyi helvetti!!! En oikein osaa asennoitua miten ihmiset kuuntelee ja jopa ostaa levyjä sellaista kamaa. Nintenoisen soundissa hieman sellaista 8-bittinen nintendon ääni murskattu noisedroneksi -viba, joka toimi ihan jees tässä tilanteessa. Mies myös modasi taustavideon virhettä livenä joka oli ihan mainio että "videotaide" joka tapahtuu, on liveä, eikä täysin etukäteen valmisteltu filmi.
RAUTAKYMI sanoi muistaakseni että source kassut jäi vahingossa Kouvolaan ja pärjättävä sillä kalustolla mitä on. Aika pitkälti mentiin feedback loopin säksätyksen ja törinän puitteissa, mutta lienee se vahvari nuppi mikä tuo hieman omaa soundia. Parhaimmillaan päästiin todella maukkaisiin ja repiviin tunnelmiin, välillä taas herpaantui suht' tyypilliseen "no input mikseri noise" -skenestä tuttuihin säksätyksiin. Helposti positiivisen puolelle ja veikkaan että mikäli joukkoon olisi heitetty hieman enemmän ulkoista sourcea olisi ollut vielä paljon parempi. Lopussa hieman veisuuta alkoi feidata sähköisen pärinän sekaan ja antoi ymmärtää mitä ehkä olisi voinut olla aiemminkin?
HAUDAT jatkaa tätä "uutta linjaa", eli liekö nyt haudattu idea tehdä eri nimellä harsh noiset? Heh.. Kumpikin ratkaisu lienee perusteltu, tyylin muutos projektilla tai alkaa kutsua sitä uudella nimellä. Homma voisi olla ajankohtainen siinä mielessä että aiemmin näkemäni Tre keikan kevyt kömpelyys ja "kokeillaan nyt tätä" henkinen juttu oli tipotiessään ja nyt Haudat veti sellaista ihan maailmanluokan noisea! Näin mietin itse keikkaan kuunnellessa ja eka jätkä joka keikan jälkeen keikkaa kommentoi sanoi "nyt oli ihan maailmanluokan noisea!". Ts. Vähintään kaksi aika paljon maailmalta noisea kuullut jätkää tuli samaan johtopäätökseen. Mies tuntui tietävän hyvin tarkasti mitä tehdä ja millä. Miten soundi on hyvä, missä määrin mikserinoisea käytetään mutatoimaan ääntä, ilman että dominoi liikaa, sourcen soittaminen pelkän pyörittämisen lisäksi, tyylitajulla olevaa delayn käyttöä niin että hienosti analogi delayn muhjuuntumista ja sen läpi vedetyt purkaukset sekä erottuu, mutta ei ole päälleliimattuja. Nopeaa ja intensiivistä, vaikka ei mitään kuperkeikkoja ja hillumisia lavalla. Välillä taas rauhoittuminen ja fiilistely hitaammalla temmolla.
Keikka oli ohi jo ilta ysiltä ja siinä olikin fiilis että nyt kyllä voisi jäädä jauhamaan noiseläppiä tänne... tai sitten äkkiä ajelemaan ja ehtii vielä saunaan ja järveen. Itse pidän kyllä loppumattoman oloisista noise karkeloista, mutta täytyy myöntää että tiivis 2 tunnin purkaus on myös helvetin hyvä formaatti! Vaikea arvioida miten se kenelläkin vaikuttaa? Jaksaako lähteä varta vasten keikalla toiselta puolelta suomea jos touhu ohi tunnissa parissa? Paikalliselle ja hieman noviisimmalle väelle voi hyvinkin olla todella hyvä, ilmaiskeikka jossa ei ehdi kyllästyä? No, kaikki kelpaa!
Videorapsassa Lusters pätkä jäi todella lyhyeksi kun oletin että vielä jatkuu pidemmälle. Muilta pari kolme minsaa ja Haudat hitusen pidempi pätkä!
https://youtu.be/HH6aYR_VTKI?si=r-MyrQgBaSHmx1Mq