YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

piisti

Quote from: Haare on June 05, 2025, 10:40:20 AM
Quote from: piisti on June 03, 2025, 12:19:59 PMJou! Olisin muutamia tyhjiä tahi jyrättäviä kasetteja vailla. Katselin et Claes Ohlson ei myy enää. Google mainosti et Temusta saisi. Ja edullisesti. Liki ilmaiseksi. Onko kokemusta? Laatu ei ehkä se paras mahdollinen, mut toisaalta eipä se ääni niin hienosti tarttunut Hitti Buumi 2 päällekään, joten...Vähän kyl nihkee fiilis ku oon ilman ko.verkkokauppaa pärjännyt ihan kohtalaisesti tässä jota elämäksi kutsutaan. Toisaalta...
Jos kierrätyskassut kelpaa niin multa vois löytyä. Paljonko tarvisit?
YV,AV,IG! Pus

DBL

Quote from: piisti on May 23, 2025, 08:49:28 AMTossa eilen mietiskelin asioita. Olisko siinä ideaa et noisecastiin tekis jaksoja joihin tyypit kokoaisivat soittolistoja tietenkin suomalaisista meluista? Ja siis sillee tietenki et sois raidat jaksossa kokonaan. Vois olla vaikka noin tunti pelkkää ääntä tai sit saatesanojen kera. Mielipiteitä?
Ei ehkä ihan sitä mitä tilasit, mutta: https://www.youtube.com/@Kelaustoiminto

Kuollutmato

Kuukauden päästä melutaan Joensuussa. Mekastuksessa 16.7. ovat mukana Haudat, Heppakirjat, Rautakymi, Lusters ja Nintenoise. Kannattaa myös olla paikalla 18.7. kun Popkadulla nähdään Le Kriz An.

#noisekatu

https://www.popkatu.fi/ohjelma/
✖️ Edge of Decay ✖️ Vigilantism ✖️

Heppakirjat

Franciska - Ovre CS

Public Frothin julkaisema Franciska-kasetti on todella kova. Melko karkeaa, mutta ilmavaa lofi-melua. Nauhat muljuu ja etuasteet särkee. Paljon tilaa äänien välillä ja ympärillä. Paikoin tulee jopa mieleen HÖH tai Yao, vaikkei kokonaisuutena toki samanlaisen lofin äärellä olla. 60 minuuttia täydellistä sohvalla loikoilun ääniraitaa. Pidempiä osia, lyhyempiä osia, luupit tulee ja menee. Vahva suositus kaikille, joilla on aikaa ja halua kuunnella tällainen verkkaisesti soljuva pitkä melutekele, jossa metalli kolisee, signaalit soi, tila tuntuu ja nauhat pyörii. Kaikki hyvät kotikutoisuuden elementit on hienolla tavalla läsnä, vaikkei Afvikling-julkaisu olekaan.

FreakAnimalFinland

About viikko mökkihommia ja sitä edeltävä playlist sisältänyt pitkälti omien tulevien julkaisujen kuuntelua. Levyt ilmestynee maanantaina myyntiin jos vaan ajastus toimii.

Vaikea sanoa mikä on puhtaasti psykologinen juttu, mutta levyjen kuuntelussa rassaavin homman on se vaihe kun varmistelee ettei painoon menevään tiedostoon ole jäänyt mitään virheitä. Liekö näinä päivinä enää mitään glitchejä ilmestynyt tiedostoihin vuosikymmeniin, mutta kun elänyt sitä aikaa kun tietokoneet kaatuili, cdr sisälsi napsuja, filet korruptoitui siirroissa jne, sitä ehti traumatisoitua niin syvälle että kuuntelee aina otsa hiessä tulevat julkaisut niin että tarkastus kuuntelu ei oikein ole mitään nautintoa, heh...  Nyt kun pääsi oikein onnistunutta ja kaikin puolin ja kansia myöten virheettömän oloisia levyjä fiilistelemään, kyllä maistui! RMSS, KITU ja INVAGINATION kaikki kyllä kelpasi! ODAL kassuista tehdyt reissuet on sellaista lo-fi ruttua että niiden kanssa analyysi mikä on virhe ja mikä ei, on melko turhaa. Järjetöntä matskua, näin hyvässä mielessä! Streicherin levyistä voi sanoa samaa. Voimaelektroniikkaa voi nykyään olla tavallaan liian hienoa, liian varmaa. Liian sulavalinjaista jossa ei enää ole sellaista särmää ja uskallusta pyöriä jopa (hyvällä tavalla) naurattavuuden rajamailla. Onhan moni wanha bändi oikein elementissään kun ei voi ikinä olla täysin varma millä asenteella liikkeellä, mitä nämä tarkalleen ottaen käsittelee ja tekotavat joka ovat rajuudessaan ja hillittömyydessään lähinnä ihmetystä herättävää. Kun taas yks synan sointu oskilloimassa coolisti ei ole kovin raju juttu. Streicherin hommissa on yllättävyyttä ja vaaran tuntua. Siellä tulee todella vahvalla aussi murteella nihilististä manifestia joka herättää miettimään kehtaisiko joku näinä päivinä, vaikka suomessa, tykitellä minuutti tolkulla spoken word manifestia ääri-savoksi tai pohjanmaalaisittain?! Epäilen! Paitsi vitsinä, joka olisi eri asia. Kaikki julkaisut, holtittoman överiä ja loistavaa. Sillä tasolla että aikanaan kun ekaa kertaa bändiä kuulin, olin liki järkyttynyt ja pistin aika kriittisen arvion Freak Animal lehteen. Artisti sai lehden käsiinsä ja pisti kirjettä tulemaan aiheesta ja ajan liikkuessa hieman eri tahtia noina vuosina, olin jo ehtinyt ihastua ikihyviksi ja piti vastata artistille etten ole enää samaa mieltä kirjoittamani arvion kanssa!
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

MT

NOISECAST JAKSO 21

Odotettu Amek-Maj haastattelu toinen osa! Miehet jatkavat siitä mihin jäätiin, Juttua riittää omista vaikutteista, julkaisuista, yhteistyökuvioista sekä livekeikoista.


Kasettikatsauksessa;

Iron Star - Esoteric Pseudoscience
Parasocial Juche - Special Parts
Ms. Piggie - Elina

https://youtu.be/ZgX-O1z1t1I

FreakAnimalFinland

Pitää vielä mainita että haastattelun alussa, YouTube versio videolta katsottavissa. Toimii toki pelkkänä äänenä, mutta homman nimi artistin julkaisujen selailua ja niistä puhumista ja liikkuvasta kuvasta näkee kassulaatikon helmiä ja loppu haastattelu palaa taas still kuvaan!
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

DBL

Oli juu odotettu! Pelkkää hyvää sanottavaa haastattelusta. Arvostettavaa rehellisyyttä myös sen suhteen että miksi hommat nyt ei aina vaan lähde tai kulje, mutta minkään märehtimisen sijaan suuntana on kuitenkin koko ajan eteenpäin. En muista oliko se tässä vai ekassa osassa, mutta sekin oli hyvää asiaa että vaikka matskua tulee nauhoitettua ja sitä saattaa työstää ihan valmiiksikin asti, niin osa siitä saattaa hoitaa tehtävänsä valmiiksi asti vaikkei sitä julkaistaisi. Asia limittyy vähän noiden privaattijulkaisujen kanssa, että sen melun tekemisen tai jonkin teoksen valmiiksi saattamisen mitta ei välttämättä ole se että niistä tulee jokin mahdollisimman laajalle ja ammattimaisena levinnyt julkaisu, vaan tavoitteet voi natsata paremmin jotenkin muuten.

Haastattelusta tuli myös kipinä viimein korkata melkolailla sokkona hommattu Monde Bruits-boksi, ja ai että. Toka levy eli Portuguese Man-Of-War loppu just ja aikalailla koko levyn vaan päivittelin itekseni että onpa tää vaan älytön. Toisaalta todella villi ja energinen, mut ei mitenkään millilleen hiotusti vaan osaset on pikkusen rujosti vähän vinossa siitä missä niiden "pitäis" olla jos ois maksimaalinen iskuteho ja vyörytys mielessä. Villiä ja jopa kaoottista paahtoahan tämä toki on enemmän kuin mitään "broken noisea", mutta kiehtovan epäkeskoa. On korvilla hätä kun tuntuu että ne keskittyy koko ajan väärään juttuun.

Oon melko varma että olin yhdistäny tuon Monde Bruits-nimen mielessäni johonkin taiteellisempaan ja hienovireisempään industrialiin ja jättäny sen takia tsekkaamatta. En sitten tiiä mistä tuokin mielleyhtymä on tullut. Toinen vähän vastaava oli nimi Odal josta tuli syystä tai toisesta samantyyppiset mielleyhtymät eikä todellakaan mikään "ultra primitive Dutch noise" jonka perusteella jo alkokin sitten korvat vipattamaan.

Quote from: DBL on June 11, 2025, 11:09:48 AM
Quote from: piisti on May 23, 2025, 08:49:28 AMTossa eilen mietiskelin asioita. Olisko siinä ideaa et noisecastiin tekis jaksoja joihin tyypit kokoaisivat soittolistoja tietenkin suomalaisista meluista? Ja siis sillee tietenki et sois raidat jaksossa kokonaan. Vois olla vaikka noin tunti pelkkää ääntä tai sit saatesanojen kera. Mielipiteitä?
Ei ehkä ihan sitä mitä tilasit, mutta: https://www.youtube.com/@Kelaustoiminto
Siellä ois nyt kolmas jakso.

FreakAnimalFinland

#1103
Monde Bruitsin hienous varmasti välittyy myös näinä päivinä erittäin hyvin, mutta etenkin bändin noise kauden vaikuttavuus osittain sidottu siihen tilanteeseen mihin bändi tuli. Eli jos miettii millaista oli Japani (tai muun maailman) noise kun 1991 tärähti nuo ekat mega villit, oikein kuvisevan muurahaiskeon lailla elävät setit, noisen ilmapiiri oli aika erilaista. Tuossa ei sinänsä ole sellaista "cut up" meininkiä, vaan kuten Soddy kuvailee boxin liner noteseissa, olikohan muotoiltu jotekin "maailman isoin vetoketju jumissa"? Ts matsku ei suinkaan sinkoile kollaasin omaisesti ihan sinne tänne, vaan muistuttaa ennemmin jumissa olevan vetoketjun ränkkäämistä edestakaisin. Äänimaisema on se tietty, mutta siinä puitteissa homma on loputonta riuhtomista ja jatkuvaa hellittämätöntä pientä muutosta.
Aikakauden hahmottamista konkretoisoi katsomalla että Pain Jerk eka kassu 1993, MSBR 1992, Government Alpha 1994, Killer Bug 1995, jne jne.. Kun taas edeltävät noise bändit on kaikki aika erilaista. Vanha koulukunta on monesti joko impro pohjalta tyyliin Hijokaidan, villiä kreisiä sekoilu noisea Hanatarash, Gero, VOG, jne. Kosmista syna homma Nord, CCCC jne..  Merzbow siinä sitten impro-kasettimusa-äänikollaasi hommissa vahvasti, mutta senkin sähköisempi ja teknologisempi harsh noise kausi juuri alkamassa siihen samaan saumaan minne Monde Bruits tärähti. Yht'äkkiä käsillä on miekkonen joka käyttää silloin varsin tuoretta digitech kampetta. Firma oli eka joka alkoi duunata multiefektejä ja ensimmäisiä jotka alkoi tehdä oikein kunnollisia loop pedaaleita jne. Ero aika massiivinen sellaiseen Incapacitants tyyppiseen rikkinäiseen ja feedback vetoiseen vikkelään noiseen (plus että se aikakausi lähti samoihin aikoihin kun MB aloitti ja varhaisempi soolomatsku aika erilaista), kun käsillä sähköinen ja "elektronisen" kuuloinen noise. Jos miettii eurooppaa ja USA, toki siellä on todella monenlaista, mutta jonkinlainen nuhainen kassunoise, lo-fi rikkinäisyys, syna-feedback vetoinen power electronics, metalli-romun paiskominen, industrial soundin puskeminen johonkin karkeampaan suuntaan jne jne.. kaikenlaista piisaa, mutta Monde Bruits siinä hetkessä takuulla ollut monelle melkoinen WTF hetki, kun yht'äkkiä vanhan liiton noiseen ilmestyy elementiksi edistyksellinen laitteisto ja taito käyttää sitä. Ei minusta edelleenkää ole juuri artisteja jotka tekisi tällä fiiliksellä. On olemassa monia muita noisen tyylejä joita on jopa hyvin onnistuneesti jalostettu ja "kopioitu". Liekö myös sattuman kauppaa että tuossa hetkessä, uusinta uutta olleet laitteet kuulosti sekä futuristisilta että hyviltä. Samaa en voi sanoa esim tämän hetken modulaari-cut upista, joka varsin selvästi on eritynyt jo ihan omaksi lajikseen ja teknologisessa edistyksessään onnistunut aika helvetin suvereenisti poistamaan persoonallisuuden tekijöidensä soundista, heh... En siis tarkoita ihmisiä jotka käyttää tuota teknologiaa osana tekemisiään, vaan sitä tiettyä soundia missä cut uppia tursuaa vähän kuin... vai pitäisikö sanoa nimenomaan kuin nappia painamalla.
Siihen verrattuna, itse ehdottomasti kannatan ajatusta että uusissa touhuissa mukana olemisen ohella, välillä pieniä katsauksia menneisiin matskuihin jotka voi antaa perspektiiviä asioihin. Sain taas viime viikolla pikku nipun Monde Bruits boxia takaisin Audio Dissectionilta ja en osaa sanoa olisiko tässä nyt lopulta se viimeisiä viedään tilanne!
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Atrophist

#1104
Kesän mittaan ollut sen verran luppoaikaa että näperrellyt jonkin verran itselle aika tuntemattoman alan eli videoeditoinnin kanssa.

Päädyin sitten duunaamaan muutamista vanhoista biiseistä "musiikkivideoita" (lol).

Ekana Iron Starin hittibiisi She was the Universe. Olemassaolo voidaan tulkita lopulta ankeaksi kiinalaisessa hullujenuoneessa kärvistelemiseksi, mutta haaveet seksistä ja väkivaltaisesta kostosta auttaa jaksamaan.

https://www.youtube.com/watch?v=DiYl8eR6pIY