YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

Atrophist

Quote from: host body on March 11, 2026, 01:08:37 PMÄänen Lumosta itelle ei noi japanilaiset oikein lähteny, POV oli hyvä ekat 5 min mut mut, jotenkin sellanen pastissi-fiilis että kuulostaa sinne päin mutta ei kuitenkaan. Risaripalla oli parit hyvät biitit, tai soundit mutta ne vokaalit oli ankeat ja muutenkin meni ohisektoriin. Kaks ekaa esiintyjää meni täysin ohisektoriin, kaikki taajuudet täysillä jotain synamattoa ja huutoa päälle. Ei ollut mun juttu.

Illan paras oli varmaan venäläinen karaoke-esitys, ei sitä oikein kannata kuvailla sen tarkemmin kun kirjoitettuna varmaan vaikuttaisi vaan paskalta, mutta enpä muista kun olisi viimeksi tullut naurettua ääneen keikalla. Rotat tietty oikein hyvä, mutta venäläinen keppimies veti pidemmän korren.

Olen hieman yllättynyt Risaripan ja P.O.V:n foorumirapsojen perusteella saamasta laimea(hko)sta vastaanotosta. P.O.V oli Helsingin keikalla oikein reipasta, "miksi lähteä keksimään pyörää uudelleen" japanoisea. Risaripan modulaaribiitit yhdistettynä noitamaiseen messuamiseen kieltämättä hieman haastava yhdistelmä, mutta artistin 101% omistautuminen asialleen hoiti silti homman kotiin. Parasta setissä olivat omasta mielestä suorastaan karmivat osuudet, joissa vokaaleja ajettiin modulaarin efektien läpi. Olen myös aika helkkarin imponoitu siitä, miten hyvin molemmilla japanilaisilla olivat hommat hanskassa puhtaan teknisessä mielessä. Soundit tulivat lujaa, mutta silti selkeästi, ilman harmillisen yleistä pelkäksi hahmottomaksi jyrinäksi puuroutumista. Toki paikallisella PA.lla ja äänimiehellä saattoi olla sormensa pelissä.

En koskaan jätä käyttämättä tilaisuutta fiilistellä miten kova jätkä fake_trailers -Leonid on. Takaisin Venäjälle ei ole asiaa koska silloin gulag, Euroopan puolella ei taida tällä hetkellä olla minkäänlaista statusta, jonkin sortin poliittinen turvapaikka -prosessi Ranskassa tulilla. Silti sitä vain vedellään nollabudjetilla Pohjoismaiden kiertueita. Toivottavasti saadaan mies jälleen Suomeen vuoden, parin sisään jatkamaan nekrorealistisen klovnerian ilosanoman levittämistä.

Haare

Quote from: Manhog_84 on March 11, 2026, 03:23:29 PM
Quote from: Haare on March 11, 2026, 10:35:59 AM
Quote from: Manhog_84 on March 08, 2026, 11:26:37 AMViimasta ja villasukista sen verran, että Halo Manash oli itselleni eniten odottamani. Rituals Over Limburg 2023-keikka oli kyllä kovempi ja silloin synkkä ja mystinen tunnelma vei hienosti mennessään. Jäseniä oli muistaakseni kolme lavalla ja mukana myös vokalisointia.
Duona vetivät Limburgissa muistaakseni?

Saattoi olla näin, en löytänyt internetistä todistusaineistoa.

Dunkelheit-miekkonen voisi kyllä pikku hiljaa julkaista sen Rotat CD:n. Kyselin sähköpostilla alkuvuodesta ja sanoi että helmikuussa tulee...
Siinä meillä on aika kiireetön kaveri. :)

FreakAnimalFinland

KLEISTWAHR "the battlefield is everywhere" CD
Muistan kun Kleistwahr teki paluu LP:n ja joutui tilaamaan merten takaa ja voi vittu mikä pökäle se levy oli. Siitä meni jokunen vuosi kun Mundy sai hommat hanskaan ja alkoi tekemään oikeasti hyviä uusia levyjä. Väliin osuu aika paljon levyjä jotka ei kovin kaksisia. Uutta Ramlehia en ole vielä uskaltanut kuunnella sekuntiakaan. Siikalan kannen takia se hieman kiinnostaisi, mutta aiempi tupla LP on niin syvältä ettei ole uskaltanut. Siksi olikin hauska huomata miten tämä ihan uusi Kleistwahr onkin varsin hyvä levy! Soi jo neljättä kertaa putkeen saman päivän aikana. Mikä lie rohkaisi avaamaan muoveista ja ottamaan kuunteluun, mutta hyvä näin! Levy on pitkälti drone vetoisempi, kitara, psyke syna drone ujeltaa, vokaalit usein kaiutettua laulu/kuoro tyyppistä. Tavallaan jos Hole in the heart aikakauden Ramleh yhdistyisi mihin lie Jesu viboihin ja hitusen rock ajan Ramleh (yhdessä biisissä vähän rumpuja) ja uskaltaisiko sanoa nykyajan Skullflower hommia. Jotain sinnepäin. Ei ihan ideaali soundit, mutta innosti kuuntelemaan monesti.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Earth O.D.

Quote from: FreakAnimalFinland on March 18, 2026, 03:22:33 PMLevy on pitkälti drone vetoisempi, kitara, psyke syna drone ujeltaa, vokaalit usein kaiutettua laulu/kuoro tyyppistä.

Aika pitkälti sitä linjaa mitä levyt olleet jo jonkun aikaa, ja seassa hyvää variaatiota. The Telescopesin myöhemmät levyt tulee hieman mieleen näistä hämyyn upotetuista psykerokki-tarpomisista. Kleistwahria tulee aina tilaisuuden/sopivan fiiliksen tullen hankittua lisää, ja tämä uusi menee melkein suosikkien "For the Lives Once Lived" (erittäin samankaltainen levy kokonaisuutena, vielä paremmilla huipuilla) ja "Over Your Heads Forever" tasolle, eli oikein mainio hankinta ja soinut on täälläkin kovasti.

Muutamia levyjä on kuuntelematta mutta eiköhän niitä tule hiljakseen poimittua. Eraldo Bernocchin ja Gary Mundyn "Broken Masses" yhteistyölevy kannattaa myös tsekata, helvetin hyvä.

Atrophist

Palataan vielä kerran Äänen lumoon parin viikon taakse.

Tuolta löytyy tallenteet kaikista keikoista.

Kameran akku loppui kesken, niin kaikilta artisteilta ei ole videota, vaan visuaaleina muuta video- ja kuvamatskua.

Neljä keikkaa kuudesta tarttui myös videolle, joten ei loppupeleissä huono tulos. Äänitykset omasta mielestä onnistuneita.

Vanity & Disgust, Sjálfshatur, Rotat, P.O.V, fake_trailers ja Risaripa siis asialla.

FreakAnimalFinland

QuoteKritiikistä huolimatta, ostoslistalla on niin "Suomen avantgarde" että yli 10v sitten ilmestynyt "TODELLISTA MUSIIKKIA. KOKEELLISUUDEN IDEA MUSIIKIN AVANTGARDEMANIFESTEISSA" -kirja.  Liekö kukaan foorumilainen laukaissut noita? Väitöskirja jossa mukana Heidegger, Russolo ynnä muut, tavallaan yhtä aikaa kiinnostaa, mutta toisaalta en yhtään ihmettele että Tiekso mainitsi...

Kirjat saapui ja ei ole toki ihan kokonaisuudessaan vielä luettu, mutta Todellista musiikkia -kirja vaikuttaa ehkä nyt saman tien Tiekson parhaalta tekstiltä. Vaikka mainitsi tosiaan että vanhojen miesten horina ei enää oikein kiinnosta, on monissa pioneerien visioissa on taiteen ja kokeellisen ilmaisun parhaat ideat muotoiltu sanoiksi jo toistasataa vuotta sitten. Hauska huomata vaikka hieman valikoiden otettujen Baudelairen modernististen taitelijavisioiden olevan hyvin yhteensopivat noise ilmaisun kanssa.

FreakAnimalFinland

Kohta alkaa taas hullu noise keikkojen rykelmä! Ehkä sen verran pienimuotoisempia ettei niistä ihan hullua ennakkokiihkoa tarvitse syntyä että tyyliin Pethaus tulisi about täyteen?
Äskettäin näin videoklippiä kun Jazzhand oli New Yorkissa asti keikalla ja eikös Absolute Key ole nyt - vai kohta(?) Liettuassa. Halo Manash ei tietysti varsinaista noisea, mutta bongasin Puolan isoimman industrial festin mainoksessa että syksyllä olisi siellä.
Abhorrent AD mainosti jotain Finnish invasion teemalla ja bandcampissä listattuna jo Umpio, Lusters, Yksi ja minusta kuvissa oli jotain muutakin. Käsittääkseni myös julkistamattomia Suomi hommia tulossa jonkinlainen satsi?

Itselläni ei kyllä ole mitään ähkyä ilmestyvän matskun kanssa tai keikkojen määrien suhteen. Tuli jopa mietiskeltyä olisiko mitään järkeä lähteä Liettuaan katsomaan bändejä.. tai syksyllä Puolaan?!  Ei se tietysti mitään ilmaista puuhaa ole, mutta eiköhän sitä myöhemmin kitise näkemättä jääneistä keikoista kuin että ei säästänyt maailmanloppua varten kuvitteellisia numeroita, heh..

Itse odotan innolla DDU näkemistä etenkin. Tryptich uusin CDR alkaa olla ihan maailmanluokan noisea ja mikäli ei olisi itse duunattu CDR, vaan kassuna jossain coolilla lafkalla, varmaan sitä mehusteltaisiin hieman enemmän!

Atrophist

Olen itse viime päivinä koittanut tiedotella jengille, että tosiaan DDU ja Tryptich Helsingin keikan paikka vaihtunut.

Aiemmin käytössä ollut Merihakan mesta tilapäisesti pois käytöstä. Uusi kämppä enemmän idässä päin, mutta metroradan varressa kohtuu hyvin saavutettavissa tämäkin. Kyseessä ei ole mikään julkinen klubi tai muu keikkamesta, ja sen takia tarkan paikan saa tietoon menetelmällä "kysy kaverilta". Tai sitten ihan ottamalla meikään yhteyttä.

Sori jos alkaa mennä jo spämmäämiseksi, mutta mieluummin näin kuin sitten jälkeenpäin kuuntelee kitinöitä että emmää tiennyt ja miksei kukaan kertonut.

piisti

Mä laitan tänne tän. Myydään; kaikki. Kysy

piisti666@gmail.com

piisti

3.4.26 Hki.
Eilen sain itseni jonnekin itähelsinkiläiseen varasto/ääni kompleksiin. Atrophist-Janne on nyt sen ainakii 10v järkänny kokeellisen äänen tapahtumii siellä mistä on tilaa löytynyt. Meininki on nousejohteista, mut ihmettelen et miks näis on joku ulkopuolinen äänihenkilö messis? Redissä tajuu et siel on kaikkee työkokeiluu, mut jos on 50 tyyppii salissa joka tietää miltä ei ainakaan pitäis kuulostaa..

Sen enempää pilkkomatta mitä ketäki veti niin ko.suomi artistit vetää edellistä kokonaisemmin ku ennen. Ja luonnollista ja jopa toivottavaa. Silti nousee hymy huulille muistellessa. Tais olla eka Triptych keikka, ainaki suomessa, joka taitaa olla skenestään iso innoitus heille. Joten varmaan myöhemmin ihan ok kokemus. Dead Door Unit käsittääkseni vanhalla mantereella paukahti neitsyys. Pikkasen vois mielestäni tsekkaa äänet. Sillee et ne lähtee ja on sillee ku oli suunnilleen isis. Tääl on niin tekijää sillee et hommat oo ku nappii painaa ja menoks, vai? Eikä sillee moite vaan et ehkä palvelis kaikkii.ja mun mielestä voi sanoo ettei tää kuulosta siltä ku haluun, muutetaan jotain. Ei nää noisekeikat mitään leipää oo kellee. Absolute Key ottais tästä jatkopaikan jos tarve ois. Vei jonnekin pois mut. Lämmin kiitos! Mä hypin tohon parketille nyt takas tampppaa..  Voisin lainata äsken kuulemaani; kiitos,  kun olette kiinnostuneita muustakin kun omasta kulttuuristanne. Lähinnä ruokkivana ajatuksena.

Siis 8pv nyt ja haluan tarkentaa lausuntoani. Luen muitten vasaroinnit tän jälkee.

Atrophist illan isäntänä aloitti illan esitykset. Tätä ei hetkeäkään saisi kuulostamaan muulta kun Atrophistilta. Vittuku taas oli semmosii hetki et just ku alettiin olee "jossai" niin vaihtu vankkurit.

Vigilantism kai seuraava? Anyhow eniten biisi-biisi keikka jotenki "hempeemmällä" älä ymmärrä väärin, vaan semmosel tanssiinkutsu keikalla. Ehkä inasen jos ois jotenki enemmän viel vaihto jotenki särmempi ehkä tällee keikal ku jengi tsiigaa eikä hölise omiaan jossai niinku deejii tietää. Oi että!

Absolute Key käsittääkseni tehny keikkoi täs ja se näky. Ja kuulu.  Alus vähän jotain säätöö, siis epätoivottavaa säätöö. Mut potikat kohillee ja matkaan. Ja olihan reissu lopulta. Musta otsaan, kirkas mieleen!

Triptych, onks se tollee. Sori vittu jossei oo...mut erittäin hienoo et nää veti suomes just ekan keikan(kai) mut niinku täs hävis se potku ku meni osa yli. Mut esityksenä illan harshein.

Dead Door Unit on liki ainoo mistä jaksanu innostuu aikoihin. Ja sehän oli sitä mitä kuvittelin/toivoin. Pus! Toivottavasti riitti pokkaa vetää piinaa jossai Tampereel. Tää osais senkin

Kolemini tehneenä Golemi repussa avoimin mielin eteenpäin. On aina ollut ilo nähdä ihmisii tapahtumissa mis ainoo side on se ääni. Ja ku Se ON Se ääni. Se ei jätä selittelyille sijaa.

Manhog_84

Atrophist oli perjantain keikoista itse asiassa eniten odottamani koska olin missannut aiemmat esiintymiset jo pidemmältä ajalta. Alkupuolesta pidin paljon. Se hitaasti etenevä rahina oli äärimmäisen miellyttävää kuunneltavaa. Loppupuolella tuntui että setti hieman menetti hallintaansa ja päättyi vähän töksähtäen? Hyvä silti. Tribe Tapesin CD on mainiota, vetelää noisea. Kuulostaa kuin matsku olisi jostain vuosikymmenten takaa (lue: ajatonta). Nauratti alun juopon uhkailut "mää en kuuntele lääkäreitä...saatana vittu...mää olisin muka psykopaatti / no en ota siihen kantaa, laita nyt tuohon puumerkki / ...vedän saman tien puukolla kaulaan" ja sitä rataa.

Absolute Key toimii itselleni parhaiten silloin kun suoraviivaisempaa melua luvassa. Kuuntelin etäämmältä istuskellen ja tuntui että tässä oli vähän äänitasojen kanssa heilahtelua tai jotain teknistä hämminkiä. Ihan kelpo kuitenkin.

Vigilantismin olin nähnyt joskus ja sen jälkeen livennyt omasta tietoisuudestani, mutta täähän oli kova. Soundit olivat parhaiten kohdillaan ja rytmikkäästi jurnuttava raskaselektroniikka sai lisätehoja kontrastina edellisiin esiintyjiin.

Tryptich tärähti ylivoimaisesti isoimmalla volyymillä. Rajua noisea ja kalju ukko huutaa jossain porukoissa kauhistusta herättävä Suomi-industrial-paita päällä. Pidin! Tosin ei se huuto välillä kuulunut kun mikrofoni ei toiminut, mutta ei se niin paljoa haitannut. Tuttu bändi lähinnä muutamalta irtobiisiltä Freak Animal International kokoelmilta mutta täytyy pitää mielessä.

Dead Door Unitia vähän kokeilin levyiltä kuunnella, muttei lähtenyt. Keikalla oli eniten teknisiä haasteita ja kun setti lopulta lähti käyntiin niin se kuulosti artistin taistelulta saada haluttuja ääniä ulos laitteista. Varmaan lähellä sitä mitä alun perin oli tarkoituskin mutta en saanut mitään irti.

Venue sijaitsi yhdellä Helsingin kauneimmista kaduista (ei ironiaa). Se valosermi oli kyllä vähän kummallinen viritelmä. Viiden euron noiseämpäristä nousi pari kassua joista eka oli joku Woman in Tragedy/Crank Sturgeon splitti. Argh, tämä oli just sitä ärsyttävintä dada-vammailua mitä inhoan. Toinen oli Pogromin 2012 viiltelylive jota olin etsinytkin ja jotenkin kiven alla noin yleisesti. Eli siis oikein hyvät iltamat!

FreakAnimalFinland

Atrophist oli ehkä paras keikka mitä olen mieheltä nähnyt. Alkupuoli etenkin. Absolute Key keikka sama homma. Ehkä parhaita AK keikkoja. Tyypilliseen tapaan epätasaista ja teknisesti hieman kömpelösti, mutta tuntui paremmalta. Myös partakoneella ajelu pitkin metallilevyä oli tervetullut vaihtelu pitkään jatkuneeseen veivin vääntämiseen. Vigilantism myös paras keikka mitä mieheltä nähnyt! Kaikki hommat balanssissa. Ainoa kritiikki lienee että komentavien vokaalien kanssa, jonkinlainen yhteys yleisön kanssa ei olisi huono. Tryptich oli tosiaan ylivoimaisesti kovin volume. Eka livekeikka näiltä ikinä, joten perinteiset "mikki ei toimi"/"laulu ei kuulu" tavallaan hyväksyttävä. Siinä oli näet myös hyvät puolensa. Monelle mainitsin että minulle lauluista tuli mieleen Prurientin history of AIDS, missä on sellaista korkea viiltävää feedbackiä ja noise alla jotenkin epäinhimillisesti myöryävät vokaalit jotka repii noisen seasta esiin ja sisältää sähköistä efektiä. DDU live oli epätasaista ja katkonaista ja hillittömät ulina vokaalit. Paikoitellen erittäin hyvä, paikoitellen mikrofoni feedbackin volume-ero suhteessa kassu sourcein oli häiritsevä. Laina laitteita ja probleemaa niiden tiimoilta. Tavallaan Max Eastman tyyppistä fiilistä, ettei voi varmuudella tietää mitä keikalla on luvassa. Se puoli korostui heti seuraavana päivänä kun DDU veti ihan helkkaristi paremman keikan ja hyvin erilaista kamaa!

Lauantaina Turun seutu, Rautakymi tullut nähtyä pari kertaa ja ihan heittämällä paras keikka mieheltä. Vokaalit tuli tavallaan liian lujaa, ulisevat kiljaisut jotka söi sitten kaiken noisen pois tieltään. Ei muuten ongelmaa, mutta noiset oli hyvät ja aiempaa monipuolisemman oloiset. Vai oliko PA liittyvä seikka? Hieman lyhyempänä olisi iskevyys säilynyt vielä tiiviimmin. Jazzhand tullut nähtyä muutaman kerran ja tämäkin oli heittämällä paras keikka. Olen tykännyt kaikista Jazzahand keikoista, mutta tämä veto oli sellainen että ihan albumi meininki maailmanluokan ääntä! Lopussa villasukka worship. Hyvä luonto video. Myös Rautakymillä oli videolla vahvasti metsässä pyörimistä. Invagination videolla taas pyöri kaleidoskoopin läpi kuvattua erotiikkaa. Enemmän psykedeelinen kuin paljastava. Ilman mitään ennakkoon tehtyjä ääniä, samplejä tai kassu sourceja, linja on ns. herran haltuun. Alkuun oli eräs mysteerinappula väärässä asennossa ja kunhan se selvisi, setti kulkikin jotakuinkin hallitusti siinä määrin mitä kuuluu. Homman nimi kuitenkin improvisoitu ja lennossa kehitelty noise, jossa virheiden ja niiden korjausten virta kuuluu itse asiaan, ettei kaikkea ole viilattu turvallisen hienoksi. Tryptich veti aika pitkälti samaa kuin eilen, mutta laulut oli paremmin reilassa. Ehkä perjantaina pienemmän PA:n täpöllä luukutus oli jotenkin kirkkaampi kuin tämä keikka, mutta kovempaa tulevat ja selvemmät laulut plussaa. Vaikea päättää kumpi parempi. Dead Door Unit kohdalla ei vaikeuksia sanoa kumpi parempi! Lauantai oli noin kymmenen kertaa parempi kuin edeltävä päivä! Nyt miehestä hehkui hieman Rotat henkinen fiilis, kun keikkapaikalta napattu joku vintage palomiehen kypärä päähän ja vauhtilasit silmille. Mies istui pöydän ääressä ja sai aikaan enemmän albumeilta tuttua ruttuista ja rikkinäistä, mutta hitaasti vyöryvää soundia. Mainioita kassu looppeja ja syna ritinää. Jossain kohtaa muutamia kiljaisuja ja lopulta mikrofoni lattialle ja läjä romua ja lasipulloja pyörimään. Soundi ei siinä vaiheessa mitään eleganttia, vaan rikkinäistä pätkivää rupunoisea, hyvässä mielessä, heh!

Jos tänään vielä Tampereella miettii jaksaako Pethouseen mennä, niin äkkiä kengät jalkaan ja juoksuksi. Itse jo Lahdessa ja eeppistä heviä katsomaan.

FreakAnimalFinland

Tulikin varsin järkevä audio tallenne, joten koko INVAGINATION keikka nähtävissä & kuultavissa:

https://youtu.be/pBtOGJFOt8w

DBL

Noisen sijaan enemmänkin dark ambientia, mutta kumminkin. Aleksi Myllykoski ja Veli-Matti O Äijälä julkaisivat helmikuussa yhteislevyn nimeltä Humanity. Levyn voi kuunnella bandcampissa:
https://signaturedarklabel.bandcamp.com/album/humanity

Levyn tiimoilta tehty haastattelu julkaistiin tänään, ja sen voi lukea täältä:
https://kuiske.fi/haastattelu-aleksi-myllykoski-veli-matti-o-aijala-osa-1/
https://kuiske.fi/haastattelu-aleksi-myllykoski-veli-matti-o-aijala-osa-2/

piisti

Hei arvon kanssa kulkijat. Ei syytä huoleen kamojen kaa. Tee kans sillee et KYSY?!?! On täs monenlaista, siis kokonaisuus tavaroita mitä kertynyt. Se on nyt vaan kaukana siitä rehellisyydestä minkä kaiken jatkaminen vaatis. Ja ei, ei tää johdu päihteistä. Päihteet ei riittäis siihen, et miks Mä oisin. Ei oo ollu tapana avautuu kollektiivisesti, mut nää äänihommat on antanut mulle tyydytystä ja apuu olla jotain. Jos nää plastiikan palaset menee niille ketä tajuu jostai jotai on täs se idis. Jotenki hassuu kelaa et joku suhinakassu ois merkityksellistä,mut... Jos se on mulle niin voi se olla sulleki. Eniten jää kaipaa sitä et jollai käsittämättömällä tavalla nää setit osuu sillä samalla primitiivisellä tatsilla. Se katse ku saundi uppoo. Näitä on ollut liian vähän viime vuosina. Mä oon semmosii palasii enää ite. Ja siks mä rakastin vääntää ääntä et siit välittyy. Mä oon mones pöydässä istunut tähän mennessä, mut mitään tähän noise-hommaan liittyvää solidaarisuutta ja aitoa pyyteettömyyttä ei voi ees kuvitella. Mut...Tarvii olla tarkotus ja halu. Ja nyt mun vaan tarvii pyyhkii tää kaikki pois. Ja joo, lääkärit ennenki neuvonu ja ennustanut. En mä usko silti mitään limittei. Ja kuinka pientä voi olla ihmisen elämä, et tämmöseen päätyy, et itkee jossai foorumilla ihan ite skulattui. Mut joo...vedä'n'käteen

Ja niin siihen Tauskihommapaitamikälie nii ei kyl enää..ja jos näät mut naamallaan ojassa niin paina kengällä niskaan.

piisti666@gmail.com -