Atrophist oli ehkä paras keikka mitä olen mieheltä nähnyt. Alkupuoli etenkin. Absolute Key keikka sama homma. Ehkä parhaita AK keikkoja. Tyypilliseen tapaan epätasaista ja teknisesti hieman kömpelösti, mutta tuntui paremmalta. Myös partakoneella ajelu pitkin metallilevyä oli tervetullut vaihtelu pitkään jatkuneeseen veivin vääntämiseen. Vigilantism myös paras keikka mitä mieheltä nähnyt! Kaikki hommat balanssissa. Ainoa kritiikki lienee että komentavien vokaalien kanssa, jonkinlainen yhteys yleisön kanssa ei olisi huono. Tryptich oli tosiaan ylivoimaisesti kovin volume. Eka livekeikka näiltä ikinä, joten perinteiset "mikki ei toimi"/"laulu ei kuulu" tavallaan hyväksyttävä. Siinä oli näet myös hyvät puolensa. Monelle mainitsin että minulle lauluista tuli mieleen Prurientin history of AIDS, missä on sellaista korkea viiltävää feedbackiä ja noise alla jotenkin epäinhimillisesti myöryävät vokaalit jotka repii noisen seasta esiin ja sisältää sähköistä efektiä. DDU live oli epätasaista ja katkonaista ja hillittömät ulina vokaalit. Paikoitellen erittäin hyvä, paikoitellen mikrofoni feedbackin volume-ero suhteessa kassu sourcein oli häiritsevä. Laina laitteita ja probleemaa niiden tiimoilta. Tavallaan Max Eastman tyyppistä fiilistä, ettei voi varmuudella tietää mitä keikalla on luvassa. Se puoli korostui heti seuraavana päivänä kun DDU veti ihan helkkaristi paremman keikan ja hyvin erilaista kamaa!
Lauantaina Turun seutu, Rautakymi tullut nähtyä pari kertaa ja ihan heittämällä paras keikka mieheltä. Vokaalit tuli tavallaan liian lujaa, ulisevat kiljaisut jotka söi sitten kaiken noisen pois tieltään. Ei muuten ongelmaa, mutta noiset oli hyvät ja aiempaa monipuolisemman oloiset. Vai oliko PA liittyvä seikka? Hieman lyhyempänä olisi iskevyys säilynyt vielä tiiviimmin. Jazzhand tullut nähtyä muutaman kerran ja tämäkin oli heittämällä paras keikka. Olen tykännyt kaikista Jazzahand keikoista, mutta tämä veto oli sellainen että ihan albumi meininki maailmanluokan ääntä! Lopussa villasukka worship. Hyvä luonto video. Myös Rautakymillä oli videolla vahvasti metsässä pyörimistä. Invagination videolla taas pyöri kaleidoskoopin läpi kuvattua erotiikkaa. Enemmän psykedeelinen kuin paljastava. Ilman mitään ennakkoon tehtyjä ääniä, samplejä tai kassu sourceja, linja on ns. herran haltuun. Alkuun oli eräs mysteerinappula väärässä asennossa ja kunhan se selvisi, setti kulkikin jotakuinkin hallitusti siinä määrin mitä kuuluu. Homman nimi kuitenkin improvisoitu ja lennossa kehitelty noise, jossa virheiden ja niiden korjausten virta kuuluu itse asiaan, ettei kaikkea ole viilattu turvallisen hienoksi. Tryptich veti aika pitkälti samaa kuin eilen, mutta laulut oli paremmin reilassa. Ehkä perjantaina pienemmän PA:n täpöllä luukutus oli jotenkin kirkkaampi kuin tämä keikka, mutta kovempaa tulevat ja selvemmät laulut plussaa. Vaikea päättää kumpi parempi. Dead Door Unit kohdalla ei vaikeuksia sanoa kumpi parempi! Lauantai oli noin kymmenen kertaa parempi kuin edeltävä päivä! Nyt miehestä hehkui hieman Rotat henkinen fiilis, kun keikkapaikalta napattu joku vintage palomiehen kypärä päähän ja vauhtilasit silmille. Mies istui pöydän ääressä ja sai aikaan enemmän albumeilta tuttua ruttuista ja rikkinäistä, mutta hitaasti vyöryvää soundia. Mainioita kassu looppeja ja syna ritinää. Jossain kohtaa muutamia kiljaisuja ja lopulta mikrofoni lattialle ja läjä romua ja lasipulloja pyörimään. Soundi ei siinä vaiheessa mitään eleganttia, vaan rikkinäistä pätkivää rupunoisea, hyvässä mielessä, heh!
Jos tänään vielä Tampereella miettii jaksaako Pethouseen mennä, niin äkkiä kengät jalkaan ja juoksuksi. Itse jo Lahdessa ja eeppistä heviä katsomaan.