Quote from: RURAL RESISTANCE on March 27, 2024, 07:12:18 PMEn ole ihan varma onko se minua varten, en nimittäin välttämättä kaipaa sen tyyppistä sisältöä elämääni. Ajattelenkin, että se mitä kaataa aivoihinsa menevään suppiloon vaikuttaa omaan olotilaan ja ajatteluun yllättävän paljon. Varsinkin jos toistoja alkaa kertyä. Tai olo on varmasti aika erilainen jos katselet viikon Avaraa Luontoa tai jos katselet Bizarre Uproarin videoita. Ajoittain voi toki ottaa maistiaisen ja sylkeä sen pois suusta jos niikseen tulee.
Selvennetään vielä sen verran, että ylläoleva ei ole mikään moralistinen kannanotto, vaan ennen kaikkea makuasia.
Kyllä, tälläistä makuasiaa yleensä paisutellaan hieman liikaa. Vaikka itsellä onkin hyvin laaja maku monen asian suhteen, on tiettyjä juttuja joiden kanssa voi todeta että ihan jees, mutta tämän enempää ei tarvitse sisällyttää elämään. Vaikka miten yrittäisi venyä, rajallisuus on tosiasia ja pitää valita mille antaa sopivan painoarvon. Enkä mitenkään paheksu vaikka sellaista "hassuhattu lelu noisea" vaan annostelen sellaisen itselleni sopivina määrinä sen verran mitä kiinnostus pysyy yllä. Eli rajatusti, mutta kiinnostaa kuitenkin!
Haastatteluissa jonkun ns. "itsestäänselvän" asian selittäminen äkkiseltään on yllättävän haastava. Siitä puolesta voi Brysk haastiksessa nostaa hattua, sillä vaikka ei erityisen syvälle mennä mihinkään, niin kyllä se kysymyksiin aina täräyttää vastauksen. Jos tulee sellainen "selistäs musique concrete ja elektro-akustisen musan ero rahvaalle", voi olla kevyt pähkinä vaikka asia sinänsä helppo artikuloida. Viime kesänä olin haastattelussa missä yleisö ehkä kaikkea muuta kuin UG jengiä ja yht'äkkiä kysytään joku "selitäs Saatanan olemus" -tyyppinen kyssäri ja fiilis oli että... justiinsa!
Bizarre Uproarin kohdalla ja XE kohdalla artisti on aika useaan otteeseen maininnut että toisessa projektissa painopisteessä enemmän seksualisoitua politiikkaa ja toisessa politisoitua seksuaalisuutta. Voi olla aika veteen piirretty viiva ja jutut sulautuu yhteen, mutta tuollaisen sisällön analyysin vaatiminen on vähän kuin pitäisi selittää joku suuri rakkautensa punatukkaisiin naisiin tai isoihin tisseihin. Artisti harvoin on joku suuri runoilija tai psykoanalyytikko joka voisi pureutua sellaisiin kysymyksiin. Asia on näin ja parempi tarkastella siitä seuraavia juttuja. Katsojan saattaisi olla hyvä hyväksyä annettuina, jonkinlaisina artistin persoonan osina jota se on, ilman mitään sen kummempaa tai tarkemmin selitettävää "syytä" tai "motiivia". Mielenkiintoisempi lähinnä on että yleensä vaatimus selitykseen ei kovin usein ilmene kuin karskimmissa jutuissa. Harvoin alettaan piinaamaan jostain lelunkeräilyn tai elektroniikka modaamisen tai hassujen kostyymien tiimoiöta motivaatiota samalla skeptisyydellä. "Selitäs nyt tuo vitun ouluhattu lätsä", heh..
Muutamat varsin ihmeelliset kohdat kyllä oli Brysk jutussa, päällimmäisenä jäi mieleen että mainitsi että noisessa genren homofobia olisi jotenkin vahva mielikuva ihmisillä. Mitäs ihmettä? Siis kenellä? Tai mistä syystä? Noise ja industrial ja tämän tyyppiset lienee kuin antiteesi moiselle. Suomessakin voi kelata että karskeimmatkin skenen jäbät melko tiiviisti yhteistyössä. Toki voi olla totta ettei jokainen henkilö ole sanavalintojensa kanssa kaikkein sensitiivisin, mutta se tuskin kertoo homofobiasta vaan siitä ettei ole myöskään mitään fobiaa yhteisön paineen uhriksi joutumisesta?
BU kohdalla on hauska huomata miten fanaattista on yleisö. Se ehkä näyttäytyy minulle selvemmin kun FA varmasti maailmalla tunnetuimpia distroja joista artistin kamat saa. Juuri tänään joku ulkomailta tilasi kerralla 30 BU julkaisua. Olisikohan viikko sitten kun joku tilasi.. oliko niitä 19. Parin kolmen levyn läjät on niin normaalia arki rutiinia, etti sellaista edes huomio "kysynnäksi". Itse en kuitenkaan osaa hahmottaa juuri ketään muuta artistia jonka fanit ostaisi siinä määrin. Ehkei myöskään ole tarjolla. Kyllähän vaikka Satatuhatta kassut meni taas sellaisessa kiimassa kaupaksi että heikompia hirvittää, mutta jos jollain muulla suomen noise artistilla olisi just nyt 30 eri levyä saatavilla, epäilen että ei ehkä kuitenkaan tipu tilauksia jossa vähän väliä joku ostaa tusinan levyjä tai "kaiken mitä saa"? Tai että ulkomailta asti lentää ihmisiä katsomaan keikkaa. Ihan jostain yhdysvalloista asti tulee jätkiä, heh.. Tätä Moozzhead koitti varmasti kysäistä että artistilla on fania ja siitä vaikutteita imevää jätkää poikkeuksellisen paljon ja miehen vaikute TÄMÄN alan noisessa lienee verrattavissa The Ritan vaikutukseen kansainvälisessä HNW touhussa. Voi olla ettei artisti itse edes näe sitä kovinta fanipoikien touhua sillä ei tietenkään ole kaikkein kiinnostavinta käyttää aikaansa seuraamalla jos joku tekee sitä mitä itse teki hetki sitten, mutta laiskemmin.
Kyl Brysk olis hyvä saada Noisecastiin, missä ehkä ei tarvitsisi kertoa kansainvälistä historiaa, ja voisi ehkä päästä syvemmälle tekemisen tapoihin tai sound preferensseihin. Rahvaalle sellaiset "työmaalta sourcet voi käyttää melkein sellaisenaan", voi olla jo ällistyttävä juttu, mutta noisen tekijöille tai kuuntelijoille jättää aika paljon keskusteltavaa että ... kerros hieman lisää.