Mini-liveraportti:
Kontula Electronic on mainio yhdistys, joka järjestää yleisölle (enimmäkseen) maksuttomia elektronisen musiikin tapahtumia, tuossa ihastuttavassa itä-Helsingin lähiössä.
Nyt 16.12 KE lonkeroitui naapuriin Itäkeskukseen ja kulttuurikeskus Stoaan, ja tavallisuudesta poiketen tarjolla ei ollut vain valtavirtaisempaa teknoa, hiphoppia jne vaan myös kokeellisempaa soundia.
Kuntokellari-stage on nimensä mukaisesti entinen henkilökunnan kuntosali kulttuurikeskuksen alakerrassa. Alkupäivästä rakennellessa kuivassa ja viileässä tilassa alkuperäistä käyttötarkoitusta ei juuri havainnut. Mutta sitten päivän ja illan mittaan tilan täyttyessä ja lämpötilan ja ilmankosteuden noustessa alkoi myös seiniin pinttynyt hienhaju aktivoitua. Kaikki eivät tykänneet, itselle sopiva pikantti lisä meininkeihin — sekä tietenkin tilaa valaisseisiin, paholaismaisen punaisina hehkuviin ihmishahmoihin.
HLER joutui sairaustapauksen vuoksi perumaan keikkansa, sen sijaan nähtiin Esa Ruohon soolokeikka. Ikävä kyllä tämä jäi itseltäni näkemättä muiden velvollisuuksien vuoksi.
Rihmasto soitti n. kolmevarttisen keikan, joka oli kuin oppitunti miten drone/ambient -hommat pitää oikeasti hoitaa. Minimaalinen, mutta silti lämmin ja elävästi sykkivä äänikudelma ei edennyt liian nopeasti, ei liian hitaasti, vaan täsmälleen niin luontevasti ja luonnollisesti kuin kuuluukin. Erinomainen keikka ja on suuri sääli että yleisöä ei tässä vaiheessa päivää ollut ehtinyt paikalle kuin noin puoli tusinaa.
Comatose Levitation on urbaanilegendojen mukaan jonkinlainen Atrophistin sukulaisprojekti. Soundien osalta ei juuri poikkea isoveljestään, ehkä jonkin sortin salonkikelpoisempi olemus kuitenkin. Soundit hyvät, volyymi ehkä aavistuksen liian maltillinen. Kirjaston kellarissa ei ehkä mitään tajuntaa sileäksi kuuraavaa äänenpainetta voi odottaakaan?
JUNTA esiintyi yllättäen duona. Minimaalisella gearilla toteutettua villiä japanoise/suominoise-raaputusta. Kelpaa aina. Keikka keskeytettiin n. puolessavälissä ja yleisö jäi kuuntelemaan säröpedaalien läpi tuutattua schlageria. Sitten lisää. Nämä "kerta kiellon päälle" -noise encoret jakavat mielipiteitä, itselleni ne toimivat usein jopa paremmin kuin ns. varsinainen setti.
fake_trailers ei ole noisea tai edes sinne päin. Silti upposi täysin luontevasti välittömästi noiseaktien perään. Genre lienee jossain performanssitaiteen ja helvetillisen karaoken välimaastossa. Tausta koostui venäläisistä iskelmistä, lastenlauluista, uutisista ja sen sellaisesta, itse artistin mielipuolinen nauru, itku ja valitus onnistui välittämään merkityksiä painajaismaisesta nykyisyydestä, vaikka en Venäjän kieltä osaakaan. Varsin ainutlaatuinen esitys ja artisti!
Tämä tosiaan vain murto-osa tapahtumassa esiintyneistä artisteista. Omalta osaltani jäi kuitenkin tähän tällä kertaa. Suurkiitos koko KE-organisaatiolle ja ensi kertaan!