Quote from: Commander15 on October 01, 2023, 09:52:51 AMPuce Mary oli kyllä järkyttävän kova Oulussa vuonna 2015. Tavallaan olisi ollut hauska nähdä että millaista AOR / opiskelu-ambient meininkiä toi lopulta pääosin oli hehe
2015 keikat oli aika eri fiiliksellä. Lahden ja Helsingin keikat oli kovat. Lahdessa oli kaikkein intiimein, kun pääsi siitä ihan metrin päästä katsomaan miten homma tehdään. Silloin todella "hands on" tapa tehdä. Toki tällä uudellakin keikalla kokoajan jotain aktiivista touhua ja paljon gearia pöydällä.
Quote from: SIEGSIEGSIEG on October 01, 2023, 12:54:17 PMLiekkö yhdistelmä artistien haluttomuutta antaa haastatteluja ja podcastien haluttomuutta ottaa haastatteluun? Esim jotkut Death Squadin meiningit 10x kiinnostavampia kuin keskimääräinen noisextran vieras.
Erikoismies puhuu erikoisjutuista niin kiinnostaahan se. Mutta näin transgressiivisen musan äärellä kiinnostaisi kuulla enemmän sitä, että mikä ajaa miehiä (harvemmin naisia hehe) tekemään mitä tekee. MIKSI.
Loppukaneettina kuvittelisin, että Grunt etc. tiimoilta varmaan on haastispyyntöjä sadellut vai eikö?
Noilla vakiintuneilla noisepodcasteillä on tietyntyyppinen ilmapiiri, joihin ei tavallaan sovi liian karkea tai ristiriitoja herättävä artisti. Noisextra on cool vibes linjalla ja saadakseen kontroversiaalista artistista jotain hyvää irti, niitä pitäisi tavallaan kriittisesti haastaa, jota Noisextra ei ikinä tee. Esim aikanaan SI lehteen tehty audio muodossa tehty (mutta tekstinä julkaistu) Con-Dom haastattelu äityi sellaiseksi että Dando tokaisi että
tämä ei ole haastattelu, tämä on kuulustelu! Johtuen että moniin miehen juttuihin olikin haastavia lisäkysymyksiä eikä vain leppoisaa jutustelua. WCN on leimallisesti harsh noise ja siinäkin tavallaan "tietynlaisen" matskun podcast.
Itseäni kiinnostaa aikalailla mikä tahansa
erikoismies puhuu erikoisjutuista -kategoriaan sopiva aihe. Esim Noisextran vuoden takainen kenttänauhoitus sarja, missä taisi tulla putkeen neljä artistia joilla field recordings hommat tavalla tai toisella merkittävässä roolissa. D.Phillips tai vastaavat hyvin kiinnostavaa kamaa, teknisesti että sisällöllisesti, vaikka eivät sinne karkeiden tyyppien kategoriaan menisikään.
Muistaakseni olen SI lehden kirjoituksissa sivunnut sitä, että podcastit ovat tavallaan alustojensa vankeja. Näinä päivinä se ei vaatisi paljoa, että negativiinen palaute tai pahimmassa tapauksessa raportti nappuloiden naksutus aiheuttaa ongelmia podcastille. Jopa siihen pisteeseen että alusta poistaa koko kanavan ja iskee elinikäisen porttikiellon päälle. Esimerkiksi WCN on muutamissa jaksoissa suoraan maininnut että monenlaista itsesensuuria on harjoitettava ihan varmuuden vuoksi, että podcast voi jatkua. Pidän näiden podcastien linjaa ensisijaisesti käytännöllisenä. Jos valittavana on kenties satoja historiallisestikin merkittäviä artisteja, ei sinne välttämättä tarvitse jokaista öykkäriä ottaa jos se tapahtuisi podcastin kokonaistoimivuuden kustannuksella.
En usko että Grunt missään kansainvälisessä podcastissä olisi kovin mielekästä. Voidaan olettaa että tietyt aiheet noteeraamalla oltaisiin
"taas tämä aihe" -kategoriassa. Toisaalta ohittamalla ne asiat, tulisi perässä kalabaliikki miten ei uskallettu kritisoida eikä haastaa. Näin olettaisin. Ottaen huomioon miten WCN sai lukea ruutukaupalla palautetta kun ACL ei grillattu tarpeeksi sen offensiiveista. Toki vain yhden pösilön taholta, mutta se voi riittää antamaan mielikuvan että tästä rajummaksi ei ainakaan kannata mennä tai luvassa ongelmia.
Ollakseen kiinnostavia, aiheet vaatisi syvällisempää ja vivahteikkaampaa lähestymistapaa ja haastattelijalta vaadittaisiin tiettyjä ominaisuuksia jotta pääsee hitusen pintaa syvemmälle. Öykkäreitä pitäisi nimenomaan silitellä vastakarvaan eikä kritiikittä fanittaa.
Podcastin tekeminen on helppoa. Tekniikaksi voi riittää jopa pelkkä puhelin, jolla voi nauhoittaa tai videoida täysin kelvollista kamaa. Youtube kanavan pystyyn laitto ei montaa minuuttia vie. Audioalustojakin on aika monta tarjolla. Kohdeyleisölle mainostus ei vaadi kovin monelle foorumille postaamista. Jos sisältö on kiinnostavaa, matsku alkaa takuulla levitä. Eli vinkkinä se että tavallaan kuka tahansa aikaansaava voisi hypätä täyttämään tätä tyhjiötä.
Suomenkielisyys olisi monella tapaa eduksi ja ei olisi yhtään huono jos joku tekisi suomenkielistä noise podcastiä. Brownhill mafiassa oli Ahola & Silander, Jazzhand, Residual, Iäinen, The Day of the Antler ja sai kuunnella Metsäkirkko vibaisia monologeja, ynnä muuta. En tiedä miten paljon kuuntelijoita jaksoilla on, mutta uskaltaisin olettaa että haastattelujen kuuntelumäärät saattaa hyvinkin ylittää fyysisten levyjen myyntimäärät? Ja vaikka pysyisi murto-osana siitä mitä englanninkieliset podcastit saa kuuntelijoita, sillä tuskin on väliä.
Sarvipodcast on noteerannut neofolk touhuja, Kaarna, Nuori Veri ja vastaavat. Varsinainen kunnon noise jakso vielä tekemättä. Seuraavaksi luvassa kauhukulttuuri (kirjallisuus, lehdet, yms) pläjäys joka kolmen tunnin aikana ehtii rönsyillä BM lyriikasta ja miestenlehdistä ynnä muusta pariin industrial-noise anekdoottiin. Toivon mukaan linjoilla piakkoin. Vaikka aihe on näennäisesti "kauhu", itseasissa paljon sisällöstä voisi olla industrial kulttuurin kontekstissa käytyä.