QuoteNoilla vakiintuneilla noisepodcasteillä on tietyntyyppinen ilmapiiri, joihin ei tavallaan sovi liian karkea tai ristiriitoja herättävä artisti. Noisextra on cool vibes linjalla ja saadakseen kontroversiaalista artistista jotain hyvää irti, niitä pitäisi tavallaan kriittisesti haastaa, jota Noisextra ei ikinä tee. Esim aikanaan SI lehteen tehty audio muodossa tehty (mutta tekstinä julkaistu) Con-Dom haastattelu äityi sellaiseksi että Dando tokaisi että tämä ei ole haastattelu, tämä on kuulustelu! Johtuen että moniin miehen juttuihin olikin haastavia lisäkysymyksiä eikä vain leppoisaa jutustelua. WCN on leimallisesti harsh noise ja siinäkin tavallaan "tietynlaisen" matskun podcast.
Itseäni kiinnostaa aikalailla mikä tahansa erikoismies puhuu erikoisjutuista -kategoriaan sopiva aihe. Esim Noisextran vuoden takainen kenttänauhoitus sarja, missä taisi tulla putkeen neljä artistia joilla field recordings hommat tavalla tai toisella merkittävässä roolissa. D.Phillips tai vastaavat hyvin kiinnostavaa kamaa, teknisesti että sisällöllisesti, vaikka eivät sinne karkeiden tyyppien kategoriaan menisikään.
Muistaakseni olen SI lehden kirjoituksissa sivunnut sitä, että podcastit ovat tavallaan alustojensa vankeja. Näinä päivinä se ei vaatisi paljoa, että negativiinen palaute tai pahimmassa tapauksessa raportti nappuloiden naksutus aiheuttaa ongelmia podcastille. Jopa siihen pisteeseen että alusta poistaa koko kanavan ja iskee elinikäisen porttikiellon päälle. Esimerkiksi WCN on muutamissa jaksoissa suoraan maininnut että monenlaista itsesensuuria on harjoitettava ihan varmuuden vuoksi, että podcast voi jatkua. Pidän näiden podcastien linjaa ensisijaisesti käytännöllisenä. Jos valittavana on kenties satoja historiallisestikin merkittäviä artisteja, ei sinne välttämättä tarvitse jokaista öykkäriä ottaa jos se tapahtuisi podcastin kokonaistoimivuuden kustannuksella.
En usko että Grunt missään kansainvälisessä podcastissä olisi kovin mielekästä. Voidaan olettaa että tietyt aiheet noteeraamalla oltaisiin "taas tämä aihe" -kategoriassa. Toisaalta ohittamalla ne asiat, tulisi perässä kalabaliikki miten ei uskallettu kritisoida eikä haastaa. Näin olettaisin. Ottaen huomioon miten WCN sai lukea ruutukaupalla palautetta kun ACL ei grillattu tarpeeksi sen offensiiveista. Toki vain yhden pösilön taholta, mutta se voi riittää antamaan mielikuvan että tästä rajummaksi ei ainakaan kannata mennä tai luvassa ongelmia.
Ollakseen kiinnostavia, aiheet vaatisi syvällisempää ja vivahteikkaampaa lähestymistapaa ja haastattelijalta vaadittaisiin tiettyjä ominaisuuksia jotta pääsee hitusen pintaa syvemmälle. Öykkäreitä pitäisi nimenomaan silitellä vastakarvaan eikä kritiikittä fanittaa.
Podcastin tekeminen on helppoa. Tekniikaksi voi riittää jopa pelkkä puhelin, jolla voi nauhoittaa tai videoida täysin kelvollista kamaa. Youtube kanavan pystyyn laitto ei montaa minuuttia vie. Audioalustojakin on aika monta tarjolla. Kohdeyleisölle mainostus ei vaadi kovin monelle foorumille postaamista. Jos sisältö on kiinnostavaa, matsku alkaa takuulla levitä. Eli vinkkinä se että tavallaan kuka tahansa aikaansaava voisi hypätä täyttämään tätä tyhjiötä.
Suomenkielisyys olisi monella tapaa eduksi ja ei olisi yhtään huono jos joku tekisi suomenkielistä noise podcastiä. Brownhill mafiassa oli Ahola & Silander, Jazzhand, Residual, Iäinen, The Day of the Antler ja sai kuunnella Metsäkirkko vibaisia monologeja, ynnä muuta. En tiedä miten paljon kuuntelijoita jaksoilla on, mutta uskaltaisin olettaa että haastattelujen kuuntelumäärät saattaa hyvinkin ylittää fyysisten levyjen myyntimäärät? Ja vaikka pysyisi murto-osana siitä mitä englanninkieliset podcastit saa kuuntelijoita, sillä tuskin on väliä.
Sarvipodcast on noteerannut neofolk touhuja, Kaarna, Nuori Veri ja vastaavat. Varsinainen kunnon noise jakso vielä tekemättä. Seuraavaksi luvassa kauhukulttuuri (kirjallisuus, lehdet, yms) pläjäys joka kolmen tunnin aikana ehtii rönsyillä BM lyriikasta ja miestenlehdistä ynnä muusta pariin industrial-noise anekdoottiin. Toivon mukaan linjoilla piakkoin. Vaikka aihe on näennäisesti "kauhu", itseasissa paljon sisällöstä voisi olla industrial kulttuurin kontekstissa käytyä.
Kiitos näistä ajatuksista. Kaikenlaiset zinet yms. unohtui omista ajatuksista tosiaankin. Siellähän sitä karskimpaa hommaa löytyy toki.
Tuo käytännöllisyys on toki varmasti monella ajava tekijä kyllä. "Pahimmassa" tapauksessa, jos nyt välttämättä haluaisi tarttua härkää sarvista, niin aina voisi hostata omilla nettisivuilla kaiken, jos kolmansien osapuolten alustoihin ei luottaisi. Jos sekään ei riittäisi, niin distroa pystyyn ja haastikset myyntiin cd-r tai kassuna hehe. Tuolla jossain langassahan sitä manailtiin ja itsekin, että kaikki matsku voi netistä hävitä niin ei ole historiankirjoina podcasteihin netissä luottamista toisaalta.
Itse kyllä pyöritellyt ajatusta podcastista, kun on näitä tyhjiöitä nimenomaan siinä matskussa mikä itseäni kiinnostaa. Saa nähdä jääkö puheiden tasolle. Brownhill mafia oli kyllä loistava. Sarven podcast on erinomainen myös. Loistavaa että lisää matskua tulee ja noisejaksokin harkinnassa. Sarven päivitykset täyttää tavallaan montaa tyhjiötä suomenkielellä. Aina raottaa verhoa sellaiseen maailmaan ja ajatteluun ja matskuun, että tulee kyllä ahaa elämyksiä monesti. Nuokin olisi tärkeää (mielestäni) saada johonkin kansiin joskus. Tästäkin pari kertaa tainnut sarven päivityksissä ollut puhetta? Täytynee melkein itse tehdä sen verran, että ottaa talteen vaikka jokaisen päivityksen koneelle jossain muodossa, jos sattuu bittiavaruuteen humpsahtamaan sivu tai koko facebook. Täytynee testata paremmalla tietokoneraudalla miten pitkälle noita päivityksiä pystyy edes selaamaan. Vanhemmalla koneella vuosi sitten luin kaikki päivitykset uusimmasta vanhimpaan ja 2014 vuoden tienoilla alkoi fabo kyllä heittämään häränpyllyä, kun oli sivulla sen verran tavaraa heh.