YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

FreakAnimalFinland

Venereology uusi painos tuli, mutta se on remastered ja revisioned. Sieltä on poistettu se yksi biisi missä ex-rouva mukana meluamassa. Ei ihan silkkaa faktaa, mutta välillä tarinat kertoi ettei mies ollut kovin innoissaan tekemään reissuita matskuista missä exät mukana, heh...
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Commander15

Pittää toi Venereology ja Noisembryo laittaa, kun pitäs vihdoin nyt ottaa niskasta kiinni ja alottaa tää japanoise urakka! Noisembryoa vähän bandcampistä testailin ja ei se ihan...  Joku tökkii mutta huomaan kyllä "sen" jutun siinä, että mikä vetoaa. Parempi vaan, jos joutuu vähän kamppailemaan että aukeaa heh!

Commander15

Enempi kamahorinaa, mutta BD-2, siinäpä vasta pedaali! Sopii hemmetin hyvin meluhommiin, melko raaka fuzz kun vääntää gainit maksimiin. Testissä myös EHX Germanium OD, josta saa melko rikkinäistä ääntä irti. Alan taipumaan siihen, että nää jotkut overdrivet toimii tietyissä meluhommissa paremmin kuin nämä tietyt metallisäröt. Tai ainakaan se soundi ei ole semmonen, että heti huomaa että DOD Death Metal / Buzz Box se siellä pörisee.

piisti

Jonkun itse väsäämään Duo Fuzz on mun ihan ygös-pedaali semmosen fyysisen tärinän läpi tuomiseen. Joku oranssi Bossin perussärö on usein mukana ketjussa, mut siinäkin särö jossain 1-2. DODin joku punainen, muistaakseni, Supra distortion on pudonnut kokonaan pois liian kihisevänä. Joku blues overdrive vois toimia...

kiiski

Quote from: Commander15 on October 02, 2023, 10:56:51 AMBD-2

Tuleeko tästä vuoden 2023 hittipedaali? Tilasin itselleni tänään samanlaisen kun niitä on näkynyt järkevien tyyppien käytössä. Kerkeeäkö mukaan vielä Carcosa-junaan?

Commander15

Quote from: kiiski on October 02, 2023, 05:32:00 PM
Quote from: Commander15 on October 02, 2023, 10:56:51 AMBD-2

Tuleeko tästä vuoden 2023 hittipedaali? Tilasin itselleni tänään samanlaisen kun niitä on näkynyt järkevien tyyppien käytössä. Kerkeeäkö mukaan vielä Carcosa-junaan?

Carcosa julistettiin jo PIFfillä suomalaiseksi noiseklassikoksi, joten homma on sen osalta jo pilalla hehe!

Atrophist

Quote from: Commander15 on October 02, 2023, 10:56:51 AMTestissä myös EHX Germanium OD, josta saa melko rikkinäistä ääntä irti. Alan taipumaan siihen, että nää jotkut overdrivet toimii tietyissä meluhommissa paremmin kuin nämä tietyt metallisäröt.

Arvaa vituttaako kun myin jossain mielenhäiriössä Germanium OD:n pois. No, niitä saa ainakin vielä toistaiseksi käytettyinä edullisesti. Hieman vastaavaa hakee toi TC Electronic Rusty Fuzz, jossa se "rämä" soundi kuitenkin selvästi keinotekoisempi. Olen samaa kieltä siitä, että nää Xtreme Metal All The Gain -pedaalit EI sovellu noisehommiin niin hyvin kuin äkkiseltään voisi kuvitella.

Samoin erilaiset ison rahan butiikkisäröt on olleet loppupeleissä aika laimeita (sen vähän mitä niitä on tullut testailtua). En siis väitä että ne olisivat huonoja, vaan ettei ne lopulta suuresti eroa perus Rat, Muff ym pedaaleista. Kannattaa pysytellä perusasioissa.

Poikkeuksiakin tietysti on. Jo manan maille vaipuneen Audible Disease -jenkkilafkan nimenomaan noisekäyttöön tarkoitetut pedaalit olivat kyllä aika järjettömiä kapistuksia. Niissäkään se tekninen toteutus ei tosin ollut paras mahdollinen ja urbaanilegenda kertoo että tapasivat räjäytellä signaaliketjussa niiden perään asetettuja speduja. Tätä nykyä niitä ei enää juuri tunnu liikkuvan millään rahalla markkinoilla.

FreakAnimalFinland

Quote from: kiiski on October 02, 2023, 05:32:00 PM
Quote from: Commander15 on October 02, 2023, 10:56:51 AMBD-2

Tuleeko tästä vuoden 2023 hittipedaali? Tilasin itselleni tänään samanlaisen kun niitä on näkynyt järkevien tyyppien käytössä. Kerkeeäkö mukaan vielä Carcosa-junaan?

Blues driver on itselläni ollut oleellisin palikka jolla jonkin sortin säröä tuotetaan. Olen sitä myös promotoinut jokaiselle jätkälle joka korvaansa höristää. Siinä ei mielestäni ole niin itsestäänselvää ominaissoundia että hommat pilaisi jos kaikilla sama palikka käytössä. Lähinnä vaan tuo hyvät ominaisuudet esiin muista soundeista mitä sen kautta vetää.
 
Jos oikein pilkkua viilaa, voi puhua distortioista, fuzzeista ja drivereista sun muista mutta lopulta kun suomen kieltä käyttää "säröä" sieltä tulee, mutta helvetin hyvää. Itselläni on 3kpl, ihan sen vuoksi että joskus käytin blues driveria keikoilla mikserin jälkeisenä palikkana (eli stereo outtiin kaksi pedaalia) jolla voi hyvin säätää maksimi volumen että äänimies tietää ettei tästä kovempaa ole tulossa ja uskaltaa luukuttaa - plus kaikki matsku mitä mikseriin syöttää, sulautuu mukavaksi yhtenäisemmäksi massaksi - jos tämä on mitä tavoittelee. Esimerkiksi voimaelektroniikkahommissa aika usein livenä vokaalit leijuu hieman nihkeästi musiikista irrallaan. Osalle ne onkin sellainen narraatio tai irrallinen elementti, mutta itselleni vokaalit on yhtä lailla musikaalinen elementti ja usein on tavoite että ne sulautuu osaksi samaa sävyä, eikä ole irrallisena ja päälleliimatun kuuloisena.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

kiiski

#158
Quote from: FreakAnimalFinland on October 02, 2023, 06:56:34 PMItselläni on 3kpl, ihan sen vuoksi että joskus käytin blues driveria keikoilla mikserin jälkeisenä palikkana (eli stereo outtiin kaksi pedaalia) jolla voi hyvin säätää maksimi volumen että äänimies tietää ettei tästä kovempaa ole tulossa ja uskaltaa luukuttaa - plus kaikki matsku mitä mikseriin syöttää, sulautuu mukavaksi yhtenäisemmäksi massaksi - jos tämä on mitä tavoittelee. Esimerkiksi voimaelektroniikkahommissa aika usein livenä vokaalit leijuu hieman nihkeästi musiikista irrallaan. Osalle ne onkin sellainen narraatio tai irrallinen elementti, mutta itselleni vokaalit on yhtä lailla musikaalinen elementti ja usein on tavoite että ne sulautuu osaksi samaa sävyä, eikä ole irrallisena ja päälleliimatun kuuloisena.

Tätä mikserin jälkeistä yhteenliimaamista varten googlailin jo kuumeisesti Vital Organ -zinessä hehkuttamaasi EHX:n putkietuastetta. Mulla oli kaverin kautta aikoinaan käytössä saman lafkan Black Finger (silloin ei tosin meluhommia tehty) ja sehän oli myös aivan laatupeli. Eihän noita etuasteita tietenkään enää saa, mutta ajattelin riskillä tilata Uraltonelta kitin hieman vastaavaan peliin:
https://uraltone.com/rakennussarjat/studiolaiterakennussarjat/uraltone-all-tube-stereo-preamp.html

FreakAnimalFinland

Jep, se on aika erikoinen juttu kun tuo mainitsemani Electro-Harmonix LPB 2ube sai paljon hehkutusta. Yksinkertainen stereo palikka ja tuntui että oli saatavilla hetken aikaa ja sen jälkeen about vastaava mono pedaali samaan hintaan, vai jopa kalliimmalla? Oliko juuri Black Finger.

Tuo on juuri sellainen että mikäli soittaa line-in harsh noisea siistisoundisella PA kamoilla ja ärsyttää se perus säröjen linjasound - sihinä ja jotenkin munaton latteus, vetämällä tuubi etusen läpi, muuttuu melko varmasti helvetin hyväksi vaikka ei kovin merkittävästi buustaa tai särötä.

https://reverb.com/item/57124353-electro-harmonix-lpb-2ube
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Haare

Quote from: Heppakirjat on September 30, 2023, 08:45:51 PMPUCE MARYN keikassa ehdottomasti parasta oli vauhdikkaammat kohdat: välillä kiskoja kolisi juna kohti, välillä leffatraileribassoiskut pörisi rytmikkäästi ja välillä tuli sekavampaa pätkittyä ääntä. Samaa mieltä siitä, että ennen oli Maryt keskimäärin paremmin, mutta kyllä tuolla akustiikalla ja äänetoistolla nautti niistä maalailevistakin kohdista. Kun yleisössä selkeästi tuntui olevan myös kohtalaisen paljon tuota paremman kuvauksen puuttuessa, enempi taidekorkeakouluporukkaa, olisi ollut hauska kun jotain todella räväyttävää olisi tapahtunut musikaalisesti. Toisaalta sama toiminee toisinpäin. Ehkä Mary on nykyään vaan niin ammattilainen, että soittaa turvallisesti keikan, jossa tarjoillaan sopivasti kaikkea.
Itsellä ei ollut mitään odotuksia keikan suhteen, enkä ole kovin paljon perehtynyt tuotantoon (joku kassu tai pari löytyy) mutta en silti odottanut että toi olisi mikään "melukeikka" niinkuin jotkut tuntuu odottaneen. Ihan ok leffa/videopeli-ambientia ja yksi kohta mikä kuulosti uudemmalta Merzbow'lta (se glitch-säksättely). Yleisarvosana "ok, ei mahtava", olis kai perjantai-iltaa voinut huonomminkin viettää. Bonusta aikaisesta soittoajasta että ehti ihmisten aikoihin himaan.

FreakAnimalFinland

#161
Videomatskua keikalta:
https://www.youtube.com/watch?v=X-TBCYtHSqA

Lähtee siitä glitch säksättelystä ja etenee 12 minsaa. Taputuksista huolimatta, ei ollut setin loppu vielä siinä. Perästä tuli ambient kohinaa.

Itse en ole uudempia keikkoja nähnyt, mutta edelliseen levyyn huomioiden fyysisesti vähäeleinen instrumentaali keikka hieman yllätti. Varsinaista noisea isolla N kirjaimella Puce ei ole varsinaisesti ikinä tehnytkään. Olisikohan ollut liki 250 ihmistä paikalla? Muutaman tyypin kanssa puhuin että taitaa Puce Mary olla Merzbown jälkeen se tunnetuin nimi nykyään? Moni nimi minkä luulisi olevan tunnettu, taitaa olla jo muinaishistoriaa tai ainakin sellaista ettei se noisen ytimen ulkopuolella ole kummoinen juttu.

Aikainen keikka on hyvä jos päivä sellainen että ehtii paikalle. Esim tampereen sähköinen matinea sunnuntai iltapäivällä jopa loistava idea.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

aivosumu

Amek-Maj - Kolem 3" CD, huhhuh mikä levy! Alussa vähän maltillisempaa herättelyä ja kolistelua, sitten reväytetäänkin säröinen myllytys päälle niin nätisti että meinaa oikein kyynel vierähtää silmään! Todella kovaa vääntöä ja loppuun vielä vähän musasamplen nuijintaa. Juuri sopiva määrä vaihtelua sisällytetty tähän itselleni erityisen mieluisaan formaattiin.

SIEGSIEGSIEG

QuoteNoilla vakiintuneilla noisepodcasteillä on tietyntyyppinen ilmapiiri, joihin ei tavallaan sovi liian karkea tai ristiriitoja herättävä artisti. Noisextra on cool vibes linjalla ja saadakseen kontroversiaalista artistista jotain hyvää irti, niitä pitäisi tavallaan kriittisesti haastaa, jota Noisextra ei ikinä tee. Esim aikanaan SI lehteen tehty audio muodossa tehty (mutta tekstinä julkaistu) Con-Dom haastattelu äityi sellaiseksi että Dando tokaisi että tämä ei ole haastattelu, tämä on kuulustelu! Johtuen että moniin miehen juttuihin olikin haastavia lisäkysymyksiä eikä vain leppoisaa jutustelua. WCN on leimallisesti harsh noise ja siinäkin tavallaan "tietynlaisen" matskun podcast.

Itseäni kiinnostaa aikalailla mikä tahansa erikoismies puhuu erikoisjutuista -kategoriaan sopiva aihe. Esim Noisextran vuoden takainen kenttänauhoitus sarja, missä taisi tulla putkeen neljä artistia joilla field recordings hommat tavalla tai toisella merkittävässä roolissa. D.Phillips tai vastaavat hyvin kiinnostavaa kamaa, teknisesti että sisällöllisesti, vaikka eivät sinne karkeiden tyyppien kategoriaan menisikään.

Muistaakseni olen SI lehden kirjoituksissa sivunnut sitä, että podcastit ovat tavallaan alustojensa vankeja. Näinä päivinä se ei vaatisi paljoa, että negativiinen palaute tai pahimmassa tapauksessa raportti nappuloiden naksutus aiheuttaa ongelmia podcastille. Jopa siihen pisteeseen että alusta poistaa koko kanavan ja iskee elinikäisen porttikiellon päälle. Esimerkiksi WCN on muutamissa jaksoissa suoraan maininnut että monenlaista itsesensuuria on harjoitettava ihan varmuuden vuoksi, että podcast voi jatkua. Pidän näiden podcastien linjaa ensisijaisesti käytännöllisenä. Jos valittavana on kenties satoja historiallisestikin merkittäviä artisteja, ei sinne välttämättä tarvitse jokaista öykkäriä ottaa jos se tapahtuisi podcastin kokonaistoimivuuden kustannuksella.

En usko että Grunt missään kansainvälisessä podcastissä olisi kovin mielekästä. Voidaan olettaa että tietyt aiheet noteeraamalla oltaisiin "taas tämä aihe" -kategoriassa. Toisaalta ohittamalla ne asiat, tulisi perässä kalabaliikki miten ei uskallettu kritisoida eikä haastaa. Näin olettaisin. Ottaen huomioon miten WCN sai lukea ruutukaupalla palautetta kun ACL ei grillattu tarpeeksi sen offensiiveista. Toki vain yhden pösilön taholta, mutta se voi riittää antamaan mielikuvan että tästä rajummaksi ei ainakaan kannata mennä tai luvassa ongelmia.

Ollakseen kiinnostavia, aiheet vaatisi syvällisempää ja vivahteikkaampaa lähestymistapaa ja haastattelijalta vaadittaisiin tiettyjä ominaisuuksia jotta pääsee hitusen pintaa syvemmälle. Öykkäreitä pitäisi nimenomaan silitellä vastakarvaan eikä kritiikittä fanittaa.

Podcastin tekeminen on helppoa. Tekniikaksi voi riittää jopa pelkkä puhelin, jolla voi nauhoittaa tai videoida täysin kelvollista kamaa. Youtube kanavan pystyyn laitto ei montaa minuuttia vie. Audioalustojakin on aika monta tarjolla. Kohdeyleisölle mainostus ei vaadi kovin monelle foorumille postaamista. Jos sisältö on kiinnostavaa, matsku alkaa takuulla levitä. Eli vinkkinä se että tavallaan kuka tahansa aikaansaava voisi hypätä täyttämään tätä tyhjiötä.

Suomenkielisyys olisi monella tapaa eduksi ja ei olisi yhtään huono jos joku tekisi suomenkielistä noise podcastiä. Brownhill mafiassa oli Ahola & Silander, Jazzhand, Residual, Iäinen, The Day of the Antler ja sai kuunnella Metsäkirkko vibaisia monologeja, ynnä muuta. En tiedä miten paljon kuuntelijoita jaksoilla on, mutta uskaltaisin olettaa että haastattelujen kuuntelumäärät saattaa hyvinkin ylittää fyysisten levyjen myyntimäärät? Ja vaikka pysyisi murto-osana siitä mitä englanninkieliset podcastit saa kuuntelijoita, sillä tuskin on väliä.

Sarvipodcast on noteerannut neofolk touhuja, Kaarna, Nuori Veri ja vastaavat. Varsinainen kunnon noise jakso vielä tekemättä. Seuraavaksi luvassa kauhukulttuuri (kirjallisuus, lehdet, yms) pläjäys joka kolmen tunnin aikana ehtii rönsyillä BM lyriikasta ja miestenlehdistä ynnä muusta pariin industrial-noise anekdoottiin. Toivon mukaan linjoilla piakkoin. Vaikka aihe on näennäisesti "kauhu", itseasissa paljon sisällöstä voisi olla industrial kulttuurin kontekstissa käytyä.
Kiitos näistä ajatuksista. Kaikenlaiset zinet yms. unohtui omista ajatuksista tosiaankin. Siellähän sitä karskimpaa hommaa löytyy toki.

Tuo käytännöllisyys on toki varmasti monella ajava tekijä kyllä. "Pahimmassa" tapauksessa, jos nyt välttämättä haluaisi tarttua härkää sarvista, niin aina voisi hostata omilla nettisivuilla kaiken, jos kolmansien osapuolten alustoihin ei luottaisi. Jos sekään ei riittäisi, niin distroa pystyyn ja haastikset myyntiin cd-r tai kassuna hehe. Tuolla jossain langassahan sitä manailtiin ja itsekin, että kaikki matsku voi netistä hävitä niin ei ole historiankirjoina podcasteihin netissä luottamista toisaalta.

Itse kyllä pyöritellyt ajatusta podcastista, kun on näitä tyhjiöitä nimenomaan siinä matskussa mikä itseäni kiinnostaa. Saa nähdä jääkö puheiden tasolle. Brownhill mafia oli kyllä loistava. Sarven podcast on erinomainen myös. Loistavaa että lisää matskua tulee ja noisejaksokin harkinnassa. Sarven päivitykset täyttää tavallaan montaa tyhjiötä suomenkielellä. Aina raottaa verhoa sellaiseen maailmaan ja ajatteluun ja matskuun, että tulee kyllä ahaa elämyksiä monesti. Nuokin olisi tärkeää (mielestäni) saada johonkin kansiin joskus. Tästäkin pari kertaa tainnut sarven päivityksissä ollut puhetta? Täytynee melkein itse tehdä sen verran, että ottaa talteen vaikka jokaisen päivityksen koneelle jossain muodossa, jos sattuu bittiavaruuteen humpsahtamaan sivu tai koko facebook. Täytynee testata paremmalla tietokoneraudalla miten pitkälle noita päivityksiä pystyy edes selaamaan. Vanhemmalla koneella vuosi sitten luin kaikki päivitykset uusimmasta vanhimpaan ja 2014 vuoden tienoilla alkoi fabo kyllä heittämään häränpyllyä, kun oli sivulla sen verran tavaraa heh.

Commander15

Quote from: FreakAnimalFinland on October 02, 2023, 06:56:34 PM
Quote from: kiiski on October 02, 2023, 05:32:00 PM
Quote from: Commander15 on October 02, 2023, 10:56:51 AMBD-2

Tuleeko tästä vuoden 2023 hittipedaali? Tilasin itselleni tänään samanlaisen kun niitä on näkynyt järkevien tyyppien käytössä. Kerkeeäkö mukaan vielä Carcosa-junaan?

Blues driver on itselläni ollut oleellisin palikka jolla jonkin sortin säröä tuotetaan. Olen sitä myös promotoinut jokaiselle jätkälle joka korvaansa höristää. Siinä ei mielestäni ole niin itsestäänselvää ominaissoundia että hommat pilaisi jos kaikilla sama palikka käytössä. Lähinnä vaan tuo hyvät ominaisuudet esiin muista soundeista mitä sen kautta vetää.
 
Jos oikein pilkkua viilaa, voi puhua distortioista, fuzzeista ja drivereista sun muista mutta lopulta kun suomen kieltä käyttää "säröä" sieltä tulee, mutta helvetin hyvää. Itselläni on 3kpl, ihan sen vuoksi että joskus käytin blues driveria keikoilla mikserin jälkeisenä palikkana (eli stereo outtiin kaksi pedaalia) jolla voi hyvin säätää maksimi volumen että äänimies tietää ettei tästä kovempaa ole tulossa ja uskaltaa luukuttaa - plus kaikki matsku mitä mikseriin syöttää, sulautuu mukavaksi yhtenäisemmäksi massaksi - jos tämä on mitä tavoittelee. Esimerkiksi voimaelektroniikkahommissa aika usein livenä vokaalit leijuu hieman nihkeästi musiikista irrallaan. Osalle ne onkin sellainen narraatio tai irrallinen elementti, mutta itselleni vokaalit on yhtä lailla musikaalinen elementti ja usein on tavoite että ne sulautuu osaksi samaa sävyä, eikä ole irrallisena ja päälleliimatun kuuloisena.

Oon tällä viikolla pyöritellyt Blues Driveriä eri kohdissa ketjua ja se kyllä toimii joka paikassa. Ehdottoman tarkka havainto toi, että siinä ei ole niin voimakasta ominaissoundia että se värittäisi kaikkea signaalia liian ilmiselvällä tavalla. Särön laatu on myös miellyttävä, gain-potikan puolivälistä alkaen mukavan karkea, mutta säilyttäen tosiaan sen alkuperäisen äänilähteen luonteen. Kitaraympyröissä tämmösiä kutsutaan läpinäkyviksi, "transparenteiksi", overdriveiksi ja sellaisena Blues Driveriä arvostetaan hyvin korkealle niissä piireissä.

Mikserin perään, master outiin, laitettuna toi toimii eräänlaisena kompressorina / limitterinä, joka kivasti saturoi signaalia ja pitää kokonaisvoluumin aisoissa. Todella hyvä pedaali.