YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

piisti

Quote from: Atrophist on August 25, 2023, 06:21:19 PMSe olisi sitten Tampereen reissu huomenna! Kova kattaus luvassa taas. Todella harmillista että Residual joutui perumaan, mutta kun tilalle saatiin niinkin kova tekijä kuin Aprapat, tuntuisi typerältä valittaa. Toinen jota odotan erityisellä innolla on Corral Shut. Muutkin tottakai maittaa, Tyhjis oli joskus vuosia sitten Noise Spacessä, ja muut on kai tullut katsastettua vielä tämän vuoden vuoden puolella.

Ylipäätään mielenkiintoista millaisessa paikassa ja miten hommat muuten rullaa. Nähdään siellä siis.

Nähdään! Suunnitelmat täällä et vaikka ois Amek-Maj vasta nähnytkin niin kannattaa kynnyksen yli silti. Erityisen innolla odotan taas näkeväni näitä karvanaamoja, jotka väsää näitä tapahtumia, ja ketä kiinnostaa tulla altistuneeksi näihin itselle niin merkityksellisiin äänimaisemiin. Hommat varmasti rullaa. Ja jos joku on jo nyt Tampereen yössä niin PM asap. Rullataan jo nyt vähä

Atrophist

#91
SUOMEN_KIELINEN KEIKKA RAPORTTI

Keikkatilana toimi jonkinlainen taidegalleria/opisto, ja keikkojen alkua odotellessa aika meni mukavasti arvuutellen, mikä esillä olevista esineistä oli osa artistien laitteistoa, mikä äänentoistoa, ja mikä muuten vaan industriaalia brutalistista taidetta.

Kuten olen joskus sanonutkin, itse en kuulu niihin joiden mielestä noisekeikka on onnistunut vain, jos seuraavaan kahteen vuorokauteen ei kuule mitään muuta. Silti Aprapatin aloittaessa kävi mielessä ajatus, että onkohan volyymi turhan maltillinen. Mieli muuttui kuitenkin nopeasti — tämä oli juuri sellaista kokeellista soundia, joka ei tarvitse tuekseeen musertavaa äänenpäinetta, vain sen verran että nauhojen suhinat, hurinat ja muut herkulliset nyanssit oli mahdollista arvostaa. Aprapatin ensimmäinen livekeikka oli selvästi pitkään hiottu ja harkittu, ja ainakin omasta mielestäni täysi onnistuminen. Tätä olisi tarpeen saada lisää.

Seuraavana esiintyi illan isäntä Haudat-projektillaan. Maestron äänitteitä en omista, mutta livenä on tullut tsekattua kerran aiemmin. Jos olen ymmärtänyt oikein, projektin ideana vaikuttaisi olevan luoda "mahdottomia" äänimaisemia yhdistelemällä hyvin erityyppisiä soundeja? Myös viimeksi Redissä kuullut kumimaisen narisevat soundit yhdistyivät syvässä reverbissä uiviin metallisiin jysähdyksiin, pulputtaviin vedenalaisiin ääniin ja koneelliseen säksätykseen. Keikan kulku aaltoili hyvinkin seesteisistä ja hiljaisista hetkistä totaaliseen myllytykseen ja takaisin. Kyllä kelpaa.

Amek-Maj saapui estradille ns. takki auki ja valmiiksi voittajan elkein. EIKÄ SYYTTÄ. Homman nimi oli jälleen riemukas harsh noise -piiskaus humoristisella elementeillä. Kuten paria viikkoa aiemmin Turussa, keikka jakautui kahteen osaan ja välissä hieman kuulosteltiin missä mennään. Alle viikon päästä nähdään taas!

Corral Shut esiintyikin sivuprojektilla, työnimenä "pelti kiinni". Välillä raaputettiin haluttuja soundeja esiin yleisöstä värvättyjen avustajien kanssa, välillä ihmeteltiin taskulamppujen kanssa että minne sähköt katosivat. Ei välttämättä soundipolitiikalta ikimuistettavin keikka koskaan, mutta riemukkaassa kaoottisuudessaan sitäkin elämänmyönteisempi kokemus. Artisti ei luultavasti muista siitä mitään, mutta yleisö muistaa sen vuosikausia.

Täälläkin palstalla on toisinaan ollut puhetta, että romumetallin kolisteluun keskittyvässä noisessa on erilaisia alakategorioita. Metallisälällä täytetyn säilykepurkin ravisteleminen ja signaalin tuuttaaminen parin kitarapedaalin läpi toimii mainiosti, jos artisti tietää mitä tekee ja uskoo asiaansa. Toisille taas moinen arkinoise ei enää riitä, vaan hakusessa hieman progempi lähestymistapa jolla nostaa homma ns. seuraavalle tasolle. Nämä yritykset sitten joko onnistuvat tai ovat onnistumatta.

Näiden lisäksi on sitten vielä Tyhjä Pää, joka ei enää operoi millään next levelillä, vaan on jo hyvää vauhtia matkalla seuraavaan vitun galaksiin, Pelle Pelottoman avaruusalusta muistuttavalla laitteistollaan. On nimittäin vaatinut aivan helvetisti aikaa, vaivaa ja kokeiluja saada näin painajaismaisen monimutkainen setuppi tekemään ylipäätään yhtään mitään, saati sitten käsittelemään ääntä näin suvereenisti. Tyhjis putsasi palkintopöydän ja tyhjensi pajatson sen verran totaalisesti, että ei ollut muuta tehtävissä kuin vetäytyä majapaikkaan kokoamaan itseään ja miettimään, onko itsellä ja noin puolella muusta Suomen noise-skenestä enää tarvetta jatkaa. Huh huh.

piisti

Tyhjis putsasi palkintopöydän ja tyhjensi pajatson sen verran totaalisesti, että ei ollut muuta tehtävissä kuin vetäytyä majapaikkaan kokoamaan itseään ja miettimään, onko itsellä ja noin puolella muusta Suomen noise-skenestä enää tarvetta jatkaa. Huh huh.
[/quote]
Päinvastoin! Nyt ku on hyvät löylyt niin kaikki lauteille vaan.

Tyhjä Pään meininki ollut aina vakuuttavaa ja se aktiivinen esiintyminen näkyy.

Atrophist

Joo emmää tosissaan ollut ehdottomassa että tää olisi nyt muka tässä muiden osalta jollain tapaa. Päinvastoin tosiaan nyt muutkin panemaan parastaan vaan. Rima on nyt aika korkealla mutta so what, ihan hyvä niin. Eikä tosiaan kaikkien tarvitse tehdä samalla tavalla tietenkään. Erilaisia lähestymistapoja, ihan yhtä päteviä ja vakuuttavia, tehdä tätä juttua voi olla tasan niin monta erilaista kuin on tekijöitäkin.

FreakAnimalFinland

Luvassa melkoista tykittelyä live noisen puolesta. Helsingissä useita keikkoja sekä PE että LA ja lahdessa myös päälekkäin. Melkoisen turboahdttu meininki kun näyttää hieman siltä että saattaisi olla 100 kilsan säteellä yhtä aikaa 3 eri noise keikka Lauantaina?! Huh huh.. heh.. 

Jonkinlainen vilustuminen/flussa/tms päällä ja olotilat sallineet lähes pelkkää vaakatasoa ja taustalla hurisemassa Die Sonne Satans, Diesel Guitar, Coil ja Alchemy Recordsin 1997 tullut kitara noise kokoelma joka on melkoinen yhdistelmä timanttista kitaraulinaa ja sietämätöntä pökälettä.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Fields

Sigillum S on kyllä kova. Vaikka monet Italian PE-projektit ovatkin sitä kovinta eliittiä, niin itsellä kolisee Ain Soffit ja muu vastaava rituaali & post-industrial henkinen kama ihan yhtä kovaa. Siihen liittyen olen tässä ihmetellyt, että en tiedä onko joku oma vinouma, vai mitä siellä on käynyt, kun niin moni 80- ja 90-luvun prokkis on aktivoitunut tässä 2010-luvun tienoilla? Die Sonne Satan, CCC CNC NCN, Tam Quam Tabula Rasa, Cordis Cincti Serpente, Capricorni Pneumatici, jne. Harmi vaan että suurimmaksi osin aika heikkoja nämä uudet koitokset.

Commander15

Quote from: FreakAnimalFinland on August 28, 2023, 07:45:07 PMLuvassa melkoista tykittelyä live noisen puolesta. Helsingissä useita keikkoja sekä PE että LA ja lahdessa myös päälekkäin. Melkoisen turboahdttu meininki kun näyttää hieman siltä että saattaisi olla 100 kilsan säteellä yhtä aikaa 3 eri noise keikka Lauantaina?! Huh huh.. heh.. 

Jonkinlainen vilustuminen/flussa/tms päällä ja olotilat sallineet lähes pelkkää vaakatasoa ja taustalla hurisemassa Die Sonne Satans, Diesel Guitar, Coil ja Alchemy Recordsin 1997 tullut kitara noise kokoelma joka on melkoinen yhdistelmä timanttista kitaraulinaa ja sietämätöntä pökälettä.

Quote from: Fields on August 30, 2023, 11:02:54 PMSigillum S on kyllä kova. Vaikka monet Italian PE-projektit ovatkin sitä kovinta eliittiä, niin itsellä kolisee Ain Soffit ja muu vastaava rituaali & post-industrial henkinen kama ihan yhtä kovaa. Siihen liittyen olen tässä ihmetellyt, että en tiedä onko joku oma vinouma, vai mitä siellä on käynyt, kun niin moni 80- ja 90-luvun prokkis on aktivoitunut tässä 2010-luvun tienoilla? Die Sonne Satan, CCC CNC NCN, Tam Quam Tabula Rasa, Cordis Cincti Serpente, Capricorni Pneumatici, jne. Harmi vaan että suurimmaksi osin aika heikkoja nämä uudet koitokset.

Pitäis koettaa ottaa tätä italialaisten rituaali industrial-hommaa haltuun, muun noise ja PE-homman ohella. Katolisessa maassa tajutaan komeiden rituaalien ja henkevyyden päälle heh!

FreakAnimalFinland

Quote from: Fields on August 30, 2023, 11:02:54 PMSigillum S on kyllä kova. Vaikka monet Italian PE-projektit ovatkin sitä kovinta eliittiä, niin itsellä kolisee Ain Soffit ja muu vastaava rituaali & post-industrial henkinen kama ihan yhtä kovaa. Siihen liittyen olen tässä ihmetellyt, että en tiedä onko joku oma vinouma, vai mitä siellä on käynyt, kun niin moni 80- ja 90-luvun prokkis on aktivoitunut tässä 2010-luvun tienoilla? Die Sonne Satan, CCC CNC NCN, Tam Quam Tabula Rasa, Cordis Cincti Serpente, Capricorni Pneumatici, jne. Harmi vaan että suurimmaksi osin aika heikkoja nämä uudet koitokset.

SS hieman vaihtelee sekä tyylillisesti että laadullisesti.  Jo kasarilla alkaa olla välillä melko juustoista kiipparimusaa ja myöhemmätkin matskut vaihtelee todella laidasta laitaan, melkein tanssi-industrial viboista synkkiin ja meluisiin juttuihin.

Itse veikkaan vahvasti että monesti "tauot" ja "uudelleen innostumiset" kytkeytyy monilla varsin inhimillisiin seikkoihin. Tietyn ikäisenä tietyt asiat on pinnalla ja imu kova. Helppo lähteä mukaan kun olemassa joku aktiivinen juttu mihin ottaa osaa (vrt. skene jossa keikkoja, julkaisijoita, jakelijoita) ja jossain välissä melko saman ikäisille jätkille tulee opiskelut/duunit/perheet ynnä muuta ja pikkuhiljaa tilanne vaan pistää loputkin siihen kategoriaan jos muutama avainhenkilö jotka "pistää tapahtumaan" ei ole niin aktiivisia. Jopa DIY pohjaisessa skenessä, lopulta puuttuva katalyytti jonka myötä saa hommia etenemään voi aiheuttaa ettei tapahdu enää paljoakaan.  Mutta, esimerkiksi UK power electronics hommissa se vanha kaarti nousi aika vikkelästi uuteen toimintapyrähdykseen kun penskat heitetty maailmalle ja rouvat vaihdettu nuorempiin, heh.. Yht'äkkiä "matkustelu" ja nauhoitukset olikin taas kiinnostavaa. Siihen päälle kun tulee tilanne että kaikki vanhat tututkin tekemässä ja keikoillakin taas kysellään niin... toiminta luo toimintaa!

Sshe Retina Stimulants yksi hyvä italian melu ja taustalla kukas muukaan kuin Paolo Bandera. Siinä yks jäbä jonka puuttuminen näistä isoista noise podcasteistä on melkoinen puutos! Mies on Sigillum S olennaisin hahmo, Sshe Retina Stimulants soolona, mutta messissä myös Iugula-Thor, Sodality, yms.  Miekkonen käänsi kasari alun Industrial Culture Handbookin Italiaksi jo kasarilla ja muutenkin siellä ollut eräs genren kovia puuhamiehiä ja promoottoreita jotka jatkaneet vuodesta toiseen ja olleet mukana vähän kaikessa. Vanha industrial/PE hommat, ysäri noise hommissa ja siitä vaan jatkettu vuodesta toiseen ja edelleen.

Yksi englanninkielinen haastattelu löytyy Tsekkiläisen Electronic Tuesday tallennetuista jaksoista. Myös Grunt ollut joskus ko radiokanavan haastattelussa, mutta sitä ei pistetty koskaan nettiarkistoon myöhemmin kuunneltavaksi. En muista onko itsellänikään tallessa mp3 fileä.
https://www.mixcloud.com/jan-kruml/electronic-tuesday-02032021-paolo-l-bandera-interview/

Jos on podcasteistä pulaa, kannattaa tsekata mitä kaikkea on tallessa mixcloudissa. Suurinta osaa jaksoista ei ole, mutta jotain sentään. Iso osa viikottaisista ohjelmista on ihan vaan musan soittamista, mutta haastattelut ja niiden kohteet on mainittu jaksoissa erikseen. Esim. Dominic Guerin (SPK), Nocturnal Emissions, Andrew Liles, Daniel Menche ja muita isoja poikia!

https://www.mixcloud.com/jan-kruml/
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Decrepitude

Quote from: Fields on August 30, 2023, 11:02:54 PMSigillum S on kyllä kova. Vaikka monet Italian PE-projektit ovatkin sitä kovinta eliittiä, niin itsellä kolisee Ain Soffit ja muu vastaava rituaali & post-industrial henkinen kama ihan yhtä kovaa. Siihen liittyen olen tässä ihmetellyt, että en tiedä onko joku oma vinouma, vai mitä siellä on käynyt, kun niin moni 80- ja 90-luvun prokkis on aktivoitunut tässä 2010-luvun tienoilla? Die Sonne Satan, CCC CNC NCN, Tam Quam Tabula Rasa, Cordis Cincti Serpente, Capricorni Pneumatici, jne. Harmi vaan että suurimmaksi osin aika heikkoja nämä uudet koitokset.
Itselle on myös moni Italian post-industrial-juttu hyvin mieleisiä.

Noista uudelleenaktivoituneista Italiaprojekteista tuli mieleen, että löysin distrolaatikon pohjalta pari uudempaa Djinn-kasettia tässä taannoin mikäli jotain sattuu kiinnostamaan.


Commander15

Quote from: FreakAnimalFinland on August 31, 2023, 09:46:44 AMItse veikkaan vahvasti että monesti "tauot" ja "uudelleen innostumiset" kytkeytyy monilla varsin inhimillisiin seikkoihin. Tietyn ikäisenä tietyt asiat on pinnalla ja imu kova. Helppo lähteä mukaan kun olemassa joku aktiivinen juttu mihin ottaa osaa (vrt. skene jossa keikkoja, julkaisijoita, jakelijoita) ja jossain välissä melko saman ikäisille jätkille tulee opiskelut/duunit/perheet ynnä muuta ja pikkuhiljaa tilanne vaan pistää loputkin siihen kategoriaan jos muutama avainhenkilö jotka "pistää tapahtumaan" ei ole niin aktiivisia. Jopa DIY pohjaisessa skenessä, lopulta puuttuva katalyytti jonka myötä saa hommia etenemään voi aiheuttaa ettei tapahdu enää paljoakaan.  Mutta, esimerkiksi UK power electronics hommissa se vanha kaarti nousi aika vikkelästi uuteen toimintapyrähdykseen kun penskat heitetty maailmalle ja rouvat vaihdettu nuorempiin, heh.. Yht'äkkiä "matkustelu" ja nauhoitukset olikin taas kiinnostavaa. Siihen päälle kun tulee tilanne että kaikki vanhat tututkin tekemässä ja keikoillakin taas kysellään niin... toiminta luo toimintaa!

Tää on ihan mielenkiintoinen aihepiiri. Itellä vasta lähti käyntiin nää noisehommat vanhemmaksi tulemisen myötä. Tavallaan kun se "oma aika" on todella rajattua ja vähäistä, niin sitä tulee panostettua enemmän niin kuunteluun kuin tekemiseen. Ehkä voi ajatella että se tekeminen ja uppoutuminen muuttuu entistä merkityksellisemmäksi.

FreakAnimalFinland

Itse edustan sitä koulukuntaa jossa luominen/noise tapahtuu isolta osalta ns pään sisällä. Se miten jotain tekee, tietenkin vaatii tuntemusta laitteiston käyttöön ynnä muuhun. Ihan mitenkään vitsailematta, en tiedä miten muilla on, mutta kyllä minä näen jopa unia matskusta mitä olisi tehtävä, kjeh... Ulkomaailmassa pyöriessä tavoittaa ääniä ja ideoita. Mm. tuon parin viikon takaisin Grunt keikan lopetus biisi syntyi Harsh Ways Festin jälkeisenä päivänä, kun istuttiin Turussa joen rannassa ottamassa kaljaa ja yht'äkkiä kirkonkellot alkaa kilistä. Vaikka kyseessä niin triviaali ja tavanomainen elementti, totesin vaan jätkille että tässähän tämä onkin! Ei biisissä keikalla ollut mitään kirkonkelloa tai kenttänauhoitusta, mutta tilanteessa syntynyt idea oli käytännössä juuri sellaisenaan. Kenties joskus julkaistaankin.
Itse vierastan ajatusta että noisen tekeminen rajoittuisi siihen pedaalin hinkkaukseen tms. Jonkun mielikuvan tai äänen tai kokonaisuuden visualisointi mielessä, tekotavan pohtiminen, lähdemateriaalin ajatuksella märehtiminen ynnä muu voi olla ihan instrumentaali harsh noisessakin todella olennainen asia ja siinä vaiheessa tuntuu minusta jotenkin hullulta että jollain "duuni" ja "perhe" tai sen tyyppiset asiat muuttuu esteiksi, joka ehkä hieman epätoivottava luonnehdinta jälkikasvunsa suhteen, heh! Kun homman nimi on "kokeellinen ääni", "kokeellinen luovuus", tms, minusta niissä puitteissa on äärimmäisen helppo löytää ne erilaiset teko/ilmaisutavat, huomioiden olosuhteet missä operoi?

Eilen olikin taas aikas pirun inspiroiva noise keikka! Ulkomailta asti jengiä ihmettelemässä. Ei ehkä osa tajuakaan miten hemmoteltu noise wellness rupeama menossa! Ja tänään jatkuu. Ensin töihin vähän luukuttamaan melua stereoista. Eilen jäi Macromenia CD hieman puolikorvalla kuunnelluksi, joten se otettava uudelle kierrokselle heti aamupäivään. Odotusarvo noille suht tuoreille Ruotsi lafkan julkaisemille Macromenia CD julkaisuille oli matalat, mutta nehän onkin kovaa kamaa. Macronympha + Armenia homman nimi, mutta miljoonan julkaisun seassa odotukset hieman maltilliset. Saman lafkan Mhlest CD:t myös timanttia. Odotukset artistin uusille julkaisuille oli skeptiset, mutta olin väärässä. Nätisti omaan hyllyyn talteen.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

huh huh... olipas taas noise-setit!

Privaattikeikka oli tappi tuntumassa n. 30 ihmistä ja paikalla jopa USA, Saksa ja Ranska tyyppejäkin. Ohjeet oli ettei saa mainostaa ja tuonne jos olisi tullut edes 10 lisää, olisi oikeasti ollut pulassa miten tiivistää lisää väkeä, heh! Iron Clad veti nuhaista törkyä power electronics soundia, laulut pinnassa ja noiset taustalla. Volume vielä aika mieto, kun noiset taisi tulla vain vahvarista ja laulut vain PA:sta ja ei ihan blendaantunut, mutta kusisemmalla nauhoitusäänellä voisi hyvinkin olla asiallinen vaikka livenä jäi elementit hieman irralleen.
Grunt keikka oli kompaktimpi ja meluisampi kuin pari aiempaa. Tiedossa oli että luvassa on pitkä ja raju headliner setti, joten valintana oli tehdä setti jossa paljon tapahtumia... ehkä reilussa 15 minuutissa? Pitää tarkistaa nauhalta. Romut tuli helvetin hyvin äänentoistosta pihalle. Volat oli kovat ja oli oikein reimukasta soittaa. Tämäkin keikka ilman soundcheckiä, joten hieman oli välillä asennoitumista eri tavalla käyttäytyviin laitteisiin tai ääniin. Lisäksi pienessä klaustrofobisessa tilassa piti todellakin olla seisomassa keskellä kamoja eikä päässyt minnekään liikkumaan, mutta oli jopa keikalle eduksi.
XE-ZZS collaboraatio keikka oli yksi hervottomimmista mitä tullut kuultua. Volumen määrä oli niin holtiton, että bändin omat Bassokaappi+nuppi hädellit joissa oli sellaista "550W" tyyppisiä tehoja, päästiin tavallaan sellaiseen Sunn o))) meininkiin, että tulpat on tietenkin tarpeelliset, MUTTA, niistä ei lopulta ole kovin paljon apua kun äänenpaine lävistää kaikki kudokset ja ZSS industrialnoise basso-taajuus pulssin jyrinä täristi kiveksistä tärykalvoon. Parhaat kohdat oli XE vibaiset joissa basson tuuttaus ei ollut nonstop, vaan vihlovan korkeiden viiltävien ylä-äänien ollessa pinnassa, bassoiset noise rusaukset ja jyrähdykset tuli makeasti sieltä läpi niin että sisäelimet pyörähtelee. huh huh...   Kieltämättä, välillä tuli jo fiilis että eiköhän vähemmälläkin pärjäisi volumen suhteen... yks elämä, yhdet korvat, heh! Mutta kieltämättä se noise-orgasmin lailla möyrivä äänenpaine on kyllä hieno ja välillä piti olla vaan kädet pään suojana ja silmät kiinni täristä kun tuutataan.

Siinä oli vaikea tilanne arpoa, mitä tekisi, jäädä hengailemaan ihmisten kanssa vai lisää noisea? No... lisää noisea! Valinta osoittautui ehkä loppujen lopuksi huonoksi. Sillä paikka oli tavallaan aivan kauhea. Hyviä puoliakin tietysti oli. Eli Slogan Motto keikka oli mainiota hieman aavemaista drone ujellusta, ja tuntui että matsku kenties pohjautuu siihen samaan idikseen mitä käytetty aiemmilla keikoilla/tourilla? Niin tunnistettavia elementtejä oli messissä, että heräsi fiili että soi samaa äänilähde matskua kuin aiemmin?  Juho Toivonen veti hiljaista ja hitaasti kehittyvää "ruotsin villasukkanoisen" suunnalta ammentavaa soundia. Elegantteja nuhaisia piano soundeja, kohinoita ja sihinöitä ja mies hivutti paria nappia intensiivisesti, itse äänien ollessa ennalta nauhoitettua kamaa. Hyvää matskua, mutta voi vittu että vitutti tässä vaihessa kun eihän tätä meinannut kuulla kaiken hälinän alta! Baari täynnä ihmisiä, joista ehkä arviolta maksimissaan 5-10% on kiinnostunut mitä lavalla on ja loput huutaa kilpaa toistensa kanssa ja loputon virta lavan ohi pihalle röökille tai tiskille juomien hakuun. Kun ihmiset naureskelee että jossain sivukylien kuolevissa baareissa tai skene keikkoja ladoissa, niin 10000 kertaa mielummin. Baarinnurkkakeikka ok jos siellä on pari kantista täyttämässä sudokua. Joku helsingin ytimen trendibaari, niin voi olla että tämä oli viimeinen mihin itse menin. Noiseväkeähän oli kyllä paikalla myös mutta jokainen jonka kanssa puhuin, oli suurinpiirtein samoissa fiiliksissä että ei oikein noise pääse oikeuksiinsa! Samoin taidenäyttely oli hyvä. Sami Hynnin ja Irina Kaipio oli todella hyvät, selkeää ja taidokasta kynänjälkeä ja outoja aiheita. Muitakin hyviä oli.
Illan lopussa Keränen veti syna noisea. Pari kitarakaappia joihin kytketty kamppeet kiinni ja rennolla tyylillään mies veti aika staattisesti kohisevan harsh alun setille. Sillä sai hetkeksi baarin hälinänkin hieman taustalle. Päämäärättömän oloisesti synalla "kanaparvi kotkottaa" henkistä elektroniikkaa tovin jonka jälkeen iskettiin hiljaisempi sähköinen drone. Siinä taas olosuhteet iski päin naamaa kuin märkä rätti. Yleisö kälättää ja Keränen arpoo mitähän soundia tästä saisi irti, kunnes virta pois ja kiitti! Ottaen huomioon että miten kovia keikkoja oli viikonloppu täynnä, jäätiin kyllä pahasti jalkoihin näissä olosuhteissa.
Itselläni on vahva veikkaus että jokainen artisti olisi esimerkiksi perjantai keikan olosuhteissa ollut huomattavasti parempi. Toivonen olisi ollut ehkä liki täydellinen jos olisi napattu perjantain keikkapaikan penkit yleisöön ja siinä olisi voinut istua kaikessa hiljaisuudessa - vain artistin luoman äänen ottaessa tilan haltuun. Sitä sanoin perjantain järkkärille. Olisi hyvä hoitaa sellainen "istumakeikka". Ei niiden tarvi olla pelkkiä pukumiesten auditoriohommia, vaan esimerkiksi juuri Toivosen tyylinen setti toimisi taatusti 100% kun tilanteesta raivattu pois kaikki rauhaton sosiaalinen elämä ja todettu että ketkä haluaa tarinoida, menee pihalle ja loput voi istua penkeissä, kaataa pik nik evästä ja naatiskella piano loopeista! Samaan iltamaan sopisi enemmän audio-visuaaliset yhdistelmät ja hitaasti kehiteltävät setit joita katsoessa pitää malttaa istua suut supussa. Toivottavasti sellaista settiä jossain vaiheessa! Uskoisin että jopa joku Commando 15, Haudat, Aprapat, YANA, Toivonen, ynnä muut olisi edukseen kun olosuhteet olisi tuollaiset että saa rauhassa vähän kehitellä kun "noise moshpit" tai tavan baarielämä tms ei ole siinä pöydän edessä, ja malttaa rauhassa fiilistellä kuten ehkä studiossa/treeniksellä tekisi kun ei tarvi heti iskeä rallivaihdetta silmään.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

MT

On kyllä pirun maukkaalla liekillä noisehommat suomessa just nyt, tällänen täyslaidallinen nyt ja hitosti lisää jo näköpiirissä! Kyllä kelpaa kulutella happea telluksella!

FreakAnimalFinland

Lisäyksenä mitä laitoin englanninkieliseen rapsaan, osa ilmeisesti hieman vierastaa "privaatti keikka", "ennakkoilmoittautuminen", "osoite lipun ostajille" -henkisiä keikkoja, ajatellen että jotain paheksuttua ja hirveää luultavasti luvassa. Olisi ihan hyvä selventää että ehkä, joskus harvoin noinkin, mutta pääasiassa kyse on vain logistiikasta. Jos homman nimi on noise keikka noise tyypeille, realismi voi olla että sisään mahtuu rajallinen yleisö ja olisi noloa jos jopa ulkomailta tullut joku ja ovella todetaan "ei tuonne mahdu enää yhtään", heh..  (Kontissa pahimmillaan olikin että ulkona enemmän sakkia kuin sisällä!) Kun Con-Dom soitti Lahdessa, sielläkin oli terassin puolella aika kovasti väkeä.

Kutsuvieras, yksityiskemu, ilmoittaudu etukäteen -tyyppinen sisältää paljon variaatioita ja olennainen ominaisuus on vain luoda olosuhteet jossa noise ei jää jalkoihin. Jos millään tavalla kuvioissa mukana kynnys tulla on hyvin matala. Mutta juuri ja juuri sen verran kynnystä ettei keikalla ole joku täysin ulkopuolinen kälättämässä, vaan nimenomaan aiheesta kiinnostuneet paikalla. Sehän on ollut hienoa huomata miten helppoa sellaiset keikat onkin. Jengi kaataa kaljaa pihalla ja tarinoi ja kun joku karjaisee että setti alkaa, kaikki sisään, niin näin tapahtuu. Ja sitten katsotaan ja kuunnellaan. Joku voi narista että sisään päin lämpiävää runkkurinkiä, mutta kyllä minua kiinnostaa eniten ITSE kuulla helvetin hyvä keikka. Uskon sen ruokkivan ilmaisun kasvua enemmän kuin tilaisuus jonne ehkä kaikki pääsee vaivattomasti, mutta jää käteen "ai tälläistäks nää keikat onkin"..   Kyllä mielummin menis jonnekin Mäntsälän työväentalon saliin kuin ydinkeskustan viikonloppukuhinaan.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Atrophist

#104
Tämä idea että ennakkoilmoittautuminen jotenkin automaattisesti meinaa että jotain aivan kauheaa on tekeillä on kyllä aika jännä. Ilmeisesti jotkut siihen sitten uskoo kumminkin ihan tosissaan? Olisiko se sitten parempi että ilmaannut mestoille pääsylippurahat kädessä vain kuullaksesi, että talo on jo täynnä. Lisäksi alan keikat on käytännössä aina kengännauhabudjetilla yksityishenkilöiden toteuttamia, ja usein kustannukset (tilavuokra, artistien matkakulut jne) lankeaa maksettaviksi ennen tapahtumaa. Eli myös sitä tulopuolta olisi hyvä olla hyvissä ajoin. Ei siinä se kummemmasta ole kyse.

Itse järjestän keikkoja normaalin harkinta- ja arvostelukyvyn omaaville aikuisille.* Rohkaisen potentiaalista yleisöä aina kysymään etukäteen, jos on jotain mielen päällä. Samoin itse keikkapaikoilla kaikilla on vapaus paitsi muodostaa omat mielipiteensä meiningeistä, myös ilmaista se. Poiskin pääsee kenenkään estämättä, jos päättää ettei ole mun juttua tämä. Siellä täällä kuulee toisinaan jotain fantasioita, miten oikeasti virkaheiton leijonankesyttäjän yhden käden sormilla laskettavissa olevat tosi pahat sedät jotenkin yrittää salakavalasti lonkeroitua valtavirtaan ja hyväuskoisten musadiggarien tajuntaan korvan kautta. Tällaiset puheet ovat täysin naurettavia, suorastaan lapsellisia. Itse en ole koskaan nähnyt ensimmäistäkään todellista esimerkkiä siitä missään.

*vaikkakin jos mestoille saapuu joku fiksu 15-17 -vuotias, en sitäkään käännä ovelta pois. Enintään ehkä hieman tarkemmin katson sen perään. Tämä oli ehkä se kaikkein paskamaisin juttu Redin keikkojen hyytymisessä — miten NS:n ympärille syntynyt teinidiggarien kontingentti ja miniskene nyt ikään kuin katkesi. Diggailivat ihan tosissaan noisea, mutta muuten istuivat lattialla hupparien huput päässä, naama kiinni puhelimessa, energiajuomia ryystäen. Merchipöydällä ihmeteltiin kassuja että tältäkö nää kivikauden jutut nyt näyttääkin, vittu mikä meininki. Moozzin tissipaidat taisi olla hitti tän osaston tyttölasten keskuudessa, mikä lämmitti jollain kierolla tavalla mieltä. Pari kertaa kyselin että ootteko ehtineet miettiä jos alkaisitte itse tekemään, pyörittelivät vain silmiään että mitä tää vanhus tässä meille oikein selittää.