YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

junkyardshaman

Tässäkin voin nostaa käden pystyyn, että itselle ne Merzbown eniten kuuntelemani levyt on juurikin niitä rummuilla olevia ja perkussiivisimpia (suosikkina johonkin välimaastoon menevä Kibako, mutta Aka memet ja Mechanization Takes Commandit yms on eniten soitossa). Pidän siitä että rummuilla ja romuilla saa tehtyä jotain sellaista mihin korva ei totu ja mistä ei saa kiinni, tai päinvastaisesti luotua jonkin sellaisen sykkeen joka vaan kulkee koko mitalta alla.

Itsellä taas meinaa  ehkä vastaavasti fiilis vähän lerpahtaa, jos tuntuu että rumpali on liian osaava ja tuntuu, että suorittaa siinä noisen alla vaan jotakin rumpusooloaan ilman minkäänlaista käsitystä kollaboraatiosta..Mutta kaikenlaisia rumpu-mölykeikkoja on tullut nähtyä ja keskenään hyvinkin erilaisista hommista tullut tykkäiltyä täysillä. Ukrainan Vava oli hiton hyvä!

Ei ehkä ihan täysin noisea, mutta Sly & the Family Drone on mielestäni sellainen bändi jolla on hienosti hanskassa sellainen free jazz/free noise-fiilis. Yritin järkätä niitä Suomeenkin, mutta ajoivat jonkin kolarin ja sitten tulikin oma lähtö.

Commander15

Quote from: junkyardshaman on March 09, 2025, 01:34:35 PMTässäkin voin nostaa käden pystyyn, että itselle ne Merzbown eniten kuuntelemani levyt on juurikin niitä rummuilla olevia ja perkussiivisimpia (suosikkina johonkin välimaastoon menevä Kibako, mutta Aka memet ja Mechanization Takes Commandit yms on eniten soitossa). Pidän siitä että rummuilla ja romuilla saa tehtyä jotain sellaista mihin korva ei totu ja mistä ei saa kiinni, tai päinvastaisesti luotua jonkin sellaisen sykkeen joka vaan kulkee koko mitalta alla.

Itsellä taas meinaa  ehkä vastaavasti fiilis vähän lerpahtaa, jos tuntuu että rumpali on liian osaava ja tuntuu, että suorittaa siinä noisen alla vaan jotakin rumpusooloaan ilman minkäänlaista käsitystä kollaboraatiosta..Mutta kaikenlaisia rumpu-mölykeikkoja on tullut nähtyä ja keskenään hyvinkin erilaisista hommista tullut tykkäiltyä täysillä. Ukrainan Vava oli hiton hyvä!

Ei ehkä ihan täysin noisea, mutta Sly & the Family Drone on mielestäni sellainen bändi jolla on hienosti hanskassa sellainen free jazz/free noise-fiilis. Yritin järkätä niitä Suomeenkin, mutta ajoivat jonkin kolarin ja sitten tulikin oma lähtö.


Nyt on kyllä pakko sanoa, että Sly & the Family Drone on kyllä typerimpiä / puujalkaisimpia projektin nimiä mihin oon hetkeen törmännyt, naurattaa hemmetti!

junkyardshaman

niin on, ihan typerä nimi, mutta kunnon menoa, etenkin tämä yhteislevy Dead Neanderthalsin kanssa:
https://familydrone.bandcamp.com/album/molar-wrench

FreakAnimalFinland

Ei nyt äkkiseltään löytynyt aivonystyröistä oliko se Ecobondage, Storage vai joku muu sen aikakauden Merzbow joka oli nimenomaan perkussiivista, mutta siinä ei vaan käytetty rumpuja, vaan muita objekteja. Perkussiivisuus läsnä, mutta sellainen vapaamuotoinen "epärytmi" jota moni ei varmasti edes miellä enää perkussioksi, kun kyse ei ole kompeista. Siinä jossain kasarin lopussa oli yks noita kausia joita oikein tarkan analyysin Merz diggarit voi erottaa olevan erilaista kuin kasarin alku, tai ysäri. Nerokkaita juttuja löytyy niin hulluna. Oma kokemus 1999 jälkeisestä Merzbowsta on sellainen pettymysten sarjatuli, että ei lopulta ole paljoakaan sanottavaa, mutta kaikki sitä edeltävä oikein ällistyttää miten monenlaista ja kovaa tuli ja miten moni on edelleen hyvin ajatonta.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

mag-maa

Monenlaista Merzbowia on tullut kuunneltua eri vuosikymmeniltä ja jaksoilta (mutta siitäkin huolimatta hirveän vähän kun vertaa siihen kuinka paljon oikeasti on tehty ja tarjolla). Läppäriaikakautta muistaa moni irvata mutta ei ole niistä jäänyt itselle mitään erityistä huonoa mieleen - tai sitten en ole vain sellaiseen vielä törmännyt (eli laittakaa toki ehdotuksia mitä kannattaisi kuunnella tuossa mielessä!).
Eniten omaan mieleen Merzbowin kohdalla psykedeeliset äänikollaasit, joissa tuntuu että yhdistyy sekä freejazz, musique concrete ja rock tavalla jossa kaikki turha hipsuttelu jätetty pois. Levyn nimet ei jää koskaan mieleen. Usein riittää tämän artistin kohdalla sekin, että laittaa vain jotain soimaan, mikä sattuu eteen ensimmäisenä tulemaan joko levynä tai striiminä riippuen hetkestä.

tai no, tuo tripla-LP Pinhasin kanssa, Keio Line... siitä on jäänyt vähän turhan valju fiilis. Mut sekin muuttunee kun kuuntelee joskus myöhemmin, ehkä. Riippuu todella paljon mielentilasta ja siitä mitä hakee kuuntelulla... ja se voi vaihdella 1-100 välillä pienelläkin aikavälillä.

junkyardshaman

Aikanaan tuli maalailun ohessa kuunneltua lähemmäs 300 albumia Merzbowta, kronologisesti kaikki mitä mistään lähteistä löysin jonnekkin 2005 asti kai, siitä lähtien satunnaisesti. Itsellekin tuo musique concrete, kassulooppi- ja kollaasitouhut on tärkeitä ja vaikutti suuresti omaankin tekemiseen.
Kyllä melkein kaikki kuuntelemani jotenkin päin toimivat, mutta uskon että asiaan vaikuttaa sekin että pystyin kuuntelemaan ns. "retrospektiivisesti". Varmasti fiilis on eri siinä vaiheessa, kun niitä digitaalisemman kuuloisia levyjä alkaa yhtäkkia puskea artistilta, jolta on tottunut odottamaan jotain muuta.

Tuon projektin myötä päässä jotakin naksahti paikalleen ja oli sellainen olo, ettei oikein tiedä eikä oikein enää edes kiinnosta sellaiset kysymykset, kuin "Mitä on noise" tai "mitä on musiikki". Sen verran järjettömän laajalla skaalalla Merzbown tuotannosta löytyy kaikenlaista kiinnostavaa ja hienoa, että tuollaiset kysymykset alkoivat tuntua jotenkin merkityksettömiltä. Ja siitä olen kiitollinen kyllä!

junkyardshaman

#951
Storage ainakin on metalliromua ja muuta sellaista, paremmasta päästä!
Tästä tuli mieleen että itselle kaikkein tärkein "melulevy" on Keiji Hainon Nijumu, niin ehkä tuo menee vähän samaan kastiin sen kanssa myös.

junkyardshaman

Quote from: junkyardshaman on March 10, 2025, 04:57:55 AMStorage ainakin on metalliromua ja muuta sellaista, paremmasta päästä!
Tästä tuli mieleen että itselle kaikkein tärkein "melulevy" on Keiji Hainon Nijiumu, niin ehkä tuo menee vähän samaan kastiin sen kanssa myös.

mag-maa

#953
Quote from: junkyardshaman on March 10, 2025, 04:56:06 AMVarmasti fiilis on eri siinä vaiheessa, kun niitä digitaalisemman kuuloisia levyjä alkaa yhtäkkia puskea artistilta, jolta on tottunut odottamaan jotain muuta.

Tuohan se varmaan taitaa olla se suurin kismityksen aihe. Liekö yhtä raju kismitys, kuin että jos Iron Maiden olisikin tehnyt hevin sijaan pop-levyn (tai jopa 3) - sen voi asianomainen kertoa.

Quote from: mag-maa on March 09, 2025, 09:49:53 PMEniten omaan mieleen Merzbowin kohdalla psykedeeliset äänikollaasit, joissa tuntuu että yhdistyy sekä freejazz, musique concrete ja rock tavalla jossa kaikki turha hipsuttelu jätetty pois

Tuossa meni vähän sekasin. Pikemminkin freejazz, noiserock ja "kokeellinen elektroninen" - kun taas Musique Concretesta taitaa ensinnä tulla mieleen 80-luvun kilkuttelut, joissa toki myös hienoja juttuja, mutta jäänyt omalla kohdalla vähemmälle kuuntelulle, koska tuo edellä mainittu yhdistelmä tarjoaa enemmän ekstaattista kokemusta.... vähänkuin huvipuisto, jossa kaikki laitteet samassa samaan aikaan... mutta ilman pahoinvointia (riippuen päivästä). Mutta toki mahtuuhan sinne herran kataloogin vaikka minkälaista yhdistelmää, muttei vieläkään "kaikille jotakin"

mag-maa

Quote from: mag-maa on March 10, 2025, 08:20:54 AM
Quote from: junkyardshaman on March 10, 2025, 04:56:06 AMVarmasti fiilis on eri siinä vaiheessa, kun niitä digitaalisemman kuuloisia levyjä alkaa yhtäkkia puskea artistilta, jolta on tottunut odottamaan jotain muuta.

Tuohan se varmaan taitaa olla se suurin kismityksen aihe. Liekö yhtä raju kismitys, kuin että jos Iron Maiden olisikin tehnyt hevin sijaan pop-levyn (tai jopa 3) - sen voi asianomainen kertoa.

Quote from: mag-maa on March 09, 2025, 09:49:53 PMEniten omaan mieleen Merzbowin kohdalla psykedeeliset äänikollaasit, joissa tuntuu että yhdistyy sekä freejazz, musique concrete ja rock tavalla jossa kaikki turha hipsuttelu jätetty pois

Tuossa meni vähän sekasin. Pikemminkin freejazz, noiserock ja "kokeellinen elektroninen" (jonka sisään tavallaan se Musique Concretekin yhdistyy) - kun taas Musique Concretesta itsestään taitaa ensinnä tulla mieleen 80-luvun alkuaikojen kilkuttelut, joissa toki myös hienoja juttuja, mutta jäänyt omalla kohdalla vähemmälle kuuntelulle, koska tuo edellä mainittu yhdistelmä tarjoaa enemmän ekstaattista kokemusta.... vähänkuin huvipuisto, jossa kaikki laitteet samassa samaan aikaan... mutta ilman pahoinvointia (riippuen päivästä). Mutta toki mahtuuhan sinne herran kataloogin vaikka minkälaista yhdistelmää, muttei vieläkään "kaikille jotakin"

FreakAnimalFinland

Merzbow kohdalla minusta ei ongelma ollut että on "muuta", kuten viesteistä tulee ilmi, Masamihan muutti soundia ihan tasaiseen tahtiin ja kokoajan erilaista ja 99 tulleessa muutoksessa nyppi lähinnä se ankea soundi. Kun bändi on alusta lähtien ollut sellaista korvakarkkia, yht'äkkiä monessa levyssä sellaista latteaa ja laimeaa synteettistä kihinää ja monesti jää sisällöltään todella tyhjät loopit jauhamaan ikuisuuksia kun vähän liikutellaan sellaista sihinää päällä. Kyllähän se parani siitä kun teknologia ja ohjelmatkin parani ja toki myös läppäri aikaukauden määrittely yhdeksi jutuksi ei pidä paikkaansa kun sitäkin aika monenlaista kampetta. Tyypillisesti mukana liikaa sellaista soundia joka itselleni ei juuri kolise.

Se perkussiivisten nauhoitusten kausi joiden levyjen nimiä ei nyt ulkoa muista, muistan kun luin liner notesit jostain levystä missä asiaa puitiin ja se perkussiivisuus on tosiaan niin hahmotonta, että sitä ei tullut heti miettineeksi. Ts. ecobondage, tai storage, vaikka voisikin todeta että "romun raapimista ja kopistelua", ehkä tarkempi ajattelu voi paljastaakin että niitä asioita voi tehdä myös perkussiivisessa mielessä. Ei vain räimiä eikä vain sattumanvaraista kilinää työkaluvajassa, vaan kuten liner notesit havainnollisti, eri äänitasojen jännitteet muodostuu siitä perkussiivisesta elementistä kun niitä objekteja soitetaan. Kuitenkin ylitetty sellainen rumpusetin ja musiikin taso ja siirrytty äänten vuoropuhelun jännitteisiin ja niitä sitten tietoisesti tai intuitiivisesti soitetaan. Se on piirre mitä haluaisi itse nähdä entistä enemmän, kun itse romun soundi on tavallaan aika tuttu. Jonkinlainen ämpärin kaivelu tai shakerin ravistaminen toki toimii kun siihen yhdistää muutakin, mutta mahdollisuudet on nähdä objekti hieman enemmän soitettavana asiana jossa on muitakin kuin rämistys mahdollisuus, vaikka edelleen operoisi hyvin tyylipuhtaasti noisen parissa.

Sehän on se wanhan liiton japaninoisen hauskuus, että Hijokaidan tyyppinen old school noizu idea oli se että sen on oltava kontroilloimaton kaaos ja puhdas improvisaatio ja bändin historiikissa tulee hyvin ilmi ettei kasari Merzbow ollut äänessä olevien tyyppien mielestä edes noisea, kun se oli enemmän taidemusiikkia, "musique concrete" jatkumoa ja tietoisesti tehtyä ja sävellettyä.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

mag-maa

"romun raapimista ja kopistelua" tuli vastaan hetki tuon luettua. liekö täällä oleville jo tuttua huttua japanilainen Reona? Mielenkiintoista menoa.

https://www.youtube.com/watch?v=V8dE03oojcA
https://www.youtube.com/watch?v=6V0OK28yoCs