Monde Bruitsin hienous varmasti välittyy myös näinä päivinä erittäin hyvin, mutta etenkin bändin noise kauden vaikuttavuus osittain sidottu siihen tilanteeseen mihin bändi tuli. Eli jos miettii millaista oli Japani (tai muun maailman) noise kun 1991 tärähti nuo ekat mega villit, oikein kuvisevan muurahaiskeon lailla elävät setit, noisen ilmapiiri oli aika erilaista. Tuossa ei sinänsä ole sellaista "cut up" meininkiä, vaan kuten Soddy kuvailee boxin liner noteseissa, olikohan muotoiltu jotekin "maailman isoin vetoketju jumissa"? Ts matsku ei suinkaan sinkoile kollaasin omaisesti ihan sinne tänne, vaan muistuttaa ennemmin jumissa olevan vetoketjun ränkkäämistä edestakaisin. Äänimaisema on se tietty, mutta siinä puitteissa homma on loputonta riuhtomista ja jatkuvaa hellittämätöntä pientä muutosta.
Aikakauden hahmottamista konkretoisoi katsomalla että Pain Jerk eka kassu 1993, MSBR 1992, Government Alpha 1994, Killer Bug 1995, jne jne.. Kun taas edeltävät noise bändit on kaikki aika erilaista. Vanha koulukunta on monesti joko impro pohjalta tyyliin Hijokaidan, villiä kreisiä sekoilu noisea Hanatarash, Gero, VOG, jne. Kosmista syna homma Nord, CCCC jne.. Merzbow siinä sitten impro-kasettimusa-äänikollaasi hommissa vahvasti, mutta senkin sähköisempi ja teknologisempi harsh noise kausi juuri alkamassa siihen samaan saumaan minne Monde Bruits tärähti. Yht'äkkiä käsillä on miekkonen joka käyttää silloin varsin tuoretta digitech kampetta. Firma oli eka joka alkoi duunata multiefektejä ja ensimmäisiä jotka alkoi tehdä oikein kunnollisia loop pedaaleita jne. Ero aika massiivinen sellaiseen Incapacitants tyyppiseen rikkinäiseen ja feedback vetoiseen vikkelään noiseen (plus että se aikakausi lähti samoihin aikoihin kun MB aloitti ja varhaisempi soolomatsku aika erilaista), kun käsillä sähköinen ja "elektronisen" kuuloinen noise. Jos miettii eurooppaa ja USA, toki siellä on todella monenlaista, mutta jonkinlainen nuhainen kassunoise, lo-fi rikkinäisyys, syna-feedback vetoinen power electronics, metalli-romun paiskominen, industrial soundin puskeminen johonkin karkeampaan suuntaan jne jne.. kaikenlaista piisaa, mutta Monde Bruits siinä hetkessä takuulla ollut monelle melkoinen WTF hetki, kun yht'äkkiä vanhan liiton noiseen ilmestyy elementiksi edistyksellinen laitteisto ja taito käyttää sitä. Ei minusta edelleenkää ole juuri artisteja jotka tekisi tällä fiiliksellä. On olemassa monia muita noisen tyylejä joita on jopa hyvin onnistuneesti jalostettu ja "kopioitu". Liekö myös sattuman kauppaa että tuossa hetkessä, uusinta uutta olleet laitteet kuulosti sekä futuristisilta että hyviltä. Samaa en voi sanoa esim tämän hetken modulaari-cut upista, joka varsin selvästi on eritynyt jo ihan omaksi lajikseen ja teknologisessa edistyksessään onnistunut aika helvetin suvereenisti poistamaan persoonallisuuden tekijöidensä soundista, heh... En siis tarkoita ihmisiä jotka käyttää tuota teknologiaa osana tekemisiään, vaan sitä tiettyä soundia missä cut uppia tursuaa vähän kuin... vai pitäisikö sanoa nimenomaan kuin nappia painamalla.
Siihen verrattuna, itse ehdottomasti kannatan ajatusta että uusissa touhuissa mukana olemisen ohella, välillä pieniä katsauksia menneisiin matskuihin jotka voi antaa perspektiiviä asioihin. Sain taas viime viikolla pikku nipun Monde Bruits boxia takaisin Audio Dissectionilta ja en osaa sanoa olisiko tässä nyt lopulta se viimeisiä viedään tilanne!