YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

bad milk

#750
Sähköinen matinea ja Ihmisen ikävä noisen luo esittävät:
 
8.11.2024
ÄÄNIÄ HUVILALLA
 
Marraskuussa Tahmelan huvilalla tarjoillaan kattaus kokeellista musiikkia ennakkoluulottomalla otteella. Pöydän ääreen istuvat:
 
- MAX JULIAN EASTMAN (USA)
https://satatuhatta.bandcamp.com/album/zabriskie-manor
 
- ARTTU PARTINEN
https://ikuisuus.bandcamp.com/album/songs-in-the-attic-live-at-leeds
 
- MUN RA
 
- HAUDAT
https://haudat.bandcamp.com/

- ABSOLUTE KEY
https://absolutekey.bandcamp.com/album/love-god-blood
 
 
Esitykset alkavat klo 19. Lipun hinta on 10 euroa (Mobilepay / käteinen). Tapahtuma on yksityistilaisuus, johon sinut on kutsuttu. BYOB.

Atrophist

MJE myös Helsingissä keskiviikkona 6.11. Siitä tarkempaa tietoa tasan viikon kuluttua.


Heppakirjat

#753
Noise Space 13

Esa Ruoho: Plugged into nothing. Tabletti, läppäri ja ilmeisesti pari kytkemätöntä kaapelia. Aika hälyistä tekstuureilla maalausta. Saundit paikoin todella hyviä, mutta 20 min jälkeen ei edetty oikein mihinkään. Tällaista äänirunkutuksen edgettelyä vailla kliimaksia eikä ainakaan meikäläisellä riitä kisakunto. 45 min kohdalla äänen lopetus kuin seinään. Näistä jää aina sellainen olo, että olisi ollut kuuntelemassa jammailua tai bänditreeniä kun oikein mitään draaman kaarta ei ole.

OyVittumattiAb:n modulaarisessiossa vähän samaa vikaa, mutta keikka ei sentään ollut kovin pitkä. Hyviä rakennuspalikoita, joista toteutussuunnittelulla saisi varmasti jotain järkevääkin aikaiseksi.

Soundcheckissä yllätyin positiivisesti kun näin Jannen kasaamassa kamoja. Viisaammat osasivat kertoa, että Iron Star on hänen drone-projekti. Ja aika hellllllvetin hyvä sellainen onkin! Sanoisin jopa, että harsh drone. Valkokankaalla pyöri oletetusti etelä-amerikkalainen exotica, jossa oli sopivasti pilkettä silmäkulmassa hyvällä maulla. Filmissä toistuneesta sarjakuvasta napatusta ruudusta tuli mieleeni Mandrake ja sehän kihelmöi se. Äänen puolella kuultiin matalaa möyrintää, hienoa rytmistä takomista nopeudensäädöllä varustetusta kasettisoittimesta ja erilaisia tekstuureja vähän joka rekisteristä. Loppua kohden myös aivan todella hyvää, kirskuvaa ja maukasta feedbackia. Näin näitä keikkoja kasataan. Olisiko setti kestänyt noin 20 min, jonka aikana lähdettiin jostain ja päädyttiin johonkin. Verkkaisesti, mutta päämäärätietoisesti. Toivottavasti tulee julkaisua jossain vaiheessa.

Skärgård tuli nähtyä luonnollisesti pari viikkoa sitten kotikylillä. Tällä kertaa akustiset äänet oli mikitetty ständin avulla ja muutenkin homma kaikin puolin teknisellä puolella jiirissä. Tämän ansiosta alkupuolen herkempi ja korkeampi kilistely ja lopun kevytsoraharkkomyllytys olivan taajuuksiensa osta hyvin erilaisia. Kun vielä selkeästi hetkelle antautuessa kottarit taotaan lopuksi harkolla paskaksi maanrakoon niin ai että! Tästä taas huomasi, että valitsemalla erilaisia romuja ja miettimällä etukäteen minkälaisia ääniä eri materiaaleista lähtee tällaiseen pelkistettyyn romusettiinkin saadaan joku järkevä alku, keskivaihe ja loppu. Olin jopa yllättynyt kuinka hyvät matalat kuminat kevytsoraharkolla taotusta kottikärrystä lopussa lähti! Kuulun niihin, jotka kuuntelisivat tätä romulla myllytystä ihan loputtomiin sillä se tarjoilee niin paljon mielenkiintoisia kilinöitä, kolinoita, räsähdyksiä jne. jne. mutta täydellinen mitta keikalle. Se perinteinen, että jäi nälkä kuulla lisää!

Le Kriz An ei nimenä sano mitään, mutta siinä vaiheessa kun herraoletettu istahti kontaktimikkinsä, mikserinsä ja parin pedaalinsa taakse ja ämyreistä lähti vöyrymään äänivallia piti oikein tarkistaa olisinko sittenkin Japanissa?! Toki yllätysmomentilla on varmasti osansa, mutta voi jumalauta miten hienoa harsh noise rymistelyä. En tosiaan tiedä yhtään mikä homman nimi ja onko tehnyt kuinka kauan, mutta kaikesta huokui aivan todella rautainen ote tekemiseen. Sopivasti erilaisia ääniä ja erilaisten pedaalien käyttöä. En tajunnut käydä teollisuusvakoilemassa mutta ainakin kontaktimikkiä ja uskaltaisin olettaa, että jotain feedbackloopia pyöriteltiin. Joka tapauksessa kirkkaita toisistaan erottuvia taajuuksia vailla minkäänlaista puuroutumista missään vaiheessa, vaikka paikoitellen ääni oli todella massiivistakin. Kuulin sivukorvalla, että jotain tulossa ulos jossain välissä joltain levy-yhtiöltä. Hyvä.

Out cry veti tuttuun tapaan improvisaatioambientia ja visuaaleista vastasi tanssijapariskunta. Pitkä kokemus kuuluu. Ei soiteta liian pitkään. Äänet ovat tasapainossa ja maltetaan maalailla rauhaukseltaan. Tykkäsin erityisesti puuliuskoista (varmaan tälle joku oikeakin nimi löytyy) jousella haetuista kirkkaista äänistä, jota annosteltiin matalamman kitara-ambientdronen päälle. Tanssijoista myös plussaa. Mukavaa vaihtelua videovisuaaleille.

Yleisenä huomiona pakko vielä kehua tilan PA:ta ja äänimiestä. Kaikkien artistien ääni oli selkeää niin kirkkaiden kuin matalienkin äänten osalta eikä missään vaiheessa ollut havaittavissa puuroutumista.

Kiitos Jannelle vielä järkkäilyistä. Kyllä kannatti tulla.

Atrophist

#754
Kiitoksia kommenteista!

Esan projektin konseptina on tosiaan käsittääkseni ajaa rätinää, joka syntyy kun kytkemättömän kaapelin päätä koskee, johonkin DAW:n efekteihin tai vastaviin. Ihan jännä idea, ja soundit toisinaan kovinkin kiehtovia. Mutta olen samaa mieltä, että hieman lyhyempi veto olisi säilyttänyt mielenkiinnon paremmin. On hyvä muistaa, että tämä oli poikkeuksellisen lyhyt Plugged into Nothing -keikka. Noise Spacessa käytäntönä kun ovat n. 20min (tai alle) keikat, kipuraja kulkee n. puolessa tunnissa. Sitäkin pidemmät keikat ovat mahdollisia, mutta niistä pitää sopia etukäteen ja jonkin sortin järkevä taiteellinen/musiikillinen peruste pitäisi löytyä. Ehdoton raja kulkee sitten 45 minuutissa, ja käytännössä nuo perusteet ovat toimineet jotakuinkin niin, että jos artisti itse kokee niiden olevan olemassa, niin sitten se on niin. Kenties idea oli soittaa normaalikeikkaa ja sitten katkaista meininki kuin veitsellä leikaten sen 45min rajan tullessa vastaan? No, oli miten oli, kyllä tällaistakin toisinaan mielellään kuuntelee, vaikkei ihan meikän ykkössettiä olekaan.

OVMA:n minimaalinen modulaarinakutus toimi itselle mainiosti. Erityisesti kenties kaikutankilla duunatut (?) hieman huhuilevat soundit yhdistettynä sähköiseen säksätykseen. Olin itse aistivivani pientä turhautumista tai hermostuneisuutta -- keikan keskivaiheen pienen tyhjäkäynnin syytä, tai sen seurausta? Oli miten oli, itselleni selkeästi plusmerkkinen kokemus. Kaveri itse oikein vilpittömän ja ystävällisen oloinen tapaus, kuulemma NS tapahtumana tuttu jo vuosien takaa, mutta vasta nyt uskaltautui lavalle asti. Korostan taas kerran, että eräs NS:n periaatteista on erittäin matala, ellei peräti olematon kynnys. Eli jos tuntuu, että oma juttu voisi sopia, ei tarvitse ujostella tai arastella. 

Itsekin olin todella hermona ennen Iron Starin keikkaa. Johtunee siitä, että edellisen sivuprojektin Comatose Levitationin debyyttikeikka samassa paikassa jokunen vuosi sitten kusahti aivan totaalisesti, sekä soundien että visuaalien osalta. No, tällä kertaa kaikki onneksi toimi. Jatkosuunnitelmina puljauttaa joku omakustannekassu ulos lähikuukausina, ja sitten sen saaman mahdollisen palautteen perusteella katsoa, missä mennään.

Skärgårdin täysanaloginen kottikärrysessio tyhjensi odotetusti pajatson. Noise Space -könössöörien pikku hupina on seistä lavan vasemmalla puolella katselemassa liukuportaissa kulkevien ihmisten WTF-ilmeitä noisejyräyksen soidessa, harmi ettei nyt tullut mieleen käydä katsastamassa. Oli miten oli, riemastuttava esitys, ja yleisö täysin pähkinöinä. Ihan pian saadaan jo lisää, eikö niin?

LKA oli itsellenikin pieni kysymysmerkki, eikä edes erittäin lyhyen soundcheckin perusteellakaan juuri osannut ennustaa mitä on tulossa. Joten itselläkin leuka loksahti auki, kun heppu ilman mitään sen kummempia fanfaareja käveli lavalle, istuutui alas ja ryhtyi vyöryttämään aivan järkyttävän tiukkaa harsh noisea, minimaalisella setupillaan. Ja ajatella että hetken ehdin jo pelätä hänen jäävän Skärgårdin jalkoihin. Ja tosiaan on tulossa tallennetta ja lisää keikkojakin suunnitteilla, vieläpä Suomen ulkopuolella.

Tämä oli nyt toinen kerta kun näin [ówt krì]:n esityksen tanssijoiden Sonjan ja Laurin kanssa, edellinen oli Vuosalissa, jossa oli enemmän tilaa, mutta Vapari toisaalta hieman intiimimpi paikkana ja yleisö lähempänä. Kummatkin toimivat omalla tavallaan! Ja tosiaan [ówt krì] tekijämiehenä ei sorru turhaan sohimiseen tai toisaalta turhanpäiväiseen haahuiluun, vaan jännite osataan pitää kasassa koko esityksen keston ajan. Tuo kontaktimikitetty kaikukoppa, johon kiinnitetään erilaisia puisia kieliä, on muuten nimeltään daksofoni. Muistaakseni taisi olla maestron itsensä rakentama?

https://en.wikipedia.org/wiki/Daxophone

Kaiken kaikkiaan oikein onnistunut NS-iltama puolentoista vuoden tauon jälkeen. Mukavasti jengiä, ja kaikki tuntuivat nauttivan olostaan. Ja tosiaan, kiitos ja kumarrus Ilmarille, Veeralle ja uudelle kaverille jonka nimi ei (pahoittelut) jäänyt päähän kiinni. Seuraavaa ollaan jo pikkuhiljaa kasailemassa ensi keväälle.


SIEGSIEGSIEG

Pain Appendix haastattelu oli erittäin hyvä. Tunnin enemmänkin olisi helposti kuunnellut. WCN haastattelu taisi jäädä kesken itsellä 20 min jälkeen. Tosin taisi olla tuo WCN haastis kuitenkin etäyhteyksien välityksellä ja tämä haastis livenä. Mikko kuitenkin ilmeisesti vähän tutumpi tyyppi Pain Appendix miehelle, niin huokui sellainen rentous ja hyvä meininki tuosta.

Noisea sivuten kuuntelin uudestaan Sarvi-podcastin Jukka Siikalan haastattelun ja on heittämällä itselle ehkä parhain ja mielenkiintoisin podcast setti mitä nyt tässä vuosien saatossa kuunnellut. Podcastien tarjonta siinä määrin mikä itseä kiinnostaa on aika köyhänlaista enkä kuuntele toista kertaa mitään, niin epäilin että jaksaakohan jotain samaa juttua kuunnella uudestaan, mutta mitä vielä! Jaksostahan oli näköjään jo parisen vuotta aikaa, vaikka tuntui, että vastahan se tuli. Tuntui sopivan tutulta, mutta myös siltä, että ei todellakaan muistanut kaikkia juttuja mitä miehet siinä heitteli. Siikalan haastattelua kuuntelisi mielellään kenen tahansa tekemänä, mutta on se vaan ihan eri juttu, kun ei haastattelijalle tarvitse kaikkea alustaa ihan siitä lähtien mitä se noisemusiikki on. Vaan haastattelija ja haastateltava operoivat samojen konseptien ympärillä ja tekevät yhteistyötäkin, niin ei siinä hirveästi tarvitse selitellä mitään perustason juttuja vaan voidaan keskittyä herkullisempiin aiheisiin.

Jännästi tullut huomattua, että en tiedä toiminko jotenkin poikkeuksellisesti noisen yms. parissa, kun tulee itseasiassa erittäin vähän kuunneltua varsinaisesti noisea ja seurattua uusia noisejulkaisuja ja sellaista. Foorumit luetaan päivittäin, podcastien mielenkiintoiset jaksot kuunnellaan heti kun tulee, mutta harvemmin edes innostun mistään varsinaisesta noisen kuuntelusta? Prurientin Destroyed Electricity oli kyllä innostava julkaisu tälle vuodelle ja sitä täytyy kyllä suositella. Olen kyllä enemmänkin sellainen voimaelektroniikkaa diggaileva, että se selittää osaltaan miksi mikään harsh noise juttu ei vaan innosta. Kaikki drone, ambient yms. ilman PE karskiutta menee, mutta pelkkä vaikka metalliromumelu ei innosta sitten yhtään. Itseasiassa Pain Appendixiakaan ei ole tullut kuunneltua, vaikka haastis on kuunneltu? Kai tässä kiinnostaa kaikki noisekulttuuriin liitännäinen. Erikoisia tyyppejä, joita kiinnostaa erikoiset asiat, niin sekin on jo itsessään itselle erittäin mielenkiintoista. Välillä kiinnostaa enemmän kuunnella, kun joku kertoo siitä miksi päätyi tekemään noisea kuin sitä itse lopputulosta? Valmistusprosessi kiinnostavampi kuin itse tuote heh. Tai sitten sen tuotteenkin pitää olla sellainen, että se kertoo sellaista tarinaa, että pelkästään ne julkaisun visuaalit, lyriikat ja tarina ovat niin vangitsevia, että se musiikki on kokonaisuutta täydentävä enemmänkin kuin se koko pointti? Esimerkkinä tällaisesta tule mieleen Gruntin Dead Beauty / Dancefloor Wreck. Huh huh on kyllä niin kova kokonaisuus ja sitten musiikillisestikin ihan huippuluokkaa omaan makuun. Ja biisien tarinat ja taustalla olevat tarinat. Taisi olla aikoinaan niin pieni painos, ettei ole päätynyt sen kummemmin osaksi Suomi PE kaanonia? Ei tule mieleen montaa näin onnistunutta kokonaisuutta voimaelektroniikan saralla.

Black metalliakin tullut kuunneltua teinistä asti ja 15-17 vuotta sitten teininä nimenomaan sieltä foorumeilta tuli sen musiikin lisäksi ammennettua siitä, että mitkä ovat ne parhaat kirjat, leffat, dokumentit yms. Ja sitten itse musiikin parissa operoivien ajatukset ja filosofiat. Huhhuh kyllä se oli nuorelle sellainen kokonaisvaltainen kulttuurikokemus. Samalla tavalla nytkin tietää, että noisen erikoismiehet yleensä tietää ne kiinnostavimmat kirjat, taiteilijat yms. mitkä on hyvä poimia omaan varastoon. Kai se pääpointti tässä on, että noisekin on paljon enemmänkin kuin pelkkä se musiikki ja se alakulttuuri ja sen parissa operoivat ihmiset ovat välillä jopa mielenkiintoisempia kuin itse noisemusa. Tätä on tullut mietittyä jo tovin verran.

P.S. Nauratti aika paljon, kun mietin miltä edellisen viestin keikkaraportin lausahdukset näyttävät Google Translatessa ulkomaisille lukijoille. "All in all, a very successful NS evening after a year and a half break." Kyllä siinä suominoise stereotypiat saa taas kyytiä hahah.

FreakAnimalFinland

Haastatteluissa ei ole välttämätöntä, mutta on erittäin hyödyllistä jos on riittävä taustatieto. Ei tarvitse varsinaisesti "valmistautua". En minäkään podcasteihin yleensä valmistaudu kuin katsomalla että nauhurissa on tilaa ja riittävä määrä juomista hankittu. Yleensä riittää se, että aihe ja henkilön tekemiset jota aikoo käsitellä, kiinnostaa itseään ainakin tiettyyn pisteeseen asti ja on siksi niihin myös tutustunut muutenkin kuin podcastin vuoksi. Ja hyödyllistä myös tietää edes jollain tasolla asiat jotka artistia kiinnostaa puida haastatteluissa, ts josta sillä on sanottavaa.

Osasta podcasteistähän näkyy se, että ollaan tekemässä jaksoa jota määrittelee enemmän podcastin oma aikataulu. Jos miettii ihan tavallista ihmisten kanssakäymistä ja joku sattumanvarainen jätkä tulee vastaan ja kyselee mitäs se sun bändi soittelee, tulee äkkiä kuitatuksi "sellaista rokkia", kun ei ole mitään syytä alkaa edes keskustelemaan sen syvällisemmin. Vähän sama on podcasteissäkin. Näyttää että kyseessä ei ole sellainen luonteva keskustelu, joka olisi ihan aitoa dialogia, vaan hieman väkisin ja paperilta luntaten pitää miettiä jotain geneerisiä kysymyksiä, voi sisältö jäädä hieman laihaksi. Minusta tuo ei edes vaadi juuri mitään, kun pitää vaan olla kiinnostunut siinä määrin että kiinnostunut tsekkaamaan että kiinnostaako oikeasti, heh. Sitten jos vaikuttaa kiinnostavalta, asia etenee aika omalla painollaan.

Täytyy tietysti ottaa huomioon että kaikilla luontainen ulosanti ole välttämättä paras live haastikseen. Mikrofonin ilmestyminen pöydälle aiheuttaa monella ramppikuumeen, ja vaikka tietäisi että nää jätkät puhuu ilman nauhuria omista tekemisistään todella luontevasti ja kiinnostavia juttuja, voi itse podcast tilanteessa miekkoset olla ihan jäässä vaikka ei varsinaisesti mitään syytä.

Mikään alan ammattilainen en tietenkään ole, mutta on jokunen kikka jolla tuntuu homma etenevän paljon paremmin. Keskustelusta voi yleensä jäättää julkaisematta parikyt minsaa alusta. Juttu alkaa yleensä luistaa vasta tietyssä vaiheessa ja paras aloittaa matskulla jonka voi jättää pois. Puhuttaessa näinkin marginaalisesta kamasta, artistin syytä kertoa kuka on ja mitä tekee, että kuuntelija pääsee heti mukaan että mikä mies ja missä hommissa. Lisäksi itse pitäisin ihan hyvänä että pientä editointia jaksaa tehdä. Toki as-is julkaiseminen sinänsä jees, mutta kyllä tuossa Pain Appendixissakin oli varmaan vähintään 30-45 minsaa poistettu, jotka oli sellaisia haastattelijan kertomia tarinoita tai jotain yleistä keskustelua UG hommista, ja koska kyse ensisijaisesti haastateltavasta, ne muuta tarinat voi ihan huoletta jättää pois. Samoin kuin aiheet joista ei lopulta ollut järkevää sanottavaa. MUTTA itse tilanteessa voi olla ihan luonteva keskustella tavalla joka ei ole vain toisen jätkän lypsämistä, vaan tilanne jossa kaikenlaiset jutut tulee kerrotuksi. Lähes kaikki kansainvälisetkin podcastit näyttää miten haastattelut on ensin aika komeisia ja sitten vartin tai puolentunnin jälkeen onkin jo tiiviimpi ja sujuvampi meininki.

Kaikesta huolimatta, oma fiilis ollut monenkin asian kanssa, että olennaisempaa kuin se, onko pelkkää timanttia, on että tulee yleensä tehdyksi. Kyllä minä kuuntelen hieman kehnomminkin editoidun noise haastiksen ja luen oikolukemattomat UG lehdet kirjoitusvirheineen.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

Useammassa topicissa jo maininnut, mutta pitää mainita suomeksi vielä, että ei saaatana kun Slave Labour box olikin hyvä. En toki epäillytkään. Liekö Gilden boxin huhkutus jättänyt hieman varjoonsa, sillä en ole suomessa hirveästi kuullut tästä mehustelua? Boxit kyllä meni äkkiä, Satatuhatta ja FA listoilla ehti vain vilahtaa ja kaikki meni. Pitäisi koittaa hoitaa lisää. Jos ei projekti tuttu, sehän on Gilden + Ramirez + Macronympha ja aikakausi on tavallaan se kaikkien artistien plus heidän lafkojen kultakausi! 4xCD kattaa tupla C-90 julkaisun, eli just hyvät 45 min albumin mittaisia per disc ja ei ollenkaan mitään laarin pohjimmaisia sessioita kaivettu, vaan tuolle ajalle ehkä ominaisena, matskut on helvetin hyvät alusta loppuun, yrittämättä mitään sen erikoisempaa. Siinä on se Gildenin että MSNP kassu-saturaation mehukkuus ja monenlaista rompetta kasattu hyvää tahtia, mutta ilman kiirettä etenevään harsh noiseen. Ei pelkkää pedaalia, ei pelkkää särön kohinaa, vaan aina joku äänilähde messissä ja aktiivista manuaalista muokkausta. Boxissa mukana kassusetin alkuperäinen vihko, pari korttia, naisten alushousut ja pahamaineista ja ihanaa kunnon porno-artworkkia. Boxin ympärillä diskreetisti musta muovipussi ja ulkopuoli ei muutenkaan kovin raju, mutta sisältä sopivan rasvainen.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Fields

Gilden kamaa tullut tässä pikku hiljaa levy kerralla työstettyä, mutta Slave Labour oli sen verran kova että kerran pyöräytetty läpi, ja heti takaisin soimaan. Sen jälkeen aika tasaisesti ollut. Ilmeisen olematon orkkispainos, joten hyvä että saatiin uudestaan esille.

Heppakirjat

#759
Sain vihdoin kuunneltua Eastmanin vierailun WCN-podcastissa. Kiva nähdä livenä noin kuukauden kuluttua. Podcastissa puhuttiin kasettikulttuurista. Minun on hyvin helppo samaistua moniin Maxin esittämiin huomioihin tai ajatuksiin. Erityisesti ajatus siitä, että kasetteja tehdään perinteisesti omista lähtökohdista ja tarpeista ja toisaalta vaikka talousmielessä treidattavaksi! Palautetta tulee jos on tullakseen ja ainakin minulle on myytyjen kasettien määrää tai laajempaa huomiota tärkeämpää, että treideissä ja tekemisessä on jotain henkilökohtaista. Paljon sykähdyttävämpää on saada yhteydenotto joltain tuntemattomalta, joka on joutunut näkemään hieman vaivaa yhteystietojen kaivamiseksi kuin seurata nimettömiä klikkauksia tai soittokertoja nettialustoilla. Usein nämä yhteydenotot saattavat johtaa vaikkapa verkkaiseen pidempiaikaiseen kirjeenvaihtoonkin. Tapansa ja lähtökohtansa toki kullakin, mutta hienosti Eastman monet omat kelani sai puettua sanoiksi.

Tekemisen meiningistä puheen ollen tässä on nyt mansenoiset luureissa tehty puuduttavaa toimistohommaa. HAU-1 edelleen jopa paras eikä kyllästytä!

FreakAnimalFinland

Siinä mainitaan se yksi kasettiskeneilijä mies, jolla discografia vaatimattomat 2000 julkaisua, heh! Pohdiskelivat sitä olisiko järkevämpää tehdä muutama kunnon julkaisu, eikä holtiton määrä kassuja jotka jää aika pitkälti kuuntelematta ja tsekkaamatta. Omakin kokemus on sellainen että harvassa on ne artistit joiden kohdalla innostuu siitä että ovat tehneet helvetisti julkaisuja. Tämä on hauska kysymys, sillä siinä paljastuu äkkiä omatkin pakkomielteet, mikä on "albumi" ja "julkaisu"... ellei jopa sellainen "myyntiartikkeli"! 
Kun asiaa oikein neutraalisti miettii, noista mikään ei ole millään tavalla sitova käsite ja tekijänä voi olla jopa outo ajatus että ihmiset vaatisivat että pitää olla "albumi", jossa on parhaat matskut, joita sitten levitetään levykaupoissa jne. Yhtä hyvin voisi dubitella viimeaikaisia nauhoituksia ja antaa tyypeille keneen törmää ja se siitä. Koko ajatus että on olemassa joku tietty painos ja oikein logistiikkaa matskun toimittamiseksi yleisölle voi tuntua vieraalta.  Dead Door Unit jätkäkin puhui siitä haastattelussaan miten mini kokoiset julkaisut ei ole sellaisia albumeita joita oikein levittämällä levitetään ja myydään. Ei niitä tehdä ollaakseen rare kult ja vittumainen, vaan se on se luontainen tapa jolla toimia.
Itselläni on hieman vaikeuksia päästä eroon siitä undergroundista missä julkaisu on jo tavallaan joku erä jota tietoisesti levitetään. Toisaalta oma toimintatapa kaseteissa usein ollut että levitetään pikkuhiljaa ja voinut olla erilaisia tyhjiä kassuja käytössä ja joskus erilaisia paperilaatuja kansissa ja ei niistä mikään tietty ole "ykköspainos" tai "uusintapainos".
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Commander15

Quote from: Heppakirjat on October 02, 2024, 10:38:06 AMSain vihdoin kuunneltua Eastmanin vierailun WCN-podcastissa. Kiva nähdä livenä noin kuukauden kuluttua. Podcastissa puhuttiin kasettikulttuurista. Minun on hyvin helppo samaistua moniin Maxin esittämiin huomioihin tai ajatuksiin. Erityisesti ajatus siitä, että kasetteja tehdään perinteisesti omista lähtökohdista ja tarpeista ja toisaalta vaikka talousmielessä treidattavaksi! Palautetta tulee jos on tullakseen ja ainakin minulle on myytyjen kasettien määrää tai laajempaa huomiota tärkeämpää, että treideissä ja tekemisessä on jotain henkilökohtaista. Paljon sykähdyttävämpää on saada yhteydenotto joltain tuntemattomalta, joka on joutunut näkemään hieman vaivaa yhteystietojen kaivamiseksi kuin seurata nimettömiä klikkauksia tai soittokertoja nettialustoilla. Usein nämä yhteydenotot saattavat johtaa vaikkapa verkkaiseen pidempiaikaiseen kirjeenvaihtoonkin. Tapansa ja lähtökohtansa toki kullakin, mutta hienosti Eastman monet omat kelani sai puettua sanoiksi.

Tekemisen meiningistä puheen ollen tässä on nyt mansenoiset luureissa tehty puuduttavaa toimistohommaa. HAU-1 edelleen jopa paras eikä kyllästytä!

Samaa mieltä näistä. Eastman puki hienosti sanoiksi ajatuksiaan kasettikulttuurista ja noisesta sekä industrialista, erittäin fiksu tyyppi ja puhui paljon asiaa.

Henkilökohtainen  ja konkreettinen tekeminen on tekijöiden sekä asian rakastajien kanssa käydyn ajatustenvaihdon sekä yhteydenpidon ohella itelle SE juttu noise- ja industrial-hommissa.

Puhuin Brownhill Podcastissa noiseen liittyvistä uhrauksista, rituaaleista sekä vakaumuksesta, näen niiden koskevan juuri näitä asioita. Näkisin asian omasta näkökulmastani niin, että möykkää tehdään hengenpalosta sekä obsessioiden vuoksi, uhraukset ja rituaalit liittyvät omaan aikaan, vaivaan ja merkityksiin joita julkaisuihin sekä muihin noisehommiin käytetään ja "ladataan". Vakaumusta puolestaan kysytään modernissa maailmassa siinä, että näissä hommissa pitää mielestäni mennä "kulttuurityö" edellä, koska mitään laajempaa kiitosta, mammonaa ja mainetta ei valtavirtaisella tavalla ole tiedossa. Ovia sulkeutuu, tai suljetaan, takaa sekä edestä mutta vastaavasti uusia, merkityksellisempiä polkuja avautuu rohkealle.

FreakAnimalFinland

Eilen soi moneen kertaan Chihei Hatakeyama 'Thousand Oceans' LP. Yksi näitä harvinaisia hetkiä kun tuli tsekattua lafkan promomailista klippi, joka itseasiassa oli artistin edeltävä CD, mutta se ehti loppua (ltd 100) mutta nappasin sitten uunituoreen LP:n. Ensi fiilis oli että täähän on vähän kuin Diesel Guitar, ambient-drone minimalismia... mutta ei se nyt ehkä ihan sellaista ole. Lähempänä jopa ihan perinteinen Steve Roach viban meno ja aiemminkin tainnut sanoa että vaikka itselläni on ollut ysärin alkuvuosista lähtien aika viha-rakkaus suhde perinteisempään ambient kamaan, tässä viime vuosina Roach jotenkin ujutti itsensä playlistalle niin että se on välillä ollut yöllä ja aamuyöllä soivaa matskua jonka tahdissa ja sitä myöten eräs kaikkein kuunnelluimmista artisteista. Chihei Hatakeyama LP, 100kpl painoksella, järki prässi oli, ei liikaa rahinoita ja levyllä on mielenkiintoisena puolena että biisit on hyvin maltillisen mittaisia! 4-6 minsan ambient biisejä. Hyvin yhteneväinen fiilis sinänsä, mutta ei jäädä junnaamaan yhteen soundivalikoimaan, eikä LP ole ihan kahden idean juttu, vaikka onkin suoraviivainen ja tyylipuhdas! Kuuntelin heti muutamaan kertaan ja hieman ärsyttää että CD jäi saamatta, mutta oma hidastelu lienee syynä.
https://dronarivm.bandcamp.com/album/thousand-oceans
Masonna "maso+onna=masonna" LP soi vain kerran läpi. Ei siksi että olisi huono, vaan että tämähän löytyy kassuboxi, CD boxi... ja ollut kassukopiona jo ysäriltä, joten hyväksi havaittu ja... jotenkin väkisin LP ujuttautuu hyllyyn, heh..
Solmania "Re-Rurr" LP taas on itselleni uutta kamaa. Solmanian oman lafkan wanhat kassut eivät olleet saatavilla enää siihen aikaan kun meluhommiin lähti ja reilusti myöhemmin tullut japanissa ilmestynyt CD box jäi hoitamatta. Bändiltä on toki liki täydellinen discografia hallussa, mutta muutama juttu puuttuu. Tämä pyöri heti kolme kertaa läpi ja sellaista oikein sympaattista kasari lopun noisea, ettei vielä ole digisäröt tai pedaalit täpöllä ja mitään tuhtia tuuttausta, vaan monipuolinen hieman nuhainen kakofonia jossa on Solmanialle tyypillistä kitaranoisea, mutta kaikenlaista muuta sirinää ja surinaa, elektroniikkaa, vokaalia.. Matsku asettuu sinne vanhan liiton japsinoisen areenalle, jossa on läsnä rikkinäinen free noise improvisaation viba, eikä cut-up, editointi, elektroninen viba jne. Jos diggailee vaikka vanhemmasta Hijokaidanista, tässä on tavallaan paljon samaa, vaikka holtiton kihinähuntu ei ole kaiken päällä. Netistä saa tsekattua:
https://urashima.bandcamp.com/album/re-rurr
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

Aamutuimaan tuli käytyä kaupasta hakemassa safkaa ja ohi kävellessä oli parkkipaikka kirppis jonka läpi piti kävellä. Yleensä inhottaa jo ajatus katsella ihmisiä myymässä turhaa romua, mutta nyt siinä olikin vanha pariskunta, jolla mummolla oikein kunnon vanhan liiton permanentti ja laatikossa oli miesten seikkailupokkareita, mutta myös muutama loppuun plärätty Kalle ja Jallu... Viereisessä takakontissa istui parrakas ukko jolla oli isot laatikot porno VHS ja porno DVD tiskissä. Sen vieressä kalamies myi sen alan tarviketta, plus kansa taisteli -lehtiä ja piti puheen miten nykyajan sotahistoria on ihan yliopisto huuhaata ja nämä on real deal rintamamiesten tarinoita! Aikanaan tuli lehti-ilmoitusten avulla hankittua vintage miestenlehti ja kaitafilmi hommia. Nyt nämä on jo niin muinaishistoriaa ettei juuri jaksa huudella vanhojen filmilooppien perään. Oli monesti hauskoja hetkiä kun kerrankin jonkun vanhemman rouvan kanssa sovittu että tulen katsomaan mitä olisi tarjolla ja rouva lopulta jänisti ja huuteli kolmannen kerroksen parvekkeelta että voisi heittää lehdet täältä ja ei tarvi maksaa. Huh huh.. piti huikata että älä nyt hulluttele, pornolehdet lepattelee pitkin kerrostalon pihoja...  Pääsin sisään ja lopulta ostettava matsku oli todella turhaa, mutta mummeli esitteli jutut mitää säästää itselleen, porno pelikortit joiden kuvat on "kuin taidetta" jne. hehe! Pari kolikkoa piti maksaa parista jallusta, mutta kokemuksena & teemaltaan vähän sellainen kokemus mistä itse tykkään noisea tehdä!

Ts. tämä aamun parkkipaikkakirppis kokemuskin oli oikein voimaannuttava, eheh.. ja teki heti mieli alkaa sekä noisen tekemiseen että kuunteluun, vaikka en edes mitään ostanut. Päätin että noisen kuuntelu on se homma mitä voisi jatkaa.
Illalla oli uusien Satatuhatta kassujen pyörittelyä ja Ieskatu oli kyllä hyvä. C-20 usein mitta josta diggailen erityisesti, mutta nyt tuntui jopa liian lyhteltä! Toki ratkaisu on kuunnella heti putkeen uudestaan. Commando 15 kassun matskut kuulin jo aiemmin ja silloin totesin että CD albumin sijaan kassulla vois olla kovin. Ja nyt kun tämän kassun kuulee, niin totta vitussa, todellakin kassulla oikeuksiinsa ja tuntuu jotenkin vielä paremmalta kuin ennakkofilet oli.
Nyt kun on oikein sunnuntai, ajatus oli että arkinoisen sijaan olisi valittava joku oikein pyhäherkku ja eilen just kuuntelin Merzbow Mercurated matskut youtubesta ja harmittelin että vittu kun tämä CD puuttuu edelleen ja mietin että mikähän muu puuttuva ysäri levy vois olla hyvä tsekata netistä ja miettiä mistähän sen saisi. No, kävikin niin että siinä asiaa tutkaillessa huomasin että ulkomainen kaveri olikin pistänyt Mercurated myyntiin ja parin chattiviestin jälkeen nyt se on vihdoin varattuna ja maksua vaille valmis diili. Huh huh!

No, tästä innostuneena piti alkaa hieman katselemaan uudestaan mitkä on ne olennaiset puuttuvat Merzbow levyt jotka voisi hommata. Aika tarkka raja on että 1999 edeltävät soololevyt voi ottaa kaikki. Sen jälkeisistä taas ei juuri mitään. Kelaa vaikka 2002 vuoden Ikebukuro Dada levy. Voi jeesus miten löysää paskaa sekin levy. 15 minsan kohdalla biisissä hyvä katsella kun Masami samplää Burzumia ja hieroo läppärisoosia kirkonpolttolooppien päälle:
https://www.youtube.com/watch?v=n8Fpb7rTuNg

Tyyliin 3-4 vuotta aiemmin, joka levy pelkkää timanttia. Pitää vielä hieman neuvotella mitähän muuta saisi Mercuratedin kylkeen ja samalla hieman netistä makustella pätkiä että varmasti hintansa väärtejä.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net