YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

host body

Ehkä oma pointti on juurikin se, että jäljitellessä tietynlaista käsin tehtyä jälkeä tietokoneella jää se aina pelkästään jäljittelyksi, sillä käsin tekemällä se tapa tehdä ohjaa lopputulosta tiettyyn suuntaan, ja sit kun tekee enemmän ne käsin tekemällä tekemisen rajoitteet tulee tutummiksi ja siinä itse ainakin yrittää rikkoa niitä rajoja jotenkin. Koneella kun ei ole tavallaan mitään rajoituksia, niin se tuntuu jotenkin itsestäni turhalta keinotekoisesti pitäytyä jossain tyylilajissa jonka on määritellyt vahvasti työkalujen luomat rajoitteet, eli tavallaan sulkee itseltään mahiksia siksi, ettei ne mahikset sovi siihen omaan mielikuvaan siitä, millanen käsin tehty kollaasi on tai millasta jälkeä joku kopiokone tuotti vuonna 1985. Eikä se sit kuitenkaan ikinä näytä muulta kuin tietokoneella tehdyltä jäljitelmältä. Samoin kuten muovista tehty jäljitelmä tiiliseinästä.

DBL

Quote from: FreakAnimalFinland on October 08, 2025, 06:26:56 PMAsia liittyy minusta olennaisesti AI käyttöön siinä mielessä, että en oikein saa päähäni miten se virtuaalinen kikka ja jollain tavalla generoituva lopputulos olisi toivottavaa jos optiona on oikea tekeminen? Ts jopa se kaikkein tyydyttävin, joskus jopa hauskin osuus, joskus toki kuluttavakin. Paitsi jos Host Bodyn mainitsema ajatus joka varmasti monien kohdalla pitää paikkansa: ettei oikeastaan ole väliä millaiset kannet on, kunhan nyt jotain sutaisi. Itse oletan että kun levyjen fyysisyys on yhä marginaalisempaa, myös kannen rooli voi olla yhä mitättömämpi.

Tää on varmaan myös sukupolvi- ja lähtökohtaeroja, ihan samaan tapaan kuin formaattiasiat muutenkin. Jos on tullut noiseen digitiedostojen kautta, tai ihan jo aikaan/paikkaan jolloin oman kuplan pääasiallinen julkaisuformaatti on ollut bandcamp tai muu vastaava striimaus, niin visuaalisuus voi tosiaan olla ihan toissijainen "kunhan nyt on jotain" juttu. Tai sitten tekijällä ei vaan ole visuaalista silmää, heh. Eikä noise nyt ole mikään pahin syyllinen tällä alalla. Tylsänä esimerkkinä vois heittää heavy/power-metallibändien monesti todella geneerisen ja lattean kansikuvaston joka on muodostunut suorastaan normiksi.

Tuo tekemispuoli taas, osin se on varmaan ihan persoonallisuuseroja, ja miksei myös ihan tätä alati parjatun digiajan luomaa heltiämättömän kiireen tunnetta. Syystä tai toisesta tekijää ei välttämättä kiinnosta niinkään se tekeminen, vaan se että valmista tulee ja nopeasti. Silloin voi riittää että lopputulos on "riittävän hyvä", kun oma katse siintää seuraavan projektin aloittamisessa jo ennenkuin edellinen on valmis. Tästä tulee taas mieleen se Noisecastin Amek-Maj-haastis, kun siinä tuo asia meni (ainakin tällain tarkistamatta muisteltuna, eli voin puhua omianikin) melkein toisinpäin: tekemistä ja nauhoittamista tapahtuu paljon, ja se tekeminen itsessään on antoisaa ja merkityksellistä. Sen myötä materiaali voikin olla jo tehnyt tehtävänsä ilman että sitä julkaisee yleisölle, tai että mahdollisen julkaisun "painoksen" tarvitsisi olla muuta kuin vaikka oman kappaleen lisäksi 10 kappaletta jotka päätyy niille jotka osuu sopivaan aikaan kohdalle, heh. Asiat ottaa sen ajan ja vaivan kuin on tarpeen.

Quote from: host body on October 08, 2025, 06:43:23 PMEhkä oma pointti on juurikin se, että jäljitellessä tietynlaista käsin tehtyä jälkeä tietokoneella jää se aina pelkästään jäljittelyksi, sillä käsin tekemällä se tapa tehdä ohjaa lopputulosta tiettyyn suuntaan, ja sit kun tekee enemmän ne käsin tekemällä tekemisen rajoitteet tulee tutummiksi ja siinä itse ainakin yrittää rikkoa niitä rajoja jotenkin. Koneella kun ei ole tavallaan mitään rajoituksia, niin se tuntuu jotenkin itsestäni turhalta keinotekoisesti pitäytyä jossain tyylilajissa jonka on määritellyt vahvasti työkalujen luomat rajoitteet, eli tavallaan sulkee itseltään mahiksia siksi, ettei ne mahikset sovi siihen omaan mielikuvaan siitä, millanen käsin tehty kollaasi on tai millasta jälkeä joku kopiokone tuotti vuonna 1985. Eikä se sit kuitenkaan ikinä näytä muulta kuin tietokoneella tehdyltä jäljitelmältä. Samoin kuten muovista tehty jäljitelmä tiiliseinästä.

Onhan sekin rajoituksensa, mikäli digitaalinen jäljitelmä näyttää kuitenkin aina digitaaliselta. Jostain syystä tuosta vaikutelmasta kuitenkin tunnutaan pyrkivän pois, ja selkeästi digitaalisen tai AI-luodun näköistä jälkeä parjataan. Ei toki siinä etteikö esim. xeroxattuja bondagekuviakin parjattaisi, hah. Osin kyse voi olla siitäkin että rujolla analogilaitteistolla puljatessa ilman mitään osaamista aikaansaatu jälki voi olla vahingossakin jollain lailla mielenkiintoista, siinä missä digipuolella samalla osaamisella voi saada herkemmin aikaan ihan vaan karseaa suttua. En kyllä tiedä onko tuossa mielikuvassa mitään totuuspohjaa, mutta noh.

Tuossa analogiseen vaikutelmaan pyrkimisessä ei välttämättä ole aina kyse siitä että digitaalisia välineitä käytettäisiin laiskuuden vuoksi, vaan että pääsyä esim. riittävän rosoisalle kopiokoneelle ei ole (tai vaikka olisi, sitä vartioi jonkinlainen gatekeeper joka rajoittaa sallittuja kuvavalintoja). Tuolloin digitaalisuuteen ei turvauduttaisi laiskana korvikkeena tai näkemyksen puutteesta, vaan sellaisena luomisvälineenä jonka käyttöön on mahdollisuus. Jotkut käyttävät noita myös yhdistelmänä, esim. niin että varsinainen grafiikka tehtäisiin ensin koneella, mutta ajettaisiin sen jälkeen kopiokoneen läpi. Kopiokone toimisi toki tuossakin tapauksessa eräänlaisena filtterinä.

Atrophist

Huomenna tosiaan eräs aikakausi päättyy, kun viimeiset ostarinoiset Redissä. Tuolta lisätietoa kiinnostuneille:

https://fb.me/e/2a9iVlTO8k

Noise Spacet jatkuu muualla ensi vuonna, ja yhtä sun toista muutakin livehommaa tulossa loppuvuodelle ja ensi vuoden alkuun.

FreakAnimalFinland

Quote from: host body on October 08, 2025, 06:43:23 PMEhkä oma pointti on juurikin se, että jäljitellessä tietynlaista käsin tehtyä jälkeä tietokoneella jää se aina pelkästään jäljittelyksi

Jep, hyvinkin paljon juuri näin.

Itse vaan osassa tapauksista kyseenalaista onko se aina jäljittelyä varsinaisesti, vai ihan tietoisesti tapa tehdä jotain ilman että pyrkii ainakaan olemaan se alkuperäinen, vaan jotain muuta.
Olen käynyt keskusteluja mm. reverb plugareista tai digi reverbistä jne, missä kovan luokan analogimies on vahvasti sitä mieltä että efektin tunnistaa heti ja sellainen synteettinen virtuaalinen halli jossain objektissa on ihan eri asia kuin oikeassa tilassa tehty soundi, tai edes joku jousikaiku tms. Kyllä, näin voi olla, mutta samaan aikaan, on paljon tekemistä jossa se epäluonnollinen ja hieman erikoiselta tuntuva digireverb, joka tekee hitusen eri juttuja kuin "luonnollinen kaiku", voi olla nimenomaan se työkalu tai haluttu soundi.
Joten en usko että ihmiset jotka vääntää vaikka valokuvan täydelle kontrastille, on ehdottomasti matkimassa silkkipainon tai vintage kopiokoneen jälkeä, vaan... täyden kontrastin kuvaa? Joka on vain noiden menetelmien ominaisuus, mikä on kuitenkin itsessään myös tyyli tai ominaisuus. 
Ehkä fontit on yksi sellainen missä jäljittely poraa silmään kaikkein eniten. Vertaa vaikka Mania tyyliä missä stencil fontti on nimenomaan tehty käsin sapluunaa käyttäen ja lopputulos on erilainen kuin ladata ilmainen fontti ja nakutella sillä logot kanteen. Tai vanha kirjoituskone vs. kirjoituskoneen fontti. Siinä ollaan monesti kysymyksen äärellä yritetäänkö teeskennellä kirjoituskonetta, vai valitaanko vain parhaimman näköinen fontti. Jos homman nimi on jälkimmäinen, niin ok. Jos haluaa näyttää vanhalta, mekaanisen koneen jälki tuppaa olemaan aika erilainen mitä fontit saa aikaan.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

Merzbow setti loppuun asti kuunneltu ja parilla viimeisellä hitusen rujompaa kassu source soundia joillain kohdin, mutta oikein tyylipuhtaasti tykittelee alusta loppuun!
Mennyt muutama päivä tulevia CD julkaisuja kuunnellessa ja niiden päälle ehtinyt vain ANTIHUMANISM projektin uuden CD:n. Oikein yllätti että vanhemman todella primitiivisen kaman sijaan nyt tässä on hieman enemmän looppi vetoinen industrial-noise viba, oikein hyvällä tavalla! Kevyesti projektin parasta kamaa. Artisti halusi myydä tätä halvemmalla koska on lyhyt levy, mutta tämänhän on n. 35 minsan kestollaan pidempi kuin moni tuore noise levy ollut. Jäi soittimeen ja pitää pyöräyttää vielä huomenna uudemman kerran.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net