YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

RURAL RESISTANCE

MELUN MAA

Kylläpäs hujahti tunti nopeasti! Avustajista huolimatta Tanskanen on kyllä tehnyt kovan työn dokkarin eteen. SI:n artikkelissa mainittiinkin tekijän matkustaneen julkisilla haastatteluja tekemään ja keikkoja kuvaamaan ja niin edelleen, mutta voisin kuvitella että pelkässä jälkityössä on saanut aika monen työpäivän verran tunteja kulumaan? Jo tuollainen tunnin pätkän tekstittäminen käännöstöineen ja tekstityksien tahdistamisineen on hyvin aikaavievää nysväystä.

Mukana on muutamia tyyppejä, joita voisi nimittää jopa legendaarisiksi. Esimerkiksi Vilholla on omistautuneen kuuntelemisen, lafkan pyörittämisen ja taiteilijuuden kautta varsin sävykäs näkemys siitä mitä kotimainen noise on. Mahdottoman syvälle ei näissä klipeissä ja tässä ajassa päästä, mutta oleellisia asioita sanotaan ääneen kiitettävällä varmuudella. Yhtyetoverinsa Veikko täydentää hyvin musakonossööri-kulmalla ja ilahduttavalla anti-gearhead-tatsillaan, hehe. Ja hyvä että Mikakin on saatu kameran ja mikrofonin eteen kertomaan omista touhuistaan ja näkemyksistään, kun Noisecastissa on päästy kuulemaan miehen ajatuksia pääasiassa haastattelijan roolissa ja ZSS-videossa näkökulma oli livejäsenen vinkkelistä.

Pelkistetyssä dokkarissa pienet jutut tekevät paljon ja Amek-maj:n osuudet tuntuvatkin monesti mielenkiintoisimmilta, kun artistin ajatus kadunmiehen näkökulmasta äänitteiden teemoissa ja sillan alinen lokaatio pelaavat niin hyvin yhteen. Miekkonen on ilmeisesti ajoittain ollut hieman nihkeä haastattelujen antamisen suhteen, todeten että kaikki oleellinen on jo sanottu, mutta tätä tarinointia olisi kuunnellut huomattavasti pidempäänkin. Kotikulmien pojat Ahola & Silander kertovat tässä myös omista jutuistaan melkein enemmän kuin Brownhill Podcastin jaksossa yhteensä! Liekö päihteillä tai niiden puutteella osuutta asiaan, hehe. Plussaa myös duon äärimmäisen coolista lookista.

Jos jotain kritiikkiä haluaa antaa, niin mielestäni vielä enemmän oltaisiin voitu näyttää ruudulla sitä mistä kulloisessakin klipissä puhutaan. Tietynlaista sellaista rautalangasta vääntämistä kuvittamisella. Nyt haastattelujen lomassa ruutuun tulevat ääninäytteet ja kansikuvat tuntuivat välillä hieman epäjohdonmukaisilta tai vilahtavat ohi hyvin nopeasti. Esimerkkinä noin viidentoista sekunnin pätkä Aholan & Silanderin kassulta Uncleanin ja Mogaon lausuntojen välissä tuntui aika erikoiselta. Ylipäätään näytteille sekä kansikuville olisi voinut antaa enemmän aikaa. Toisaalta tässä oli ehkä kesto rajattu tarkoituksellisesti tasan tuntiin, tiivistäminenkin on toki taito sinänsä.

Näen tällaisen dokumentin tekemisen epäitsekkäänä puurtamisena, joka on mielestäni skenelle itsestäänselvästi hyödyllinen. On tärkeää tallentaa asioita ja ajatuksia silloin kun ne tapahtuvat ja toisaalta tässä tarjoutuu hyvä mahdollisuus uusille kiinnostuneille kuuntelijoille ja tekijöille hypätä mukaan. Hatunnoston arvoinen juttu ja täytyy itsekin katsella filmi piakkoin uudestaan!

n a a r a

Quote from: piisti on July 18, 2024, 10:02:03 PMOnko kyse vain vahvistusharhasta vai onko näin, että noisen parissa puuhailee yllättävän monta säännöllistä meditaatioharjoitusta tekevää ja/tai buddhalaisuudesta kiinnostunutta henkilöä? Toi on lainaus näin tänää.
 Itse en näe hiljaisuuteen/ääneen keskittymisen olevan kovinkaan kaukana toisistaan. Itse kokenut keskittymällä hyvinkin samanlaista tyhjyyteen sekä täyttymykseen. Toisin sanoen olen saanut meditaatiosta/joogasta/mantraamisesta samantapaista mielentilaa kuin vääntämällä potikoita. Tämmöst kelaa tänään. Mut siis selkee korrelaatio ainaki tääl
Mie en harjoita säännöllisesti meditaatiota mutta suhde noiseen ja muuhun rajumpaan kokeelliseen ääneen on kyllä värittynyt semmoisen rauhoittumisen kautta; syvä kuunteleminen on aina ollut semmoinen sisäsyntyinen taipumus ja tie itsen rauhoittamiseen. Toki tulee kuunneltua melua monenlaisissa tilanteissa ja liian vähän nykyään noin kun en enää asu yksin, mutta syvän rauhoittumisen tilaan parhaimmillani melun kautta pääsen.

Kuollutmato

#647
Kiitos kaikille Melun Maata koskevasta palautteesta ja kommenteista. Kyseessä on tosiaan ns. nollabudjetilla tehty projekti ja itselleni ensimmäinen dokumentti. Eli paljon uuden opettelua niin leikkaamisen kuin vaikkapa tekniikankin osalta. Kuva ja ääni voisi aina olla parempi. Etenkin harmittaa Atrophist / Jannen osalta paremman mikin nauhoitteen mönkään meno. Dokkarissa on käytössä kameran mikin audio joka on selkeästi huonompi kuin ulkoinen mikki joka oli käytössä.

Suurimman osan kritiikistä eli "dokkarin parantamisesta" ymmärrän täysin. Koska kaikki haastateltavat asuvat kohtalaisen kaukana niin extra/b-roll kuvaa on aika vähän käytössä. Kaikki materaali on kuvattu varsin pikaisella aikataululla keikkojen lomassa. Tämäkin oli yksi asia josta voi oppia tulevaisuuden osalta eli muistaa kuvata aina paljon b-roll matskua että saa dokumentin/videon visuaalisesti mielenkiintoisemmaksi.

Mutta tästä on hyvä jatkaa ja parantaa esim. seuraavan dokkariprojektin muodossa.

Ja toki pitää näin loppuun kiittää kaikkia jotka auttoivat dokumentin teossa!
✖️ Edge of Decay ✖️ Vigilantism ✖️

Commander15

Quote from: Kuollutmato on July 24, 2024, 11:44:01 PMKiitos kaikille Melun Maata koskevasta palautteesta ja kommenteista. Kyseessä on tosiaan ns. nollabudjetilla tehty projekti ja itselleni ensimmäinen dokumentti. Eli paljon uuden opettelua niin leikkaamisen kuin vaikkapa tekniikankin osalta. Kuva ja ääni voisi aina olla parempi. Etenkin harmittaa Atrophist / Jannen osalta paremman mikin nauhoitteen mönkään meno. Dokkarissa on käytössä kameran mikin audio joka on selkeästi huonompi kuin ulkoinen mikki joka oli käytössä.

Suurimman osan kritiikistä eli "dokkarin parantamisesta" ymmärrän täysin. Koska kaikki haastateltavat asuvat kohtalaisen kaukana niin extra/b-roll kuvaa on aika vähän käytössä. Kaikki materaali on kuvattu varsin pikaisella aikataululla keikkojen lomassa. Tämäkin oli yksi asia josta voi oppia tulevaisuuden osalta eli muistaa kuvata aina paljon b-roll matskua että saa dokumentin/videon visuaalisesti mielenkiintoisemmaksi.

Mutta tästä on hyvä jatkaa ja parantaa esim. seuraavan dokkariprojektin muodossa.

Ja toki pitää näin loppuun kiittää kaikkia jotka auttoivat dokumentin teossa!

Ns. "ekaksi vedoksi" toi oli kyllä hämmästyttävän valmis dokumentti, rytmitys toimi ja tempo oli jouheva. Tota b-roll kamaa ois voinut olla enemmän joo, mutta en valita.

Inspiroiva paketti kaiken kaikkiaan ja kokonaiseetos tossa oli erittäin rakentava ja positiivinen. Ja sitä tarvitaan kaiken poleemisuuden ja ihmeellisen nihkeilyn ohelle! Toivon todella, että tämä inspirois jengiä tarttumaan rohkeasti kameraan, kynään, romumetalliin ja keikkajärkkäyshommiin.

Commander15

Quote from: n a a r a on July 24, 2024, 10:43:08 PM
Quote from: piisti on July 18, 2024, 10:02:03 PMOnko kyse vain vahvistusharhasta vai onko näin, että noisen parissa puuhailee yllättävän monta säännöllistä meditaatioharjoitusta tekevää ja/tai buddhalaisuudesta kiinnostunutta henkilöä? Toi on lainaus näin tänää.
 Itse en näe hiljaisuuteen/ääneen keskittymisen olevan kovinkaan kaukana toisistaan. Itse kokenut keskittymällä hyvinkin samanlaista tyhjyyteen sekä täyttymykseen. Toisin sanoen olen saanut meditaatiosta/joogasta/mantraamisesta samantapaista mielentilaa kuin vääntämällä potikoita. Tämmöst kelaa tänään. Mut siis selkee korrelaatio ainaki tääl
Mie en harjoita säännöllisesti meditaatiota mutta suhde noiseen ja muuhun rajumpaan kokeelliseen ääneen on kyllä värittynyt semmoisen rauhoittumisen kautta; syvä kuunteleminen on aina ollut semmoinen sisäsyntyinen taipumus ja tie itsen rauhoittamiseen. Toki tulee kuunneltua melua monenlaisissa tilanteissa ja liian vähän nykyään noin kun en enää asu yksin, mutta syvän rauhoittumisen tilaan parhaimmillani melun kautta pääsen.

Itellä tollanen dynamiikaltaan aktiivinen, kiinnostavia ääniä sisältävä noise puolestaan virittää ja ruokkii ajattelua. Nämä on jänniä hommia nämä henkilökohtaiset kokemukset sekä niiden yksillöiset vaihtelut noisen äärellä!

mag-maa

Quote from: Kuollutmato on July 24, 2024, 11:44:01 PMEtenkin harmittaa Atrophist / Jannen osalta paremman mikin nauhoitteen mönkään meno. Dokkarissa on käytössä kameran mikin audio joka on selkeästi huonompi kuin ulkoinen mikki joka oli käytössä.

en huomannut katsoessa mitään erityistä, meni sukkana läpi soundit. voi tosin johtua siitäkin, että olen altistanut korvani lofi-taajuuksille (tai nofi?) ehkä turhankin tarmokkaasti.

Atrophist

Quote from: piisti on July 18, 2024, 10:02:03 PMOnko kyse vain vahvistusharhasta vai onko näin, että noisen parissa puuhailee yllättävän monta säännöllistä meditaatioharjoitusta tekevää ja/tai buddhalaisuudesta kiinnostunutta henkilöä? Toi on lainaus näin tänää.
 Itse en näe hiljaisuuteen/ääneen keskittymisen olevan kovinkaan kaukana toisistaan. Itse kokenut keskittymällä hyvinkin samanlaista tyhjyyteen sekä täyttymykseen. Toisin sanoen olen saanut meditaatiosta/joogasta/mantraamisesta samantapaista mielentilaa kuin vääntämällä potikoita. Tämmöst kelaa tänään. Mut siis selkee korrelaatio ainaki tääl

Itsellä oli myös n. 2 minuuttia kestänyt tällainenkin vaihe nuorena. Ainakin siihen aikaan vielä monet tuntuivat suhtautuvan "itämaisiin filosofioihin" hieman kuin marketin irtokarkkihyllyyn -- poimitaan sitä miltä itsestä tuntuu kivalta ja muu jätetään huomiotta. Siinä meni hieman maku hommasta ja ylipäätään päädyin toteamaan että ei itseään voi löytää mistään muualta kuin sieltä missä jo sattuu olemaan.

Quote from: mag-maa on July 26, 2024, 09:41:25 AM
Quote from: Kuollutmato on July 24, 2024, 11:44:01 PMEtenkin harmittaa Atrophist / Jannen osalta paremman mikin nauhoitteen mönkään meno. Dokkarissa on käytössä kameran mikin audio joka on selkeästi huonompi kuin ulkoinen mikki joka oli käytössä.

en huomannut katsoessa mitään erityistä, meni sukkana läpi soundit. voi tosin johtua siitäkin, että olen altistanut korvani lofi-taajuuksille (tai nofi?) ehkä turhankin tarmokkaasti.

En kyllä itsekään huomannut yhtään mitään eroa. Ja vaikka olisikin ollut niin en kyllä sitä minään erytyisen pahana puutteena osaisi pitää.

Commander15

Heh, eräästä paikallisesta anniskeluravintolasta oli revitty kaikki Rääseikkö-julisteet veke. Noise näemmä herättää suuria tunteita!

Quote from: Atrophist on July 26, 2024, 07:07:06 PM
Quote from: piisti on July 18, 2024, 10:02:03 PMOnko kyse vain vahvistusharhasta vai onko näin, että noisen parissa puuhailee yllättävän monta säännöllistä meditaatioharjoitusta tekevää ja/tai buddhalaisuudesta kiinnostunutta henkilöä? Toi on lainaus näin tänää.
 Itse en näe hiljaisuuteen/ääneen keskittymisen olevan kovinkaan kaukana toisistaan. Itse kokenut keskittymällä hyvinkin samanlaista tyhjyyteen sekä täyttymykseen. Toisin sanoen olen saanut meditaatiosta/joogasta/mantraamisesta samantapaista mielentilaa kuin vääntämällä potikoita. Tämmöst kelaa tänään. Mut siis selkee korrelaatio ainaki tääl

Itsellä oli myös n. 2 minuuttia kestänyt tällainenkin vaihe nuorena. Ainakin siihen aikaan vielä monet tuntuivat suhtautuvan "itämaisiin filosofioihin" hieman kuin marketin irtokarkkihyllyyn -- poimitaan sitä miltä itsestä tuntuu kivalta ja muu jätetään huomiotta. Siinä meni hieman maku hommasta ja ylipäätään päädyin toteamaan että ei itseään voi löytää mistään muualta kuin sieltä missä jo sattuu olemaan.

Quote from: mag-maa on July 26, 2024, 09:41:25 AM
Quote from: Kuollutmato on July 24, 2024, 11:44:01 PMEtenkin harmittaa Atrophist / Jannen osalta paremman mikin nauhoitteen mönkään meno. Dokkarissa on käytössä kameran mikin audio joka on selkeästi huonompi kuin ulkoinen mikki joka oli käytössä.

en huomannut katsoessa mitään erityistä, meni sukkana läpi soundit. voi tosin johtua siitäkin, että olen altistanut korvani lofi-taajuuksille (tai nofi?) ehkä turhankin tarmokkaasti.

En kyllä itsekään huomannut yhtään mitään eroa. Ja vaikka olisikin ollut niin en kyllä sitä minään erytyisen pahana puutteena osaisi pitää.

Aivan hyvin toi sun haastattelupätkä toimi ääniraidan puolesta. Kuvauslokaatio oli ehkä aavistuksen klaustrofobinen suhteessa moneen muuhun haastatteluun, mutta toimi kyllä hyvin.

Atrophist

Se oli semmoinen random romua & rompetta lähes täynnä ollut työmaakoppi. Sopivan karu ympäristö :D

AA-Jannen haastis oli myös siellä.

FreakAnimalFinland

Videokooste eiliseltä:

Jos Kulttuuritallit ei ole tuttu paikka, alkuun hieman tunnelmakuvaa mestoilta ja perään kaikki neljä artistia, 20 minsaa yhteensä:
https://youtu.be/uUtfUvdqmzg

Rautakymi debyyttikeikka, jossa oli harsh noisen perusteet kunnossa, mutta myös live harsh noisen suurimmat kompastuskivet vielä selvittämättä. Eli käytännössä PA:n kautta tullut matsku, joka muodostui 2 pedaalin ja jonkin sortin nupin avulla duunatusta primitivisestä harsh noisesta, olis just hyvä. Tässä hieman samaa kuin ekoissa Stinkfinger nauhoituksissa, eli selkeisiin ja rajuihin soundeihin keskitytään ja ei varsinaisesti vallia eikä mitään fiinejä efektejä tai kaikuja, vaan todella karkeat selvätrajaiset soundit. Se tyypillinen ongelma ekoilla noisekeikoilla on, miten välttää akustisen helinän kuuluminen noisen läpi. Luonnollisesti volumea lisäämällä on yksi. Sitä pitää yleensä olla niin helvetisti että terävä akustinen pellin kolistelu peittyisi jos prosessoitu soundi ei muistuta akustista ääntä. Toinen tapa että akustinen ja efektoitu ääni muistuttaa toisiaan, jolloin yleensä sulautuu sekaan. Kolmas lienee miettiä miten kovaa pitää ravistaa ja räimiä, sillä monesti romujen paras ääni hiljainen ja sävykkäämpi matsku joka vahvistetaan. Rautakymin kassut on kovia ja livekeikka asiallinen ja olisi varmasti toiminut ihan täydellisesti mikäli esim. seuraavien bändien äänentoisto olisi ollut siellä apuna tuomassa lisäpotkun. Voisin kuvitella että kohta ollaan ihan kärkikahinoissa rajun noisen vääntäisessä. Käsittääkseni mikserista tuli talteen linja-nauhoitukset keikoista. Saa nähdä tuleeko mitään kuultavaksi. Voi olla että se nauhoitus pelittää erinomaisesti.

Brain Spacer oli todella kova! Lähti ensin ihme free musa kitara nyply loopilla, joka alkoi hautautua psykedeelisempään kitara drone/särö/feedback/efekti layereihin. Keskivaiheilla oli lyhyt "Sunn o)))" hetki missä tuli pari hidasta soinnun iskua kitarasta, mutta se oli onneksi hyvin lyhyt pätkä josta homma eteni parhaaseen kosmiseen kitara noiseen. Artisti mainitsi ettei ole julkaisuja mutta jotain suunnitteilla.  Kysyin että onkohan kuullut KK Null ysäri kamoja, sillä itse olen niistä diggaillut kovasti ja tässä oli paljon samoja elementtejä. Jos KK Null ei tuttu sankari, kannattaa tsekkailla esim 1993/1994 vaiheilta... tuntuu kuin Brain Spacer olisi soimassa! heh...
https://www.youtube.com/watch?v=Rzs0J2G0QPA
https://www.youtube.com/watch?v=arRSB5mSirY

Edge Of Decay on tässä vaiheessa jo varsin sinut lavalla olemisen kanssa ja soundit hallussa. Volumea oli mukavasti ja kontaktimikitettyä sahausta, romuun huutoa (heh...) ynnä muuta ja jotenkin pelitti todella mukavasti! Tässä vaiheessa oli jo viinipullo about kaadettu kitusiin ja fiilis muutenkin hyvin nousujohteinen ja siihen sopi helvetin hyvin sahan kanssa tallien rakenteissa remuava noisetouhu.

Stinkfinger vs Amek-Maj oli melko lyhyt rupeama. Jos itselläni oli fiilikset nousujohteiset, samaa voi sanoa Amek-Maj meiningeistä. Siinä meinasi jäädä hieman noisen teko sivuhuomiolle kun enemmän oli fiilistelyä. Välillä setti kulku lähes kokonaan Stinkfingerin varassa, mutta kyllä se parhaimmillaan oli kun duon yhdistelmä sai aikaan Amek-Majn nuhaisen bassovahvarinoisen ja Stinkfingerin melkein linnunlaulu korkeudella sirittävät romu-elektroniikka hommat osumaan yhteen. Molemmilta tuttuja elementtejä on läsnä, kuten Stinkfingerin oikein trademark old school "nyt väännetään delay pedaalin nappia" -hommat.

Sää oli hyvin järkevä. Kulttuuritallit on todella mainio paikka noise hommiin. Vaikka ulkona helle, sisällä oli sopivan viileä. Tilaa on sopivasti, miljöö tuollainen rapistuva mesta. Omat juomat henkinen meininki, jos eväät jääneet matkassa, myynnissä kasvisruokaa harsh noise naposteluskenelle. Ehkä se ainoa miinus on että julkiset kulkuneuvot ei ole helpoimmasta päästä. Keikat loppuu yleensä ajoissa, että ehtii. Omilla kulkuneuvoilla taas todella helppo. Parkkitila ei lopu, ja on ilmaista, ei mitään ihme parkki-äppien latailua tarvi miettiä.

E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

RURAL RESISTANCE

MELUA JA MÖKÄÄ, 27.7. KULTTUURITALLIT, KOUVOLA

Tosiaankin, Melua ja mökää -tyypit ovat järjestäneet näitä keikkoja jo kymmenen vuotta! Aika kunnioitettava rupeama. Eivät tainneet itsekään muistaa kuinka monta iltamaa tuohon mahtuu, hehe. Ja varmastikin osanotto on ollut aika erilaista aikoina jolloin noiseskene ei ollut näin elinvoimainen ja vain harvaa kiinnosti. Mutta kuten Melun maa -dokkarissa Ahola totesikin, se ei juuri ole vaikuttanut tekemiseen millään tavalla. Hailz!

RAUTAKYMI aloitti illan debyyttikeikallaan. Toinen kasetti on vielä kuulematta, mutta ensimmäisellä oli varsin lupaavia hetkiä oman äänen etsiskelyn lomassa. Keikalla käytössä oli simppeli setup ja äänilähteenä kontaktimikki-shakerbox, joka oli väsätty jonkinlaiseen pieneen peltiseen tynnyriin. Pöydän somisteena oli (ilmeisesti temaattinen?) spurguviinipullo. Aika perinteinen rytinä alkoi ja varsin pian artisti viittasi apumiehenä toimineelle Tahmalle merkin, joka alkoi jakaa rujoja pakkausteippiin ja aikakauslehdestä napattuihin sivuihin pakattuja cd-levyjä yleisöön. Oma kappaleeni oli kääritty Mannerheimin kuvaan. Kotona paketista paljastui Cheek feat. Jonna - Liiku cd-sinkku, hyi helvetti! Muutkin raportoivat kuljettaneensa kotiinsa Cheekin materiaalia. Aika Lörssonmainen jekku. Keikan parasta antia oli puolen välin paikkeilla kyykkäävä ja pätkivä signaali jota olisi kuunnellut pidempäänkin, muuten lyhyehkö veto oli aivan hyvää perus sähistelyä! Juuri tuo FA:n mainitsema vallin puute oli oikein hyvä ominaisuus, kaikki ääni oli hyvin paljasta ja raakaa.

BRAIN SPACER oli vuorossa seuraavana ja kyseessä oli Ahola & Silanderista, Meteor Vortexista, Läähättäjistä ym. bändeistä tutun Juhan sooloprojekti. Ja keikka olikin illan terävintä kärkeä. Lavan keskellä oli pinossa kaksi Marshall-kitarakaappia ja Orangen nuppi ja mies soitti kitaraa keskittyneesti nahkarotsi päällä hieman sivummalla efektikasan luona ja välillä käveli kitaran kanssa kaappien taakse soittamaan. Pari ensimmäistä minuuttia kului epäuskon vallassa, ei kai tämä voi olla TÄLLAISTA materiaalia? Korkeilta kieliltä soitettuja riivaavia epämusikaalisia lyhyitä kuvioita joita loopattiin ja niiden parissa joutui lusimaan hetken aikaa, mutta jutun juoni aukeni vasta kun artisti alkoi kerrostaa niiden päälle uusia tasoja. Kyllä nimittäin kuulosti korvanmyötäiseltä. Odotin ehkä sellaista tietyn aikakauden Skullflower-looppivallia tai loputtomasti jankkaavaa riffiä, mutta riffityyppistä kamaa tuli vain hyvin lyhyen hetken ja muuten kyseessä oli aika kummallinen keitos, jossa kitaran saundia manipuloitiin välillä synteettisemmän kuuloisiksi ääniksi ja niin edelleen. Projektissa on selvästi potentiaalia ja odotankin suurella mielenkiinnolla miltä se tulee kuulostamaan äänitteillä.

EDGE OF DECAY taisi olla illan esiintyjistä selvästi establisoitunein keikkailun saralla. Olin nähnyt bändin kerran aiemmin livenä Helsingissä, jolloin mukana oli kolmas jäsen, nyt vedettiin duona. Taustavideolla nähtiin välkkyvää mustavalkoista kuvaa kaasunaamaripäisistä sotilaista ajoittain käänteisissä väreissä vhs/telkkari-häiriöefektillä maustettuna. Hmm... Aivan kuin olisin nähnyt tällaista joskus ennenkin. Tarkoitus varmasti olikin tehdä hienostelematonta ja perinnetietoista industrial noisea, mutta ehkä olen itse kuuntelijana sellainen, että olisin kaivannut ripauksen "hienostelua" koko pakettiin, hehe! Toinen heppu puuhaili potikoiden kimpussa toisen käytellessä kontaktimikitettyä sahaa erilaisiin objekteihin kuten rautaputkeen, rumpukapulaan ja Tallien rakenteisiin. Säröstä johtuen ne kaikki kuulostivat kuitenkin harmittavan samalta. Yleisvaikutelma ei ollut missään nimessä huono, mutta jokin jännite jäi setistä omaan makuun puuttumaan.

AMEK-MAJ VS. STINKFINGER sitten olikin omanlaisensa spektaakkeli. Amek alkoi ilmeisesti soittaa Stinkfingerin "sisääntulobiisin" päälle, minkä voi jo tulkita jonkinlaiseksi sodanjulistuksesi matsia ajatellen? Dopingtestin ohi oli selvästi livahdettu ja laitteiston hörskötys lavalla oli raisua, mutta toiminta ei ihan hirveästi realisoitunut ääneksi. En tiedä oliko pikkumikseristä säädöt jotenkin vituillaan, kun välillä volumea saatiin vähän nousemaan, mutta sitten pudottiin taas melko nuhaisiin vesiin. Stinkfinger provosoi hauskasti laittamalla kättä korvalle siinä hengessä että "tuleeko sieltä naapurista mitään saundia vai ei?". SF sitten veikin aika suvereenisti keikan äänellistä antia kuin litran mittaa kirkkaasti läpi leikkaavalla metallisella saundillaan ja tämä saikin miettimään pidemmällekin millaisilla aseilla tuollaiseen leikkimieliseen battleen kannattaisi varautua: Jotain bassoista keulimista saisi olla ja sitten juuri tuollaista toisen saundista läpi viiltävää lähestymistapaa. Lyhyen setin edetessä Amek-maj alkoi riistäytyä yhä enemmän käsistä ja viskasi metallisen levyn varoittamatta yleisöön, jossa se osui ikävästi yhden henkilön polveen. Lopulta mies meni tuuppaamaan Stinkfingerin pedaalit alas pöydältä, jonka jälkeen Mr Finger ansaitusti julisti itsensä battlen voittajaksi, hehe!

Joskus Kulttuuritalleilla oli aika tavallinen näky, että tietty jumahtanut KVL-hovi istui koko illan pihalla sätkiä käärimässä ja keikat ei paljoa kiinnostaneet, mutta nyt paikalla tuntui olevan lähes pelkästään ääni-intoilijoita. Monta tuttua tuli taas moikkailtua ja kesäisessä illassa kelpasi tosiaan oleskella sekä pieniä mäntyjä kasvavalla joutomaalla, että sisällä vanhassa punatiilisessä hevostallin rötiskössä. Odotan Melua ja mökää -jätkien tulevia metkuja mielenkiinnolla.

piisti

Sori Mika. Amek-Maj on myös tätä.

RURAL RESISTANCE

Tuollainen deathmatch on kyllä konseptina hauska. Vanhat parrat voi kertoa onko Suominoisessa ollut vastaavia? Ja joutuuko joku nyt haastamaan Stinkfingerin?

FreakAnimalFinland

En muista onko varsinaisesti ollut deathmatchejä. Tässäkin tavallaan oli enemmän yhteistyön makua kuin varsinaisesti kilpailutilanne?
 
Aikanaan olin Englannissa katsomassa free-musa/noise matseja, jossa Termite Club oli buukannut halliin (apurahoilla tietysti) ihan oikean nyrkkeilykehän, jossa sitten impro jätkät veti aina 2 kerrallaan kilpaa, vuoron perään lyhyet setit. Tyrmäyksiä ei luonnollisesti tullut, joten voittaja valittiin suorituksen perusteella. Siitä lähtien on ollut mielessä että hieman tanssi battlen hengessä onnistuisi harsh noise battlet jossa vedetään vuoron perään muutaman minuutin temput ja elvistellään mitä saatiin aikaiseksi, heh.. Ei sopisi mille tahansa noiselle, mutta tietyn tyyppinen tekniikkapainotteinen ja tekijänsä täydessä hallinnassa oleva kalusto voisi päästä oikeuksiinsa.

Sanoin jo seuraavana päivänä Stinkfingerille että nyt kun näin paljon keikkoja Suomessa, ei olisi yhtään huono juttu jos iltamiin todellakin ilmestyisi enemmän yhteissettejä. Ei toki vielä mitään tylsistymistä luvassa vaikka artistit soolona vetäisikin, mutta yhteistyölevytyksissäkin on aina potentiaali että 1+1 ei olekaan 2, vaan vielä enemmän. On olemassa tiettyjä artisteja joille voisi olla hyvinkin luontevaa collaboroida livenä. Vrt Day of The Antler featuring NV, Umpio+Tyhjä Pää, ja sitä rataa..

"At this show only: Rotat + Pain Appendix live collab Apex Rodent."
https://special-interests.net/forum/index.php?topic=13386.0
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

MT

Keikoilla sattuu ja tapahtuu!

Rautakymin debyyttikeikka antaa luvan odottaa hyviä juttuja tulevaisuudessa. Uusi nauha pikaisesti kuunneltu jo kerran, CDr oli jo aika "sakiaa" kampetta! Brain Spacer yllätti täysin, koska ei ollut mitään havaintoa mitä luvassa oli. Ylemmät postit on hyvin kuvailleet settiä, ja itselle toimi myös. Sävyjä löytyi, taidokasta gearin käyttöä ja juuri passeli mitta. Edge of Decay tuottaa tehtaantakuulla, aina hyvä! Seuraavana sahamies siirtyy yleisön kimppuun?

Amek-Maj vs Stinkfinger veto nyt katseltavissa;
https://youtu.be/-tt8X5ut-1Q