YLEINEN NOISE FIILISTELY SUOMEKSI

Started by FreakAnimalFinland, July 30, 2023, 10:39:06 AM

Previous topic - Next topic

Commander15

Lainataanpa toisaalta tännekin, sillä täällä saattaisi viritä jotain rakentavia idiksiä ja huomioita:

Uusin SATATUHATTA patch tyypattu työnteon lomassa.

Abysse Des Âmesin Mielen Lujittama Hulluus LP on todella, todella hyvä. Äänellisesti erittäin rikas, musikaalinen ja eläväisiä mielikuvia herättävä kokonaisuus, joka on taidokkaasti kasattu sekä sovitettu. Mielleyhtymiä tuli mm. Nuoreen Vereen ja Metsäkirkkoon urkuhuuruilun sekä alitajunnan sopukoista kumpuavien tekstien osalta, muttamyös tietyn ruraalin ja pahaenteisen tunnelman osalta. Jousi(?)- ja vaskisoittimia, villasukkanoisen mieleen tuovia rapinoita sekä ajoittaisia ritual ambient -fiiliksiä. Kokonaisuudessaan levy tuntuu kuuluvan noisen lisäksi ei-akateemisen taidemusan maailmaan, sillä elektroakustisen musiikin vaikutelma leijuu albumin ympärillä hyvin vahvana. Voi olla, että tämä menee vuoden 2024 top-listalle? Uusintakuuntelu pitää tehdä niin pian kuin mahdollista.

Free Talan albumi oli puolestaan "perinteisempää" drone- ja ambient-huhuilua. Varsin tyylikäs sekä linjakas albumi, joka ei jättänyt hirveän vahvoja mielikuvia ensi kuuntelulla. Luulen, että tämä pitäisi kokea esim. kävelylenkillä luonnon siimeksessä tai mökillä, jotta albumi pääsisi kunnolla oikeuksiinsa.

Kjostadin reissue CD ei ollut omaan makuuni. Levy alkoi lupaavasti varsin maukkaalla metalliromunoisella sekä primitiivisellä, "pulputtavalla" teoksella, jotka toimivat hienosti. Mutta sitten levy sukeltaakin HNW / Troniks-turinan syövereihin ja oma innostukseni lopahti. Sääli, sillä alun parilla raidalla Kjostad onnistui ylittämään helmasyntinsä, eli heikot sekä ohuet romumetallisoundit ja linnunlaulu-samplen käyttämiset.

Green Tea oli yllättäjä! Aiemmat Green Teat olivat kuulostaneet ihan hyvältä noiselta, mutta eivät houkutelleet jatkuvaan kuunteluun. Tämä taas toimi ensimmäisellä kuuntelukerralla jo varsin hyvin. Jopa vahvasti epäilemäni new age-synat onnistuivat istumaan kokonaisuuteen varsin saumattomasti ja jopa tuomaan tiettyä syvyyttä muutoin aktiivisesti sähisevään, jatkuvasti moduloivaan harsh noise -vyörytykseen. Vaatii lisäkuunteluja!

Kuollutmato

Keskiviikkona olisi Joensuussa ilmainen tapahtuma La Barressa. Mekastuksessa meluaa Edge of Decay, Bryskt, Quantus ja Junta.

Joensuun Popkadulla siis hieman "popimpaa" meininkiä myös tarjolla.

https://www.facebook.com/events/2118346758550184
✖️ Edge of Decay ✖️ Vigilantism ✖️

FreakAnimalFinland

Quote from: Commander15 on July 08, 2024, 12:56:20 PMGreen Tea oli yllättäjä! Aiemmat Green Teat olivat kuulostaneet ihan hyvältä noiselta, mutta eivät houkutelleet jatkuvaan kuunteluun. Tämä taas toimi ensimmäisellä kuuntelukerralla jo varsin hyvin. Jopa vahvasti epäilemäni new age-synat onnistuivat istumaan kokonaisuuteen varsin saumattomasti ja jopa tuomaan tiettyä syvyyttä muutoin aktiivisesti sähisevään, jatkuvasti moduloivaan harsh noise -vyörytykseen. Vaatii lisäkuunteluja!

Itse olen asennoitunut hieman niin että Green Tea on enemmän jopa kokeellista musaa kuin "noisea" ja tälläkin levyllä, tavallaan hieman jopa harhaanjohtavaa että mainospuhe puhuu "harsh noisesta", kun noise on lähinnä yksi elementti muiden joukossa. Pääasiallisena ja eniten esillä olevana elementtinä varsin musikaaliset, joskus jopa melodiset synafiilistelyt ja fiinisti kaikuvat elektroniikat joiden päällä toki rivakasti filtteröitä sähköistä noise layeriä.

Eli noisea toki, mutta että harsh noisea? Sillä termillä ehkä tarkoitettu juuri sitä kun noise ei ole mitä tahansa hälyääntä tai krautti ambienttia vaan yksiselitteisesti karkeaa melua, hehe...
Sitä on aina sivusilmällä huomaavansa kun adjektiivit kuten karski, karkea, tyly, ankara, ynnä muut aiheuttaa ihmisissä huvitusta, mutta nehän on vain harsh sanan kirjaimellisia käännöksiä. Ehkä suomeksi jonkinlainen äijjjäilyn sivumaku hommassa, mutta ei haittaa jos on harsh noisen ystävä. Voi olla haastetta alkaa valikoida millä kääntää harsh ilman että siinä ei olisi joku vähintään näennäinen painolasti mikäli karkeus hirvittää, hehe:

1.   ankara
2.   raaka
3.   rankka
4.   tyly
5.   julma
6.   karski
7.   karkea
8.   kova

Ei Green Tea ainakaan julmaa ja karskia ole, mutta hyvin asiallinen levy jossa on sellaista "korkeammalle, monimutkaisempaa, sävelletympää" -meininkiä jota tuskin tarjolla ainakaan liikaa. Levy selvästi uniikki tekele.

Kjostad sisältää aika paljon ankaraa ja karskia kamaa joka ihan tyylipuhdasta harsh noisea. Välillä mennään liki HWN puolelle.

Abysse Des Âmes "Mielen Lujittama Hulluus" LP on selvästi vinyyli silmällä pitäen duunattu. Levyn mitta ja materiaalin jakautuminen on katsottu vinyylille optimiksi ja täytyy sanoa että suomessa Helsingin levypuristamolla tehty levy soundaa ja näyttäää niin perkeleen hyvälle! Jonkin verran siellä levyjä painaneena ja muiden siellä tekemiä levyjä tsekanneena, täytyy sanoa että nyt voi ihan huoletta suositella noise (tai muiden) levyjen tekoa suomessa! Suht pienetkään painokset ei täysin epäinhimillisen hintaisia ja melkein herahtaa kyynel poskelle siitä ilosta että suoria levyjä jotka ei riks raks poksu ja sound aivan helvetin hyvä. Mitä musaan tulee, sen verran uniikkia kamaa että vaikea suoriltaan verrata oikein mihinkään. Tyylipuhtaan noisen sijaan mennään hieman sellaisessa Nurse With Wound meiningissä, että äänikollaasimaisesti, mutta usein soittaen, ilmavasti ja dunaamisesti ja hienoja hieman omituisia soundeja yhdistellen.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

Commander15

Quote from: FreakAnimalFinland on July 09, 2024, 02:58:42 PM
Quote from: Commander15 on July 08, 2024, 12:56:20 PMGreen Tea oli yllättäjä! Aiemmat Green Teat olivat kuulostaneet ihan hyvältä noiselta, mutta eivät houkutelleet jatkuvaan kuunteluun. Tämä taas toimi ensimmäisellä kuuntelukerralla jo varsin hyvin. Jopa vahvasti epäilemäni new age-synat onnistuivat istumaan kokonaisuuteen varsin saumattomasti ja jopa tuomaan tiettyä syvyyttä muutoin aktiivisesti sähisevään, jatkuvasti moduloivaan harsh noise -vyörytykseen. Vaatii lisäkuunteluja!

Itse olen asennoitunut hieman niin että Green Tea on enemmän jopa kokeellista musaa kuin "noisea" ja tälläkin levyllä, tavallaan hieman jopa harhaanjohtavaa että mainospuhe puhuu "harsh noisesta", kun noise on lähinnä yksi elementti muiden joukossa. Pääasiallisena ja eniten esillä olevana elementtinä varsin musikaaliset, joskus jopa melodiset synafiilistelyt ja fiinisti kaikuvat elektroniikat joiden päällä toki rivakasti filtteröitä sähköistä noise layeriä.

Eli noisea toki, mutta että harsh noisea? Sillä termillä ehkä tarkoitettu juuri sitä kun noise ei ole mitä tahansa hälyääntä tai krautti ambienttia vaan yksiselitteisesti karkeaa melua, hehe...
Sitä on aina sivusilmällä huomaavansa kun adjektiivit kuten karski, karkea, tyly, ankara, ynnä muut aiheuttaa ihmisissä huvitusta, mutta nehän on vain harsh sanan kirjaimellisia käännöksiä. Ehkä suomeksi jonkinlainen äijjjäilyn sivumaku hommassa, mutta ei haittaa jos on harsh noisen ystävä. Voi olla haastetta alkaa valikoida millä kääntää harsh ilman että siinä ei olisi joku vähintään näennäinen painolasti mikäli karkeus hirvittää, hehe:

1.   ankara
2.   raaka
3.   rankka
4.   tyly
5.   julma
6.   karski
7.   karkea
8.   kova

Ei Green Tea ainakaan julmaa ja karskia ole, mutta hyvin asiallinen levy jossa on sellaista "korkeammalle, monimutkaisempaa, sävelletympää" -meininkiä jota tuskin tarjolla ainakaan liikaa. Levy selvästi uniikki tekele.
 

Heh, nää on näitä semantiikka- ja käsityshommia! Ton levyn tuotanto- ja sovituspuoli on tosiaan niin siistiä, jopa puhtaaksi nuoltua, että siitä ei karskia saa tekemälläkään. Ei ole mitään Male Rape Group tai RR saastaa tosiaan! Mutta kyllä mää seison sen takana, että useimmilla albumin raidoista ainakin yksi kerros kokonaissoundissa on semmosta melua, joka voitaisiin ihan hyvin laskea sellaiseksi harsh noiseksi, jollaisena se voidaan just tänä päivänä käsittää tai ymmärtää. Riittääkö se laskemaan koko homman sitten harsh noiseksi, niin se on jo sitten toinen asia. Ehkei lopulta kuitenkaan?

FreakAnimalFinland

Kyllä. Harsh noise termin historiakin aika mielenkiintoinen pohdittava. Siitä on olemassa ketju englanniksi. Itse sen verran kauan ollut meiningeissä että muistan ajan kun termejä kuten "harsh noise", "heavy electronics" jne ei ollut laajassa käytössä. Postmortemista ei puhuttu laisinkaan ennenkuin Treriksröset Tommy alkoi sitä popularisoimaan uudestaan. Kun selailee vanhoja lehtiä ja kataloogeja, aika harvoin mitään mainostetaan "harsh noisena". Harsh voi ilmetä adjektiivina, mutta harvoin näkyy "genrenä". Olisikohan vanhat MSNP mainokset ysäriltä jossa luki POWER ELECTRONIC - HARSH NOISE, siinäkin vielä MSNP kamoja linkitettiin PE traditioon, vaikka soundi yleensä ihan erilainen. Ihan tyylipuhdasta harsh noisea oli, mutta omat kokemukset on että sitä alettiin oikein laajamittaisesti kutsua tuolla genrenimellä jopa yllättävän myöhään. Verrattuna muihin genreihin joissa kyllä "punk", "hardcore", "death metal" terminä tarjolla lähestulkoon heti kun sellaista alettiin soitetaan. Harsh noisea oli väännetty varmaan parikyt vuotta ennenkuin termi oli oikein vakiinnuttanut asemansa kansainvälisesti. Ettei olla vääntämässä mitä tahansa noisea vaan nimenomaan sellaista noisea. Joku jolla olisi oikein kovasti luppoaikaa ja käytössään arkistomateriaalia, voisi tehdä oikein tutkimuksen milloin termi on vakiintunut käytössä.

America's Greatest Noise - RRR kirjaa ehdin juuri aloitella. Esipuheet luettu ja hieman alusta. Hospital Productions Fernow tarinoi alussa noisen erityispiirteistä, joista ehkä yksi hauskimmin ilmaistu sekä huomionarvoinen noisea määrittävä seikka oli skenaariot missä paskaduunista vitutuspäissään kotiin saapuva teini keskellä amerikkaa saa treidipaketin japanilaiselta lääkäriltä. Onnistuttu ilmaisemaan harvinaisen hienosti se miten täysin erilaiset ihmiset, täysin erilaisista taustoista ja ajasta, ovat noisen parissa osana samaa ilmiötä.
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

FreakAnimalFinland

Alkanut tipahtelemaan MELUN MAA dokkarin ennakkokuvia ja linkkiä. Perjantaina ensi-ilta youtubessa. Varmaan moni siihen törmännytkin, mutta muistutellaan tässäkin!

Taas vaihteeksi maaseudulla luuhaamassa ja sitä myöten kunnon noiseluukutukset hieman tauolla. Podcastejä pyöritellyt läpi ja lueskellut lähinnä taidelehtiä. Vaikka olen tavallaan äärimmäisen skeptinen ja hieman inhonväristyksiä tulee jos ns. artspeak kehiin, se on kuitenkin ihan eri asia kuin etenkin kokeellisemman taiteen puitteissa tapahtuva kirjoittaminen, kritiikki jopa analyysi. Monesti huomaa miten parhaat jutut voisivat kääntyä lähes sellaisenaan noisen tai kokeellisen äänen pariin.

Juuri tuli lueskeltua tekstiä maisemakuvauksen luonteesta (myös tekstinä), jossa huomioitiin seikkoja kuten syntyykö kuvaus hetkessä, tarkkailemalla/havaitsemalla, vai syntyykö kuvaus vasta kokemuksen jälkeen. Asiaa voisi ihan hyvin sivuta vertaamalla vaikka Noisextran jaksojen tapaan missä käydään reaaliajassa biisikohtaisesti huomioita asioista joita kirjataan talteen sitä mukaa kun ne havaitaan. Lopulta saattaa olla jäljellä kysymys että mikä se ns todellinen kokemus tai havainto oli. Tuskin täysin hatusta vedetty ajatus että ilman tiettyä etäisyyttä, ei ehkä havaitse tai tule ilmaisseeksi sitä vahvinta ja vaikuttavinta asiaa, jonka pystyy sanomaan vasta käydessään läpi kokemuksen jälkeen jättämiä asioita. Ei toki mitenkään erityisen kriittinen lausunto Noisextraa kohtaan! Ehkä vaan huomio että jostain kulttuuri/taidelehden esseestä löytyykin aika huomionarvoisia kysymyksiä, jotka valideja sekä tavassa mikä noisen tekemisessäkin huomionarvoista. Teos itsessään, sekä siihen, miten tuota ulkopuolisena tarkkailee ja fiilistelee.

E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

MT

#636
NOISECAST JAKSO 12

Noisecastin hikisen kesäkiertueen seuraava kohde oli Decondition. Lähes kaksikymmentä vuotta vaikuttanut projekti, joka teki muutamia vuosia sitten "paluun", ja on sen jälkeen puskenut todella vahvaa levyä toisensa jälkeen, ja tuottanut yhden sivuprojektinkin ohessa. Haastattelussa pyörii oletetusti zen buddahalaisuus, mutta myös suosikkilevyjen hehkutusta, nauhoittamisen kuvioita ja elämän sykliä. Alussa Noisecastin hellässä kuuntelusylissä on Jazzhandin kasetteja.

Youtube & Spotify!


https://youtu.be/61LCnGxSLck

RURAL RESISTANCE

Quote from: MT on July 17, 2024, 07:48:40 PMNOISECAST JAKSO 12

Noisecastin hikisen kesäkiertueen seuraava kohde oli Decondition. Lähes kaksikymmentä vuotta vaikuttanut projekti, joka teki muutamia vuosia sitten "paluun", ja on sen jälkeen puskenut todella vahvaa levyä toisensa jälkeen, ja tuottanut yhden sivuprojektinkin ohessa. Haastattelussa pyörii oletetusti zen buddahalaisuus, mutta myös suosikkilevyjen hehkutusta, nauhoittamisen kuvioita ja elämän sykliä. Alussa Noisecastin hellässä kuuntelusylissä on Jazzhandin kasetteja.

Youtube & Spotify!


https://youtu.be/61LCnGxSLck

Ansiokas haastattelu jälleen Noisecastissa. Introsaundit ja alkuspiikki soivat päällekkäin, mutta se ei menoa haittaa. Kuuntelin jakson yöllä muiden askareiden ohessa ja se palautti mieleen, että pitikin ostaa yksi Decondition-levy. Vai oliko se Karmic Delusions? Mahdollisesti jälkimmäinen. Tällaiset artistin esiin nostot toimivat hyvänä muistutuksena perehtyä asiaan tarkemmin.

Zen-asioistakin kerrottiin sopivan teeskentelemättömään tyyliin. Onko kyse vain vahvistusharhasta vai onko näin, että noisen parissa puuhailee yllättävän monta säännöllistä meditaatioharjoitusta tekevää ja/tai buddhalaisuudesta kiinnostunutta henkilöä? Itsellänikin on ollut hyvin vahva kausi kun jooga ja istumameditaatio kiinnostivat ja teinkin niitä aktiivisesti, mutta nyt asenne on kääntymässä jopa suht nuivaan suuntaan. Se onkin sitten ihan silkkaa off-topicia se, haha!

Vaikutti lupaavalta tuo atk-vetoisemmasta saundista kasettiraiturin pariin siirtyminen, voisiko olla että parhaat jutut on artistilta vielä tulossa, vaikka kilometrejä on takana jo reilusti? Haastattelussa oli myös monia samaistuttavia ja hauskoja kohtia, jo parissa aiemmassa yhteydessä mainittuun kenttä-äänitys-kylähulluuteen liittyen sekä "Porukat tulee kylään ja ruumiinkuva seinällä" -henkisiin skenaarioihin. Myös siirtymä pimeydessä kieriskelystä kohti rakentavampia linjoja on täällä päässä hyvin jaettu kokemus.

Jazzhandin esiin nostaminen kassukatsauksessa oli myös paikallaan. Tuntuu, että projekti on parantanut tasaisesti alkupään ohutsaundisesta kenttänauhoitushaahuilusta aidosti hyvin omituisiin ja mielenkiintoisiin äänikollaaseihin. Projektilla on tietty arkinen tai vähintäänkin demystifioiva lähestymistapa asioihin sekä hyvin vähän bändi- tai skenehistorian saastuttamaa taustaa, mikä lienee säilyttänyt lähestymistavan vahvan omalaatuisena. Kaseteilla saattaa olla radiokatkelmaa, kävelyretkeä vierailla mailla, tunnistamattomaksi säröytyneitä soittimia, sekavaa keskustelua ravintolan pöydästä, kuikan huutoa tai synan sormeilua. Parhaimmillaan todella hyvää yllätyksellistä kamaa.  Tutustuminen voi olla hyvä aloittaa juurikin sellaisilla julkaisuilla kuten Escapism of a Child tai The Cockcrow Connoisseur.

MT

Kiitokset palautteesta ja pahoittelut kämmäyksestä intron kanssa! Kassukatsaukset tuntuu tulleen vähän jäädäkseen, katsotaan. Tulevaisuudessa myös tulossa englanninkielisiä erikoisjaksoja.

FreakAnimalFinland

Quote from: RURAL RESISTANCE on July 18, 2024, 12:46:45 PMZen-asioistakin kerrottiin sopivan teeskentelemättömään tyyliin. Onko kyse vain vahvistusharhasta vai onko näin, että noisen parissa puuhailee yllättävän monta säännöllistä meditaatioharjoitusta tekevää ja/tai buddhalaisuudesta kiinnostunutta henkilöä? Itsellänikin on ollut hyvin vahva kausi kun jooga ja istumameditaatio kiinnostivat ja teinkin niitä aktiivisesti, mutta nyt asenne on kääntymässä jopa suht nuivaan suuntaan. Se onkin sitten ihan silkkaa off-topicia se, haha!

On niitä monia. Uskaltaisin sanoa että VAIKKA artistit ei välttämättä rummuttaisi asiaansa, matskua tulee luultavasti useammin vastaan kuin porno noisea, heh! Ehkä juuri se on se hienoin elementti, ettei suomesta tule sellaista meinkiä eksotisoivia juttuja vaan ne on nimenomaan tekijöiden henkilökohtaisia asioita jotka ilmenee myös taiteessa.

Decondition mainitsi Strom.ec ja Söldnergeist vaikuttajina. En muista onko artisti näitä ääneen sanonut, mutta olen tainnut jossain mainita että soundinsa puolesta Suomessa asemoituu sinne Strom.ec/Cloama/Eleczema osastolle ja toisaalta kun tietää että ne jätkät piti kovassa arvossa nimenomaan Söldnergeistiä, tulee äkkiä sellainen "niimpä tietysti!" -havainto. Terror on oma suosikki bändin discografiassa. Siitä on tosiaan Art Konkrete lafkan slimcase CD värikansissa jossa taiteet mukana. Pure versio ihan hyvä sekin! Tuon jälkeen ilmestynyt albumi oli se joka Joensuun suunnalla räjäytti pankin ja työnsi jätkien soundia eteenpäin. Vielä sähköisempi ja skarpimpi soundi, ja todella hyvä levy, eikä edes kallis.

Mainittu Ranska lafka, Force Majeure ja Nuit & Bruillard, ei tosiaan pitänyt kiirettä. Lafkan tekemät Grunt julkaisut oli parhaimmillaan jotain 6v myöhässä sovitusta. Miekkonen kuoli muutama kk sitten. Saappaat jalassa, lafkan touhuja jatkaen vaikka tiesi kuolevansa sairauteen käytännössä minä hetkenä hyvänsä.

Decondition on todellakin parantanut vuosi vuodelta. Aikanaan kasetti oli hyvin mielenkiintoinen tulokas Suomessa. Ulkomuistista heittäisin että pari CDR julkaisua olisi ollut sitä ennen? Ihan kuin olisin niitä kätösessä yks päivä pyöritellyt. Ranskaan menneet julkaisun alkuperäisversio sai aikanaan hylkäyspäätöksen meitsiltä kun sillä hetkellä mekaaninen loopin toisto ei niin napannut. Matskusta tuli mieleen Jarl, jolle annoin hyvin samoihin aikoihin kritiikkiä kun biisit - vaikka hyviä onkin - oli mekaanista looppien toistoa jotka ei muuttuneet eikä kappeleet mutatoituneet oikein mihinkään.
Luultavasti toisistaan tietämättä artistit perusteli toki hyvin hypnoottista poljentoa, mutta omassakin matskussa oli sillon vahva pyrkimys pois "digitaalisesta toistosta".

Uusissa Decondition matskuissa taas ollut monenlaista. Useampi kokonaisuus on tullut hylättyä ja todettua että parempaankin pystyt ja aina on pystynyt! Välillä nihkeys kannattaa, vaikka tarjottu kama ollut varsin hyvää.  Nyt viimeksi saatu kama oli sellaista ettei mitään nokan koputtamista. Todella hieno suunta toiminnassa kun vuosikymmenten jälkeen, käyrä vaan nousee ja tekijällä oma tapa tehdä, soundillisesti, visuaalisesti ja kenties muilta lähtökohdiltaan.

Yksi noista Decondition CD levyistä on hyvin minimalistista syna dronea. Muissa taas laajalti erilaisia juttuja ja kuten yllä todettu, uusimmista on paras lähteä tsekkaamaan ja edetä kronologisesti taaksepäin - vaikka ihan alkuun asti!
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net

piisti

Onko kyse vain vahvistusharhasta vai onko näin, että noisen parissa puuhailee yllättävän monta säännöllistä meditaatioharjoitusta tekevää ja/tai buddhalaisuudesta kiinnostunutta henkilöä? Toi on lainaus näin tänää.
 Itse en näe hiljaisuuteen/ääneen keskittymisen olevan kovinkaan kaukana toisistaan. Itse kokenut keskittymällä hyvinkin samanlaista tyhjyyteen sekä täyttymykseen. Toisin sanoen olen saanut meditaatiosta/joogasta/mantraamisesta samantapaista mielentilaa kuin vääntämällä potikoita. Tämmöst kelaa tänään. Mut siis selkee korrelaatio ainaki tääl

piisti

Oli toi podcast taas! Ja niin siistii et jengi pystyy olee auki näis. Suurin osa ihan supliikkii ja iso käsi Mikalle tosta ihmisten kaa olemisesta. Ei pumppaa

AJK

Huudellaan nyt täälläkin: perjantaina 30.8. Tampereen Pethausissa Sähköinen matinea 8:

BRYSKT
"Lofi-estetiikkaa, Harsh Noise -tykitystä ja DIY-laitteistolla revittelyä."
www.bryskt.org

HEPPAKIRJAT
"Kenttänauhoituksia, romua ja äänisilmukoita teollisen maailman raunioilla. Rauhan puolesta - luontokatoa vastaan."
www.heppakirjat.fi

TAHMA
"Kokeellista melua Jyväskylästä."
https://satatuhatta.bandcamp.com/album/tahma

SKÄRGÅRD
"Romumelua tuusulalaisesta puutarhavajasta."
https://skrgrd.bandcamp.com/

Soitot klo 19 alkaen. Vapaavalintainen pääsymaksu 5-15 euroa (MP/käteinen)

https://www.facebook.com/events/324602720619326/

Commander15

Mainostetaan nyt täälläkin, kun AK avasi pelin!

STEEL RÄÄSEIKKÖ AROUND OULU II
Lauantai 3.8.2024
Kulttuurilaboratorio, Oulu
Ovet 18.00
Soitot 19.00 ->

Esiintymässä ovat

APRAPAT
COMMANDO 15
MALAISE 57
PAIN APPENDIX
UNCLEAN

Liput 15€. Joko ovelta tai ennakkoon sähköpostilla steelraaseikko@gmail.com.

FreakAnimalFinland

Teksti Sarven päivitys tänään, mutta face tietysti sen verran nihkeä alusta että jos vaan jaksaisi, pitäisi katsella oman nettisivun alustat kuntoon ja postata siellä... mutta cut & pastean tähän, kun käsittelee nimenomaan juuri tullutta Melun Maa dokkaria arvion merkeissä:

**sarvi**
 
Melun tiimoilta tuli ulkomailta hyvin huomionarvoisia levyjä, kuten vaikka reilumpi kasa THE NEW BLOCKADERS "live at Morden tower Newcastle upon Tyne" cd. Tiettyjen bändien kohdalla ei kannata miettiä että livelevy olisi jotenkin vähäpätöisempi tai turha verrattuna studiolevyihin. Moni noisen tekijä saattaa duunata matskut joka tapauksessa livenä ja ainoa ero voi olla onko yleisö paikalla vai ei. Sekin voi olla positiivinen vaikute, kun kollektiivinen energia ajaa artistia ylittämään itsensä. Live at Morden tower on ihan genre klassikkoja millä tahansa mittarilla ja sitä ehdittiin bootlegata moneen kertaan ennen virallisia uusintajulkaisuja. Tämä uusin CD versio on vielä entistä parempi kun bonukseksi on heivattu kasarin puolivälistä ehkä paras TNB livetallenne: Live at anti-fest! Aivan tolkuton harsh noise nauhoitus vuosimallia 1984! Muut pari keikkaa on vuodelta 1983.

Jos ei harsh noisen muinaismuistot kiinnosta, vaan haluaisi jotain ihan uutta, sitäkin tietysti löytyy. Eka erä Dead Door Unit "Abandon" CD ehti myydä loppuun silmän räpäyksessä. Nyt saapui lisää. Mukana tuli kaikkia uusia Tribe tapes lafkan CD julkaisuja. Moni niistä on uusintajulkaisuja, mutta DDU levy tuore CD albumi suhteellisen uudelta artistilta jonka julkaisut ovat usein niin pieniä painoksia ettei niitä oikein ole saatavilla. Tästä on hyvä aloittaa.

Kuuntelin netistä muutamat noise podcastit loman puitteissa. Yhdessä kyseltiin eräältä tämän ajan maineikkaimmalta aktiiviselta noise artistilta, The Ritalta, mikä voisi olla noisen tulevaisuus. Kysymyksenasettelussa oli läsnä ajatus että voiko noise toistaa loputtomasti "samaa"? Jos se muuttuu, niin minne se voisi mennä? Itse pitänyt tuota kysymystä enemmän sellaisena vanhan ajan nuorisokulttuurin kysymyksenä. Voi olla että sitä Sarvessa puitu ennenkin.

Jos kyseessä on rock'n'roll, sen monet jokusen vuosien kultakausiin sijoittuvat kaudet ovat monesti tietyllä tavalla aika rajallisia ilmaisuja. Ei ole ihme jos joku haluaa jotain "uutta" jos sointumäärän jokainen variaatio on kaluttu ja identtisestä rumpukompista on jo saanut tarpeekseen ja tietty soundi tai estetiikka ei enää tarjoa kuin vanhan toistoa. Silti hauska ominaisuus voi olla että pikkasen lisää säröä tai vähän nopeampi rumpukomppi on monesti muuttanut ilmaisun joksikin muuksi ja mielikuva on heti ollut että ollaan taas uuden äärellä ja kehitus kehittyy!

The Ritan miekkonen totesi että moni musa voi olla "done". Ts. Loppuun kaluttu. Elämänvoima imeskelty ja kuollutta hevosta potkittu jo vuosikymmenet. Mies totesi että noisen puitteissa niin ei ole. On edelleen mahdollista tehdä eri tavalla ja löytää uusia tapoja tehdä ääniä tai niiden yhdistelmiä tai zoomata pakkomielteisesti johonkin yksittäisten elementtien yksityiskohtiin ja julkaista jotain sellaista mitä ei olla ikinä aiemmin tehty. Tai jos on, levyjä tulee ja menee sillä tyylillä ettei niitä kaikkia voi kukaan tsekata.
Mies toteaa samaan hengenvetoon että vaikka olisikin tehty, niin entä sitten, sillä olennaista on että kuuntelija kyllä haistaa teeskentelyn ja aitouden eron. Vaikka artisti tekisi jotain pintapuolisesti "samaa" - esimerkiksi raapisi metalliromusta resonoivia ääniä tai tutkiskelisi säröpedaalin rutinan ominaisuuksia - asiaan intohimoisesti paneutuvat ja omat mieltymyksensä tunnistavat ja sitä seuraavat tekijät jotka tekevät juuri sitä mitä itse kaipaavat, tuppaavat  luomaan jotain joka resonoi myös kuulijassa. Mies teilaa täysin myös ajatuksen että soundin tekemisen arvo löytyisi siitä onko se ollut jollain tapaa vaikeaa tehdä. Kuten myös ajatuksen siitä että noisen pitäisi löytää se uusi olemuksensa jostain teknologisesta kehityksestä. Laitteesta joka mahdollistaisi tekemää  asioita jota ei ennen ole pystytty tekemään. Ja tuo olisi "kehitystä".

On melko kutkuttava ajatus, kun tietää miten järkeviä ja perusteltuva miekkosen ajatukset on, mutta samaan aikaan tietää varmuudella miten mielipuolisilta ne ns. tavallisesta musiikinkuuntelijasta tuntuu!

Mies hekumoi ettei joku roskien tiputtaminen kaivoon -tyyppinen juttu voi olla "done", koska se on aina erilainen levytys. Soundi on aina erilainen, teos on erilainen, eikä noudata jotain tiettyä kappaleen kaavaa. Tai miten hänen tulevaisuudensuunnitelmat liittyy siihen että noise on tiivistetty kuulostamaan yksittäisiltä ruoskan napsahduksilta tai räjähdyksiltä, pitkien hiljaisten kohtien välissä. Jo nykyään lähinnä geigermittarin rätinältä kuulostavaa kamaa pitkään julkaissut artisti on monelle noisen ystävällekin välillä sietämätöntä kuunneltavaa.
Yksi kerta Sarvessa oli jokunen asiakas ja pinossa oli levyjä ja mainitsin että niissä on "rätinää". Asiaa oli hankala selittää sen kattavammin, koska niissä todellakin oli sitä, eikä mitään muuta! Laitoin levyn soimaan ja asiakkaat totesi että niin onkin. Puoli tuntia pelkkää pienistä napsahduksista koostuvaa rätinää. Ei rajua, ei äänekästä, ei mitään muuta kuin rätinää. Ehkä vielä hullumpaa on että sitä kamaa on aika paljon. Sen verran paljon että sillekin on olemassa jo oma nimityksensä. Puhe ei varsinaisesti enää harsh noisesta. Jos kuvailussa lukee esim crackle study, voi olla että äänimyrskyn sijaan hankkimasi levy sisältääkin ärsyttäävää ritinää ja rätinää. Tai ties vaikka siihen ihastuu!

Itse en pidä enää tässä vaiheessa kovin merkittävänä henk koht tarpeena "selittää noisea" ns rahvaalle. Mielummin asiasta puhuisi kovan luokan noisepäiden kanssa, jolloin irrationaaliset seikat ovat vakiintuneet ihan selviöiksi mitä ei tarvitse sen kummemmin perustella.

Noisen kuuntelemisen järkevyys ei lopulta ole sen kummoisempi kysymys kuin minkään muunkaan musiikin kuuntelun järkevyys. Lähes kaikki mieltymykset, vaikka niitä pintapuolisesti voi perustella, on lopulta irrationaalisia. Kun kulttuurissa kaiken maailman järjettömyyksistä puhutaan tovi, ne ei lopulta kuulosta yhtään järjettömiltä. Yht'äkkiä voidaan elää tilanteessa missä sukupuolvi toisensa jälkeen esimerkiksi "shreddaa kitaraa" ja pitävät sitä ihan tolkun ihmisen toimintana. Päivästä toiseen tiluttaa muutamaa lankussa roikkuvaa rautalanganpätkää! Oikein kilpaillen kuka tiluttaa siistimimmin. Huh huh. Melko sairasta puuhaa jos sitä oikeasti miettii. Mutta tuollaistaKAAN ei yleensä tarvitse kenellekään selittää tai alkaa analysoimaan sen kummemmin. Hyväksytään vaan että puitteet on olemassa, missä toimiminen on ihan mielekästä.  Noisen parissa tilanne edelleen toinen. Jopa ajatus siitä mitä se levyiltä kuunneltava tai keikoilla soitettava melu oikeastaan on, vaatii lähes aina jonkun "selityksen" mitä miltään muulta kuunneltavalta ääneltä ei vaadita.

Juuri julki tullut Melun Maa - Land of Noise -dokkari kartoittaa tämän hetken aktiivisia Suomalaisia noisen tekijöitä. Suomessa on näinä päivinä niin paljon tekijöitä, että tunnin dokkari on tavallaan suppea otos suhteessa tekijöiden määrään. Varmasti moni jää nikottelemaan että entäs se ja se, joka olisi ehdottomasti tarvittu mukaan. Mutta ei. Käsittelyssä olevat aiheet saadaan käytyä mallikkaasti läpi mittaan suhteutetulla rajauksella.

Dokkarissa tasapainotellaan siinä rajalla, että se soveltuu monenlaiselle yleisölle. Riittävän alkeellisista ja perusteista lähtevää ja ymmärrettävissä olevaa, että ihan maallikkokin voi saada jotain käsitystä mistä on kyse. Äänen tekijöiden toimesta luonnehditaan ilmaisun tyypillisiä piirteitä tai toimintatapoja tavallaan sillä fyysisen tekemisen tasolla eikä mennä kovin övereihin keloihin. Sen päälle syvennetään  juttuihin jotka monesti käsittelee aikaa ja paikkaa, eli Suomi tässä hetkessä. Kyseessä ei ole genren historiikki, eikä se käsittele noisea historiallisena ilmiönä. Ei genren historiaa yleensä, eikä myöskään Suomalaisen noisen historiaa. 
Ehkä ollaan juuri siinä The Rita jätkän mainitseman asian äärellä: Noise omana kokemuksena, omista kiinnostuksista ja oman persoonan läpi filtteröitynä, tapahtuen siinä ajassa ja paikassa missä nyt ollaan. The Rita piti olennaisena että materiaalissa säilyy se tuore elämänvoima ja edes jollain tapaa uniikki perspektiivi kun tekijät eivät ole myöskään genren historian vankeina toistamassa muiden juttuja. Jos jotain toistuu, se ei ole ongelma jos tapahtuu rehellisesti oman persoonan puitteissa.

Dokkarissa tulee hyvin ilmi miten pintapuolisesti varmasti "samalta" näyttävät tai kuulostavat tekijät tarkemmin katsottuna on mukana hommissa hyvin eri tavoin. Vaikka tietyt ajatukset tekemisestä ja käytettävä laitteiston yksityiskohdat toistuu, lopulta Suomessa tehdään melko vähän sellaista oikein tiukasti "genre musaa", jota maailmalla syntyy aika paljon. Läsnä on nimenomaan sitä omanlaista ja kenties juuri historian painolasteista sopivasti irroitettua ilmaisua.

Aihe kiinnostaa Sarvessa erityisen paljon, joten väsäsin joutessani dokkarin ohjaajan haastattelun ja hieman muuta tarinaa liittyen sen teemaan. Kieli on Englanti. Jutusta löytyy myös linkki dokkariin. Dokkarin lähestymistapa oli hyvin DIY henkinen. Tehdään mitä pystytään ja ilmaiseksi jakoon nettiin. Tasan nolla budjetilla tehtyä dokkaria voidaan helposti kritisoida vaikka viimeistelemättömästä ääniraidasta tai paikoittain kuvauspaikkojen tympeydestä jne, mutta todellisuus jota Sarvessa arvostetaan on aina tiivistettävissä huomioon että: Tuleepahan tehdyksi! Kauneusvirheet tai epätäydellisyys lienee myös noisen sisäänrakennettuja ominaisuuksia, joten dokkari kelpasi siihen malliin että katsoin se jo kaksi kertaa, heh! Eli tämä viittaisi siihen että näitähän kannattaisi tehdä lisää, hieman eri lähestymistavoilla.


https://special-interests.net/main/melun-maa-land-of-noise/
E-mail: fanimal +a+ cfprod,com
MAGAZINE: http://www.special-interests.net
LABEL / DISTRIBUTION: FREAK ANIMAL http://www.nhfastore.net